Gårdagens CM-program

CA

Trådstartare
Jag såg bara det sista när han höll på med ett äldre pars hundar, det var en yorkie, en coonhound (?) och två dobbisar.

Varför hade coonhounden stackel? Vart det ägarna som hade det från början eller CM som satt på det?

För vad jag såg så hade hunden ingen anledning att ha det, så nervös som den var.

Någon som såg från början?

Senast ändrad:
Sv: Gårdagens CM-program

Jag började titta någonstans mitt i programmet, men jag fick uppfattningen att det var ägarna som hade stackel på hunden och att Cesar ogärna bytte ut halsband mm för att göra det så tryggt som möjligt för hunden.

Men jag kan ju ha fel ...

Bakgrunden var att ägarna vill använda det halsbandet. Cesar låter alltså ägarna bestämma utrustning.

Det där påpekades i programmet plus att det underströks på svenskspråkiga skyltar att SSK och SBK inte accepterade hjälpmedlen mm.
Första gången jag sett detta i Cesars program, så tydligen har man reagerat på båda sidor av Atlanten.

I fråga om behovet av stackel-halsbandet håller jag helt med dig. Det fyllde ingen som helst funktion.
Hundägarna var snälla och välmenande personer, men utan den hundkänsla och dito förståelse jag tycker skulle vara självklar. Ett tecken på det var de burar i källaren där hundarna tydligen fick tillbringa tiden inomhus. Jag mådde illa vid åsynen av dessa burar.

LIA

förlåt för att jag avbryter/kapar tråden, men vad är stackel? är helt ny på detta...

Ett hundhalsband som består av ett antal hoplänkade dubbla långa taggar. Dessa är tänkta att gräva sig in i hundens hals vid drag/ryck och påverka/stoppa hundens agerande genom smärta.

Man kan också vända halsbandet med taggarna utåt (åtminstone kunde man det förr) för att få en vanlig halsbandsfunktion.

LIA

nej men fy tusan! :cry: Vem vill använda sånna hemska grejor?

Jag mådde illa vid åsynen av dessa burar.

LIA

Jag tyckte också burarna var lite misär, det såg väldigt tråkigt och kalt ut.

Men jag förstod inte hur mycket tid hundarna spenderade där nere.
Var det bara nattetid? Eller fick dom inte vara inne i huset hos ägarana överhuvudtaget?

Jag blev så ledsen när jag såg inslaget.
Alla hundarna verkade stressade och osäkra på sig själva.
Och hur fasen kan man låta det gå FYRA år innan man tar tag i ett så pass stort problem att hunden inte går att hantera?
Det var fint av dem att rädda honom från labratoriumet och så, men jag vet inte jag, det hade vart humanare att avliva hunden än att låta den må dåligt i fyra år....

Jag tyckte det framgick som att det bara var nattetid de satt i burarna.
Men jag gillade inte det heller. "Nu ska ni sova, så nu låser vi in er till imorgon"

Den som inte begriper/kan bättre.
Den eviga frågan om prylar kontra kunskap.

LIA

Jag tyckte det framgick som att det bara var nattetid de satt i burarna.
Men jag gillade inte det heller. "Nu ska ni sova, så nu låser vi in er till imorgon"

OK! Ja, då var det väl lite bättre än hela dagarna, men jag skulle inte vilja stänga in mina hundar så.

Håller med om att ingen av hundarna verkade må riktigt 100 och det här skulle ju vara duktiga "hundmänniskor":smirk: som dessutom var tvungna att använda stackel :confused:

Som jag fattade/kommer ihåg det (är INTE bergis), var hundarna bara lösa ute i trädgården ibland dagtid och var inte inne i bostaden.

LIA

*KL*
Jag tycker INTE att man håller hundar i bur alls när flocken är hemma...

Hundar är flockdjur inte burdjur :(

Jag tycker burar är bra, de ger en trygg och ombonad känsla.
Men då ska buren var öppen också, så de har ett val...

Kul att komma från ett labratorium, där han suttit i bur,via ett hundhängne, mera bur, och hamna hos en förvisso välmenande familj, men även där få sitta inlåst i bur.

Nej, nej, dom var inte "duktiga hundmänniskor". Däremot var dom snälla och välmenande.

Dom hade alltså räddat en hund från djurförsök i ett lab. Som jag förstod det, hade hunden aldrig upplevt minsta normala kontakt med en människa utan endast mött sprutor etc. Den var rädd för ALLA människor och utan de flesta av normala, självklara sociala färdigheter. Man trodde att detta skulle "växa bort" med tiden genom att erbjuda ett humant och normalt hundliv. Men kunskaperna räckte inte till!

Cesar visade på hur dom skulle bära sig åt, och hunden gjorde snabba framsteg. Min tro är att folket lagt en viss grund till detta, trots allt.
Men varför hundarna skulle vara i burar ...

LIA

Jag tycker burar är bra, de ger en trygg och ombonad känsla.
Jag hoppas våra hundar är och har varit trygga i sin flock och sin miljö utan burar. Det har åtminstone alltid varit min strävan.

LIA

När vi ändå är inne på gårdagens program...
Var det bara jag som reagerade på hur fet Aus. Shepperden (hm, hur ska man böja det?) var?
Tyckte gott CM kunde påpekat att hunden var lite väl kraftig... (det kanske han gjorde off camera, men ändå...)

Jag har heller inte bur till min hund, har aldrig haft det och kommer aldrig att ha. Det var inte så jag menade :)

Håller med om det. Det är en hel del sånt man hänger upp sig på i programmen. Förhoppningsvis tar han det med hundägarna privat, det ingår ju s a s inte i hans programupplägg.

Rosa hund?? :o

LIA

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka