Gated community

Man skulle nog kunna ändra frågan till att bli:
Varför skall de som äger saker alltid behöva dela med sig av dessa?
Skall det inte finnas någon gräns för när man kan få förfoga över sin egendom som man vill i lugn och ro?

Jag ser det snarare som att när inte ens 20 miljoners-villorna i området har behov av att ha staket runt sina villor, sina båthus osv så tycker jag det är märkligt att en GC mitt ute på en åker tror att det skulle vara så attraktivt att springa runt i deras lilla delade trädgård än någon annanstans. Ingen av de jag känner eller våra grannar någonsin haft annat besök i trädgården än rävar och rådjur och en och annan älg (och kanske ngt vildsvin). Det är beklagligt tycker jag att landskapsbilden riskerar förändras i vackra kustnära områden så att det istället för att upplevas som ett levande samhälle blir ett selektivt och stängt samhälle där det enda som ses utifrån är murar och staket och övervakningskameror.

Jag ser ingen som helst koppling till "rätten att äga", som tack och lov är begränsad av krav på allmän tillgänglighet. Ska bli spännande att se om de som väljer att bosätta sig i GCn bakom sina staket kommer göra som alla oss andra och ta vägen över privata markägares strandängar ned till badet (med deras goda minne dock, pga strandskyddet får de ändå inte bygga där och så har alltid gjorts) borde rimma lite illa om det är behovet av att låsa in allt man äger som väger över och inte ett behov av att freda sig från en påhittad fiende... Min bild av detta fenomen är snarare att vi är på väg mot "jag måste ha rätt att ha vapen för att skydda mig"-diskussionen. Grindar och staket leder till ett ökat utanförskap och samtliga samhällsstudier jag tagit del av visar med all önskvärd tydlighet att segregation, ökat utanförskap och upplevd utestängning leder till ett farligare samhälle. Att då spä på denna utveckling i områden där det verkligen inte finns ngt behov känns oerhört onödigt. Och ledsamt.

Jag bor redan i ett "gc"
Tack vare att hela tomten kringgärdas av betesmarker där det för närvarande går ungtjurar så kan man endast komma hem till mig via vägen över färistar och med bil. Det är inte rekommendabelt att gå in till djuren.
Vill jag inte ha objudna gäster läser jag bara bommen som står framför färisten så kommer ingen in.
Har hittills varit förskonad från Jehovas vittnen, dieseltjuvar och nasare ;)
Det har jag också, varit förskonad från alltså, både i bostadsrätt i stan och i villa helt utan staket, vakthund, larm eller "grannsamverkan". ;)

Grindar och staket leder till ett ökat utanförskap och samtliga samhällsstudier jag tagit del av visar med all önskvärd tydlighet att segregation, ökat utanförskap och upplevd utestängning leder till ett farligare samhälle. Att då spä på denna utveckling i områden där det verkligen inte finns ngt behov känns oerhört onödigt.
På vilket vis om nu ändå ingen har behov av att springa där?
Jag ser det snarare som att när inte ens 20 miljoners-villorna i området har behov av att ha staket runt sina villor, sina båthus osv så tycker jag det är märkligt att en GC mitt ute på en åker tror att det skulle vara så attraktivt att springa runt i deras lilla delade trädgård än någon annanstans.

Om nu ändå ingen springer där vad gör det då att det blir staket runt området?
Ingen borde ju märka någon skillnad i det läget.

På vilket vis om nu ändå ingen har behov av att springa där?

Om nu ändå ingen springer där vad gör det då att det blir staket runt området?
Ingen borde ju märka någon skillnad i det läget.
]

På vilket vis inverkar en mur eller ett staket på landskapsbilden menar du? Eller på känslan av att stänga ute omgivningen?
Eller på effekten som på sikt skapas där det framställs som att det finns oönskade element som behöver stängas ute, eller där följden blir att reglerna om inhägnad riskerar att lindras pga vägledande beslut så att till slut hela kustsamhällen kringskärs av murar och staket?

Jag tror inte att de boende i närheten håller med dig om att det inte blir någon skillnad, det är en oerhörd skillnad på att dagligen se sina grannar istället för att se bevakningskameror och en mur med vaktkiosk. Lika attraktiv närmiljö som att se ett fängelse typ, med den skillnaden att där är muren till för att skydda oss utanför istället för att skydda dem innanför från oss som bor utanför. Jag är mycket tacksam att detta inte "poppar upp" i närheten av vårt hus, att kunna ströva på villaområdesvägarnas upplysta trottoarer är en av fördelarna med att bo i villa men ändå i ett samhälle där man träffar sina grannar, ser liv pågå och upplever sig som en del av ett sammanhang. Att behöva förlägga kvällspromenaden runtom en mur vore sorgligt på det rent individuella planet.

Vad jag dock främst värjer mig mot är den samhällsutveckling som tenderar påskyndas av dylika projekt, där rädsla för "annorlunda" cementeras och konformitet blir norm, liksom rädsla för "främlingar" och behovet av att till varje pris skydda det som man äger, som om det vore livets grundläggande beståndsdelar.

Jo jag läste hennes inlägg, och jag skrev att det nog är mina fördomar, men jag tror ändå att det skulle vara en väldigt homogen grupp som skulle bosätta sig i ett sådant område i Sverige. Jag bor i England och tror att det skulle kunna se annorlunda ut här till exempel.

Men faktum är att gated communities finns för att låsa andra människor ute och jag tror att en stor anledning till att man vill göra det är rädsla för något. Det behöver ju inte vara på grund av det som alla flyttat in, men de har ju skapats av någon anledning. Sedan finns det säkert områden där det är nödvändigt om man vill vara säker och det är väldigt tragiskt att det är så.
Jag tror heller inte att läget här i Sverige är sånt att GC:s kommer att dyka upp i nån större utsträckning. Brottslighet och allmän oreda behöver nog eskalera rejält innan folk känner nåt sånt behov.

Men lite kul att du nämner England - min man är engelsman så jag/vi har bott också i England en lång tid. När han kommer hit till Sverige förvånas han över hur öppna våra tomter är, framförallt i Norrland. Gräsmattaorna liksom flyter ihop med grannens, gränserna är ofta ganska utsuddade och om de är markerade är det ofta lite symboliskt, med nån liten rad buskar eller ett pyttelågt staket. Han menar att man i England är mycket mer privata. När vi köpte hus här (nu blev det Skåne till slut) valde han vårt hus bl.a. på grund av att det har en jättehög häck runt hela trädgården och man kan bara se toppen på grannarnas tak.

Nu blev det lite off topic men jag hajade till när du nämnde just England. Jag känner det nog som att man där är mer privat än i Sverige - framförallt Norrland.

en av fördelarna med att bo i villa men ändå i ett samhälle
Jag har aldrig bott så.
I villa så har det varit de allmänna vägarna och kommunala lekplatserna som funnits att vara på.
Annars så har jag bott mitt i städer med olika hårt avstängda privata gårdar.
Eller litet ödsligt på landet.
Och det är förvånade nog på det ödsliga landet med massor av plats som jag har haft problem med folk på tomten.
Vad de nu har där att göra när det finns oändligt med skog och andra trevliga marker alldeles bredvid.

behovet av att till varje pris skydda det som man äger, som om det vore livets grundläggande beståndsdelar.
Men om man i området bygger t.ex. en pool så vill man ju inte ha hela grannskapets ungar i den.
Var tycker du att gränsen mellan att få ha sina saker för sig själv och att vara tvungen att dela med sig går?

Vi kan ta en pool eller lekplats som exempel.
Om den finns på en privat villatomt så måste man ju få ha den för sig själv.
Varför skall man inte få det om man går samman och äger den gemensamt med ett antal andra människor?

Men om man i området bygger t.ex. en pool så vill man ju inte ha hela grannskapets ungar i den.
Var tycker du att gränsen mellan att få ha sina saker för sig själv och att vara tvungen att dela med sig går?

Vi kan ta en pool eller lekplats som exempel.
Om den finns på en privat villatomt så måste man ju få ha den för sig själv.
Varför skall man inte få det om man går samman och äger den gemensamt med ett antal andra människor?
Nu finns det ju för all del regler om hur man hanterar en pool, den måste till exempel omgärdas av ngn form av inhägnad för att just minska risken för att barn faller i. Jag kan inte se att det finns ett större behov hos denna Brf för att inhägna sina pooler än alla de andra villaägare med pool i närområdet som löser denna fråga helt utan vaktkur eller murar.

Jag tycker det är en intressant fråga.

Mycket är vunnet genom samverkan, och utan att vara snål vill jag nog påstå att de flesta av oss inte gärna sponsrar andra med hur mycket som helst, särskilt om det handlar om en del pengar och tid nedlagt.

Vi kan ta en pool som exempel, men det kan lika gärna vara en andels-vadsomhelst (så låt oss inte fastna vid staket och dylika detaljer).

Samverkan är för mig något positivt. Flera går samma för att verka mot ett gemensamt mål. De lägger tid, pengar, energi på att nå målet. Då är i alla fall inte jag beredd att låta snålglidarna slinka in på ett bananskal när allt är klart. De som medvetet inte velat lägga tid, energi och pengar men gärna tar del av resultatet. Återstår att skydda sin anläggning (eller vad det nu är) genom att stänga ute de andra.

Så vad gör man?

Jag tror heller inte att läget här i Sverige är sånt att GC:s kommer att dyka upp i nån större utsträckning. Brottslighet och allmän oreda behöver nog eskalera rejält innan folk känner nåt sånt behov.

Men lite kul att du nämner England - min man är engelsman så jag/vi har bott också i England en lång tid. När han kommer hit till Sverige förvånas han över hur öppna våra tomter är, framförallt i Norrland. Gräsmattaorna liksom flyter ihop med grannens, gränserna är ofta ganska utsuddade och om de är markerade är det ofta lite symboliskt, med nån liten rad buskar eller ett pyttelågt staket. Han menar att man i England är mycket mer privata. När vi köpte hus här (nu blev det Skåne till slut) valde han vårt hus bl.a. på grund av att det har en jättehög häck runt hela trädgården och man kan bara se toppen på grannarnas tak.

Nu blev det lite off topic men jag hajade till när du nämnde just England. Jag känner det nog som att man där är mer privat än i Sverige - framförallt Norrland.

Ja det är verkligen mer privat här än i Sverige, det är höga häckar och staket runt trädgårdarna och de ligger på baksidan så att man inte kan se dem från vägen. I närheten av där jag bor finns ett område med riktigt vräkiga villor med stora trädgårdar, alla har tre meter höga murar runt tomten. Det kanske beror på att gated communities är något främmande för mig, men jag förstår mer att vilja skilja av sin egen tomt från andra än att tillsammans med en grupp människor man inte känner vilja stänga ute resten av världen.

Äsch det blir bara trassel.

Titta på Google maps och streetwiew på detta hus Norbyvägen 123, Uppsala
Staket finns redan

Jag tror, som TomasN och SaraMara också ger uttryck för, att det i onsalafallet handlar betydligt mer (endast?) om en upplevd otrygghet än om en faktisk. Jag tror helt klart att en GC där snarare bidrar, om än indirekt, till ökad otrygghet i stort genom segregation och exkludering.

Med det sagt, så tycker jag absolut att var och en skall få bo som de vill. Känner man att det inte är möjligt att ha en trygg och säker boendesituation ens i det här området utan att hägna in det, så fine - stängsla på bara. Som jag ser det säger det - åtminstone i det här fallet - mer om de boende på insidan än om de på utsidan.

Men kan du inte alls hålla med om att man skall ha möjligheten att få ha sina saker av typen pool, lekplats och tomt ifred för andra?
Även om det är ett litet större område som man äger gemensamt i en förening?
Jag tycker att det finns gränser för hur långt denna iver får gå.

Jag tycker det är en intressant fråga.

Mycket är vunnet genom samverkan, och utan att vara snål vill jag nog påstå att de flesta av oss inte gärna sponsrar andra med hur mycket som helst, särskilt om det handlar om en del pengar och tid nedlagt.

Vi kan ta en pool som exempel, men det kan lika gärna vara en andels-vadsomhelst (så låt oss inte fastna vid staket och dylika detaljer).

Samverkan är för mig något positivt. Flera går samma för att verka mot ett gemensamt mål. De lägger tid, pengar, energi på att nå målet. Då är i alla fall inte jag beredd att låta snålglidarna slinka in på ett bananskal när allt är klart. De som medvetet inte velat lägga tid, energi och pengar men gärna tar del av resultatet. Återstår att skydda sin anläggning (eller vad det nu är) genom att stänga ute de andra.

Så vad gör man?
Jag undrar om det verkligen är ett problem att individer beger sig in på privata tomter och badar i en pool? Jag har då aldrig varit med om sådana besök i alla fall och inte heller hört talas om att ngn annan nämnt det?

Nu pratar jag inte om privata tomter i bemärkelsen "egen trädgård", snarare om en gemensam anläggning på t ex ett bostadsrättsområde eller för den delen i centrum av ett villaområde. Och där är det ju extremt vanligt att folk ser allt som allmän egendom, även det som är låst och tillbommat.

Utan att vilja förringa sådana problem där de uppkommer, så är min uppfattning att motsatsen är vanligare - och i mina ögon mer provocerande. Jag syftar på när fastighetsägare eller för den delen boende i andra boendeformer annekterar allmänna ytor och gör dem till sina egna. Ett hörn av en allmänning blir till en personlig kompost, ett tomtstaket eller en plantering sätts en bit ut från tomten på allmän mark, någon anlägger en mer eller mindre permanent parkering eller tillfartsväg på allmän mark etc. Den typen av avvikelser har jag själv litet svårare att överse med än om någon äventyrlig människa till äventyrs skulle utnyttja en bostadsrättsförenings privata parkbänk eller gungställning.

Utan att vilja förringa sådana problem där de uppkommer, så är min uppfattning att motsatsen är vanligare - och i mina ögon mer provocerande. Jag syftar på när fastighetsägare eller för den delen boende i andra boendeformer annekterar allmänna ytor och gör dem till sina egna. Ett hörn av en allmänning blir till en personlig kompost, ett tomtstaket eller en plantering sätts en bit ut från tomten på allmän mark, någon anlägger en mer eller mindre permanent parkering eller tillfartsväg på allmän mark etc. Den typen av avvikelser har jag själv litet svårare att överse med än om någon äventyrlig människa till äventyrs skulle utnyttja en bostadsrättsförenings privata parkbänk eller gungställning.
Det håller jag med om! Hos oss har en grupp husägare, som bor en bit ovanför sjön, mer eller mindre lagt beslag på en strandremsa som borde vara öppen för alla. Satt upp skyltar om att hundar inte får vistas inom området, byggt grindar längs skogsstigen så ryttare inte kan ta sig fram samt satt upp skyltar vid i det närmaste obesökta strandsnuttar inne i skogen om att ryttare inte ska bada med sina hästar där! Helt absurt!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 472
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 531
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII