Gated community

Skillnaden är att man går ihop och slår ihop sina tomter till en större gemensam yta.
Varför det skulle innebära att vem som helst skulle få springa där kan jag inte förstå.

Enstaka sådana här områden är ju inga problem. Om det här blir väldigt vanligt med flera områden intill varandra så kommer stadsmiljön att bli oerhört torftig. Då kör du hem till din bostad och sedan kan du i princip inte vandra runt i ditt närområde.

Eller bygger det här på att alla andra skall leverera trevliga miljöer där man kan promenera?

Enstaka sådana här områden är ju inga problem. Om det här blir väldigt vanligt med flera områden intill varandra så kommer stadsmiljön att bli oerhört torftig. Då kör du hem till din bostad och sedan kan du i princip inte vandra runt i ditt närområde.

Eller bygger det här på att alla andra skall leverera trevliga miljöer där man kan promenera?

Jag läste om det igår.. Jag erkänner att jag är splittrad. För jag vill gärna ha portkod till trapphuset i lägenheten. Men på samma gång kände jag ett drag av sorgsenhet när jag läste om Gated community igår. Sorgsenhet över behovet att fjärma sig från samhället och hur det kommer se ut om sådana här samhällen blir norm? Nu blir det säkert inte det ännu på ett tag.
Men jag tycker det är så fantastiskt i Sverige att det är så tilgängligt om jag jämför med andra länder.

Det skall ju finnas parkmiljö i planlagt område så den delen är ju omhändertagen.
I ett villaområde så får man ju inte heller trampa runt bland villorna utan hålla sig på vägen utanför tomterna.
Vad skillnaden mellan detta skulle vara har jag svårt att förstå?

Ja och?
De flesta vill väl kunna låsa sin ytterdörr och ha sin tomt fri från främmande spring?
Vem som vill kan ju anlita privat vård och ha sina barn i privat skola.
Fast jag ser inte riktigt parallellen till privat vård och skola.
Låsa sin ytterdörr går ju fint att göra även utan att omgärda villaområdet med mur och grindar. Främmande spring på tomten... jag vet inte, tror inte att jag känner någon som har omfattande problem med just det. Jag tror säkert att det förekommer, men för den absoluta majoriteten av svenska villahushåll har jag inte uppfattat att det är ett problem.

G
Jo, visst är det sorgligt.
Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.

I mina ögon bidrar Gated Comunnites till just ökad segregation med resultat som det du beskriver

Själv skulle jag kunna tänka mig ett gated community (eller typ Celebration) om jag någonsin flyttar in i ett villaområde igen - tänk bara hur ljuvligt om grannen inte kan smälla upp svartbyggen (utan koll på brandskydd etc) eller pilla åt sig allmänningen/använda den som öppen kompost...

Redan nu så gäller ju inte allemansrätten på en bostadsrättsförenings mark om det inte står uttryckligen i detaljplanen.
Så det blir ingen reell skillnad.

Om jag tar min bostadsrättsförening som exempel så ligger den precis nere vid havet med tex strand och fin liten park. Idag kan andra som bor i närliggande områden promenera ner till stranden och bada där. Inga problem har uppstått med detta.
Men om det var ett gated comminity så skulle vi ha låst med grind. Så ingen kan promenera ner till stranden eller i lilla parken. På så sätt tycker jag det blir mer otillgängligt.
Sen kanske vi som bostadsträttsförening har rätt att sätta upp en grind ändå. Men det hoppas jag att vi ändå inte kommer att göra. Jag gillar öppenheten.

Jag tror personligen att det kommer fler.
Kommunen sparar på vägunderhåll och snöröjning,
Busslinjerna får färre hållplatser att serva.
skadegörelse och inbrott sjunker.
Naturligtvis kommer segregationen mellan olika sociala klasser att öka.
Men för dem som har råd erbjuds en lugn o trygg miljö för både vuxna och barn.
Dagis kan ju tom finnas inom området.

G

I mina ögon bidrar Gated Comunnites till just ökad segregation med resultat som det du beskriver
Jo, det gör det nog. Men det är svårt, kanske, att veta vad som kommer först, hönan eller ägget så att säga. De Gated Communities som jag kom i kontakt med, kom till just för att människor kände sig otrygga och att där fanns problem i många områden. Istället för att beväpna sig och sätta såna där gallergrindar för fönstren (nu pratar vi om USA ... ) valde man att flytta till platser där det åtminstone fanns en viss uppsikt på vilka som körde ut och in och där man t.ex. slapp gäng-problematiken. Det var inte så, att den problematiken uppstod pga att de "skötsamma" människorna flyttat.
Men visst är det skrämmande, hur områden blir uppdelade efter vilken "typ" av människor som bor där. Även om jag själv aldrig flyttat in, med mitt lilla barn, i ett område där man hade stora problem med gäng, drogtrafik etc.

jag funderar ett område som byggts kommer att ha ,typ, en gemensam skötselplan, typ bostadsrätt fast villor Men inget staket men egentligen är det väl Gated community, nästan. Sen har vi ett pensionärsområde som är inbyggd trädgård, typ uterum fast stort. Jo men det är väl också ett Gated community. Det finns ju flera eller många seniorboendet med gemensam trädgård.

Det är nog egentligen inget nytt utan ett sätt att sköta närområdet. Sen kan själva "Gated" genomföras med mer eller mindre smakfullhet och ett antal villor med högt staket tycker inte jag är smakfullt.

Men dessa communities brukar väl enbart innehålla själva bostäderna, inte bli ett helt samhälle? Eller finns det såna också?

Vi bodde i ett Gated Community i USA, i San Diego och det kändes rätt bra, det var lugnt och städat ;) Lite FÖR städat kanske, då gate-vakten vägrade släppa in våra kompisar som kom körande i sin gamla folkabuss, såna suspekta individer :laugh:
Men man skulle ju kunna sträva efter ett samhälle som tex utestänger dom som inte kan se skillnad på mitt ditt och deras

Ja men då förutsätter jag att de som bor i denna inhägnad inte kör runt i andras bostadsområden och stör.
Varför skulle dom göra det. Om man har skapat sig ett första klassens samhälle som man tycker är perfekt varför skulle man då köra omkring i ett sämre samhälle O_o

När jag läste om det igår blev jag inte förvånad. Varken över initiativet, eller över att det visade sig handla om just Kungsbacka.
I Kungsbacka finns i praktiken försumbara problem med integration, relativt få våldsbrott, jämförelsevis höga inkomster, jämförelsevis dyra fastigheter etc. Kommunen har fram tills helt nyligen utmärkt sig genom att i princip inte ta emot några flyktingar alls. Helt enkelt - med uppenbar risk att polarisera - en kommun med överrepresentation av individualistiska höginkomsttagare och med jämförelsevis få världsliga problem. Där finns, jämfört med många andra kommuner, inte särskilt mycket att vara rädd för. Som samhällsfenomen ser jag en gated community i Kungsbacka, Särö eller Torslanda som uttryck för något annat (om än besläktat) än en hypotetisk gated community i Biskopsgården, Backa eller Gårdsten.
Dessutom ännu "roligare" - området ska inte ens ligga i själva Kungsbacka utan ute på Onsala typ 1 km från Gottskär/Draget. Alltså så långt ifrån all form av "stökiga områden" som det troligen går att komma inom 20 mils radie från Göteborg. Vilka ska hållas ute undrar jag? De överblonderade hemmafruarna? De snordyra hästbussarna? Hockeyproffsen? Seglarna? Eller de helt vanliga pensionärerna som fortfarande har råd att bo kvar i sina gamla hus omgärdade av pensionat och lyxvillor?

Jag tycker det är ledsamt och beklämmande och ett tydligt tecken på att obefogad oro kan kapitaliseras på och nära än mer rädsla. Området i sig verkar fint och det är kul att det byggs bostadsrätter bland alla villor, men gated-aspekten gör mig mkt förvånad. Mölndalsområdet ligger så nära mina svärföräldrar att jag åkt förbi hundratals gånger och där stor oftast grinden öppen, folk kanske inte var så rädda i alla fall när det väl kom till kritan.

Jo, visst är det sorgligt.
Å andra sidan beror det lite på var man bor - när jag tänker efter så var samtliga områden vi hyrde lägenheter i, i Californien, sk Gated Communities. På så sätt att ingen kunde köra in utan att först passera grindarna med egen nyckel/fjärrkontroll eller bli insläppt av grindvakten. De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
Sen fanns det givetvis trevliga villaområden utan grindar, där man kunde promenera runt, men där misstänker jag att man hade lite uppsikt över folk på andra vis.
Dom som villhålla på med shootings å annat satyg kan ju få göra det i sina egna GC:n och vanligt hederligt folk får då möjlighet att leva ifred o skapa sina egna välmående samhällen

<snip>
De områden som INTE hade gates, som vi tittade på, var samtliga tyvärr rätt suspekta och absolut ingenstans jag skulle vilja bo, med drogtrafik, shootings, massor med polispådrag om nätterna etc. Helikoptrar som flög runt med spotlights. (Nej jag överdriver inte!)
<snip>.

Det dar later som bostadsomradet dar min Mamma bodde utanfor Stockholm. Minus helicoptrar och manga shootings kanske. Det var dock tydligt hur droger saldes pa parkeringen och polispadrag var en vanlig foreteelse.

Om jag skulle leta bostad i Los Angeles skulle jag formodligen ochsa titta efter en Gated Community, med en sa overbefolkad stad, 10 millioner manniskor, ar det ganska naturligt att det blir problem och att folk forsoker hitta vagar att ga runt problemen.
Har i "min" stat, South Carolina har vi mycket fa (Inga i huvudstaden eller dess naromraden, men formodlingen vid havet i Charleston) "gated communities" i den meningen. Det finns 'communities' med staket eller mur runt, med gemensamma ytor som skots som en bostadsratts forening ... men inte med lasbara grindar in och ut.

Samma sak i Vermont, jag tror inte det finns alls dar, daremot har Vermont (tillsammans med en del andra stater) en form av allemansratt. Man kan anvanda all oppen mark, men inte ga in i hagar med djur.

Främmande spring på tomten... jag vet inte, tror inte att jag känner någon som har omfattande problem med just det. Jag tror säkert att det förekommer, men för den absoluta majoriteten av svenska villahushåll har jag inte uppfattat att det är ett problem.
Om det inte vore ett problem så skulle ju ingen tycka att ett inhägnat, privat område behövdes.
Det är en tämligen dyr lösning som även stänger inne och inte bara ute.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 531
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka