Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Kvandi:
Oj, vad glad jag blev nu!
TACK!
Satt och funderade på Kveikja idag mellan varven när jag jobbade en träningshäst med just problematiken att ha kortar ihop hela halsen, rycker upp huvudet och trippar iväg i "tölt". Skrölt och länga halsen (och därmed bakbanssteget) och "lära om" henne i tölt är vad jag skulle sätta krutet på med henne!
Jag tycke
Moli förklarade essensen i skröltandet väldigt bra! Läs igenom hennes inlägg igen.
Det handlar inte om att
"ta ner näsan" - det handlar om att
länga halsen och få fram (inte ner) nacken på hästen och därmed lära den att länga bakbenssteget.
Skrölt heter på isländska "kasta toppi" vilket betyder att pannluggen dansar. För det är i precis det tempot där hästen börjar "dansa med pannluggen" som skrölt är. Många som tror de jobbar med skrölt rider alldeles för fort. Skrölt är snaaabb skritt på gränsen till långsam tölt
med långa steg och lång hals!
. Islänningar tycker "skrölt" låter illa då det betyder typ "något som går sönder" på isländska. Men på svenska är det bättre än "kasta toppi" tycker jag personligen, då det tydligt hörs att vi satt ihop orden skritt och tölt.
Fakta:
korta steg ger höga steg. Långa steg ger låga steg.
Vi vill ha
långa, höga steg. Det är ingen omöjlighet - men det tar tid!
Men hey, tid har du, right?
På Gná tog det två år av målmedveten träning att göra henne så stark att hon kunde gå rakriktad i tölt med lång hals och faktiskt använda bak, rygg och bogar rätt. Aktionen kom som en bonus.
Hästarna mår inte alltid bäst av att gå med stora rörelser - det är vi som mår bra av det, (ofta).
Hästarna mår bäst av att gå lösgjorda med bra bärighet och lång hals, jobbandes rätt.Om det leder till stora/större aktion - good for us!
När hästen går bakom hand (otroligt vanligt idag, tyvärr) vrids ligamenten vid bakknäet så att hästen rent fysisk inte kan vinkla bäckenet rätt och sätt bakbenen längre in under sig.
Det är allt för sällan man ser hästar ridas med nacken (atlas) som högsta punkt längst fram idag. Många är de hästar som har 3-4 halskotan som högsta punkt.
Hästen jag jobbade idag vill helst göra såhär:
OBS! På den här bilden ber jag honom skritta och svänga för ytterhjälperna och han svarar med det här ("skall jag tölta! iiik!"). Gissa varför jag har honom på träning.
I slutet av ridpasset (ca 20 min, han är bara 5 år) hade vi hittat länga-halsen läget i skritt:
lite längre både hals och bakben.
Idag började vi komma till några steg skrölt med lång hals och en betydligt bättre skritt.
Älskade Gná i skrölt förra året (hon är såld och bor i Finland nu mera):
När vi skröltar och jobbar med den biten kan man jämföra det med att sätta in pengar på kontot.
När vi tävlar eller vid annat tillfälle rider ihop hästen med kort hals och går mot våra egna regler tar vi ut pengar från kontot.
Så det gäller att ha täckning på kontot!
Vårt bedömningssystem inom FEIF är idag uppbyggt så att man kan få hyfsat höga (till och med jättehöga) poäng trots en felaktig överlinje.
Det kommer ändras. En ny domarhandledning,som inte tillåter lika ihopdragna halsar och felaktiga övelinjer, håller på att tas fram. Men den kommer nog inte förrän 2014 (de kommer inte ändra den ett VM-år, som 2013 är, tyvärr).
Nog svamlat från mig just nu
OM ni är intresserade av hur hästens kropp fungerar i ridning och det här med lång hals rekommenderar jag varmt
den här filmen (och boken). Alla ryttare borde se den!
/Malin