Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enstaka sådana här områden är ju inga problem. Om det här blir väldigt vanligt med flera områden intill varandra så kommer stadsmiljön att bli oerhört torftig. Då kör du hem till din bostad och sedan kan du i princip inte vandra runt i ditt närområde.
Eller bygger det här på att alla andra skall leverera trevliga miljöer där man kan promenera?
Det skall ju finnas parkmiljö i planlagt område så den delen är ju omhändertagen.Eller bygger det här på att alla andra skall leverera trevliga miljöer där man kan promenera?
Redan nu så gäller ju inte allemansrätten på en bostadsrättsförenings mark om det inte står uttryckligen i detaljplanen.Men jag tycker det är så fantastiskt i Sverige att det är så tilgängligt om jag jämför med andra länder.
Fast jag ser inte riktigt parallellen till privat vård och skola.Ja och?
De flesta vill väl kunna låsa sin ytterdörr och ha sin tomt fri från främmande spring?
Vem som vill kan ju anlita privat vård och ha sina barn i privat skola.
Jo, visst är det sorgligt.
Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.
Redan nu så gäller ju inte allemansrätten på en bostadsrättsförenings mark om det inte står uttryckligen i detaljplanen.
Så det blir ingen reell skillnad.
Eller bygger det här på att alla andra skall leverera trevliga miljöer där man kan promenera?
Jo, det gör det nog. Men det är svårt, kanske, att veta vad som kommer först, hönan eller ägget så att säga. De Gated Communities som jag kom i kontakt med, kom till just för att människor kände sig otrygga och att där fanns problem i många områden. Istället för att beväpna sig och sätta såna där gallergrindar för fönstren (nu pratar vi om USA ... ) valde man att flytta till platser där det åtminstone fanns en viss uppsikt på vilka som körde ut och in och där man t.ex. slapp gäng-problematiken. Det var inte så, att den problematiken uppstod pga att de "skötsamma" människorna flyttat.G
I mina ögon bidrar Gated Comunnites till just ökad segregation med resultat som det du beskriver
Men man skulle ju kunna sträva efter ett samhälle som tex utestänger dom som inte kan se skillnad på mitt ditt och derasMen dessa communities brukar väl enbart innehålla själva bostäderna, inte bli ett helt samhälle? Eller finns det såna också?
Vi bodde i ett Gated Community i USA, i San Diego och det kändes rätt bra, det var lugnt och städatLite FÖR städat kanske, då gate-vakten vägrade släppa in våra kompisar som kom körande i sin gamla folkabuss, såna suspekta individer
![]()
Varför skulle dom göra det. Om man har skapat sig ett första klassens samhälle som man tycker är perfekt varför skulle man då köra omkring i ett sämre samhälleJa men då förutsätter jag att de som bor i denna inhägnad inte kör runt i andras bostadsområden och stör.
Finns redan i Malmö.......var det välMed tanke på åt vilket håll samhällsutvecklingen verkar gå så kommer det nog bara vara en tidsfråga innan vi får sådana här i sverige också.
Dessutom ännu "roligare" - området ska inte ens ligga i själva Kungsbacka utan ute på Onsala typ 1 km från Gottskär/Draget. Alltså så långt ifrån all form av "stökiga områden" som det troligen går att komma inom 20 mils radie från Göteborg. Vilka ska hållas ute undrar jag? De överblonderade hemmafruarna? De snordyra hästbussarna? Hockeyproffsen? Seglarna? Eller de helt vanliga pensionärerna som fortfarande har råd att bo kvar i sina gamla hus omgärdade av pensionat och lyxvillor?När jag läste om det igår blev jag inte förvånad. Varken över initiativet, eller över att det visade sig handla om just Kungsbacka.
I Kungsbacka finns i praktiken försumbara problem med integration, relativt få våldsbrott, jämförelsevis höga inkomster, jämförelsevis dyra fastigheter etc. Kommunen har fram tills helt nyligen utmärkt sig genom att i princip inte ta emot några flyktingar alls. Helt enkelt - med uppenbar risk att polarisera - en kommun med överrepresentation av individualistiska höginkomsttagare och med jämförelsevis få världsliga problem. Där finns, jämfört med många andra kommuner, inte särskilt mycket att vara rädd för. Som samhällsfenomen ser jag en gated community i Kungsbacka, Särö eller Torslanda som uttryck för något annat (om än besläktat) än en hypotetisk gated community i Biskopsgården, Backa eller Gårdsten.
Dom som villhålla på med shootings å annat satyg kan ju få göra det i sina egna GC:n och vanligt hederligt folk får då möjlighet att leva ifred o skapa sina egna välmående samhällenJo, visst är det sorgligt.
Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.
<snip>
De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
<snip>.
Om det inte vore ett problem så skulle ju ingen tycka att ett inhägnat, privat område behövdes.Främmande spring på tomten... jag vet inte, tror inte att jag känner någon som har omfattande problem med just det. Jag tror säkert att det förekommer, men för den absoluta majoriteten av svenska villahushåll har jag inte uppfattat att det är ett problem.