Gifted children, intelligenta barn

Och så undrar många varför det är så många som mår dålig idag. Så snart någon är lite annorlunda blir det genast mobbing och försök att styra in dessa i att de minsann inte är något särskilt.

Bara för att jag inte varit med om något själv betyder det inte att det inte finns.

Jag skulle gärna vilja veta vad som är kränkande, faktiskt.
Det finns inte.
Det är bara skryt från föräldrarna.
Psykopater är intelligenta.
Savanter har Autism. Och förresten så finns de inte.

Jag har gått igenom allt detta i vekligheten och insett att enda sättet att slippa det är att undvika människor med den inställningen.
De går inte att påverka och då så blir jag arg.
Att bli arg har jag prövat och det är meningslöst så jag struntar i stället i att argumentera om det.
Jag har varit i en sådan här diskussion (om begåvning och IQ) på Bukefalos en gång tidigare och det var ingen som trodde mig då heller.

Senast ändrad:
Det finns inte.
Begreppet särbegåvning har ingen definition. Har du fakta som motbevisar det?
Det är bara skryt från föräldrarna.
Vem har sagt så?
Psykopater är intelligenta.
Källa: James Fallon, psykiater, professor och själv psykopat (åtminstone på papperet). Har du invändningar?
Savanter har Autism. Och förresten så finns de inte.
Googla begreppet.
Jag har gått igenom allt detta i vekligheten och insett att enda sättet att slippa det är att undvika människor med den inställningen.
I stället för att bli sur och kränkt, bemöt dessa påståenden med fakta. Det är ju inte dig tråden handlar om.

Nej nej. Savanter är inte särbegåvade barn. Det har knappt dokumenterats en enda savant i historien. Myten fick fart efter filmen "Rainman". Jag tror du använder en helt egen definition på "särbegåvning" - till synes baserad på dina egna erfarenheter.
Enligt Wikipedia så finns det ett 50-tal geniala savanter och där namnges även ett par av dem. Precis som @Inte_Ung är inne på så finns det en savant-kategori som innebär extrem minnesförmåga. Och detta är ju något HELT annat än att "bara" ha bra minne eller "bara" ha hög IQ. Bland annat så står det på Wikipedia om dessa savanter att: Det som är anmärkningsvärt med savanterna är att de uppvisar sina färdigheter och talanger utan att de någonsin har tränats inom de områdena. De har inte fått en speciell utbildning eller motsvarande för att träna minnet, sin musikaliska förmåga eller sin konstnärlighet, utan dessa talanger framträder av sig själva och är alltid spektakulära.

Enligt Wikipedia så finns det ett 50-tal geniala savanter och där namnges även ett par av dem. Precis som @Inte_Ung är inne på så finns det en savant-kategori som innebär extrem minnesförmåga. Och detta är ju något HELT annat än att "bara" ha bra minne eller "bara" ha hög IQ. Bland annat så står det på Wikipedia om dessa savanter att: Det som är anmärkningsvärt med savanterna är att de uppvisar sina färdigheter och talanger utan att de någonsin har tränats inom de områdena. De har inte fått en speciell utbildning eller motsvarande för att träna minnet, sin musikaliska förmåga eller sin konstnärlighet, utan dessa talanger framträder av sig själva och är alltid spektakulära.

Hur många av dessa har testats vetenskapligt? och hur många procent av jordens befolkning skulle den här gruppen utgöra? Är begreppet "savant" ens relevant i den här tråden?

De får så stora problem.
Om de inte får stora problem så är de inte särbegåvade utan bara begåvade.
Men vad menar du då med "särbegåvad"?

Jag vet vilken nivå jag testar till som vuxen, oavsett testmetoder (IQ, mensa, andra rena minnes- och logiktester, matematikinriktade tester...) så hamnar jag extremt "högt". IQ-tester har genom åren normalt gett resultat kring 130-135.

Och om vi använder högskoleprovet som exempel, så har jag skrivit detta en enda gång, och fick då "bara" 1,9. Det gjorde jag på kul, för att testa, hur det var.

Men förutom ett extremt gott minne (typ läsa en text en gång och jag kommer ihåg det mesta), snabbtänkhet/snabb uppfattningsförmåga (det är ett gissel, att ha hunnit gå igenom en problemställning ur multipla aspekter och sortera detta, och hitta rimliga svarsalternativ, när omgivningen knappt hunnit förstå frågan. Där gäller det att lära sig att inte trampa på omgivningen genom att agera besserwisser alltför mycket) , och en god förmåga till logiska resonemang, så är jag egentligen inte särskilt bra på något, och matte tycker jag är tråkigt men nödvändigt (ett medel som behövs för att hantera andra frågor). Jag är inte extremt osocial, men något avvaktande i sociala situationer.

Vad är särbegåvad i en sådan kontext?

Ordet "särbegåvad" får mig snarare att tänka på någon form av "Idiot-savant" än en allmänt begåvad person.

Och en Idiot-savant behöver antagligen mycket hjälp av olika slag.

Jag skulle precis svara samma sak. Och just det här var väldigt intressant tycker jag och fick mig att fundera lite.

TS skriver alltså:

"Däremot kom min dotter idag och frågade om vi inte kunde bygga en våg för antimateria?!? Då hon sett något på youtube och sedan googlat och läst vidare."

varpå en annan förälder tror att det betyder att barnet förstår kvantfysik efter lite googling. Ett barns "särbegåvning" slås då fast utifrån ens egen brist på kunskap om ämnet.
Däremot tror jag TS borde börja prenumerera på FoF -Forskning och framsteg, älskade den när jag var liten (och nu, men jag har då aldrig varit duktig i skolan dock ;) bara fyror) och Populär Historia.

FoF är ofta bättre än fröken på antimateria. http://fof.se/amne/kosmos http://fof.se/sok/antimateria
Populärhistoria http://popularhistoria.se/

De lite mindre fantasifulla populärvetenskapliga tidningarna och hon förtjänar att få tillgång till dem :D

Senast ändrad:
Googlar man på ordet Särbegåvad , får man upp väldigt mycket intressant läsning.

Särbegåvning betyder inte automatiskt att man också har svårt för det sociala samspelet - det finns barn som medvetet håller tillbaka uttrycken för sin särbegåvning, för att inte verka märkvärdiga eller sticka ut, dvs för att forsätta vara en del av sin sociala grupp. Något som ju är viktigt inte minst för barn och ungdomar.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 289
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 519
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama