Gaspari!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gaspari!!!!

Efter att Yngve Viebke fick Gaspari vid sin pensionering 1971 hade han honom uppstallad hos Olle Svensson (någonstans i Göteborgstrakten;)) där han betäckte ett par ston årligen tills han dog 1975.

Det stämmer. Jag är bara liiiiiiiiiiite (läses väldigt mycket) avundsjuk på min tränare. Tyvärr dog Gaspari samma år som jag föddes så jag har aldrig ens haft en chans att träffa honom på riktigt.

Mvh

Tora

Jag är också väldigt lite avundsjuk på din tränare:D
Hade ett barnbarn till Yngve Viebke i min grundskoleklass som fått sitta på Immer och Gaspari som jag inte heller är ett dugg avundsjuk på:p

Menar du att hästen har Dragon till pappa och Gaspari till morfar, och alltså även Gaspari till farfar:confused:

Nej, Gaspari till farfar då hela modersidan till ena hästen är arab. Till den andra blir det ju.. morfarsfar.

Tack för svaret :bow:

Efter att ha läst ditt och CowMows svar så kan jag säga att dessa egenskaper verkar gå i arv till mitt gamla stos barn också. Hon har fått 2 föl med 2 helt olika, inte alls besläktade, hingstar och båda barnen uppvisar samma egenskaper. Enormt otåliga, känsliga och lättlärda. När otåligheten blir alltför stor kommer tungan ut också. De är otroligt snälla, men kräver en hel del tålamod och känslighet från vår sida. Båda barnen har dessutom visat en otrolig lätthet för samling, något som deras mamma dock INTE har.

Jag kollade med uppfödaren till de Gaspariättlingar jag känner till och Gaspari hade tydligen rykte om sig att ge hästar med tungan ute ibland också... Precis som du skriver så är ättlingarna otroligt snälla men ofta mycket känsliga, i alla fall de jag har träffat på, det är väl ett 15-tal ur samma släkt med Gaspari i 2:a eller 3:e led, och jag har en av dem som min ridhäst.

Jag har en häst med Gaspari som farfar, Grace, e; Imperator, hon verkar oxå ha ärvt en del temperament av sin farfar, hon kan bli RIKTIGT het ibland, men annars har hon ett väldigt fint psyke, och är inte spec. "lättskrämd" men så är hon 18 år också..... hur som helst har jag hört att hon var hetare när hon var yngre... men så är det väl ofta

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett både Gaspari och Immer i verkligheten. Det var på en hingstvisning på Flyinge, någon gång i början på 70-talet. Antar att det var Viebke som red på Gaspari då och hade Immer framför i långa tömmar (jag har glömt vad det ridsättet heter, någon som vet?)

Tandem-ritt.
immer359ochgaspari340eu8.jpg

Sedan finns en variant med tre hästar, av någon anledning kallat randem-ritt.
Gaspari340ochImmer359ochPiaff399Ran.jpg

Senast ändrad:

På nedre bilden är det Immer, Gaspari och Piaff, men det visste du säkert;), vill bara skriva för de som inte vet:)

Tack! Tänkte inte på det.;) Men eftersom jag bytte bild blir det Gaspari, Immer och Piaff istället. Krångligt värre...

Just det! Den översta bilden är precis så som jag kommer ihåg det. Vi stod ute och det var ganska kallt, och både Immer och Gaspari var jättefina! Jag hade aldrig sett någon rida på det viset förut så jag var jätteimponerad!

Jag måste säga att jag är en aningens avundsjuk på dig som fått uppleva det. Även om det var kallt.;)

*kl*
Min nu tyvärr avlidna stjärna var linjeavlad på Gaspari. En mycket talangfull häst men inte helt okomplicerad då det var mycket att sitta på och han kunde tända till rejält. Jag gillar Gaspariblodet skarpt!

Som lite kuriosa kan jag berätta att Gaspari var jätterädd för grisar!!
Det hela startade vid en utställning/tävling på Elmia och Yngve Viebke skulle skritta av/värma upp ( kommer inte ihåg vilket) Gaspari och red en bit utanför området. Plötsligt så får en åker "liv" och ett stort gäng grisar lösgör sig ur leran!!
Gaspari kom aldrig "över detta" utan var hela livet rädd för grisar.

Eftersom Piaff exporterades 1965 måste det ha varit väldigt länge sen du såg dem;)

Jag är väldigt avundsjuk, själv var jag inte ens född då!

Gaspari är den av alla hingstar som verkat i svensk halvblodsavel som jag sätter som störst!

oj vad ni är insatta i dessa hästar!! låter ju som min låne mage ni pratar om, så då måste jag ju bara passa på att fråga vad ni tycker jag ska satsa på för hingst:)
har en tråd om det tidigare men man kan ju få andra synpunkter....min lånemage är alltså efter homosassa ue gaspadin uue immer.....och har väl än så länge funderat på rotspon eller någon don hingst, ev don frederico

Eftersom stoet är halvsyster till tidigare godkände hingsten Dardel och dessutom har hans pappa till farfar, och Dardel har 81 i blup på benen tycker jag att du ska titta på en korrekt dressyrhingst som inte hoppar för dåligt.
Dardel var placerad i svår dressyr och lätt hoppning och fälttävlan.

*kl*
Trots Dardels låga blup på benen så hade min Dardelavkomma 8:or på benen så förhoppningsvis blir inte alla "drabbade". Men det kan ju vara värt att hålla i minnet! Har du kollat upp korrektheten i benen på de hingstar du gillar bäst?

Jag tycker att eftersom stoet är så nära släkt med Dardel så ska man hålla ett öga på benställningen.

Jag har själv ett sto efter en hingst med 75 i ben-blup och hon fick 7 på kvaliten och är inte korrekt, så för mig är en korrekt benställning väldigt viktig vid val av hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka