Gated community

Den typen av avvikelser har jag själv litet svårare att överse med än om någon äventyrlig människa till äventyrs skulle utnyttja en bostadsrättsförenings privata parkbänk eller gungställning.
Det finns en hel del exempel på bostadsrättsföreningar som har haft problem med dagisgrupper och kringboende i sina lekparker.
Det blir ju dels fullt och dels slitage.

men jag förstår mer att vilja skilja av sin egen tomt från andra än att tillsammans med en grupp människor man inte känner vilja stänga ute resten av världen.
Att tillsammans med andra som också betalar för kalaset kunna använda det i fred.
Jämför båtklubbar och andra föreningsanläggningar.

Det finns en hel del exempel på bostadsrättsföreningar som har haft problem med dagisgrupper och kringboende i sina lekparker.
Det blir ju dels fullt och dels slitage.
Jag har litet svårt att föreställa mig att det skulle vara ett stort och spritt problem, men jag kan ju ha missat det. Skulle det handla om dagisgrupper föreställer jag mig att det kan lösas genom kommunikation med ansvariga arbetsledare på dagisen ifråga, kanske kommunjurist i förekommande fall. Och om man i en brf bedömer att man har en ohållbar situation med för många kringboende lekande barn, vars föräldrar inte varit delaktiga i att avsätta ekonomiska medel till lekparkens upprättande såväl som underhåll, javisst - då tycker jag absolut att man skall verka för att stängsla in lekparken. Då är det emellertid viktigt att man stängslar högt, alternativt anlägger en avgränsande mur med slät yta i stil med rostfri plåt eller slät betong. De är ena jäklar på att klättra annars, de där små.

Ja det är en upplevd rädsla som ofta ligger bakom. Jag tror den upplevda otryggheten är större än den verkliga. Och det är naivt att tro att ens barn skyddas från tex droger om man bor i en gated community. För ungdomarna skall väl inte låsas in där? Trafikmiljön kan bli tryggare för barn det håller jag med om. Övergrepp mot barn däremot begås ofta av någon närstående så där ökar inte tryggheten nämnvärt heller.

Jag förstår drivkrafterna bakom men den nyfunna tryggheten är nog men en upplevelse än något verklig. Men visst det räcker ju egentligen.

Jag haller inte med. I de allra flesta fall jag kommit i kontakt med det ar det for att communitien har nagot gemensamt och de batalar for underhall och vill ha "forsta tjing" pa sin anlaggning. Allt fran pooler, grasmattor och lekstallningar till golfbanor, Marinor, och flygklubbar.

Inne i stora stader som Los Angeles, (som namnts tidigare) ar det ett satt att kanna sig trygg, men i alla de fall jag sett, bott pa, eller kommit i kontakt med gated communities har det att gora med att man har ett gemensamt intresse och vill bo nara likasinnade.
Orsaken att man gor en 'gated community' ar helt enkelt att man inte vill att andra som inte ar med och betalar ska slita pa faciliteterna. I fallen med golf klubbar, marinor, och flyg klubbar har man oftast ocksa medlemmar som inte bor dar. De betalar da ett medlemspris och kan vara med "och leka" aven om de valt att bo pa annat hall.

Har i USA ar gated communities framfor allt for de som vill ha ett relativt enkelt liv. De vill kanna sig sakra pa att droger och annat halls utanfor deras "kvarter" och de vill bo med andra med liknande varderingar.
Segregation handlar ju inte bara om religion och hudfärg. Det du beskriver ovan är tillräckligt för att jag ska få ont i magen.

Varje staket som håller "droger och annat" utanför bidrar till att skapa slumkvarter. Vissa har råd -både socialt och ekonomiskt- att köpa sig en plats i ett "rent" område medan klabbet får bo i slummen.

Segregation handlar ju inte bara om religion och hudfärg. Det du beskriver ovan är tillräckligt för att jag ska få ont i magen.

Varje staket som håller "droger och annat" utanför bidrar till att skapa slumkvarter. Vissa har råd -både socialt och ekonomiskt- att köpa sig en plats i ett "rent" område medan klabbet får bo i slummen.
Jo, visst är det så - men i praktiken fungerar inte det resonemanget på mig, i alla fall. Jag är väldigt beroende av att trivas i min hemmiljö (delvis pga att jag jobbar hemifrån och alltså tillbringar min mesta tid här). Om jag letar hus/boende så skulle jag aldrig välja en plats som jag upplevde var "slummig" och nergången utan jag väljer en bostad där jag känner trivsel och harmoni. Jag är inte så nobel att jag flyttar in i ett område som är ökänt för sina problem bara av nån slags solidaritet.

Nu har jag verkligen inte sån inkomst att jag har råd att välja och vraka bland några mångmiljonvillor, men jag väljer efter vad jag har råd med och framförallt efter hur jag trivs. Boendemiljö är jätteviktigt för mig. (Och här i Sverige betyder det -Obs!- absolut inte några grindar och murar runt området;)

Jag håller med.

Och droger kan hållas borta med en mur?

Jo, visst är det så - men i praktiken fungerar inte det resonemanget på mig, i alla fall. Jag är väldigt beroende av att trivas i min hemmiljö (delvis pga att jag jobbar hemifrån och alltså tillbringar min mesta tid här). Om jag letar hus/boende så skulle jag aldrig välja en plats som jag upplevde var "slummig" och nergången utan jag väljer en bostad där jag känner trivsel och harmoni. Jag är inte så nobel att jag flyttar in i ett område som är ökänt för sina problem bara av nån slags solidaritet.

Nu har jag verkligen inte sån inkomst att jag har råd att välja och vraka bland några mångmiljonvillor, men jag väljer efter vad jag har råd med och framförallt efter hur jag trivs. Boendemiljö är jätteviktigt för mig. (Och här i Sverige betyder det -Obs!- absolut inte några grindar och murar runt området;)
Ja i praktiken är det ju redan segregerat, som du beskriver. Du har råd att över huvud taget kunna tänka bort "slumområden"! Gated communities är liksom en nivå till av segregation. Som om det inte är nog med de (sociala) nycklar som redan krävs liksom.

Och droger kan hållas borta med en mur?
Eller hur. Pissprov på folk innan de flyttar in? Oanmälda hemkontroller av väktare?

Jag verkligen hatar bostadssegregationen. Jag har tidigare bott i ett område där jag inte riktigt passade in (och jag är vit medelklass n.b.). Kändes sisådär när grannarna gav en sneda blickar i trappen enkom baserat på ens utseende. Nu bor jag där jag passar in och det känns förvisso skönt men också förjävligt att det ska vara sådan skillnad.

Ja i praktiken är det ju redan segregerat, som du beskriver. Du har råd att över huvud taget kunna tänka bort "slumområden"! Gated communities är liksom en nivå till av segregation. Som om det inte är nog med de (sociala) nycklar som redan krävs liksom.

Eller hur. Pissprov på folk innan de flyttar in? Oanmälda hemkontroller av väktare?

Jag verkligen hatar bostadssegregationen. Jag har tidigare bott i ett område där jag inte riktigt passade in (och jag är vit medelklass n.b.). Kändes sisådär när grannarna gav en sneda blickar i trappen enkom baserat på ens utseende. Nu bor jag där jag passar in och det känns förvisso skönt men också förjävligt att det ska vara sådan skillnad.
Alltså, jag förstår precis hur du menar och det du säger är ju alldeles sant. Men - det är ändå ganska mänskligt att vilja välja var man ska ha sitt hem, och KAN man välja (vilket majoriteten av oss ändå kan, i någon mån) så väljer man knappast en plats som är ökänd för t.ex. brottslighet och sociala problem.

Problemet med "slumområden" finns redan och jag vet inte riktigt vilka som skulle vilja flytta dit enbart av lojalitet eller för att motverka segregationen. Problemet måste lösas på en annan nivå, för självklart är det ett problem. Hur tänker du att bostadssegregationen skulle ändras?

Och naturligtvis finns där folk inom Gated Communities som använder droger, i allra högsta grad.

<snip>
Jag har tidigare bott i ett område där jag inte riktigt passade in (och jag är vit medelklass n.b.). Kändes sisådär när grannarna gav en sneda blickar i trappen enkom baserat på ens utseende. Nu bor jag där jag passar in och det känns förvisso skönt men också förjävligt att det ska vara sådan skillnad.

Sa var det dar min 80+ ariga mamma bodde. Det saldes droger pa parkeringen helt oppet och det blangdes verkligen i hissen. Mer pa min mamma an mig ... jag ar namligen ganska mork.

<snip>
Och naturligtvis finns där folk inom Gated Communities som använder droger, i allra högsta grad.

Sjalvklart! Den storsta skillnaden ar att det vanligtvis skots innom hemmets vaggar och ingen saljer oppet innom ens omrade och till barnen som bor dar.

Det finns ca 800 meter strand där allmänheten inte har tillgång från land på min fastighet.
Det är de bitar där åkermarken ligger i anslutning till stranden.. Eftersom åkermarken inte omfattas av allemansrätten så...
sedan är det ju de beten som finns, där går man ju in på egen risk, vilket starkt avrådes ifrån.

Industritomter och andra anläggningar kan ju inhägnas, så vitt jag vet utan att man kan kräva genomgång
Samma sak bör väl gälla ett GC Om hela området registreras som tomtmark så har de väl rätt att hägna området utan genomgångar?

GC kan väl vara ett försök att hitta tillbaka till det gamla svenska brukssamhället. Där alla kände alla, visste allt om alla och utbölingar hade svårt att etablera sig ;)

Jag känner också en viss sorgsenhet även om jag till viss del kan förstå. Det som skrämmer mig mest är att det ökar klassklyftorna då jag tänker att bara rika eller åtminstone medelklass har råd att köpa sig den här tryggheten som jag tänker att de flesta är ute efter när det pratas gated communities.

inte har tillgång från land på min fastighet
Du.
Allting handlar inte om dig.
Utan detta handlade om ett annat ställe.
Det finns massor av platser med åkrar ner till strandlinjen.
Men dessa är inte intressanta för allmänheten att få tillgång till på ett sådant sätt att stängselgenombrott ens har med saken att göra.

Lyft blicken och se att det finns andra ställen än bara din mark.

Det som skrämmer mig mest är att det ökar klassklyftorna då jag tänker att bara rika eller åtminstone medelklass har råd att köpa
Men det blir väl inte värre än att de har råd att köpa bostadsrätter, villor eller gårdar?
Vissa har råd att köpa mer än andra.
Det har inte med ett staket kring en bostadsrättsförening att göra.
Det där staketet är inte alls särskilt dyrt i sammanhanget.
Utan det är snarare billigare att bygga en gemensam pool till flera än att alla skall bygga var sin pool.

Men det blir väl inte värre än att de har råd att köpa bostadsrätter, villor eller gårdar?
Vissa har råd att köpa mer än andra.
Det har inte med ett staket kring en bostadsrättsförening att göra.
Det där staketet är inte alls särskilt dyrt i sammanhanget.
Utan det är snarare billigare att bygga en gemensam pool till flera än att alla skall bygga var sin pool.
Precis! Och de GC:s jag bott i hyrde dessutom ut lägenheter - är man "överklass" köper man sig förmodligen ett hus i nåt fint område istället.

Och visst - klasskillnader finns och kommer antagligen alltid att finnas, på ont och gott. Se bara här på Buke - hur många har egna hästar? Jag har inte råd att köpa häst, och ha häst, så det är väl också, isåfall, en slags segregation .....? (Om man nu ska jämföra.....) Hästägarna vs de som rider en lektion i veckan på ridskola, om ens det.....

Jag vet inte..Så länge det inte går till överdrift är det väl helt ok :) Att gå ihop och bygga gemensam pool och sånt låter ju bara bra. Och jo, du har ju tyvärr rätt i det andra också. Problemet finns ju redan idag egentligen. Har själv bott i ett stort område där det nästan uteslutande var "utslagna" av olika slag som bodde. Och det blev ju så att ryktet gjorde att inga andra ville flytta dit. Så synd då det var ett riktigt fint område med trevliga grönområden och så egentligen men även bovärdarna gav upp litegrann och började missköta området varpå problemen såklart eskalerade ännu mer. Hur man än vänder och vrider på det så är det ju svårt att få till uppblandade områden där man kan mötas i samförstånd :) För många år sen så trodde jag aldrig att jag skulle prata klassfrågor då jag inte tänkte att de existerade så mycket i det här landet men tyvärr så har jag insett att de i stor utsträckning gör det.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 531
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII