Brist på empati

Jag känner inte alls igen mig i denna definition. Det kanske finns någon medicinsk definition men för mig har empati noll med att vara professionell att göra även om professionella givetvis kan visa empati.

Skillnaden som jag ser det är att empati handlar om att jag verkligen försöker förstå eller ännu hellre förstår och dela någon annans känslor, som att sätta mig i deras skor. Sympati, däremot, innebär att jag känner medlidande eller omtanke utan att nödvändigtvis uppleva samma känslor. Med empati känner jag med någon, medan jag med sympati känner för någon

Sympati behöver inte alls bara personlig för mig. Jag känner sympati för folk drabbade av naturkatastrofer och krig helt utan att ha någon form av relation till dem.
Så definierar jag det också. Men också att sympati kan liksom ha lite av en negativ klang i vissa situationer. Att tycka synd om, lite förminskade, kanske.
 
Fast om man tänker att man beskriver en person som sympatisk så är det ju något positivt?
Ja, det stämmer absolut. En sympatisk person är en trevlig person, någon som är lätt att tycka om.
Men det är den definitionen på empati/sympati som jag har lärt mig någon gång.
Att känna sympati för någon kan ju absolut vara något positivt.
Men i vissa fall negativt eller mindre konstruktivt i förhållande till att känna empati med någon.
Ungefär så. Jag är sjuk med feberhjärna och dålig på att formulera mig, känner jag.
 
Ja, det stämmer absolut. En sympatisk person är en trevlig person, någon som är lätt att tycka om.
Men det är den definitionen på empati/sympati som jag har lärt mig någon gång.
Att känna sympati för någon kan ju absolut vara något positivt.
Men i vissa fall negativt eller mindre konstruktivt i förhållande till att känna empati med någon.
Ungefär så. Jag är sjuk med feberhjärna och dålig på att formulera mig, känner jag.
Jag tror det mer handlar om hur man uttrycker sin sympati, det landar nog ofta i "tycka synd om" och ofta är det inte något konstruktivt sätt att bemöta folk som har problem. Man kan ju visa sin sympati på andra vis också.
 
Jag tror det mer handlar om hur man uttrycker sin sympati, det landar nog ofta i "tycka synd om" och ofta är det inte något konstruktivt sätt att bemöta folk som har problem. Man kan ju visa sin sympati på andra vis också.
Ja,
Jag tror det mer handlar om hur man uttrycker sin sympati, det landar nog ofta i "tycka synd om" och ofta är det inte något konstruktivt sätt att bemöta folk som har problem. Man kan ju visa sin sympati på andra vis också.
Ja, precis så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 430
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: miumiu
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp