Gaspari i dagens avel

Sv: Gaspari i dagens avel

Ja det lär du säkert ha, men bara att få träffa dig och stallägaren samt er andra stockholmare här inne är bra nog. Sedan att bara få sitta och diskutera hästar och stammar i oändlighet gör inte saken bättre.

Pratade lite med Mathias om det nu idag, han sa bara det inte blir julafton, annars kunde vi åka när som helst tyckte han :D

Men du ingen panik för min skull. Ta det annars tills vi kommer upp och skall träffas.

Så kan vi också göra om ni står ut med att vänta ;)

Inte i början av januari bara - då ska jag antagligen till shettisarnas Mecka = Holland!!!

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. :d Nä, det får bli när det blir lite varmare så Görel och jag kan återskapa gamla minnen på galoppen också.

hanna_shetland skrev:
Inte i början av januari bara - då ska jag antagligen till shettisarnas Mecka = Holland!!!

Är Holland ett sånt där ställe där man ramlar över shettisar vart man vänder sig? ;)

shady skrev:
Visst är det synd att det Svenska blodet försvinner mer och mer. Fråga Görel och mig, vi proppsar hela tiden på det Svenska blodet. Har nästan bara använt mig av Svenska "gammla" hingstar och har inte sett att det varit direkt svårt att sälja. Nästan tvärtom.

Jag har "gjort" en Svensk häst. :p
Betäckte mitt Herkules - Brabant-sto med Bayron och dubblade på så sätt Gaspari (och Brabant :smirk: men det var längre bak) i stammen.
Jag är mycket nöjd med min "svenska" avkomma!

Jag har åtminstone försökt dra mitt strå till stacken, men hon blev ju inte dräktig i år... :mad:

Trevligt!

Själv är jag totalt ointresserad av annonser där en importhingst betäckt ett sto av gammal svensk stam. Jag blir nästan ledsen när jag ser dom, och undrar om mamman är till salu ;)

Vilken hingst tog du i år?

Jag lät betäcka min Ceylon-dotter med Artist, men hon resorberade :(

Ja :)

Helt underbart! Jag har aldrig varit där förut och nu ska jag åka ner med några danska vänner på hingstpremieringen. Ska bli SÅ spännande!!

Jag vill också åka men men du får väl rapportera om du ser något fint ögongodis ;-)

Det lovar jag! Har du varit där någon gång?

En av tjejerna jag åker ner med har köpt en hingst som gick vidare från "för-premieringen" (vet inte hur jag ska översätta det till svenska :)) så vi måste heja fram den, ska bli helt otroligt kul, jag hoppas på att få träffa Fixys uppfödare där.

Blir alldeles pirrig bara jag tänker på det - har drömt så länge om att kunna åka till Holland och deras premiering.

Man borde dela halvblodsstammen och göra en "gammal typ" och en "modern typ" Typ kalla dem Svenskt Halvblod och Svensk Halvblodig sporthäst. :)

För det är nog inte bara rätt att avla bort den gamla hållbara typen.

Briar en gång (sen åkte han till OS) och Biggles en gång, och sen var det för sent.... :(
Men du, det kanske är så att du och jag som inte får några fölingar till våren får DUBBELT så fina nästa år?! :idea: :D

Vad kul! :)
Vi får hem ett litet pyre till stallet i mellandagarna, som ska vara sällskap åt ett av halvblodsstona.

Visst behövs det nytt blod i den svenska halvblodsaveln, men just nu tycker jag att landet svämmas över av importerade hingstar. Och alla verkar använda dem! En hingst blir ju inte automatiskt bra bara för att den är importerad, och även om hingsten är fantastisk passar han kanske inte till alla ston.

Själv tycker jag att Sverige behöver vettiga fullblodshingstar att lätta upp den gamla halvblodsstammen med. Och väldigt gärna en bra anglohingst!

Jag tänker använda Feliciano nästa år, som ju har en importerad pappa och morfar, men lite gammalt svenskt där bakom. Och dåbe han själv, hans pappa, mamma och morfar har visat att dom är prestationsförvärvare!

Till sist får jag väl lov att erkänna att min egen häst har en dansk mamma :o ;) som var blandning av trakehnare, selle francais, hannoveraner och oldenburgare...

Nej, bägge ligger förstås bra till i år också, men jag är öppen för nya förslag! I våras höll jag ju på att vela ihjäl mig... :D

Ja det ska bli jättekul, bara hoppas jag förstår vad mina danska vänner säger - det är inte alltid det lättaste! :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18