Gift vid första ögonkastet 2023

Tycker att August kompis (hon med bebisen) verkade vettig och hade bra input, men vänder mig lite emot att hela programmets syfte är att dom ska växa och utvecklas som människor. Syftet är väl ändå att hitta en partner som man matchar med?

För övrigt känns det lite som att August håller på att ge upp? En sak som jag har tänkt på är att Carro nog är en person där tillit och intimitet måste växa fram över lång tid medan August ”tar in” människor väldigt snabbt och intensivt (vilket absolut är mer kompatibelt med själva konceptet för detta programmet). Men det finns verkligen inga rätt eller fel här, det är liksom bara olika sätt att vara på. Man hamnar dock lätt i osynk med varandra om man är i varsin ände av spektrat. Dvs den som är mera ”på” blir otålig och tappar intresset om hen inte får omedelbar bekräftelse. Och den som är mer avvaktande har svårt att relatera och förstår inte vad som händer.
 
Haha, japp!

Ja, absolut. Med tänkte att dragen som Carro har som beskrevs, att ha svårt med tillit och en djupare relation snabbt, det är ju mååånga som har liknande problematik, eller nåt i stil med att man knyter an till någon för snabbt och är rädd för att bli övergiven etc. som känns som ett likvärdigt problem för en stabil relation även om det är olika. Arvid känns f.ö. lite patologisk i hur mycket space han ser sig vilja ha, och ser honom liksom lägga grunden för att kunna få att känna sig kvävd snart.

Det är ju verkligen en idé till personlighet: Man som vill ha djupa och lekfulla samtal. Passeras dejtens gräns så är personen bara lättkränkt och konventionell! :love:

Arvid vill nog eg mest vara ifred, köra sitt race och komma hem till fru och barn när det är dags för uppklädda fester.

Eller nåt.

(Så klipper de iaf. Det är ju sannolikt hyfsat hårt vinklat).
 
Arvid vill nog eg mest vara ifred, köra sitt race och komma hem till fru och barn när det är dags för uppklädda fester.

Eller nåt.

(Så klipper de iaf. Det är ju sannolikt hyfsat hårt vinklat).
Ja, det får man väl alltid ha i åtanke - att det klipps, så att det är mycket möjligt att problematiken kanske inte är så ensidig.

Själv värdesätter jag inte glättighet och livlighet, så tyckte att både Ida och Arvid kändes för mycket inledningsvis. Men nu tycker jag trots allt att Ida verkar vettig och inkännande, medan Arvid mest hakat upp sig på att han vill ha utrymme, eller åtminstone föreställer sig att han kommer vilja ha utrymme och det är det enda han mal på om utan att ta in hennes perspektiv alls.
 
Ja, det får man väl alltid ha i åtanke - att det klipps, så att det är mycket möjligt att problematiken kanske inte är så ensidig.

Själv värdesätter jag inte glättighet och livlighet, så tyckte att både Ida och Arvid kändes för mycket inledningsvis. Men nu tycker jag trots allt att Ida verkar vettig och inkännande, medan Arvid mest hakat upp sig på att han vill ha utrymme, eller åtminstone föreställer sig att han kommer vilja ha utrymme och det är det enda han mal på om utan att ta in hennes perspektiv alls.

Jag hade nog somnat om jag hade behövt ha längre samtal med Arvid 😅
 
Angående "bokbråket" så är jag så tv-produktionscynisk att jag undrar vad som hände i verkligheten, och vad som blev en story för tv-produktionen. Sådana här frågor är ju typexempel på sådana som produktionen vill ha! De väcker debatt, blir omtalat i media m.m. Jag menar inte att det inte hände eller att Lina inte reagerade, men i vilken grad det är en korrekt bild av helheten.

Lite som när "tacoparet" var med och händelsen på midsommar när brudgummen med sina kompisar lyssnade på Björn Rosenström och bruden blev upprörd. Och sen ältades detta i oändlighet i programmet och det framstod i programmet som att bruden funderade på om han verkligen gick att leva med. Men att det sen visade sig att detta var snarare en sak de hade överkommit snabbt och en väldigt liten del av helheten.
 
Angående "bokbråket" så är jag så tv-produktionscynisk att jag undrar vad som hände i verkligheten, och vad som blev en story för tv-produktionen. Sådana här frågor är ju typexempel på sådana som produktionen vill ha! De väcker debatt, blir omtalat i media m.m. Jag menar inte att det inte hände eller att Lina inte reagerade, men i vilken grad det är en korrekt bild av helheten.

Lite som när "tacoparet" var med och händelsen på midsommar när brudgummen med sina kompisar lyssnade på Björn Rosenström och bruden blev upprörd. Och sen ältades detta i oändlighet i programmet och det framstod i programmet som att bruden funderade på om han verkligen gick att leva med. Men att det sen visade sig att detta var snarare en sak de hade överkommit snabbt och en väldigt liten del av helheten.

Jag tyckte hela den biten (när hon hittade böckerna) kändes så stel och "manuskriptad".
 
Har jag missat varför Arvid tjatar om egentid? Är det på förekommen anledning eller i förebyggande syfte?
Lite oklart, han verkade väl känna nåt slags känslomässig baksmälla och pratade då om behov av egentid, men det lät mest fokuserat på framtiden. Som jag skrev i nåt annat inlägg så känns det mest som att han lägger grunden för att snart kunna känna sig kvävd och med "goda" skäl dra eller göra sig omöjlig och skylla på Ida ;)
 
I ett av de första avsnitten så sa Arvid samt hans mormor/farmor att tidigare tjejer inte varit självständiga. Det pratades om att de hadde bara hängt på Arvid och hade varit nöjda bara de fick umgås med honom.
Jag tror han menar att han har fått vara projektledaren och kännt sig hämmad och låst.
Känner igen det själv från en tidigare relation. Jag fixade allt. Tog insiativ till att bjuda hem folk eller gå bort. Bokade resor, fixade konsertbiljetter osv. Hen tog sig inte för någonting utan var väldigt passiv och bara gled med på det jag eller kompisar fixade. Det är väldigt frustrerande och kvävande. Kanske därifrån hans prat om egentid kommer?
 
Känns som att han fortsätter att tjata om egentid trots att Ida också verkar hålla med om att det är viktigt. Så det är kanske det jag inte förstår, varför det låter på honom som att de inte är överens när det verkar som att de är det. (Men det är ju svårt att säga vad som händer mellan klippen.)
 
I ett av de första avsnitten så sa Arvid samt hans mormor/farmor att tidigare tjejer inte varit självständiga. Det pratades om att de hadde bara hängt på Arvid och hade varit nöjda bara de fick umgås med honom.
Jag tror han menar att han har fått vara projektledaren och kännt sig hämmad och låst.
Känner igen det själv från en tidigare relation. Jag fixade allt. Tog insiativ till att bjuda hem folk eller gå bort. Bokade resor, fixade konsertbiljetter osv. Hen tog sig inte för någonting utan var väldigt passiv och bara gled med på det jag eller kompisar fixade. Det är väldigt frustrerande och kvävande. Kanske därifrån hans prat om egentid kommer?
Jag tänker nått liknande, att det är nått som han har med sig från tidigare relationer? Jag känner igen mig i honom och tycker Ida pratar alldeles för mycket om att hon är rädd att känna sig bort prioriterad…
 
Jag tänker nått liknande, att det är nått som han har med sig från tidigare relationer? Jag känner igen mig i honom och tycker Ida pratar alldeles för mycket om att hon är rädd att känna sig bort prioriterad…
Men gör hon verkligen det? Visst det har tagits upp apropå tidigare relationer, och att hon då lämnat (väl?) så jag tycker verkligen att hon skiljer sig massvis ifrån random klängig tjej (som jag själv nog är mer lik, haha) som blir som ett plåster. Hon verkar ha god initiativförmåga och ett rikt liv i övrigt liksom. Hon verkar ju dessutom försöka tillgodose Arvids behov, även om hon inte riktigt själv känner att det behövs än. Men jag har inte noterat att han gjort något för att visa att hon kommer prioriteras?
 
Men gör hon verkligen det? Visst det har tagits upp apropå tidigare relationer, och att hon då lämnat (väl?) så jag tycker verkligen att hon skiljer sig massvis ifrån random klängig tjej (som jag själv nog är mer lik, haha) som blir som ett plåster. Hon verkar ha god initiativförmåga och ett rikt liv i övrigt liksom. Hon verkar ju dessutom försöka tillgodose Arvids behov, även om hon inte riktigt själv känner att det behövs än. Men jag har inte noterat att han gjort något för att visa att hon kommer prioriteras?
Ingen aning!

Behöver inte alls vara orimligt mycket, jag har nog bara väldigt låg tröskel för det, tycker det är kvävande.
 
Har sett kvällens avsnitt?
Arvid säger något om att det är osexigt och att han får avsmak bara för att Ida är lite full och glad?
Jag vet inte... jag tycker det är lite obehagligt att han säger så....
det är fortfarande något med Arvid som jag inte får grepp om... Som att allt måste vara en perfekt yta. Känns som det kan bli svårt då för en partner? om den måste passa in i det?
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 884
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp