Ge mig era tankar om vilken lösning som är bäst!

2

2021

Jag har fått ett oönskat problem. Jag har en hingståring som är såld och som skulle ha flyttat för flera månader sedan egentligen. Men på grund av allt möjligt så går han kvar hos mig.

Han har hela tiden gått ihop med sin dräktiga mamma och flera ston med föl. När han blev för gammal för att gå med andra ston fick han gå ensam med sin mamma och hon vande av honom själv och allt var väl. Han är nu drygt 10 månader gammal och stoet är drygt 9 månader in i dräktigheten.

De nya ägarna ska hämta honom om en månad är det bestämt och nu funderar jag kring olika lösningar kring hans uppehälle fram tills dess.

1. Gå kvar med sin mamma fram tills han åker.
2. Åka iväg på unghingsbete med andra åringar fram tills han ska flytta till nya ägarna.
3. Gå i egen hage här hemma.

Vad tycker ni? Dela gärna med er av era ideér, jag är villrådig! :laugh:

Sv: Ge mig era tankar om vilken lösning som är bäst!

Unghingstbete låter väl bäst? Och om det var tänkt att de nya ägarna skulle hämtat honom redan får de väl då stå för ev. merkostnad som betesavgift och dylikt.

Å andra sidan är det ganska kort tid... Om det inte riskeras flyttas upp igen?

Det ska ju egentligen inte vara ditt bekymmer utan de nya ägarnas...
Förstår inte varför man inte hämtar hästen om man köpt den!?
Tycker du skla prata med ägarna och kolla om hingstbete är okej med dom. Då får de givetvis betala det ska ju inte du behöva göra!

Det bästa vore ju att han fick åka på unghästbete
det näst bästa vore egen hage
det absolut värsta att gå kvar med morsan. det är nog bara en tidsfråga innan han kommer på att han kan betäcka henne;)(om han inte redan fattat det)

Du skulle ju kunna ha honom i egen hage och höra dig för om någon kan låna ut sin hingst/valack som sällskap till din under den korta perioden?:)

Och självklart som de föregående svarat; så ska ju inte du stå för kostnaden! Om ni inte kommit överens om att du ska göra det förstås :D

För köparens skull är det väl bäst att inte släppa på bete med nya hästar med tanke på smittorisken.
Hästen har säkert roligast med jämnåriga, fast samtidigt ökar ju skaderisken med.

Att han går kvar med mamman skulle nog kanske inte vara nåt problem. Hon kommer ju inte brunsta = han klättrar inte.

Jag skulle ha honom i egen hage, de måste ju ändå lära sig vara själva i hagen nån gång.

Senast ändrad:

Men varför krångla till det? Jag skulle låta allt vara som det är, han hinner ju åka innan mamma ska föla.
Varför vill du förändra när det bara gäller en månad?

Maria

just av anledningen som jag skrev.
Har varit med om för många hästar som aldrig har blivit lämnade ensamma förrän vid tre års ålder och fått tuppjuck.

Jo men han är ju "bara" tio månader nu och det ligger väl på köparens ansvar att träna hästen att vara ensam i så fall.

Jag förstår att du vill hästens bästa dock.

Svar till er alla!

Tack för era ideér. Jag har vänt och vridit på detta ett tag nu....

Jag tror att det finns en viss risk att de inte hämtar honom om en månad heller, utan att han blir kvar tyvärr.... Det är så synd för det verkar vara bra människor egentligen, vet inte varför det har blivit såhär.

Han är ju lugn och fin ihop med mamma, han går för sig själv eller så står de och kliar manke, inget bråk eller klättring för det skulle aldrig stoet tillåta. Fast jag vill egentligen flytta ihop henne med de andra dräktiga stona och släppa dem på större bete ihop. Men blir han själv uppe vid stallet och de andra vandrar iväg långt bort i den stora hagen så står han nog inte kvar, plus att jag inte tycker att det är snällt att lämna honom själv helt enkelt. Då kom tanken om unghingstbete, men det innebär en kostnad som det kan bli diskussioner runt samt en ökad skade- och smittorisk, precis som några av er skriver.

Det lutar åt att han får gå med mamma ett tag till och förhoppningsvis flytta snart......

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 376
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 419
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar