Gifted children, intelligenta barn

Jag är helt på din linje. Absolut! Ändå hakar föräldrarna på barnens skenande intellekt istället för att ta tag i det grundläggande måendet. Det ses även i ts fall eftersom genialiteten överskuggar Asperger-syndromet. Man jobbar stenhårt med att lägga upp "räkmackan" avseende kunskapshungern medan Asperger-syndromet inte ges alls samma uppmärksamhet.
Men så är det ju överlag i skolan idag, allt ska vara individuellt anpassat och eleven bestämmer. Vill de inte läsa matte ska det fixas så slipper barnet det, vill de läsa mer avancerad matte ska det fixas, men läraren får inte mer tid för de olika barnen för det. Samtidigt är social fobi något som jag tycker är enormt vanligt hos tonåringar idag.

Man jobbar stenhårt med att lägga upp "räkmackan" avseende kunskapshungern medan Asperger-syndromet inte ges alls samma uppmärksamhet.
Det blir tyvärr inte bra.
Bäst är det att försöka att få de olika begåvningarna att närma varandra i utveckling.
Den intellektuella biten löser sig ju ändå, den behöver barnet inte träna på.

Jag är helt på din linje. Absolut! Ändå hakar föräldrarna på barnens skenande intellekt istället för att ta tag i det grundläggande måendet. Det ses även i ts fall eftersom genialiteten överskuggar Asperger-syndromet. Man jobbar stenhårt med att lägga upp "räkmackan" avseende kunskapshungern medan Asperger-syndromet inte ges alls samma uppmärksamhet.
Det är också väldigt konstigt att barnets styrka är det som liksom anses skapa problem, medan barnets svagheter inte ägnas någon (uttalad) uppmärksamhet.

Om man har ett barn som saknar kamrater och knappt leker, är det obegripligt för mig hur det kan vara barnets funderingar om mörk materia - eller vad det var - som ska hanteras genom skolan.

Ibland undrar jag om särbegåvade barn som ts barn släpps iväg i sin kunskapshunger trots att de egentligen inte har kunskapen utan leker med sina tankar och matematiska resonemang. Det är inte fel det heller, men barnet har ingen nytta av sin begåvade hjärna om hen inte lära sig rätt. Det blir "fort och fel" så att säga.

Ja, jag tror det ligger ganska många missförstånd i den där kunskapstörsten. Jag önskar att alla barn som vill lära sig mer får möjlighet till det - inte tu tal om saken. Oavsett förutsättningar, eventuell autistisk fixering eller bara nyfikenhet. Att få nörda ner sig i ett ämne och få höra att andra tror på ens förmåga - vilken lycka! Men att det skulle röra sig om en genetisk superhuman är jag väldigt tveksam till. I så fall hade universiteten svämmat över med matematiska begåvningar, men där står klassrummen tomma. Flertalet doktorander och postdocs hämtas från andra länder.

De barn som anses särbegåvade är ju just barn som kan spela hela Mozart på piano när de är 7 år bara genom att höra det en gång. Eller som förstår kvantfysik genom att googla och som kanske vill prova att göra en våg av antimateria. Sånna saker som "vanliga" personer aldrig kommer i närheten av. Inte ens om de skulle öva dag och natt.

Det finns INGEN som förstår kvantfysik av att googla lite. Den kunskapen bygger på år och år av träning. 1000-timmarsregeln gäller även matematiskt begåvade och intresserade, allt annat är nys. Och det finns förståelse och förståelse, djup och åter djup i den kunskapen. Jag spelar inte piano, men jag tvivlar starkt på att Mozart inte fick sina 1000-timmars träning heller. Att ha bra minne är bara en parameter.

Nej det är inget nytt fenomen utan bara ett nytt namn.
Förr så kallades de underbarn eller savanter.
Mozart var ett särbegåvat barn.

Jämför städare och lokalvårdare.
På 40-talet så fanns det inga lokalvårdare.

Savanter är autistiska (eller på annat sätt störda) personer med extrema förmågor, och det handlar inte alls om 2-3 procent av befolkningen, snarare promille eller ännu färre. De flesta med autism har lägre begåvning än genomsnittet. Det förekommer stor mytbildning kring detta. Däremot vet jag att psykopater ofta har högre IQ än genomsnittet. Och de motsvarar nog närmare 2-3 procent av befolkningen. Någon som vill bekänna sig som psykopat?

Savanter är autistiska personer med extrema förmågor, och det handlar inte alls om 2-3 procent av befolkningen, snarare promille eller ännu färre.
Nej de är ju mycket ovanliga.
Precis som särbegåvade barn.
Så sannolikheten att man har träffat något är tämligen liten.
Högt IQ är inte samma sak som särbegåvning.

Nej de är ju mycket ovanliga.
Precis som särbegåvade barn.
Så sannolikheten att man har träffat något är tämligen liten.
Högt IQ är inte samma sak som särbegåvning.

Nej nej. Savanter är inte särbegåvade barn. Det har knappt dokumenterats en enda savant i historien. Myten fick fart efter filmen "Rainman". Jag tror du använder en helt egen definition på "särbegåvning" - till synes baserad på dina egna erfarenheter.

Savanter är autistiska (eller på annat sätt störda) personer med extrema förmågor, och det handlar inte alls om 2-3 procent av befolkningen, snarare promille eller ännu färre. De flesta med autism har lägre begåvning än genomsnittet. Det förekommer stor mytbildning kring detta. Däremot vet jag att psykopater ofta har högre IQ än genomsnittet. Och de motsvarar nog närmare 2-3 procent av befolkningen. Någon som vill bekänna sig som psykopat?
Är det inte så att psykopater anses vara socialt "störda". jag vet inte, men något får mig att gissa det...

Det finns INGEN som förstår kvantfysik av att googla lite.
Jag skulle precis svara samma sak. Och just det här var väldigt intressant tycker jag och fick mig att fundera lite.

TS skriver alltså:

"Däremot kom min dotter idag och frågade om vi inte kunde bygga en våg för antimateria?!? Då hon sett något på youtube och sedan googlat och läst vidare."

varpå en annan förälder tror att det betyder att barnet förstår kvantfysik efter lite googling. Ett barns "särbegåvning" slås då fast utifrån ens egen brist på kunskap om ämnet.

Det är också väldigt konstigt att barnets styrka är det som liksom anses skapa problem, medan barnets svagheter inte ägnas någon (uttalad) uppmärksamhet.

Om man har ett barn som saknar kamrater och knappt leker, är det obegripligt för mig hur det kan vara barnets funderingar om mörk materia - eller vad det var - som ska hanteras genom skolan.
Precis hur jag resonerar med mina barn. Nu ska min äldsta son börja skolan och jag har aldrig brytt mig nåt överhuvudtaget om det teoretiska, utan bara om det sociala eftersom jag vet att det kan bli problem med det som det var för båda hans pappa och mig själv. Och jag blir så genuint glad när han fungerar så bra socialt som han nu verkar göra, är efterfrågad och har flera vänner. Jag är så glad för det, tusen gånger mer än om han skulle räkna avancerade tal. Det sociala samspelets betydelse kan inte nog underskattas tycker jag, men man ser ju bland annat i den här tråden hur oväsentligt det verkar vara. Mycket mycket märkligt tycker jag.
De är ju bara barn. Tids nog kommer livets alla krav och jävligheter ändå.

Jag skulle precis svara samma sak. Och just det här var väldigt intressant tycker jag och fick mig att fundera lite.

TS skriver alltså:

"Däremot kom min dotter idag och frågade om vi inte kunde bygga en våg för antimateria?!? Då hon sett något på youtube och sedan googlat och läst vidare."

varpå en annan förälder tror att det betyder att barnet förstår kvantfysik efter lite googling. Ett barns "särbegåvning" slås då fast utifrån ens egen brist på kunskap om ämnet.
Och det gäller då intressant nog just för kvantfysik. En unge som vet "allt" om sjörövare tolkas inte som "särbegåvad".

Alltså, jag funderar vidare på det där, och jag tycker nog det är konstigt hur det fokuseras på skolresulat och annat mätbart men ingenting om att barn och unga bara verkar må sämre och sämre. Det känns lite som en taskig parodi på en japansk skola där elitism verkar vara det främsta ledordet. Jag blir galen på det, om man inte får några kompisar i skolan, hur mår man då inuti?

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 370
Senast: Inte_Ung
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 289
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 519
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama