Glutenintoleranta människor...

Sv: Glutenintoleranta människor...

Detta är inte lätt just nu. Har varit helt uppfylld av detta hela veckan och även kollat in och handlat från glutenfria hyllan på ica.

Har kommit på att det är mellanätandet som blir problem för mig. Eftersom jag normalt sett är en knäckemackaälskare av största mått. Plus att jag fortfarande tycker det är krångligt att läsa innehållsförteckningar och ändå känna att jag inte riktigt har koll.

Så denna veckan har jag inte ätit så himla mycket, mest ägg och frukt :o Känner att jag behöver tid att ta in detta med gluten och på nåt sätt känner jag mig sjukt peppad samtidigt som jag känner mig helt snuvad på konfekten. T ex så visste jag inte att den förra smågodispåsen jag åt, var den sista :cry:

Men en fråga: Felix smörgåsgurka, är den okej att äta?
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Lättas är ju googla innehållet ;)

Innehållsförteckning
Skivad gurka med senapsfrö i lag med vatten, socker, ättika, salt och kryddextrakt (bl. a. dill och cayennepeppar.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Smörgåsgurka är inga problem.
Som mellanmål kan du äta risifrutti (inte varianten m mannagryn), yoghurt, alla frukter och bär och även godis. Läs på innehållsförteckningen bara.
Vissa vingummivarianter och lakrits innehåller vetemjöl men nästan inget annat godis. Du lär dig på nolltid vad du kan äta och inte.

Bra knäckebröd finns också att köpa, i princip inga pålägg utom vissa leverpastejer innehåller gluten, läs på förpackningen. Ost och skinka inga problem.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Hej igen :)

Jodå, jag är glutenintolerant och väntar nu på att få komma till en dietist.

En annan fråga - nu har jag käkat glutenfritt sen jag startade tråden, men ve och fasa, magen är om möjligt ännu sämre än innan. Pratade med vårdcentralen i fredags, för det är så illa att vissa dagar kan jag inte gå till jobbet pga enorma magsmärtor och annat mindre kul som att akut springa till toaletten. Men det enda sköterskan kunde informera om var att det tar sin tid för magen att ställa om sig ang kosten.

Undrar därför lite hur ni andra har haft det med denna omställning och om man kan göra nåt för att lindra den?
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Kan det inte vara så att magen reagerar delvis för att du, som du beskrev här ovan, mest äter ägg och frukt? Min mage skulle bli heltokig på sådan kost..!
Försök äta mer som vanligt. Du kan ju äta ris, potatis, quinoa mm. Sallader, kött, såser, grytor, soppor... Chips, popcorn, tacos (på majstortillas)... Lagar du maten själv är det ju mycket enkelt!

Jag lade av med gluten för ett tag sedan. Inte för att jag tror jag är intolerant (har inte gjort några tester), men för att jag har en autoimmun sjukdom som kan triggas av gluten - om man är lite känslig mot det t ex. Så jag provar!

Det svåraste har varit att jag de första månaderna blev såååå hungrig. Nu är det lite bättre. Nu kan jag också äta yoghurt och frukt till en viss mån utan att bli svullen och trött.

En annan sak som kan få magen att balla ur är enumren.. Ang glutenfri kost vill jag varna för att en mycket stor del innehåller stora mängder enummer. Men det finns alternativ gjorda på vanliga, igenkännbara ingredienser som faktiskt ofta smakar betydligt bättre än de "vanliga" (typ Semper :yuck: )
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Sorry, glömde säga att jag käkar mer mat nu. Mat som i middag. Det är framförallt efter middagarna som magkramperna sätter igång. Men även ibland efter frukost. Och ibland efter frukt... Och ibland utan att jag ätit alls...

Skräpmage :(
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Jag levde glutenfritt i en månad för att se hur min vän hade det, och min mage reagerade inte alls, och av de vänner jag har som äter glutenfritt pga "trenden" med att gluten är farligt har inte märkt av några bieffekter alls, det måste vara något nytt du äter som du inte tål.

Min mage skulle inte klara av för mycket ägg, och för mycket rå mat (som frukt) när tarmen redan är lite irriterad är inte så bra vad jag har hört iallafall.
Det som jag hört rekomenderas vid bråkig mage är kokt mat utan kryddor, vilket fungerar för mig när jag har magsmärtor (har inte IBS men ibland går min mage bananas).
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Problemet är när man "upptäcker" att man är gluten så har det oftast gått så långt att tarmluddet är förstört på många ställen. Det innebär att man reagerar på många födoämnen, laktos är en "klassisk" bieffekt som dessutom brukar sitta i längst :crazy:
Succesivt så lagar sig tarmen bit för bit och då klarar du att äta fler saker. Tyvärr så innebär det att man får prova och se vad som händer :crazy:
För min del så har jag börjat äta yoghurt alldeles nyligen och det går bra nu :banana:
Men då har jag ätit förutom glutenfritt (som du vet är livslångt?!) även laktosfritt i 16 år...

Men har du kollat in hyllorna med glutenfria produkter? Semper har ett hårt bröd som heter Linfröknäcke som är riktigt gott ;)
Den enda pastan som är god är Sempers linguine... all annan pasta smakar tapetklister :yuck:
Försök låt bli mat med ingridienser, ät så "ren" mat du kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Glutenintoleranta människor...

Nej sempers pasta är inte den bästa!

Det är icas pastaskruvar gjorda på majs! MUMS säger jag bara!
och mycket billigare och mer färgglatt :)
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

är glutenintolerant och min mage reagerar häftigt mot allt som innehåller soja också. Vet inte vad jag mår sämst av faktiskt.. Äter en väldigt liten andel glutenfria fuskprodukter eftersom min mage reagerar på mycket av det. Bakar ofta eget bröd, blir oftast lchf bakrecept, finns tex jättegoda frökex man kan göra rätt enkelt, googla på kikärtsknäcke också, det är ruggigt gott och enkelt att göra.
Sen eftersom du precis fått diagnosen så är din tarm skadad och det tar ett halvår innan den läkt. Jag hade en hel del IBS symptom då, finns en del mat man kan testa att undvika för att det ska lugna sig http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/ Det är inte för resten av livet man undviker det utan tills magen hunnit återhämta sig.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Tack för svar :) Som tidigare läser jag och suger i mig era erfarenheter.

Jag går en aning bet på innehållsförteckningarna på halstabletter och tuggummi, känner mig väldigt osäker på vad som är okej, så jag har låtit bli detta.

Vet ni nån halstablett/tuggummisort som glutenmänniskorna kan gå och småsuga på? Såna som man köper i vanlig affär.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

T ex så visste jag inte att den förra smågodispåsen jag åt, var den sista :cry:

Så illa är det inte.;)
Mycket av smågodiset är faktiskt glutenfritt, du får se till att välja det du kan äta. Ren choklad går bra men passa dig för vissa fyllningar, många lakritssorter innehåller vetemjöl ex, vissa punchpraliner, och en del sega saker, som remmar- bara att läsa sig till.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

Jag går en aning bet på innehållsförteckningarna på halstabletter och tuggummi, känner mig väldigt osäker på vad som är okej, så jag har låtit bli detta.

Jag var sjukskriven över året när jag fick diagnos. Egentligen tog det mkt längre tid innan jag blev bra. Hade stora problem med magen ex och väldigt dåliga värden.

Din tarm är inte läkt ännu så om jag vore du skulle jag var försiktig med mer mat (ex laktos som någon redan skrivit) nu än sedan, dit skulle jag också räkna in för mkt tuggummi och halstabletter.
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

(har inte läst alla inlägg i tråden, om jag skulle råka repetera nåt som redan står)

Min mage har varit, och är fortfarande, helt kajko sedan diagnosen. Det är som sagt 1,5 år sedan nu. Först blev den långsamt bättre, sedan blev jag HÅRD i magen istället och nu tycker jag den varierar mellan hård, normal och så, nån gång i veckan eller så, ett totalt sammanbrott oavsett vad jag har ätit och druckit. :wtf: Redigt trött på det kan jag säga. Laktos undviker jag nästan helt ska tilläggas.

För drygt ett halvår sedan gick jag över till naturligt glutenfri kost och tog alltså bort allt även med glutenfri vetestärkelse i. Det utesluter en jädrans massa bröd och kakor på glutenfria avdelningen, men det fick bli så. Försöker också undvika maltodextrin och glukossirap och sådant om det inte uttryckligen står att det inte är av vete. Och så vidare. Oavsett vad livsmedelsverket tycker om saken. Ganska omständigt, men det har blivit lite bättre efter det i alla fall.

Gjorde en gastroskopi till igår med medföljande biopsi, de ska kolla igen om det har läkt som det ska. Annars kan man tydligen behöva lite hjälp med det i form av nån slags läkemedel, vet inte vad det kan vara för nåt. Vi får se. Vitamintillskott får jag fortfarande i alla fall, men nu kan kroppen åtminstone ta upp DEM, den kunde inte ens det i början.

Men du är inte ensam iaf. Min mage är fortfarande tämligen oberäknelig. Det sägs ju på en del sidor att man kan korsreagera på nåt sätt och bli känslig även mot t.ex. tomater och potatis, men jag vet inte hur vanligt det är i så fall. Jag märker ingen skillnad om jag har ätit mer eller mindre potatis, magen kan braka ihop ändå.

Banan ska tydligen kunna lindra besvären har jag hört "glutenfolk" säga, men jag vet inte om jag tycker att det gör så mycket skillnad... kanske värt att testa?
 
Sv: Glutenintoleranta människor...

*kl*

Äter som vanligt, laktos och glutenfritt.

Enda skillnaden är att om jag vill ha pizza så bakar jag den själv, eller om jag vill ha pasta så väljer jag majspasta. Det tar ett litet tag och några "men OJ var det gluten i den här?!" innan man vänjer sig. Men det är inte alls besvärligt när man väl kommer på vad man kan äta. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 017
Kropp & Själ Vissa människor saknar ju empati. Men varför finns empatilöshet egentligen? Har den något funktion för människans evolution? Hur kommer...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 977
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp