Gaspari i dagens avel

Sv: Gaspari i dagens avel

Ja det gör det, men hon fick en cd skiva av mig med ca 2900 bilder på olika hingstar, så lite nytt kommer det nog.

Vet att hon jobbar otroligt mkt också, men hon höll på med 04 orna har jag för mig hon sa.

Kul att många är intresserade av våra gamla hingstar och beredda att lägga ner jobb på att dokumentera åt kommande generationer.Känns ibland som om de är lite på utdöende med tanke på alla utländska hingstar i svensk avel.
Bidrar med två ston med Gaspari-blod:
e.Cesam-Gallax-Heristal ,12år,en underbar häst,men med mkt temprament och har väl inte alltid varit den enklaste att sitta kvar på,även om hon på intet sätt är elak,snarast lekfull och har svårt att inse sin styrka repektive
e.Martini-Leopard-Gaspadin 16år,men det är det ingen som tror(snarare 3!!!).Kan bli så med 3 x Drabant.Visste dock inte hela stammen då jag köpte henne,men hon är en häst jag aldrig säljer ,även om hon kan göra en galen ibland.

Både stona har riktigt bra gångarter,men trots dressyrstammen ännu bättre i hoppning!
Troligtvis beroende på tempramentet.

MoQ skrev:
Kul att många är intresserade av våra gamla hingstar och beredda att lägga ner jobb på att dokumentera åt kommande generationer.Känns ibland som om de är lite på utdöende med tanke på alla utländska hingstar i svensk avel.

Jag tycker också att det är tråkigt med alla utländska hingstar. Kan förstå att det kan vara svårt att hitta svenskstammade hingstar om man har ett sådant sto. Men om man som du, och jag och shady, har ston utan Utrillo-blod blir det lite enklare ;)

Jo det är intressant men tyvärr så är jag inte så duktig på engelska och till slut orkar man inte läsa mer hmhm men jag får väl slänga ut ungar och gubben en helg och sitta och läsa då *S*Jo mitt sto är också speciell och jag ångrar inte för en dag att jag köpte henne och hon kommer ju alltid att ha en speciell plats hos mig med, jag gillar ju hästar med lite go i också så hon har ju varit perfekt för mig.
Mitt sto har ju Utrillo i sig också så det kan ju bli lite svårt med avlen då men vad F-N lite linjeavel får det väl bli ;-)

Senast ändrad av en moderator:

eller när man rider i ridhuset och försöker få sin rara söta häst lugn och där kommer in en ryttare med sin lite *tröga* häst och bara smackar och smackar och sen kommer ridläran in till denna ryttare och också börjar smacka då jäkla sitter man löst till *ASG* Så var det nämligen när jag red Gazelle på vårat gammla ridshus, så nog attan kunde man fräsa till lite på de om de inte kunde tänka sig rida på ett annat vis utan att föra en massa annat oljud*S* Fast det blev bättre när jag lät henne gå med på lektion som sagt hon lugnade sig både i hoppning och lärde sig klara av att andra smackade hela tiden. Men nu går hon här hemma som avelsto och ibland skrittar vi ut henne , fast då har vi alltid sällskap för annars så vet man inte var man hamnar ;-)

Alltså, det låter som att det är Shady du pratar om. :) Man kan inte ens smacka på fölungen utan att hon tar åt sig. Än mindre i ett ridhus. Ja sitter löst gör man på henne med om man ger sig ut i skogen, fast det är nästan värre att ha någon med. Då är det bara tävling som gäller. Vem som kan få av ryttaren först med dom största bockarna.

Ja har man en levnadsglad häst så har man. Skulle för mitt liv aldrig byta bort henne heller, ångrar inte en sekund på att jag köpte henne heller.

gonkan skrev:
eller när man rider i ridhuset och försöker få sin rara söta häst lugn och där kommer in en ryttare med sin lite *tröga* häst och bara smackar och smackar och sen kommer ridläran in till denna ryttare och också börjar smacka då jäkla sitter man löst till *ASG* Så var det nämligen när jag red Gazelle på vårat gammla ridshus, så nog attan kunde man fräsa till lite på de om de inte kunde tänka sig rida på ett annat vis utan att föra en massa annat oljud*S* Fast det blev bättre när jag lät henne gå med på lektion som sagt hon lugnade sig både i hoppning och lärde sig klara av att andra smackade hela tiden. Men nu går hon här hemma som avelsto och ibland skrittar vi ut henne , fast då har vi alltid sällskap för annars så vet man inte var man hamnar ;-)

Är de släkt månne? :angel:

Jasså så hon har inte "lagt ner" hemsidan då. Trodde nästan hon tröttnat eller liknande. Ska hålla lite koll på sidan igen då... :)

Hon är efter Anart, hennes morfar är Ganesco, och mormorsfar är Gaspari ;) . Så varken Anart eller Ganesco har Gaspari bakom sig :)

Satt och tittade på gamla videor från Flyingedagarna och det var bland annat en snutt med Gaspari och Immer och en med bara Gaspari. Får rysningar när jag ser den... :)

Nejdå, det är på G. Men riktigt när hon kommer igång igen kan jag inte svara på. Hon får kanske lite mer tid nu när det är Jul.

Ja precis, önskar nästan att man kunde kapa hennes dator och hjälpa henne ibland. Har iofs hjälpt henne en del med foton som jag tagit och hittat.

Hihi - det är exakt så jag har tänkt många gånger. Jag skulle också kunna hjälpa till med en hel del foton... När tiden finns vill säga.

Från Flyingedagarna -84, de visade en del gamla bilder. Får ta med den om vi har nån träff eller göra en kopia åt dig.

Har videor från Flyingedagarna -83, -84, -98 och -01 - skulle gärna ha fler! :)

Senast ändrad:

Men Gaspari dog ju 1975. Nu hänger jag inte med alls :o

Men du får jättegärna visa den på någon träff! Och ännu hellre kopiera till mig ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18