Gaspari!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gaspari!!!!

Självklart ska man göra det! :bow: Jag ville bara flika in att trots rätt usla bluppoäng så har han tydligen lyckats i enstaka fall.

ja det har han tydligen!
Min Dardel avkomma fick oxå 8 på benen.

jo, detta stoet har 90 i blup på ben och 93 på typ, så jag har förstått att jag behöver en som är fin i typ och ben....det svåra tycker jag är att många av dom jag tänkt på hittar jag inte blup siffror på och jag tycker det är svårt att jämföra då. har kollat på rotspon och don frederico, men är lite osäker på om df blir för tung....sen har inte någon här använt han för att han står på fryst tror jag....har ni några förslag?

dom jag tittat på sist nu är: rotspon, don f, don r, don p, de niro, danzas, highlander, don s, florestan I. tror att dom flesta har varit ganska korrekta i typ och ben, men tycker som sagt det är svårt att jämföra när inte alla finns på blup.

Nej men Piaff såg jag inte, jag menade översta bilden med Immer och Gaspari, de två har jag sett i verkligheten. Det bör ha varit 1969 eller kanske 1970. Visserligen var jag inte så jättegammal då (10år), men tillräckligt stor för att få följa med på ridskolans bussutflykt till Flyinge för att titta på deras hingstvisning. Då fattade jag inte så mycket av vad jag såg (mest att hästarna var fina, typ), men sedan lärde jag mig mer om avel, hingstar, stamtavlor, osv. och såg ju att både Immer och Gaspari förekom i många stamtavlor.

Då kanske du ska titta på en äldre avkommebeprövad hingst?

Don Primero tycker jag är ett hett tips, han är väl beprövad och jag har sett både honom och många härliga avkommor till honom. Han har 105 på ben-blup och 125 på typ.

jo han är allt med på listan, en del tycker han lämnar smått men jag behöver inte någon jätte. sen tycker en del att don f och rotspon är mer säkra för dom nedärver bra, men jag vet inte...jättesvårt!

På vilket sätt anser du att de nedärver bättre än Don Primero?

D P är ju den äldste av dem och mest avkommeprövad.

Då förstår jag!

Jag är väldigt avundsjuk ändå;)

Såg du Jovial också? Honom hade jag verkligen velat få se!

Jag kommer bara ihåg Immer och Gaspari, det var de som gjorde störst intryck antar jag. Jag borde ha sett Jovial också, men han var i så fall inte lika fin i mina då 10-åriga ögon.

Man ändrar ju bedömning i takt med att man lär sig mer.
Själv ansåg jag att Herkules 504 var den vackraste häst jag någonsin sett när jag såg honom för första gången då jag var 14 år;)

Har faktiskt flera gamla svarvita och färg filmer hemma som min pappa spelade in med 8 mm kamera... från Flyingedagarna i början av 70-talet där rids Gaspari av en man (hette han Yngve...?). Det är jättekul att se dom gamla filmerna! Alla hingstar som visades då finns med. Själva betäckte vi med Vagabond... ;)

nä det vet jag inte om han gör, men fick det svaret av någon annan att don f och rotspon var dom mest säkra nedärvarna. hur resonerar ni om ni jämför don p och don f? hittar bara att don f har högre dressyr index än don p men vet inte hur deras gångarter och temprament skiljer sig åt. ser inte vad don f har för typ och ben...

Jag hade personligen hellre satsat på DF än DP om valet stod mellan de två. Jag tycker många DP avkommor får korta framben även om de rör sig trevligt. Däremot är det ett vågspel att satsa på fryst, den vetrinära biten blir betydligt dyrare. Jag tycker att du ska ta kontakt med respektive hingsthållare när det närmar sig för att få svar på dina frågor.

jo det e klart jag kommer att göra, fast just nu känner jag mest att jag behöver höra åsikter från alla håll för att skaffa mig en bild av olika hingstar i god tid då jag inte är särskilt insatt. tycker det är jättenyttigt med allas åsikter och hur ni resonerar om olika hingstar, känns som att man har lättare att sortera lite i vad man själv tycker.

Måste ju också få inflika att mitt sto oxå har Gaspari i stamtavlan....
e:Krocket u:Inca
ue:Imperator
uee:Gaspari

Antar att hon e av den "gamla stammen" då hon även har Utrillo,Cyrano i stamtavlan.....

Kan ju behöva ha lite feedback vilken hingst som skulle passa Kiwi..
Tror vi har snuddat i ämnet tidigare (syftar på Görel)......
Har en avkomma född-02 e.Last Liberty

Mitt sto är e. Partisan ee. Herkules eee. Gaspari :) Alltså farfarsfar.
Är också av den gamla stammen med Jovial som morfar... :banana:

Preferenthingsten Proloog var en ren gelderländer. Hans linje lever idag vidare i körhästavdelningen (TP) och i massor av goda avelsston (KWPN).
00000568.jpg

Proloog.jpg

Jag kan inte komma på att han har några ridhästhingstar efter sig, någon annan som minns?

Wanda var ett keur pref sto, så hon har många och goda avkommor efter sig.
Dessa hästar liknade våra gamla hederliga svenska hästar vid samma tid, så det var lätt att hitta hingstar som passade dessa ston.

Om du mailar till KWPN om Wanda, så får du alla hennes avkommor och deras resultat.

mvh

lite gammal tråd, men ändå.

Jag har ännu inte hittat ridhästhingstar efter Proloog. Vet du om det finns några sådana e Heineke?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka