Sv: Gått ner i tid men jobbet kräver övertid
Finns det någon specialitet där man faktiskt kan få jobba någorlunda "normalt"?
/Marvin som framtidsplanerar
Ja fast jag tycker vi gör det i min
Ta radiologi och anestesi som exempel:
På ett litet ställe med få i jourlinjen blir man fast med en knapp helgjour i månaden och en vardagsjour i veckan.
Fast däremellan kan de FLESTA jobba hur lite eller mycket de vill eftersom vi inte har egna öronmärkta patienter.
Våra narkosläkare har laget ett rullande schema med jättemycket ledigt, typ två veckor på och två veckor av.
När jag inte jobbade med just magnetkameran (där vi ofta är ensamma läkare med ansvar för alla svar) kunde jag också lämna över till den som hade jour och dra (till dagistiden eller hästarna)
De flesta kliniska specialiteter är uppbundna av mottagning och ibland operationer med patienter som är bokade för just DIG. Drar något ut på tiden eller något akut kommer emellan (det gör det ALLTID) så måste du ändå göra färdigt det som är bokat för DIG den dagen.
Så vill man kunna vara friare i sitt ledighetsuttag och lätt kunna frilansa och hoppa in en vecka här eller där är just röntgen och narkos bra specialiteter.
Jag avundas verkligen inte kirurgjouren på mitt sjukhus som hade samma jourpass som jag men dessutom stod på operation halva nätterna
Jag har det superbra på jouren, det kommer nästan bara spännade fall och jag kan ha med mig barnen bakom kulisserna.
2-åringen satt vid datorn bredvid och tittade på bolibompa ett tag i söndags och 5-åringen tjatar hål i huvet om att få följa med mig till jobbet för att man kan se på tv, spela på datorn och det finns SAFT i kylskåpet
När du är färdig kommer också jourgranskningen mm kunna ske hemifrån. Suveränt ! Tekniken finns och är i bruk på flera platser, men landstingen är kanske inte så där supereffektiva med att få saker och ting i drift
Annars - om jobba normalt är raka veckor så får man se sig om efter en jourfri specialitet. Typ ögon, öron, barn, psyk, geriatrik på en liten mottagning, inte på sjukhusen där man har vårdplatser och jour.