Gated community

Jag har med åren mer och mer börjat att tro att klass handlar om en förmåga som sitter i huvudet på personen i fråga.
Jag har sett de med alla förutsättningar bara bränna bort dessa och hamna i misär och de som helt utan förutsättningar har byggt upp blomstrande företag.

Det sitter i huvudet det där.

Jag har med åren mer och mer börjat att tro att klass handlar om en förmåga som sitter i huvudet på personen i fråga.
Jag har sett de med alla förutsättningar bara bränna bort dessa och hamna i misär och de som helt utan förutsättningar har byggt upp blomstrande företag.

Klass sitter väl främst i de kunskaper o de kontakter du besitter. Inte hur god ekonomi du har.

Klass sitter väl främst i de kunskaper o de kontakter du besitter. Inte hur god ekonomi du har.
Men varför klagar vanligt folk på att barn till rika föräldrar får gå i bättre skolor tex friskolor än dom komunala. Då är det ju klass skillnad ;). Sen är det ju så att folk med mycket pengar lever i en klass för sig med dyra bilar, båtar, lyxbostäder osv. Å riktigt illa blir det när vanligt folk försöker ge sig på att leva på en högre nivå än vad dom egentligen har råd med just för att man vill upp i en klass ;)

Alltså, jag förstår precis hur du menar och det du säger är ju alldeles sant. Men - det är ändå ganska mänskligt att vilja välja var man ska ha sitt hem, och KAN man välja (vilket majoriteten av oss ändå kan, i någon mån) så väljer man knappast en plats som är ökänd för t.ex. brottslighet och sociala problem.

Problemet med "slumområden" finns redan och jag vet inte riktigt vilka som skulle vilja flytta dit enbart av lojalitet eller för att motverka segregationen. Problemet måste lösas på en annan nivå, för självklart är det ett problem. Hur tänker du att bostadssegregationen skulle ändras?

Och naturligtvis finns där folk inom Gated Communities som använder droger, i allra högsta grad.
Problemet är ju strukturellt och svårt för enskilda individer att lösa. Rörligheten är begränsad för alla i olika grad. Jag tror t ex inte att en "slumvärd" gärna vill ha övre medelklass med förmåga att säga ifrån som hyresgäster. Men även om man inte vill bo i ett fallfärdigt hyreshus som är på gränsen att tvångsförvaltas så kan man ju åtminstone låta bli att bo i ett gated community. Jag tycker det är osolidariskt mot sina medmänniskor att stänga in sig bakom en mur så. Men jag är sådan att jag irriterar mig på att min port är låst om dagarna.

Men varför klagar vanligt folk på att barn till rika föräldrar får gå i bättre skolor tex friskolor än dom komunala. Då är det ju klass skillnad ;). Sen är det ju så att folk med mycket pengar lever i en klass för sig med dyra bilar, båtar, lyxbostäder osv. Å riktigt illa blir det när vanligt folk försöker ge sig på att leva på en högre nivå än vad dom egentligen har råd med just för att man vill upp i en klass ;)
I vår stad är de som går privata utbildningar losers. Mycket bråk och alla bråkiga elever , i princip. Det är kommunala skolor folk litar på generellt. Detta gällde även när jag pratade med kompisen i större stan. Det är ungdomarna själva som säger så. Gymnasie, högstadie, i princip är det så med något undantag.

Oavsett var man tänker sig att klass sitter sker den typen av klassvandringar du nämner bara i undantagsfall. I regel skaffar man sig utbildning, jobb, partner, boende osv. inom sin klass/socialgrupp, det är fastslaget.

Oavsett var man tänker sig att klass sitter sker den typen av klassvandringar du nämner bara i undantagsfall. I regel skaffar man sig utbildning, jobb, partner, boende osv. inom sin klass/socialgrupp, det är fastslaget.
Fast jag uppfattar det som att eftersom att klass sitter i huvudet så hamnar man där oavsett vilka andra förutsättningar som man har vad gäller pengar och sociala strukturer.
Innehållet i huvudet placerar personen i sin "klass".
Lika barn leka bäst o.s.v.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 531
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII