Det heter inte sjörövare nuförtiden utan pirater, upplyser min son mig just nu.Och det gäller då intressant nog just för kvantfysik. En unge som vet "allt" om sjörövare tolkas inte som "särbegåvad".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det heter inte sjörövare nuförtiden utan pirater, upplyser min son mig just nu.Och det gäller då intressant nog just för kvantfysik. En unge som vet "allt" om sjörövare tolkas inte som "särbegåvad".
Det finns inte.Jag skulle gärna vilja veta vad som är kränkande, faktiskt.
Nej, det är väl mitt inlägg du menar! Och det hade varit helt ok att citera det...Jag är visserligen bara normalkorkad men jag vet att det heter Asperger. Asperger Asperger. Inget b instoppat.
(Nej @a1agnlju det är inte ditt inlägg jag menar )
Begreppet särbegåvning har ingen definition. Har du fakta som motbevisar det?Det finns inte.
Vem har sagt så?Det är bara skryt från föräldrarna.
Källa: James Fallon, psykiater, professor och själv psykopat (åtminstone på papperet). Har du invändningar?Psykopater är intelligenta.
Googla begreppet.Savanter har Autism. Och förresten så finns de inte.
I stället för att bli sur och kränkt, bemöt dessa påståenden med fakta. Det är ju inte dig tråden handlar om.Jag har gått igenom allt detta i vekligheten och insett att enda sättet att slippa det är att undvika människor med den inställningen.
Enligt Wikipedia så finns det ett 50-tal geniala savanter och där namnges även ett par av dem. Precis som @Inte_Ung är inne på så finns det en savant-kategori som innebär extrem minnesförmåga. Och detta är ju något HELT annat än att "bara" ha bra minne eller "bara" ha hög IQ. Bland annat så står det på Wikipedia om dessa savanter att: Det som är anmärkningsvärt med savanterna är att de uppvisar sina färdigheter och talanger utan att de någonsin har tränats inom de områdena. De har inte fått en speciell utbildning eller motsvarande för att träna minnet, sin musikaliska förmåga eller sin konstnärlighet, utan dessa talanger framträder av sig själva och är alltid spektakulära.Nej nej. Savanter är inte särbegåvade barn. Det har knappt dokumenterats en enda savant i historien. Myten fick fart efter filmen "Rainman". Jag tror du använder en helt egen definition på "särbegåvning" - till synes baserad på dina egna erfarenheter.
Varför skulle jag vilja göra det?I stället för att bli sur och kränkt, bemöt dessa påståenden med fakta.
Varför skulle jag vilja göra det?
Enligt Wikipedia så finns det ett 50-tal geniala savanter och där namnges även ett par av dem. Precis som @Inte_Ung är inne på så finns det en savant-kategori som innebär extrem minnesförmåga. Och detta är ju något HELT annat än att "bara" ha bra minne eller "bara" ha hög IQ. Bland annat så står det på Wikipedia om dessa savanter att: Det som är anmärkningsvärt med savanterna är att de uppvisar sina färdigheter och talanger utan att de någonsin har tränats inom de områdena. De har inte fått en speciell utbildning eller motsvarande för att träna minnet, sin musikaliska förmåga eller sin konstnärlighet, utan dessa talanger framträder av sig själva och är alltid spektakulära.
Men vad menar du då med "särbegåvad"?De får så stora problem.
Om de inte får stora problem så är de inte särbegåvade utan bara begåvade.
Och varför skulle jag vilja det?För att underbygga dina argument med mer än bara egna upplevelser?
Däremot tror jag TS borde börja prenumerera på FoF -Forskning och framsteg, älskade den när jag var liten (och nu, men jag har då aldrig varit duktig i skolan dock bara fyror) och Populär Historia.Jag skulle precis svara samma sak. Och just det här var väldigt intressant tycker jag och fick mig att fundera lite.
TS skriver alltså:
"Däremot kom min dotter idag och frågade om vi inte kunde bygga en våg för antimateria?!? Då hon sett något på youtube och sedan googlat och läst vidare."
varpå en annan förälder tror att det betyder att barnet förstår kvantfysik efter lite googling. Ett barns "särbegåvning" slås då fast utifrån ens egen brist på kunskap om ämnet.
Du har ju själv svarat på frågan.Men vad menar du då med "särbegåvad"?
Det heter bara Savant nuförtiden.Och en Idiot-savant behöver antagligen mycket hjälp av olika slag.
Och varför skulle jag vilja det?
Varför skulle jag ha något intresse av att diskutera detta med dig?Obegripligt svar.
Ja, 50 av 7,3 miljarder människor skulle jag också benämna att de nästan inte finnsHur många av dessa har testats vetenskapligt? och hur många procent av jordens befolkning skulle den här gruppen utgöra?
En typisk särbegåvning!Det heter inte sjörövare nuförtiden utan pirater, upplyser min son mig just nu.