Gaspari!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
S

snusisgirl

Finns det någon på detta forum som verkligen vet något om denna hingst? Vad han gjort, avkommor mm. Jag har letat men inget hittat. Gärna bilder oxå. Tack

Sv: Gaspari!!!!

Hur har du kunnat missa honom?!

Gaspari 340 föddes 1949 hos Sten Hummerheim, Gamleby, och köptes som föl till staten och tillhörde Flyinge. Han dog 9 september 1975 då han bröt benet i hagen.

Gaspari var fux med bläs och fyra vita fötter, 163 cm. Han utbildades av Flyinges beridare Yngve Viebke tills vår dressyr. Han vann SM åtminstone en gång och deltog två gånger i OS, 1960 i Rom och 1964 i Tokyo. Alltid förutom i Tokyo reds han av Yngve Viebke, men 1964 hade man kommit på att han var att anses som professionell och på den tiden fick bara amatörer tävla OS så Gaspari reds då av Hans Wikne.

Gasparis mamma Russi lämnade även Casanova e Utter som riden av Ninna Slöör var med i det svenska bronslaget i OS i dressyr 1972.

Gaspari lämnade svårklasshästar i både hoppning och dressyr. Hans mest framstående avkomma anses Piaff 399 vara. Född i Sverige 1958 och köpt till Flyinge som föl exporterades han 1965 till Liselotte Linsenhoff, Västtyskland, som i OS 1972 blev dubbel guldmedaljör i dressyr.

Herkules 504 deltog i OS 1988 i dressyr med Lars Andersson.

Imperator 579 deltog i OS 1984 i hoppning med Peter Eriksson.

Gassendi 422 exporterades till Västtyskland där han gick svår dressyr med Herbert Rehbein.

Elektron 469, Emir 471, Figaro 477 och Gaspadin 499 exporterades alla och gick i svår dressyr.

Jag skulle nog kunna skriva en hel roman om Gaspari;)
Han var Sveriges första riktiga prestationshingst!

Bild och stam hittar du här http://www.allbreedpedigree.com/gaspari

Jag har en avkomma som har honom bakom sig.

UE: Gaspadin 499 UEE: Gaspari 340

Fast i längden, har han blivit så framgångsrik i aveln? För hingstlinjen har väl dött ut nu?

Sönerna var väl inte lika framgångsrika som han själv i aveln. Men han kanske var bättre som morfarshingst?

Hingstlinjen är utdöd (tror jag), men blodet finns ju kvar i väldigt många hästar. MIn har Gaspari i fjärde led...

Även om hingstlinjen god ut i och med att Lanskoy sänktes till C härom året finns han kvar i stammarna på många framstående hästar och hingstar!

Vid bläddring i fjolårets hingstkatalog ser jag en hel drös med hingstar med honom i stammen:
Artist
Bayron
Briar
Biggles
Brisbane
Double O Seven
Niklas
Nostradamus
Okeanos
Saigon
Shogun
Trenton
Waliant
Warsteiner

och jag har säkert missat någon.

Min uppfattning är att de bästa av Gasparis avkommor exporterades. Tänk om vi hade fått låna tillbaka Piaff en betäckningssäsong som det diskuterades, då hade det nog sett annorlunda ut!

Oj då, Hur kan jag inte hittat något om honom när det verkar finnas hur mkt som helst. Ja, min häst har ju den gamla halvblodsstammen. Hon har ju Pegasus, Elektron, Gaspari o så efter sig. På mammans sida har hon ett KWPN sto som heter Wanda som tydligen oxå gjort en del. Någon som vet något om henne? Finns även Proolog. Känner igen namnet men vet inte riktigt varifrån. Jag har hållt på med hästar i ca 15 år och är 24. Jag föredrar den gamla halvblodsstammen ändå. Fast de har ju en tendens att vara lite grova. Men det verkar som om det är mer koll på dessa samt att de hade lite högre krav på sig. Kan ha fel!! Vad säger ni??

Jag vet inte heller hur du kan missa att hitta info om honom;)

Han är min absoluta favorithingst i halvblodsaveln och därför kan jag så mycket om honom. Skulle kunna berätta mycket, mycket mer:)

Ja, det verkar verkligen som han var en kanonhingst. Känns jättekul att ha en sådan i sin hästs stam.:)

Gaspari och Yngve Viebke vann 3 av 4 uttagningstävlingar i Sverige till OS 1960 och vann SM i dressyr det året. De kom 9:a vid OS i Rom. 1963 kom de 7:a i EM i Köpenhamn och de var 6:a i Kür-klassen. 1964 var de 2:a i en Kür-klass i Malmö. Gaspari deltog i OS i Tokyo 1964 tillsammans med Hans Wikne och kom 11:a.*

Han betäckte ca 600 ston och lämnade bl a Piaff 399 (exp Tyskland) OS-guld lag-68 (8:a ind) EM guld ind o i lag-69 VM-silver lag-70 OS-guld ind o silver i lag-72 VM-silver ind o guld i lag-74, Coq d ´Or (exp Danmark) deltog OS-84, Gaspano (exp Canada) 6:a ind OS-76, Elektron 469 (exp Tyskland o därefter USA) segrare i Tyskt dressyrderby o i tyskt mästerskap för damer, Emir 471 (exp Tyskland) DSv, Figaro 477 (exp Tyskland) DSv, Garrant CRB 9004 (exp USA) int DSv, Gassendi 422 (exp Tyskland) int DSv med 105 plac i svår klass bl a derbysegrar i Hickstead o i Hamburg, Lenard (ex Glenn) (exp Tyskland) DSv, Guldgossen CRB 9031 (exp Canada) DSv, Herkules 504 int DSv deltog bl a i OS-88, Imperator 529 int HSv SM 1:a -83 deltog OS-84 plac World Cup, Curry, HSv, Esquire, HSv, Niklas, DSv SM 1:a -82 o -83, Pari, DSv, Santana (exp USA) DSv, Tim (exp USA) DSv samt hingstarna Dragon 465, Gallax 487, Gaspadin 499 (exp USA) DMsv och Playboy 445.
Gasparis ca 100 stamboksförda döttrar lämnade bl a hingstarna Garriär 544, Gauguin de Lully 813 (exp Schweiz) int DSv, vinnare av World Cup -87, -88 och 2:a -89, silver VM ind -86, 3:a EM -87, silver och brons OS -88, brons VM ind -90 (totalt 108 starter varav 72 segrar, 27 andra och 3 tredje platser - 17 segrar i Grand Prix Special), Gondoljär 492 (exp Venezuela), Inge 531 (exp Tyskland) Jawohl 587 och Magari 716.
Ett mycket stort antal avkommor till Gaspari såldes utomlands och det blev inte så många kvar i Sverige tyvärr.

Sonen Emir betäckte ca 170 ston totalt och lämnade bl a Emirage (exp USA) OS-brons-lag-88 och hingstarna Eminent 585 int HSv, Repio CRB 9025 (exp USA) OS-brons lag-88, 6:a World Cupfinalen-89, Singmir 557 (exp Tyskland) DSv, Emilasko 584, Jaguar 548, Kalman 575 (exp Tyskland), Kadett 572 och Lambert 589, DMsv.
Emir är morfar till Til´Tomorrow (exp Kanada) riden av Ian Miller och Jill Henzelwood i int HSv med bl a placeringar i World Cup och Oskar int DSv med Kristy Oatley-Nist bl a vinnare av EM för unga ryttare -95.
Sonen Herkules betäckte ca 1100 ston och lämnade hingstarna Gaspé 9023 (exp USA) DSv, Raswan 9009 (exp USA), DSv, Magi 619, DMsv, Mandarin 599 (exp Tyskland), Herkan 668 (exp USA), Charm 610, Partisan 655, Belmont 776, Hassle 742 och Obelix 746. De bästa tävlingshästarna var Opal, DSv, Ouverture, DSv, Hector, FSv, Jeriko, DSv och Jepp, HSv.
Behöver väl inte tillägga att jag också är ett stort "fan" till Gaspari..:angel:

Vad kul att läsa lite om honom, har en underbar valack (Capricorn -89) som är ee Gaspari och e Dragon 465.

Dragon var, enligt minst en hingsthållare iallafall, en mycket trevlig hingst - klok och snäll. Han kunde en del konster bl a att ta godis bakom ena bakbenet och gå i trappor.

Han lämnade bl a Bellafonte, HSv, Dragant, HSv, Hampus, HSv, Robbin 698, FSv, Rudolfo, HSv, Svea Corona, HSv och Verona, HSv.
Dragon var också far till flera tävlingsponnyer bl a Silver som tog brons i EM i fälttävlan.
Dragon ligger 2a i livstidsrankingen i hoppnng efter Utrillo.

*kl*
Ska man vara petimeter så tillhörde Gaspari, Humanist hingstlinje. Den är helt död nu tyvärr.

Vad som ska framhållas är att tyskar och amerikanare fullkomligen dammsög Sverige på Gaspariavkommor, vilket alla förståsigpåare påstår är den enskilt största avelsmissen Sverige gjort.

Jag hade ett sto som hade Gaspari som Farfar. Fick tyvärr avliva henne förra året.
Men sen i sin tur har lämnat 2 st sto föl hos oss som har Pascal som pappa. Så för dem så blir Gaspari deras morfarsfar.
Jag är glad att jag hann få 2 st sto avkommor efter henne och Pascal de är ju inte så gamla utan bara 3 och 2 år men 2 väldigt trevliga individer.

kl.

våra 2 halvblod 5 och 9 år gamla har imperator som morfar, stoet (som är efter imperator-utrillo) är fortfarande verksam i avel :)

dom har under sin uppväxt blivit kallade "antika unghästar" många ggr. :rofl: (det är dom som är på avataren)

Jag har tidigare lånat ett sto som har Gaspari som morfar, här är bild på henne och hennes helsyster http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20070513&cimg=1

Mer olika helsyskon exteriört får man leta efter, en med kort rygg och 162 cm hög, den andra lång rygg och 168 cm hög. De har dock mycket liknande temperament, snälla och känsliga hästar, vilket förärvs till avkommorna. Båda har lämnat flera goda tävlingshästar, Barbarella fick elit och har mest lämnat hopphästar och Bellis har b la en avkomma i GP dressyr.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka