Och min tandläkare som försöker få mig att inte småäta mellan måltider för att klara mina tänder.

Oavsett vem man lyssnar på så tycker den andra att man gör fel.
Som tidigare konstaterat så är inte mellanmål att småäta. Det är mycket bättre att äta planerade mellanmål än att bli hungrig och få blodsockersvaj vilket brukar leda till just småätande.

Min erfarenhet förövrigt är att tandläkare kan vara helt insnöade på vad som är bra och mindre bra för tänder, till extremer ibland. Vissa blir ju typ rabiata och tycker att juice ska förbjudas osv. Sålänge man inte har särskilda tandproblem är det nog bra att fokusera på vad hela kroppen behöver, inte bara på tänderna.
 
Tänk, lösviktsgodis som är ett alldeles perfekt mellanmål i bland när man är oerhört godissugen och t. ex. har en lång bilresa framför sig! Då sitter jag mycket hellre och småäter precis det jag är sugen på och som är lätt att mumsa på i bilen, än stannar för en skål fil och flingor, till exempel 🙂

(Vad jag vill säga med det är alltså att jag inte tror på "dåliga" mellanmål, bara mer eller mindre ändamålsenliga. Just i TS situation är nog inte mariekexen till så stor hjälp, men det är klart att de kan ha sin plats bland mellanmålen, de också 🙂 )
Jag tycker också det är helt normalt att äta godis till mellanmål, sålänge man äter annat också. Dvs har en bra variation och att det inte blir godis hela tiden.

Lite godis efter maten på fredagskvällen kan förövrigt räknas som ett mellanmål, även om det inte är så de flesta tänker 😊
 
Som tidigare konstaterat så är inte mellanmål att småäta. Det är mycket bättre att äta planerade mellanmål än att bli hungrig och få blodsockersvaj vilket brukar leda till just småätande.

Min erfarenhet förövrigt är att tandläkare kan vara helt insnöade på vad som är bra och mindre bra för tänder, till extremer ibland. Vissa blir ju typ rabiata och tycker att juice ska förbjudas osv. Sålänge man inte har särskilda tandproblem är det nog bra att fokusera på vad hela kroppen behöver, inte bara på tänderna.
Helt okej för mig då att inte äta hela tiden då jag inte blir hungrig eller svajigt blodsocker när jag inte äter kolhydrater utan får påminna mig att äta.
Tyckte jag inte han med annat än äta, sova och jobba innan och vill inte tänka mig hur inrutat mitt liv skulle bli med att planera mat 5 gånger om dagen.
 
Det som funkat för mig som har vissa dagar jag rör på mig en hel del än andra dagar på jobbet.

Jag kör alltid en macka och så en skål med grekisk youghurt, har i lite valnötter och honung för ska bli godare till frukost (eller ja, första måltiden äter när jag kommer till jobbet). Sen tar jag en Propud milkshake som fika på min första paus. Står mig ganska bra på det, behövs mer innan lunch har jag alltid med mer Propuds och några energibars eller Flapjacks i väskan.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp