Gaspari i dagens avel

Sv: Gaspari i dagens avel

Humanist var en stor del av 1900-talets halvblodsavel.

Han föddes 1916 i Trakhhenen och importerades till Sverige 1929. Det finns en lite rolig historia kring det. En direktör (i Malmö?) ville skänka två hingstar (tror att de var fullblod) till staten och åkte till Tyskland för att leta hingstar. Istället för två hingstar kom han tillbaka med typ 15 stycken! En av dom var Humanist, en annan Gasparis mormorsfar Gaumen, Kyffhäuser och Tröste Dich två andra.
Om jag minns alldeles rätt är Lanskoy den siste hingsten på Humanist hingstlinje, däremot lever Kyffhäusers genom sonen Magnet Kyff 155 - Corso 301 - Pompe 401 - Unesco 428 - Ganesco 503 - Bellini 817 och hans två söner Lambourghini och Black Coffe som finns i dagens avel! Ursäkta utvikningen, bara lite kuriosa :)

Humanist dog 1937 och hann innan dess bli far till 13 hingstar, där Onkel 182 räknas till den bäste, och 33 stamboksförda ston. Majoriteten av alla svenskfödda hästar har honom i sig!

Det gör inget att du svävar ut lite, är så kul att läsa. Nu tänker jag sväva också. Vet du att jag lyckades lägga in bilder på hästarna på Pedeegri, känns så kul.

Jag har haft ett ridponnysto som har Gaspari som mormorsfar.

Detta sto fick på premieringen kommentaren (av Kurt Graaf, tror jag :o ) att hon har Gasparis kors & att han inte hade behöft läsa stammen för att se att hon hade Gaspari-blod i sig.

Senast ändrad:

Då ska jag gå in och kolla :)

Är det bara Shady och hennes avkommor du lagt in bilder på, eller på andra också?

Låter precis som min pålla ,hon får glädje fnatt bara det är bommar på banan, eller koner är lika illa.

Gaspadin exporterades till usa och verkade där i avlen fram till sin död hans pappa var ju Gaspari

men de hoppar som gudar bara man vågar låta de göra det för min märr är lika dan men jag hade henne på ridskolan där jag jobbade och då lugnade hon sig när hon fick göra det oftare och sen att man vågade låta henne hoppa och galoppera på

Görel skrev:
Humanist var en stor del av 1900-talets halvblodsavel.

Han föddes 1916 i Trakhhenen och importerades till Sverige 1929. Det finns en lite rolig historia kring det. En direktör (i Malmö?) ville skänka två hingstar (tror att de var fullblod) till staten och åkte till Tyskland för att leta hingstar. Istället för två hingstar kom han tillbaka med typ 15 stycken! En av dom var Humanist, en annan Gasparis mormorsfar Gaumen, Kyffhäuser och Tröste Dich två andra.
Om jag minns alldeles rätt är Lanskoy den siste hingsten på Humanist hingstlinje, däremot lever Kyffhäusers genom sonen Magnet Kyff 155 - Corso 301 - Pompe 401 - Unesco 428 - Ganesco 503 - Bellini 817 och hans två söner Lambourghini och Black Coffe som finns i dagens avel! Ursäkta utvikningen, bara lite kuriosa :)

Humanist dog 1937 och hann innan dess bli far till 13 hingstar, där Onkel 182 räknas till den bäste, och 33 stamboksförda ston. Majoriteten av alla svenskfödda hästar har honom i sig!

tackar! :)

gonkan skrev:
men de hoppar som gudar bara man vågar låta de göra det för min märr är lika dan men jag hade henne på ridskolan där jag jobbade och då lugnade hon sig när hon fick göra det oftare och sen att man vågade låta henne hoppa och galoppera på

precis!!! Bara man som sagt vågar.. :cool:

Det är shady och hennes föl som det blivit bilder på. Kan du något om stammen på Lilleman där det fattas så får du JÄTTE gärna lägga till det.

Jag har fixat Lillemans stam nu! Knepet är att ta bort ox efter hans pappa :)

Dom är jättesöta allihopa!

Ja, det är kul. Men ofta får man höra att det är förlegat. Mitt sto Indus-Urbino har jag fått höra att jag borde byta ut mot ett modernare och bättre. Jag har ju betäckt henne med Warsteiner för att få Weltmeyer och Gaspariblod. Lite nytt och lite gamalt.
Ungen kan jag tänka mig att jag vill betäcka med Caprimond, Hohenstein eller Hochadel.

Jaha, var det så enkelt. Tackar och :bow: Du är bara för gullig. Ja visst är dom gulliga min små änglar.

Görel skrev:
Jag förstår tyvärr inte din fråga om stona :confused:

Det finns en bra artikel om Gaspari i en Ridsport som kom hösten 1998.

Förlåt att jag lägger mig i, men hade det inte varit bättre att göra en hemsida om en hingst du vet något om?

Annars var det kul att höra att Gallax blev så gammal! Har hört att han blev utrangerad p g a tungfel.

Hej!
Varför tror du att jag ber om hjälp här? :smirk:
Jag har inga hingstkataloger själv,har ej råd att skaffa (ÄN :p )
Eftersom jag haft ordentligt med begränsat om information om Gaspari så är det inte alltid lätt.
och alla är inte lika duktig som du om stam mm. Jag har inget mer än internet att slå upp om ,om just stam mm.
Bara för att det är svårt för mig och för att jag inte kan allt om Gaspari så är det väl inget som hindrar mig från att söka informationen om bla avkommor osv. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag har liksom alltid velat göra detta,hemsida om Gaspari,men eftersom jag inte haft tid så har det fått legat på is i många år,och jag har bara haft tid att få fram stamtavlan osv.

Bara för att jag inte kan så mycket om Gaspari som du kan,så då anser du att jag inte ska ha hemsida om Gaspari? :confused:

Som sagt va,jag har inget mer än internet och det är inte så jätte mycket information man får där-ibland kan man ha turen. Men som sagt jag frågar ju er,just för att jag har inte nån stambok,hingstkataloger. Jag har inte haft råd att skaffa,tyvärr, Hade jag all information,så hade ju denna tråd aldrig funnits :smirk:

Så jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få,bilder information om avkommor osv. Det är bara jätte kul att få hjälp och det verkar som om att du verkligen kan mycket om Gaspari, så varför inte ta och hjälpa okunniga mig istället?så hamnar din kundskap om Gaspari på en hemsida så fler får ta del av Informationen :)

Ja Gallax fick bara typ 5 avkommor(va ägaran sa till mig), och ja tungfelet fick en del av Gasparis avkommor hörde jag. Gallax va en av dem. och dem som fick tungfel fick ej fortsätta i aveln.

/Trilla

Och jag vill tacka så mycket för länken om Gasparis avkommor!!!Jag hde helt glömt att denna sida fanns! Tack så himla mycket!!!

Jag är tyvärr lite för ung för att ha några egna erfarenheter av Gaspari även om också jag är ett stort fan. Han har ju haft stor betydelse för aveln (och sporten!).

Har däremot haft ganska mycket kontakt och arbetat med hästar efter både Herkules och hans son Partisan.
Den hästen jag lärt mig det mesta jag kan inom dressyrridning var e. Herkules-Galant. En häst med otroligt psyke och gångarter!

Jag tror att jag ska göra en egen hemsida om Gaspari :)

Han har varit min favorit de senaste 25 åren, och jag har väldigt mycket fakta och bilder!

Kuriosa, i min grundskoleklass gick ett barnbarn till Yngve Viebke som berättade att han suttit på Immer och Gaspari som 4-5 åring! Inte fattade jag hur stort det var då :D

jag är oxå ung,men för bara för det så betyder det inte att man kan lära sig,man får helt enkelt ta och skaffa sig kundskap! =) Hemsida om Gaspari har jag alltid drömt om att få göra,iaf de senaste 5-6 åren. /Trilla

varför ska du härma mig om att göra en hemsida om Gaspari? ta en egen hingst istället! sno inte min ide./trilla

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 852
Senast: mackan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18