Gaspari!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Gaspari!!!!

Oj då, Hur kan jag inte hittat något om honom när det verkar finnas hur mkt som helst. Ja, min häst har ju den gamla halvblodsstammen. Hon har ju Pegasus, Elektron, Gaspari o så efter sig. På mammans sida har hon ett KWPN sto som heter Wanda som tydligen oxå gjort en del. Någon som vet något om henne? Finns även Proolog. Känner igen namnet men vet inte riktigt varifrån. Jag har hållt på med hästar i ca 15 år och är 24. Jag föredrar den gamla halvblodsstammen ändå. Fast de har ju en tendens att vara lite grova. Men det verkar som om det är mer koll på dessa samt att de hade lite högre krav på sig. Kan ha fel!! Vad säger ni??
Har Wanda någon stam:confused: Det kryllar av Wandas i KWPN:s register

Vet inte riktigt vilken wanda det är. Någon skrev o sa att det va ett sto som lämnat många bra avkommer. det står.
Wanda 80.5696 NLD KWPN i passet. Någon som vet något om hingsten kentuckyboy 92.379 NLD KWPN? Vad han lämnat för avkommer mm?

Han är en av mina STORA favoriter oxå:love:
Vi har tillverkat en med hans blod i ådrorna, även om det är långt bort, men han finns där;)

Oj då, På mammans sida har hon ett KWPN sto som heter Wanda som tydligen oxå gjort en del. Någon som vet något om henne? Finns även Proolog. Känner igen namnet men vet inte riktigt varifrån.
Preferenthingsten Proloog var en ren gelderländer. Hans linje lever idag vidare i körhästavdelningen (TP) och i massor av goda avelsston (KWPN).
00000568.jpg

Proloog.jpg

Jag kan inte komma på att han har några ridhästhingstar efter sig, någon annan som minns?

Wanda var ett keur pref sto, så hon har många och goda avkommor efter sig.
Dessa hästar liknade våra gamla hederliga svenska hästar vid samma tid, så det var lätt att hitta hingstar som passade dessa ston.

Om du mailar till KWPN om Wanda, så får du alla hennes avkommor och deras resultat.

mvh

hingsten kentuckyboy 92.379 NLD KWPN
Är inte säker på att den är relaterad till ditt sto?
För är han det, så är det körhästar (TP) vi talar om.
Är inte superuppdaterad på TP, men brukar ha hyfsad koll. Honom känner jag dock inte så bra till, och visste inte att han var godkänd ens en gång! :) Idag står han i alla fall inte med på listan över godkända hingstar..

Proloog är som jag sa, gelderländer. De får användas både i körhästaveln och ridhästaveln.
Men en hingst som är reggad körhäst, har idag ofta stor % av hackney och american saddlebred i sig, och får inte användas i ridhästaveln.
Jo, det får de, men blir ju tex inte reggade med gröna papper i ASVH.
Och blir inte införde med "fulla" papper i KWPN heller.

Gelderländarna rör sig ofta bra, hoppar jättebra, och är väldigt sunda hästar.
De körhästarna som är reggade TP, /tex hingstar som Kentuckyboy) rör sig ofta med stor bakbensaktivitet, men brukar vara lite jobbiga att samla och hoppar i regel inte så lysande.
mvh

Va inne på kwpn´s sida o skrev i ett formulär. Fattade inte så mkt om vad det stod men när jag va klar tryckte jag på en ruta o vipps så försvann allt. Vet inte om jag råkade trycka fel eller om det blev skickat. Stämmer som någon sa att där brukar vara saddelbreed i dem. kollade nu på allbreedpedigree o såg att kentuckyboy´s pappa o alla därefter är saddelbreed. men att kentuckyboy är en KWPN. Spännande detta:) Vet någon mer så får ni jättegärna skriva. Vill veta massor om min pålles stam.

Då har din fråga blivit postad.
Då hör din häst troligen till kwpns avdelning för körhästar.
Det är inte samma sak som kwpn ridhästar.
Generellt kan man säga, att den första praktiska betydelsen är att när hästen är i Sverige, så är de mycket billigare än en ridhäst med godkända papper...
Har man ett sto, och har tänkt ta föl, så får inte avkomman gröna papper eftersom ASVH inte godkänner körhästavdelningen.

Har man en trevlig häst man trivs med, spelar det ingen roll.
Vad som däremot irriterar mig lite är att det säljs körhästar under KWPNs flagg. Dvs att köparna blir förespeglade att de får gröna papper i ASVH, för att de är reggade KWPN, samt pga det betalar mer för dem än man annars skulle ha gjort för en körhäst.
De är KWPN, helt sant, fast av en annan ras som har en helt egen avdelning.

Det finns flera härinne som har TP hästar, som har vetat det när de köpte dem, har betalat runt 30 000 för dem, inridna (och förmodligen körda) och är jättenöjda!
De som trott att de har köpt ett bra KWPN avelssto och i slutändan har köpt ett sto som inte får gröna papper på, betalat för mycket för, har givetvis blivit grymt besvikna. De får inte igen pengarna på varken stoet, eller fölen.
Vilket i sin tur gör att körhästarna och KWPN får rykte om sig att vara fuffens med.

Jag hoppas du är nöjd med din, och att du var fullständigt klar över att du har köpt en körhäst som inte får gröna papper i ASVH, och att du framförallt har fått rätt pris.:D
Om jag någon gång skulle få för mig att börja med barockridning, så skulle jag skaffa en sådan, de måste ju vara idealiska för det!
Låt oss veta hur det går, du får säkert svar snart från KWPN, men starta en egen tråd om det, eftersom denna handlar om Sveriges förste avelsgigant Gaspari! ;)
mvh

Dragon var, enligt minst en hingsthållare iallafall, en mycket trevlig hingst - klok och snäll. Han kunde en del konster bl a att ta godis bakom ena bakbenet och gå i trappor.

Han lämnade bl a Bellafonte, HSv, Dragant, HSv, Hampus, HSv, Robbin 698, FSv, Rudolfo, HSv, Svea Corona, HSv och Verona, HSv.
Dragon var också far till flera tävlingsponnyer bl a Silver som tog brons i EM i fälttävlan.
Dragon ligger 2a i livstidsrankingen i hoppnng efter Utrillo.

Min ponny är efter Silver :)
Hennes mamma är också e. Dragon. D.v.s. så är Dragon både morfar ock farfar :angel:

Jag hoppas du är nöjd med din, och att du var fullständigt klar över att du har köpt en körhäst som inte får gröna papper i ASVH, och att du framförallt har fått rätt pris.:D
Om jag någon gång skulle få för mig att börja med barockridning, så skulle jag skaffa en sådan, de måste ju vara idealiska för det!
Låt oss veta hur det går, du får säkert svar snart från KWPN, men starta en egen tråd om det, eftersom denna handlar om Sveriges förste avelsgigant Gaspari! ;)
mvh

Jaha! Där ser man! Hade ingen aning om detta. Min andra häst är ju efter Everest o oxå KWPN så jag trodde faktiskt det va samma.Fast d spelar mig egentligen ingen roll att det är körhästar. Jag var ute efter en bra allroundhäst och det har jag fått. Har faktiskt länge tänkt på att köra in lillan(som är 3 år och 163). Hoppas på svar från KWPN snart då. Gaspari har hon ju på pappans sida. Och KWPN på mamman. Hennes pappa är ju Mackay. Som tyvärr inte längre finns i livet. Men jag meddelar mer än gärna när jag får svar om jag får det. Tack så JÄTTEMKT alla!

Försöker här igen eftersom det inte var tillåtet att skapa en ny tråd. :idea:

Vet någon något om hur Gasparis temperament var? Vad nedärvdes?

Hejsan! Detta vet jag om Gaspari bland annat. Ganska mycket.

Gaspari 340 (5)
Född: 1949, död: 1975-09-09
Ras: Sv Halvblod
Färg: Fux
Tecken: Genomgående bläs, vita strumpor bak & hf.
Uppf: Sten Hummerhielm, Gamleby
Äg: Flyinge
Kön: Hingst, i avel 1952-75
Mankhöjd: 163 cm

e. Parad 194 u. Russi 3359 e. Haffner u. Rusette 2773 e. Gaumen - Ruster - Irmino xx - Sans Peur xx - Illinois - Lord Major - Mastif - Ypsilanti.

Gaspari 340 är far bland annat till hingstarna Piaff 399, Gassendi 422, Playboy 445, Dragon 465, Elektron 469, Emir 471, Figaro 477, Gallax 487, Gaspadin 499, Herkules 504 och Imperator 529.
Han till och med 1982 lämnat 96 stamboksförda ston.

Gaspari är den internationellt mest berömda svenskfödda halvblodshingsten.

Alla 2-åringar på Flyinge kördes in med släpa och sulky innan de blev ridna. Under utbildningen visade sig Gaspari vara ganska hetsig och med släpan blev han skrämd. Kusken tog i lite väl hårt, varpå Gaspari slängde ut tungan, en egenhet han tyvärr fortsatte med när han hetsade upp sig. Efter den incidenten spändes han aldrig för igen.

Man behövde mycket tålamod, men när väl Gaspari litade på ryttaren lärde han sig mycket fort. Han var visserligen ganska lättskrämd, men pigg och glad med mycket "go" i. Hans enda svaghet som dressyrhäst var arbetstraven, men han hade en mycket bra balans, takt och bärighet. Han var mycket elastisk i samlingar. Piaffen, passagen och övergångarna där emellan var mycket, mycket bra. Dessa egenskaper lämnade han till sina avkommor.

Gaspari gick ur tiden den 9 september 1975. Han fördes från beteshagen på Gräppås till stallet, där han föll och skadade sina ben och man var tvungen att avliva honom.

Han betäckte ca 600 ston.
1953, det första året i avel, betäckte han 21 ston.

Jag skrev ju till KWPN och frågade lite om mitt stos stam. Har fortfarande inte fått något svar. Kanske tryckte jag på fel knapp iaf när jag skulle skicka det???:(

Gaspadin 499 har jag träffat (när jag var väldigt ung ;) har faktiskt kort på honom också som jag tog då. Träffade och tittade på honom när min syster skulle betäcka sitt sto (som var efter Tintoretto - Polarstern) har för mig hon tillhörde stofamilj nr 5, även Piaff fanns i hennes stam, det blev i alla fall ett vackert fux stoföl med bläs och höga strumpor som såldes till Norge i slutet av 78-79 tror jag...

En gammal uppfödare som var med på Viebkes tid har sagt att Gaspari var en ganska het häst som var väldigt känslig och lyhörd, det har nedärvts till hans ättlingar i hennes uppfödning.

Tack för svaret :bow:

Efter att ha läst ditt och CowMows svar så kan jag säga att dessa egenskaper verkar gå i arv till mitt gamla stos barn också. Hon har fått 2 föl med 2 helt olika, inte alls besläktade, hingstar och båda barnen uppvisar samma egenskaper. Enormt otåliga, känsliga och lättlärda. När otåligheten blir alltför stor kommer tungan ut också. De är otroligt snälla, men kräver en hel del tålamod och känslighet från vår sida. Båda barnen har dessutom visat en otrolig lätthet för samling, något som deras mamma dock INTE har.

*knapplån*

Min tränare brukade rida Gaspari de sista åren. Hennes sto fick också en av de allra sista avkommonarna till Gaspari (undrar om det inte bara var 2-3 ston han betäckte sitt sista år). Har för mig att den hette Gaspaco.

Mvh

Tora

Efter att Yngve Viebke fick Gaspari vid sin pensionering 1971 hade han honom uppstallad hos Olle Svensson (någonstans i Göteborgstrakten;)) där han betäckte ett par ston årligen tills han dog 1975.

Båda mina medryttarhästar har Gaspari i sig, ena stoet är e.Dargon - Gaspari u.Arab och andra e.Marino ue.Dragon - Gaspari
Vill minnas att jag har sett någon film en gång där de verkligen lysta upp Gaspari som en av de bästa hingstarna som funnits...

Menar du att hästen har Dragon till pappa och Gaspari till morfar, och alltså även Gaspari till farfar:confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka