Gaspari i dagens avel

Sv: Gaspari i dagens avel

Nä jag har inte varit där då jag tyvärr inte har kunnat åka dit när Dalsgårdarna har varit där, jag ahr ju resten av familjen att tänka på med och tävlinga mm men en dag så ska jag åka dit *S* Vad kul för henne hoppas bara att det går hela vägen då ... Jag ska hålla mina tummar för det.

Haha, vi hade en dansk bilreparatör en gång, det var aldrig nån som visste vad det hade varit för fel på bilen när han hade lagat den! Man hade fullt upp att försöka luska ut genom gröten hur mycket det skulle kosta.... ;)

Jag kanske också kan få en dubbelt så fin nästa gång också då, min resorberade ju, så jag får ingen fölis nästa år heller.

Görel skrev:
Visst behövs det nytt blod i den svenska halvblodsaveln, men just nu tycker jag att landet svämmas över av importerade hingstar. Och alla verkar använda dem! En hingst blir ju inte automatiskt bra bara för att den är importerad, och även om hingsten är fantastisk passar han kanske inte till alla ston.

Själv tycker jag att Sverige behöver vettiga fullblodshingstar att lätta upp den gamla halvblodsstammen med. Och väldigt gärna en bra anglohingst!

Jag tänker använda Feliciano nästa år, som ju har en importerad pappa och morfar, men lite gammalt svenskt där bakom. Och dåbe han själv, hans pappa, mamma och morfar har visat att dom är prestationsförvärvare!

Till sist får jag väl lov att erkänna att min egen häst har en dansk mamma :o ;) som var blandning av trakehnare, selle francais, hannoveraner och oldenburgare...

:bow: :bow: :bow: :bow:

Klart det behövs nytt blod, men jag håller med dig i det där att en importerad hingst inte behöver betyda att det passar alla ston osv.
Men jag tycker ändå att man borde fundera lite på om det är bra att göra dem så stora och korta i kroppen, det blir ju svårare och svårare för fölen att få plats...

Mitrolle skrev:
Klart det behövs nytt blod, men jag håller med dig i det där att en importerad hingst inte behöver betyda att det passar alla ston osv.
Men jag tycker ändå att man borde fundera lite på om det är bra att göra dem så stora och korta i kroppen, det blir ju svårare och svårare för fölen att få plats...

Har faktiskt hört en veterinär som uttalade sig om den nya moderna "sporthästen". Just att stona kommer få problem med att få plats med fölen pga att de blir för grunda i bålen. Vem vet - h*n kan ju vara inne på rätt linje...

/Lizzie - som äger ett sto efter Little Q-Lambert-Piaff
Mormor alltså linjeavlad på Gaspariblodet.

Mitrolle skrev:

Har faktiskt hört en veterinär som uttalade sig om den nya moderna "sporthästen". Just att stona kommer få problem med att få plats med fölen pga att de blir för grunda i bålen. Vem vet - h*n kan ju vara inne på rätt linje...

Mamman alltså linjeavlad på Gaspariblodet.

I en intervju angående polohästar där utvecklingen av embryotransfer är väldigt igång trodde man att i framtiden kommer enbart hästar av kallblodstyp...

....typ ardenner, att hållas som "värdmödrar"...eftersom de har "gott om plats för fölen i magen och att de producerar fetare mjölk än hästar av andra raser".

Han ansåg redan nu att de var "passé" med att använda ston som ska tävla/ tävlar/tävlat till aveln för att bära fram föl...även eftersom 1 sto bara kan bära fram ett föl åt gången.Här tog de flera satte de in flera embryon från samma sto istället.

En underlig framtid...men jag undrar om det inte kommer att bli åt det hållet...även här.

lizzie skrev:

Mormor alltså linjeavlad på Gaspariblodet.

Ja, detta stod det ju också om i Ridsport för nåt år sen. Kombinationen grunda ston med långbenta föl är inte bra (iaf inte om det går till överdrift).

Yapp precis då kanske man tom hade kunnat ta med sig den stora tösen i allafall *S*

crazy skrev:
I en intervju angående polohästar där utvecklingen av embryotransfer är väldigt igång trodde man att i framtiden kommer enbart hästar av kallblodstyp...

....typ ardenner, att hållas som "värdmödrar"...eftersom de har "gott om plats för fölen i magen och att de producerar fetare mjölk än hästar av andra raser".

Han ansåg redan nu att de var "passé" med att använda ston som ska tävla/ tävlar/tävlat till aveln för att bära fram föl...även eftersom 1 sto bara kan bära fram ett föl åt gången.Här tog de flera satte de in flera embryon från samma sto istället.

En underlig framtid...men jag undrar om det inte kommer att bli åt det hållet...även här.

Att ta ägg från ett sto som tävlar svåra klasser, är väl en sak, men att behöva sätta in emryon i typ ardennerston för att sporthäststona kommer ha problem att få plats med fölen - ja då kan man ju fundera på vart aveln är på väg... :crazy:

/Lizzie

athena skrev:
Ja, detta stod det ju också om i Ridsport för nåt år sen. Kombinationen grunda ston med långbenta föl är inte bra (iaf inte om det går till överdrift).

Där ser man... har ett exemper i min närhet på en hingstunge som hade kom ut med nåt fel på bakbenen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var (år 2001), men han hade problem att gå ordentligt när han var riktigt lite. Bakbenen såg liksom krokiga ut. Skulle tydligen ha berott på att han låg för trångt i livmodern, men att det skulle räta till sig när han blev äldre. Han hade långa ben. Tyvärr så dog hingstungen som åring, men av andra orsaker :(

/Lizzie

Att ta ägg från ett sto som tävlar svåra klasser, är väl en sak, men att behöva sätta in emryon i typ ardennerston för att sporthäststona kommer ha problem att få plats med fölen

Ja som sagt...det är redan ett faktum att de satt detta i bruk.På så sätt nyttjar de även de duktiga stona flerfaldigt på ett och samma år.Men frågan är vart går gränsen för etiken?

shady skrev:
Jag kanske också kan få en dubbelt så fin nästa gång också då, min resorberade ju, så jag får ingen fölis nästa år heller.

Jajamensan, välkommen i klubben! Och vad avundsjuka alla andra ska bli när vi kommer med våra fölingar... ;)

*lånar knapp*

Då jag blivit bombad med mail ang. Gaspari skriver jag här istället. Jag KAN inte kopiera filmer till er alla, har varken tid eller råd att göra det även om jag vill. Jag har lovat Görel och Shady och ska fixa det till er.

Det är ingen fara! Det är bara det att jag kan inte sitta och göra 15-talet kopior som du kanske förstår :)

Dessutom måste jag göra det på pappas jobb och det är kanske inte så populärt om jag sitter där och spelar band hela tiden...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18