Gift vid första ögonkastet 2023

Jag hade också kunna reagerat på såna böcker, tänker att det är lika som om nån delar sexistiska skämt på Facebook eller dragit såna skämt i vardagen eller med sina vänner. Med det, hade personen inte per automatik behövt kasta böckerna, men jag hade definitivt velat veta hur personen ställer sig till såna skämt.

Jag tycker hon tog upp det på ett bra sätt och att han tog det på ett bra sätt.
 
Jag hade också kunna reagerat på såna böcker, tänker att det är lika som om nån delar sexistiska skämt på Facebook eller dragit såna skämt i vardagen eller med sina vänner. Med det, hade personen inte per automatik behövt kasta böckerna, men jag hade definitivt velat veta hur personen ställer sig till såna skämt.

Jag tycker hon tog upp det på ett bra sätt och att han tog det på ett bra sätt.
Men vänta nu! Jag har 0 tolerans för sexistiska/rasistiska skämt men det är ju inte samma sak som satir! Satir kan man skratta åt men tanken är att väcka en medvetenhet eller belysa ett problem. Jag skulle inte palla en partner som INTE förstod satir.

Jag tror Alexander fattar men Lina gör det inte, eller tog sig inte tiden att förstå.

Hugleikur Dagsson.
 
Men vänta nu! Jag har 0 tolerans för sexistiska/rasistiska skämt men det är ju inte samma sak som satir! Satir kan man skratta åt men tanken är att väcka en medvetenhet eller belysa ett problem. Jag skulle inte palla en partner som INTE förstod satir.

Jag tror Alexander fattar men Lina gör det inte, eller tog sig inte tiden att förstå.

Hugleikur Dagsson.
Det känns som om den här tråden belyser det hela ganska väl - att ta sig tiden att ta in och förstå kontra att med en gång avfärda innehållet som sexistiskt och rasistiskt...

Men oavsett - om jag har en bok som innehåller rasism, betyder det att jag är rasist då? Eller att jag, om jag då inte är rasist, genast måste göra mig av med boken? Jag har lite svårt att förstå det synsättet, faktiskt. Självklart kan man diskutera böckers innehåll och hur man ställer sig till det, men att bli ställd till svars på det där sättet som Alex blev av Lina, det hade jag inte känt var okej i ett förhållande.
 
Men vänta nu! Jag har 0 tolerans för sexistiska/rasistiska skämt men det är ju inte samma sak som satir! Satir kan man skratta åt men tanken är att väcka en medvetenhet eller belysa ett problem. Jag skulle inte palla en partner som INTE förstod satir.

Jag tror Alexander fattar men Lina gör det inte, eller tog sig inte tiden att förstå.

Hugleikur Dagsson.
Ja, det där hade jag inte reagerat på :). Vet du nått om den andra författaren eller vad det samma båda böckerna?
 
Men vänta nu! Jag har 0 tolerans för sexistiska/rasistiska skämt men det är ju inte samma sak som satir! Satir kan man också skratta åt men det finns en tanke bakom. Jag skulle inte palla en partner som INTE förstod satir.

Jag tror Alexander fattar men Lina gör det inte, eller tog sig inte tiden att förstå.

Hugleikur Dagsson.
Nej det är ju sånt man får diskutera tänker jag, var ens olika gränser går.

Så kan det ju absolut vara, han verkade ju dock inte argumentera för det. Men det kan ju ha att göra med situationen också.
 
Nej det är ju sånt man får diskutera tänker jag, var ens olika gränser går.

Så kan det ju absolut vara, han verkade ju dock inte argumentera för det. Men det kan ju ha att göra med situationen
För mig hade det också varit mycket svårt att argumentera eller förklara någon bok jag hade i hyllan sedan många år, och knappast kommer ihåg vad innehåller, för någon som inte verkar vara bekant med satir och mörk humor. Framför tv kameror till på köpet. Då man kan googla i lugn och ro och läsa om författaren, blir intentionerna och meningen med boken mycket begripligare.

Skulle nån komma fram till mig och fråga varför jag har en bok i hyllan där huvudpersonen framställs i god dager trots att han är mördare och kannibal, och be mig förklara vad författarens motiv är, hade jag nog gått bet.
 
Senast ändrad:
För mig hade det också varit mycket svårt att argumentera eller förklara någon bok jag hade i hyllan sedan många år, och knappast kommer ihåg vad innehåller, för någon som inte verkar vara bekant med satir och mörk humor. Framför tv kameror till på köpet. Då man kan googla i lugn och ro och läsa om författaren, blir intentionerna och meningen med boken mycket begripligare.

Skulle nån komma fram till mig och fråga varför jag har en bok i hyllan där huvudpersonen framställs i god dager trots att han är mördare och kannibal, och be mig förklara vad författarens motiv är, hade jag nog gått bet.
Nej förstår helt! Det är ju en väldigt speciell situation.
 
Jag läste bara om "bokbråket" i nyheterna och har alltså inte sett avsnittet, men min reaktion i liknande läge med en bok med satir hade antagligen berott på skämtens kvalitet och hur det riktas. Det är något som kan variera väldigt. Jag tycker till exempel att författaren som nämns har gjort både en del ok och även en del kassa skämt, men har inte läst boken eller böckerna i fråga. Det finns garanterat människor som skrattar gott åt dåligt gjord satir av ren och skär sexism/rasism/homofobi och helt utan att bry sig om eller kanske ens inse att det finns något ädelt syfte hos författaren. Det är rätt naturligt att vilja ta reda på om personen är den typen av inskränkt människa eller om hen i värsta fall skrattar för att hen har halvdan humor. Stor skillnad, även om inget av det är särskilt tilltalande.

Tecken på bra satir tycker jag är när den är välriktad och att den, samtidigt som den är så vass och träffande att det nästan gör mer ont än är roligt, lyckas ge ett hopp. Eftersom det absurda i världen är genomskådat. Det är riktigt bra. Men i mycket satir blir det för det första inte särskilt kul och som något slags inlägg i samhällsdebatten alldeles för platt för att bidra med något. Bra satir behöver sällan förklaras eftersom jag tycker den talar för sig själv, men med någon medelmåttig variant hade jag nog försökt reda ut hur personen tänker kring det hela.
 
Alla inlägg om det här bokbråket förutsätter ju att hon skulle känna till författaren och att han skriver satirisk humor.
Känner man inte till det förstår jag att man blir förskräckt!
Dessutom att han reagerade som han gjorde och inte bara förklarade att författaren är en satirisk komiker som använder det för att belysa samhällsproblem gjorde ju inte saken bättre.
 
Arvid och Ida: Jag börjar få allt svårare för Arvid. Han känns så tillrättalagd och opersonlig. Ser ingen humor eller gnista i honom som det finns i Ida. Mitt intryck från förra avsnittet om att han känns tråkig står kvar.

Lina och Alex: Nu har det varit några kontroverser och hittills så har Lina startat dem på grund av saker hon tycker. Vad spelade det för roll om han inte hade en tröja på sig under täcket? Det är HANNS kropp och integritet, inte hennes. Partyhattarna var lite sött men de kan inte ersätta kommunikation och respekt. Hoppas att orsaken till grälet också reddes ut.

Fredrik och Stina: Jag tycker de båda känns som sköna, avslappnade personer som väljer att snälltolka varandra och inte har orimliga krav.

Agust och Carro: så dålig matchning! Agust flummritualer och barack. Ett alternativt leverne. Hade det inte varit en hörnsten i en matchande fru att hon vurmade för samma livsstil?
Carro verkar jätterar. Men konceptet med att gifta sig och lära känna någon på några veckor passar dåligt om man har svårt att ”öppna upp” och ta djupa samtal. Det behöver nog bli i hastig takt som om de ska hitta något subtilt i varandra på kort tid.
 
Agust undrade varför Carro ens sökt till programmet. Jag tänker att hon gjorde det för att hitta en man, inte ett förvuxet barn.
Delvis förstår jag hans undran. Nu är HAN fel person för henne, men hon säger själv att hon har svårt att känna tillit, vill inte snabba på djupa samtal och har svårt att öppna sig. Det är inga bra grejer om man ska hinna lära känna varandra och falla för varandra på några veckor. Konceptet känns inte som hennes dejtingformat.
 
Agust undrade varför Carro ens sökt till programmet. Jag tänker att hon gjorde det för att hitta en man, inte ett förvuxet barn.
Jag tycker Carro är barnslig. Som dramatiken om den öppnade bildörren. Jag skulle inte vilja dejta nån av dom men skulle jag umgås med nån skulle jag hellre välja Agust. Carro känns som en sån som suger energi ur en och allt är bara gnälligt.
 
Delvis förstår jag hans undran. Nu är HAN fel person för henne, men hon säger själv att hon har svårt att känna tillit, vill inte snabba på djupa samtal och har svårt att öppna sig. Det är inga bra grejer om man ska hinna lära känna varandra och falla för varandra på några veckor. Konceptet känns inte som hennes dejtingformat.
Det här är ju mer inne på ditt spår om att han är fel för henne egentligen, men tycker det känns svårt att avgöra om hon var fel för programmet pga. ovanstående. I stort sett alla som sökt genom åren har ju haft relationsmönster som de hoppats att bryta genom programmet, och personer som uttryckligen efterlyser "djupa samtal" har fan sällan så mycket djup själva...
 
Det här är ju mer inne på ditt spår om att han är fel för henne egentligen, men tycker det känns svårt att avgöra om hon var fel för programmet pga. ovanstående. I stort sett alla som sökt genom åren har ju haft relationsmönster som de hoppats att bryta genom programmet, och personer som uttryckligen efterlyser "djupa samtal" har fan sällan så mycket djup själva...
Känns som att dom flesta i den här tråden skulle tycka att det var pest att bli matchad med Agust.

Det är väl snarare att dom som ska matcha folk varit helt vilse i vad dom håller på med.

Och håller med om det här med djupa konversationer. Dock vanligt att burners gör det till hela sin personlighet att dom vill vara djupa och prata om ”djupa” saker. Men ofta är dom bara gränslösa och rätt dåliga på att lära känna människor. 😅
 
Senast ändrad:
Känns som att dom flesta i den här tråden skulle tycka att det var pest att bli matchad med Agust.

Det är väl snarare att dom som ska matcha folk varit helt vilse i vad dom håller på med.

Och håller med om det här med djupa konversationer. Dock vanligt att burners gör det till hela sin personlighet att dom vill vara djupa och prata om ”djupa” saker. Men ofta är dom bara gränslösa och rätt dåliga på att lära känna människor. 😅
Haha, japp!

Ja, absolut. Med tänkte att dragen som Carro har som beskrevs, att ha svårt med tillit och en djupare relation snabbt, det är ju mååånga som har liknande problematik, eller nåt i stil med att man knyter an till någon för snabbt och är rädd för att bli övergiven etc. som känns som ett likvärdigt problem för en stabil relation även om det är olika. Arvid känns f.ö. lite patologisk i hur mycket space han ser sig vilja ha, och ser honom liksom lägga grunden för att kunna få att känna sig kvävd snart.

Det är ju verkligen en idé till personlighet: Man som vill ha djupa och lekfulla samtal. Passeras dejtens gräns så är personen bara lättkränkt och konventionell! :love:
 
Känns som att dom flesta i den här tråden skulle tycka att det var pest att bli matchad med Agust.

Det är väl snarare att dom som ska matcha folk varit helt vilse i vad dom håller på med.

Och håller med om det här med djupa konversationer. Dock vanligt att burners gör det till hela sin personlighet att dom vill vara djupa och prata om ”djupa” saker. Men ofta är dom bara gränslösa och rätt dåliga på att lära känna människor. 😅
Vad är en burner?
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 071
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 884
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp