Tack för uppklarandet. Då är jag med på resonemanget med just det talet. Annars är det ju ganska fantastiskt hur många särbegåvade människor som samlas just här.Men nu höll de på med fyrans multiplikationstabell, och frågan i klartext borde vara: "Vad gånger fyra blir 36?" Det rätta svaret är alltså nio. Eller tre i kvadrat. Eller roten ur 81.
Jag tror nog att man av någon anledning gärna vill ha en etikett på folk. Ett tag var det ju en explosion avseende bokstavsbarn. Varav egentligen bara hjälpte de gravast drabbade barnen.
Jag har en dotter som lärde sig läsa i fyra-årsåldern, flög igenom matteböckerna och hade oerhört lätt för text och språk genom hela skolan. Likt de flesta så kallade särbegåvade som nämns här hade hon problem med den sociala biten. Dock är det en skillnad här. Vi satte inte någon etikett på henne och ser inte att det funnits behov att göra det. Hon har varit den duktiga och smarta tjejen i klassen och har berömts för det men har annars behandlats som alla de andra. I vissa fall har hon fått backa och vänta in klasskamraterna. Dock tror jag inte att det varit negativt utan gett henne möjlighet att fördjupa sina kunskaper/spetskompetens om man så säger.
Om vi hade drivit på med spåret om särbegåvning hade kanske vår dotter haft en annan skolgång. Det är dock inte säkert att den skulle ha varit mer positiv.