Glassbutt som transportbur?

Sv: Glassbutt som transportbur?

Mynta2 skrev:
Vet hur det är när presis alla pengar är slut och något måste göras...men du kan inte låna nån hundring eller så av någon och köpa dig en transportbur nånstans ? Köparen kan ju betala buren senare tycker jag. Fraktade 2 vattensköldpaddor upp till Norrland i en köpebur, kostade 159:- och då är den ju bra mycket större än till en råtta samt dyrare. Tror en sådan lite bur gick på ungefär hundringen.

Har ingenstans att låna pengar, alla jag skulle kunna låna av är lika panka som jag.
Menmen, nu ska han ju stanna här iaf :)

skaffa ? Som jag läste det skulle en liten råtta från gul_Zebras hem som tydligen ligger i Borlänge, och till stockholm ??...eller läste jag helt fel :-(...

AssoSarastro skrev:
Visst kan alla bli panka ibland men då är det ju inte rätt tillfälle att skaffa fler djur.

Så om exempelvis jag skulle gå och köpa en till råtta nu så skulle det inte vara bra? varför inte? Som sagt, man kan ha råd ändå. Det som är tveksamt är väl veterinären om det skulle behövas, men det finns knep även för det. Jg själv har iaf veterinärkonto där det bara får dras pengar om det är till vet och jag absolut inte har råd på annat sätt.

Hon hade väntat på Grogg sen tja... 6-7 veckor ungefär skulle jag tro? Så det är inte direkt så att hon ska köpa honom bara sådär, utan hon har fått vänta länge på att få köpa just honom. Låter på dig som om det vore ett impulsköp, vilket jag inte tycker att det här är.

Mynta2 skrev:
skaffa ? Som jag läste det skulle en liten råtta från gul_Zebras hem som tydligen ligger i Borlänge, och till stockholm ??...eller läste jag helt fel :-(...

Precis så ja, det var tänkt att en tjej i stockholm skulle köpa honom av mig.

gul_zebra skrev:
Tja, själv tycker jag ju att det ändå är mycket bättre att tänka på det och fråga här, än att göra det bara sådär. Frågar man får man inget veta ;) Är trots allt väldigt svårt att väga in precis alla nackdelar. Att jag frågade här är ändå för att jag själv var tveksam, men tänkte att det kanske kunde fungera men ville vara på säkra sidan först. Här tas inga onödiga risker inte!

Är fortfarande chockad på att ens tanken dök upp, men OK fortsätt fråga här före ni hittar på dumheter allihop!
En gammal vis gumma kan väl få komma med sina åsikter först... ;)

Isis skrev:
Men en plastlåda är helt uteslutet om den ska sitta där en hel natt också.. Har själv transporterat en råtta i en halvtimma i en plastlåda som var större än en glassförpackning och inte ens det gick.

Dog den råttan då?????

Nej absolut inte. Jag lämnar den ju inte obevakad när den ligger i en plastlåda. Denna låda hade lufthål med luften blev väldigt dålig och det blev för varmt så jag tog ut den och gör inte om det igen.

Är det inte rätt dumt att skaffa fler djur om man är pank mer än halva månaden?
Jag anser att man ska ha råd med ev veterinärer etc, det är inte alla som har ett konto med pengar som du verkar ha (och där behövs det rätt stora summor om det ska täcka all vet.vård).

Försäkringar är för mig en självklarhet men det kanske inte går med råttor?

Sak samma, jag tycker bara att det låter lite illa att skaffa sig ett djur om man inte ens har råd att skaffa en transportbur för hundra spänn. Då ska man nog vänta tills man har råd.

Jo det går att försäkra råttor. Har haft mina försäkrade hos Agria men nu när jag har 16 stycken så lönar sig inte en försäkring längre. Spar istället pengar varje månad i ett veterinärkonto.
Tycker att alla som har 4 råttor eller mindre borde ha dem försäkrade, om man inte är väldigt duktig på att spara!

Lejonflickan skrev:
Är fortfarande chockad på att ens tanken dök upp, men OK fortsätt fråga här före ni hittar på dumheter allihop!
En gammal vis gumma kan väl få komma med sina åsikter först... ;)

Hehe får skylla på papps då, var hans ide :D Men det var en fin tanke iaf :p

AssoSarastro skrev:
Är det inte rätt dumt att skaffa fler djur om man är pank mer än halva månaden?
Jag anser att man ska ha råd med ev veterinärer etc, det är inte alla som har ett konto med pengar som du verkar ha (och där behövs det rätt stora summor om det ska täcka all vet.vård).

Försäkringar är för mig en självklarhet men det kanske inte går med råttor?

Sak samma, jag tycker bara att det låter lite illa att skaffa sig ett djur om man inte ens har råd att skaffa en transportbur för hundra spänn. Då ska man nog vänta tills man har råd.

Det beror ju helt på om man klarar av att ta hand om sina djur. Klarar man inte det ska man såklart inte ha djur heller, men nog kan det fungera trots att man är pank mer än halva månaden.

Det går, men har man många råttor så tjänar man på att spara själv. Fast det beror förstås på hur mycket pengar man har fått ihop också, det gäller ju att ha en hel del.

Jovisst, men det beror mycket på omständigheterna. I det här fallet är det väldigt svårt att ordna med transport, så man får ta vad man får helt enkelt och försöka hitta på något med vad som bjuds.

gul_zebra skrev:
Hehe får skylla på papps då, var hans ide :D Men det var en fin tanke iaf :p

Phu! Tack för det - skräpfarsa, för du brukar inte ta så där lätt på råttornas välbefinnande! :banana:

Lejonflickan skrev:
Phu! Tack för det - skräpfarsa, för du brukar inte ta så där lätt på råttornas välbefinnande! :banana:

Sen kan iofs det bero på att jag har noll fantasi :D
Men jag erkänner att trots att jag var tveksam så trodde jag att det skulle kunna gå :angel: Men alltid säkrare att höra med mer erfarna först =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar