Gaspari i dagens avel

Sv: Gaspari i dagens avel

Jag älskar mitt gamla sto , någon friskare häst finns knappt inte ingen som tror mig när jag säger hur gammal hon är, önskar egentligen att det fanns fler så hållbara hästar inom ridsporten men men , tror nog att de håller sig så fräscha just pga att det inte är några *döda* hästar utan att de kan tänka sig att motionera sig själva i hagen om det behövs *S* Den lilla bilden jag har äe en avkomma efter mitt sto och han är en riktigt trevlig ridbar häst .

Jag har också använt gammal hingst till Gazelle , jag har nämligen använt Pascall så de tillhör samma stofamilj också familj 5 :-)

Hej alla sammans!!
Vill tacka för alla toppen svar!!!!
Jag vill ox veta Ston som är verksamma idag som avel-som har gett helst ett Godkänt hingst föl iaf! deras stam och anknytning till Gaspari.

Hingstar kommer jag in pånu,jo jag har alla de godkända hingstarna efter gaspari-dem har jag luskat rätt på,plus deras godkända söner och deras avkommor mm.
Stoet Kalmia har jag läst mycket i stamtavlorna,hon är med överrallt känns det som!
Hon har jag tänk ha med i ett eget "kapitel" på hemsidan. Så mycket info och bild osv är jag mycket tacksam mot!

Jag är glad om jag får mycket hjälp,då jag inte har ngn hingstkatalog tyvärr =(

Jag ska föröska få till det med hingstar osv och ston,för jag har bestämt mig för att få igång en linje stam på just Gaspari.
Dragon avkomma har jag skött och ridit,mycket smart och mycket trevlig-med ett litet humör ,men mycket smart och trevlig häst.
Sött en Gaspari avkomma ocxå,Gallax 487 fram till 1996.Mycket trevlig och fin häst =)

Ni som vil och kan,få med bra betydelse fulla hästar verksamma/historiska- tex ston/hingstar som har gett Godkända hing/ar efter sig.jag mäste minimera och sortera och få fram så "rena" och bra linjer.

Om ni vil hjälpa till och få fram en bra informations sida och bilder osv på Gaspari och hans avkommor idag,tveka inte!! Hjälpa mig att få en kanon sida om GASPARI!!!
Bilder på honom tar jag jätet gärna i mot,PM:A så får ni min riktiga mail adress!!!
VILL TACKA ALLA SÅ HIMLA MYCKET!!!
Fakta om de godkända sönerna efter honom tar jag gärna emot oxå!!!!bilder mm.

TACK!!! jag blev änu mera inspererad tack vara er!!!! Och Görel! TACK!! Har du mera bra information?! Gaspari är min favorit hingst!!!!

shady skrev:
Visst är det synd att det Svenska blodet försvinner mer och mer. Fråga Görel och mig, vi proppsar hela tiden på det Svenska blodet. Har nästan bara använt mig av Svenska "gammla" hingstar och har inte sett att det varit direkt svårt att sälja. Nästan tvärtom.

Och ja,jag håller med att våra svenska hingstar börjar försvinna.den gamla stammen alltså. Den vil jag bevara,om man tex tittar på Flyinges så är det kanske bara ngr få som har den gamla stammen i sig. Många importer har det kommit in på flyinge och jag vet inte om jag gillar det helt full ut,visst är det bra att ha in annat blod oxå,men vi ska nog inte avla bort våran fina stam.
Utrillo och Gaspari tycker jag är för mig väldigt bra hingstar-de har gjort mycket för svensk avel,speciellt runt 70-80 talet tycker jag att många bra hingstar kom fram. och nu har jag alltså bara skummat runt på nätet men det är den uppfattning jag har fått??eller har jag fel? :cool:

Iaf nu ska jag sätta igång och jobba mera på hemsidan! :)

Mitt avelssto är efter Anart- Ganesco- Gaspari :love:
Supertrevlig häst med ett underbart psyke, stor hoppkapacitet och lämnar trevliga avkommor :d
Min valack får alltså Gaspari som mmmf :idea: :)

Anart-Ganesco?
dessa hingstar är det jag har hittat som Gaspari lämade efter sig som godkända, är alltså Ganesco oxå en avkomma från Gaspari?
- Dragon 465

- Elektron 469

- Emir 471

- Figaro 477

- Gallax 487

- Gassendi 422

- Gaspadin 499

- Herkules 504

- Imperator 529

- Piaff 399

- Playboy 445

Är det ngn mer hingst som han har lämnat godkäns,alltså som är son till Gaspari?

vänta slog upp Ganesco han har ju inte Gaspari i sig vad jag ser på stammen här,är det Anart som har det på sin mammas sida eller?"kollar upp"

..och mitt "blivande avelssto" är Lambert - Emir - Gaspari. Hoppar jättebra för de som vågar och går mkt bra i dressyr, tränar svår, har tävlat msv. Dock ngt skarp häst, men snäll att pyssla med och het!

hej! jo jag har ridit tre Gaspari hästar,alltså haft honom som morfar och sedan har jag bara hört om hur Gallax 487 va när de tränade och tävlade honom (jag bara borstade på honom) Iaf de som jag red,först två ston,ena stoet va pricken lik Gaspari,jätte bra paiff kund ehon göra osv,läskigt lik gaspari är hon! Det andra va bara väldigt het och hade en jäkligt humör! =)
Tredje va en Valack som va kanon,han va efter Dragon,jätte trevlig att hålla på med och att rida.
Hört att de är väldigt bra hopphästar,ngt heta,ena stoet va tydligen helt tokig att hoppa med,hon tycker att det är så kul att hon blir för svår! hihi =)

Trilla skrev:
Hört att de är väldigt bra hopphästar,ngt heta,ena stoet va tydligen helt tokig att hoppa med,hon tycker att det är så kul att hon blir för svår! hihi =)

Jo, precis! Vi skulle hoppträna förra helgen, jag kom över två hinder efter lite övningar på travbommar. Hon blev hur laddad som helst. Tyvärr förvärrade jag det hela för jag vågade inte släppa fram henne. Detta innebar att hon blev ju ännu mer laddad och hoppade på först bakbenen - frambenen - bakbenen, helt frustrerad! Släppte jag en millimeter på tygeln så drog hon järnet! Hade pelham på henne.. stackarn! Hon tycker att det är skitkul! Precis som du beskriver.

Men för dem som vågar släppa fram och vara cool så sitter de på en mkt bra hopphäst.. hon har kanonteknik!!. Själv är jag ju en feg dressyrmupp. Men SKAM DEN SOM GER SIG! Haha.. vi ska träna mer hoppning så kanske det släpper för mig

Jodå, det finns några Gaspari fantaster här. Räkna in mig i den kategorin.

Tycker det är härligt med dom som satsar och vill behålla den svenska stamen. :bow:

Stona kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig med, däremot kan jag säkert fixa en del bilder åt dig, likson Görel. Tala bara om vilka hingstar du vill ha bilder på så skickar jag.

Så långt i leden jag har kollat, begränsat till hingstkatalogerna nu, så hittar jag inte Gaspari i varken Anart eller Ganesco, men jag kan ha fel. Får kolla Pedeegri istället, om ingen annan hinner före.

Nej dom har inte Gaspari.

Senast ändrad:

Precis så där är Shady naär man skall hoppa henne också. Där har du Dragon på mödernet, alltså hennes morfar.

Jag förstår tyvärr inte din fråga om stona :confused:

Det finns en bra artikel om Gaspari i en Ridsport som kom hösten 1998.

Förlåt att jag lägger mig i, men hade det inte varit bättre att göra en hemsida om en hingst du vet något om?

Annars var det kul att höra att Gallax blev så gammal! Har hört att han blev utrangerad p g a tungfel.

Du har missat de exporterade hingstarna. Kommer just nu på Garrant född 1970 ue Drabant. Han är helbror med Gaugin de Lullys mamma Gasparona.

Det fanns också en son som hette Guldgossen som exporterades till Kanada, och han hade en helbror som hette Campari som inte var godkänd men som ändå fick ett par avkommor.

Jag tycker att du ska kolla här efter Gaspari-avkommor
http://www.allbreedpedigree.com/ind...red=Standard&x2=n&username=&password=&x=0&y=0

shady skrev:
Precis så där är Shady naär man skall hoppa henne också. Där har du Dragon på mödernet, alltså hennes morfar.

Hej!

Du menar att din har fått det från Dragon? Gaspari lämnar inga heta hopp-troll? Ja, jag vet inte var hon har fått detta ifrån. Skrev en tråd där jag ville veta lite om hästens förfäder och vad de lämnar för typ av hästar.. vi kom till Gaspari och Porfyr ;) Vet du var hon kan ha fått "glad hopphäst" ifrån? (Lambert - Emir - Gaspari / Porfyr) Hon har mkt Humanist i sig.. långt bak dock. Vet inget om den hästen heller, det "låter" hoppehäst i alla fall...

Humanist har Shady också ett antal ggr i sin stam, pappa Elizar har ju lämnat hopphästar likväl som dressyr hästar, så det kommer säkert från båda sidor.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18