gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Knapplån!

Jag vill gärna ha kommentarer på mitt tjocka lilla femgångssto, 12 år gammal och har vilat hela vintern. Fram tills för en vecka sen kunde hon bara tölta i extrem passtakt.
Noll muskler och kondition, men SÅ duktig och vill alltid fram. :)

http://www.youtube.com/watch?v=YR8e1DcbM0E

Det är alltid upp till var och en hur man vill göra, men om jag varit HELT grön på islandshästar hade jag aldrig gett mig på att töltsätta en unghäst som har tölten långt in. Skulle inte vilja riskera att förstöra varken häst eller gångart.
När jag red in Erro hade jag som sagt ridit islandshäst ett par år (bl.a. tävlat SM i femgång och tölt), så jag hade ändå koll på vad som var rent och inte o.s.v. Annars hade jag inte köpt mig en helt grön häst heller iofs.
Men det är ju upp till var och en :D

Jag hade säkert kunna ge mig på det med - men jag påstår inte att det hade varit smart :p . Klart det finns gånger när tillridare är att föredra, men jag tror ändå att det i många lägen kan vara värt att åtminstoe testa själv - med tränarhjälp vid behov.

Bättre att öva tillsammans med hästen än att lämna bort på träning. Tar man lektioner lär sig ju både häst och ryttare, skickar man bara på träning finns ju flera risker: 1. Hästen blir inte riden på ett sätt som passar dig 2. Du kan inte underhålla det tränaren fixat till 3. Träningen ger inte ett skit och du blir bara av med pengar.
Man får mycket egen träning för de pengar det skulle kostat att lämna iväg hästen.
Framförallt det sista tycker jag är ett viktigt argument. Jag har känt mig lite slösig som lägger strax över en tusenlapp på träning av ena hästen och funderade på att lämna iväg lillhäst på träning men fick höra just det där med det egna träningen. Så nu tränar jag med gott samvete och kommer nog att tom träna två ggr vissa veckor :D

Nu fattar jag nada.. jag pratar inte om Kvandi och har inte svarat på de inlägget.Utan jag har pratar de senaste inläggen här med en helt annan person så vart vill du komma?
Att jag intre får disskutera?? det är väl ändå de som ett furum går ut på???

Och den personen jag pratade med har sagt att hon tyckte att man först och främst ska göra allt själv och visst kan manskicka iväg om jag fattar de rätt.
Medasn jag bara säger att jag tänker tvärtom.. sluta var så jädrans elak hela tiden mot mig vad jag än skriver så är du spydig..Så nu hamnar du helt enkelt på min ignorlista slipper jag se dina elakheter mot mig!
Hej då!

Nu tycker jag du överreagerar. Jag fattade det som att du svarade på ovanstående inlägg av Gimlan, vilket var riktat till Kvandi. Men jag kan förstås ha missuppfattat.

Om du tycker att inlägget var otrevligt så var ju det tråkigt för det var inte menat att vara spydigt. Däremot har det ju blivit en trend att trådarna här inne hamnar i en evig diskussion om en fråga som överhuvudtaget inte är en fråga utan folk sitter bara och skriver långa ramsor om samma saker om och om igen (inte bara du, men jo, du är en av dem vilket du ju fått kommentarer från tidigare). Det handlar inte om att man inte får säga vad man tycker eller att man inte får diskutera.
Även om jag ens skulle vilja sätta stopp för dina diskussioner (vilket jag inte vill för det kan vara rätt underhållande när det sätter fart ibland) så skulle jag inte kunna. Den makten har jag inte ;)

Nu får du sluta se dig som ensamast i världen och tro att alla är emot dig, ryck upp dig och ta inte alls så personligt. Folk kan faktiskt kommentera dig utan att önska att du satt på månens baksida ;)

vart är gilla-knappen på den här sidan?????

Jag hade aldrig heller töltat, men jag hade tur och stötte ihop med min nuvarande stallägare här på Buke. Eller jag kontaktade henne och sa att det där med tölt var svårare än jag trott. Hon vägrade att göra jobbet åt mig för hon tyckte det var bättre jag gjorde det själv så jag lärde mig nått. Ibland var det en förbannat hård väg att gå, men vi kirrade det, jag och min fina Sago.
Jag sågar det inte helt att skicka iväg hästen, men jag gillar att få lära mig - och så helvetiskt svårt är det ju inte. Och för att inte tala om vilken känsla det var när den ökade tölten på lös tygel satt. Då grinade jag :D Och jag njuter fortfarande av känslan att Saga är helt och hållet min produkt.
Sen finns det SÅ många oseriösa tränare som vill att det ska så fort som möjligt så jag ser det faktiskt som en stor risk att skicka iväg hästen.

(Saga är alltså min 01:a som varit min i tre år, har en 08:a också som är grön som 17 men som jag själv ska fixa till om gud vill, typ :p)

Jag skickade ju iväg Kveikja på töltsättning. Jag hade ändå ridit islandshäst i tio år då, men på tre år inte töltat ett steg då min andra häst är tregångare(men islänning). Fick tillbaka en häst med jäkla tölt(ehm, var det verkligen min häst?) MEN, ett stort Fett MEN. Jag fick oxå tillbaka en häst som slutat lyssna på tygeltag, hon slängde med huvudet och det var hennes nyfunna fösvar. Hon håller fortfarande på med den dumheten, 4år senare. Det ångrar jag, jag hade säkert oxå klarat att piska på rumpan o köra med handbromsen i o däremellan hitta tölt. Men en tränare kunde göra det så mycket bättre trodde jag. Jag trodde fel om just den tränaren.

Men idag har jag kommit såpass att jag känner att jag återigen inte räcker till, jag kämpar men det blir inte bättre. Då vore det bättre att skicka till en duktig ryttare som jobbar med hästar och som vet vad dom letar efter. Jag kan tekniskt rida men har så dålig känsla för när det blev rätt! Även om jag blir bättre på just det faktiskt (lite stolt). Men det finns isåfall bara två jag litar på rider så mjukt och lugnt målmedvetet som jag vill ha det, Freyr o Echa... Men dom är så långt bort! Så jag får kämpa på, o se vart vi hamnar :)

Det är ju just sånna resultat jag är rädd för... Jag vet flera exempel där en del riktigt stora namn gjort pannkaka med sin sk. träning. För mig tog det ca 10 månader att få min 01:a att kunna tölta i ökad tölt på lös tygel. Delvis för att jag behövde lära mig att tölta, delvis för att det tar tid att bygga bärighet.
Jag har svårt att tro att bra OCH snabb töltsättnint är möjlig, i de flesta fall. Sen finns det säkert undantag.

Tillägg: Jag har ju turen att ha hästen inackorderad hos en extremt duktig töltryttare, så jag är ingen supertalang alls. Jag har bara fått mycket hjälp :)

Senast ändrad:

Hur snabbt det går med töltsättning och att få upp tempot varierar. En del kan redan det här med tölt innan ryttaren sitter upp och har lätt för tempo andra kan ta en livstid att få att få upp i medeltemp om det ens går.

Kvandi:
Oj, vad glad jag blev nu! :)
TACK!

Satt och funderade på Kveikja idag mellan varven när jag jobbade en träningshäst med just problematiken att ha kortar ihop hela halsen, rycker upp huvudet och trippar iväg i "tölt". Skrölt och länga halsen (och därmed bakbanssteget) och "lära om" henne i tölt är vad jag skulle sätta krutet på med henne!
Jag tycke Moli förklarade essensen i skröltandet väldigt bra! Läs igenom hennes inlägg igen.
Det handlar inte om att "ta ner näsan" - det handlar om att länga halsen och få fram (inte ner) nacken på hästen och därmed lära den att länga bakbenssteget.
Skrölt heter på isländska "kasta toppi" vilket betyder att pannluggen dansar. För det är i precis det tempot där hästen börjar "dansa med pannluggen" som skrölt är. Många som tror de jobbar med skrölt rider alldeles för fort. Skrölt är snaaabb skritt på gränsen till långsam tölt med långa steg och lång hals!
. Islänningar tycker "skrölt" låter illa då det betyder typ "något som går sönder" på isländska. Men på svenska är det bättre än "kasta toppi" tycker jag personligen, då det tydligt hörs att vi satt ihop orden skritt och tölt.

Fakta:
korta steg ger höga steg. Långa steg ger låga steg.
Vi vill ha långa, höga steg. Det är ingen omöjlighet - men det tar tid!
Men hey, tid har du, right?

På Gná tog det två år av målmedveten träning att göra henne så stark att hon kunde gå rakriktad i tölt med lång hals och faktiskt använda bak, rygg och bogar rätt. Aktionen kom som en bonus.

Hästarna mår inte alltid bäst av att gå med stora rörelser - det är vi som mår bra av det, (ofta).
Hästarna mår bäst av att gå lösgjorda med bra bärighet och lång hals, jobbandes rätt.Om det leder till stora/större aktion - good for us!

När hästen går bakom hand (otroligt vanligt idag, tyvärr) vrids ligamenten vid bakknäet så att hästen rent fysisk inte kan vinkla bäckenet rätt och sätt bakbenen längre in under sig.
Det är allt för sällan man ser hästar ridas med nacken (atlas) som högsta punkt längst fram idag. Många är de hästar som har 3-4 halskotan som högsta punkt.

Hästen jag jobbade idag vill helst göra såhär:

main.php

OBS! På den här bilden ber jag honom skritta och svänga för ytterhjälperna och han svarar med det här ("skall jag tölta! iiik!"). Gissa varför jag har honom på träning.

I slutet av ridpasset (ca 20 min, han är bara 5 år) hade vi hittat länga-halsen läget i skritt:

main.php

lite längre både hals och bakben.

Idag började vi komma till några steg skrölt med lång hals och en betydligt bättre skritt.

Älskade Gná i skrölt förra året (hon är såld och bor i Finland nu mera):

248247_10150257991554155_761939154_9205637_1208711_n.jpg

När vi skröltar och jobbar med den biten kan man jämföra det med att sätta in pengar på kontot.
När vi tävlar eller vid annat tillfälle rider ihop hästen med kort hals och går mot våra egna regler tar vi ut pengar från kontot.
Så det gäller att ha täckning på kontot!
Vårt bedömningssystem inom FEIF är idag uppbyggt så att man kan få hyfsat höga (till och med jättehöga) poäng trots en felaktig överlinje.
Det kommer ändras. En ny domarhandledning,som inte tillåter lika ihopdragna halsar och felaktiga övelinjer, håller på att tas fram. Men den kommer nog inte förrän 2014 (de kommer inte ändra den ett VM-år, som 2013 är, tyvärr).

Nog svamlat från mig just nu :)
OM ni är intresserade av hur hästens kropp fungerar i ridning och det här med lång hals rekommenderar jag varmt den här filmen (och boken). Alla ryttare borde se den!

/Malin

Hur snabbt det går med töltsättning och att få upp tempot varierar. En del kan redan det här med tölt innan ryttaren sitter upp och har lätt för tempo andra kan ta en livstid att få att få upp i medeltemp om det ens går.

Det är ju det jag säger.

Vad är då bästa sättet att lära hästen att den ska länga halsen även med tygelkontakt? Känner mycket igen mig själv i din text och började fundera hur man då bäst gör detta. Tog redan ganska länge för henne att våga sträcka ut halsen neråt med lösa tyglar i skritten, och gör hon det knappt alls. Tycker att när jag kortar tyglarna så krullar hon mest bara halsen och om jag då försöker driva henne framåt mer så väljer hon att trippa fram i passtaktig tölt. Vill inte riktigt få henne att ta i med bakbenen.

Klickar sönder "gilla" - knappen!

Suger i din kunskap som en svamp hit, sjukt intressant det du skriver!

Senast ändrad:

En till som suger åt sig som en svamp! :D

Jag har försökt att jobba på skrölten mycket under våren och de va himla häftigt att höra det isländska uttrycket för jag har skojat lite om att när jag inte hör takten riktigt (om kompisen rider bredvid på sin klockrena töltare) så är det bara att titta på luggen, när den fluffar och skumpar på ett visst sätt så är takten ren. :p
Roligt att höra att det inte bara är "inbillning" utan att de faktiskt ligger något i det.

Men en liten fråga bara; förstör man tölten om man emellanåt låter hästen öka på lite mer och tölta i bekvämlighetstempot? Hon går ju inte i form då, men jag har tänkt att det blir lite som belöning. Ibland töltar vi lite längre sträckor och ibland gör vi täta övergångar med max 10-15 steg i varje gångart. Har tänkt att det kanske inte gör så mycket. Det har ju blivit bättre helt klart, men å andra sidan kanske det hade gått ännu bättre och vi skippade det roliga och fokuserade på det nyttiga istället. :angel:

Vad tror ni är bäst?

Caotica:
Lägg lugnt till inner skänkel och böj hästen genom att mjukt höja inner hand (en böjd hals är alltid lättare att få att slappna av än en rak). När hästen kortar halsen och börjar trippa/korta bakbenssteget - ligg kvar med skänkeln statiskt!
Om hästen försöker öka tempot för trycket av inner skänkeln bromsa lugnt upp den med sätet och yttertygel (som är låg) utan att ta bort trycket med inner skänkel. När hästen slappnar av (i början kan det här ta en stund om det är en häst som lätt spänner sig/stressar) och länger halsen - släpp då genast skänkeln!
Och gör sedan om detta om och om igen tills hästen när du trycker med inner skänkeln svarar genom att länga halsen och avslappnat länga steget.Gör många micropauser (ge lång tygel i ca 10-20 sek.) och byt varv ofta.
Nyckelorden här är att vara konsekvent!
Ha alltid en insida på hästen oavsett om ni är på ridbanan eller på en rak väg.

Om vi trycker med skänkeln och hästen kortar upp sig/ skuttar/ rycker till/ gör något annat oönskat och då tar bort trycket - vad lärde vi hästen då?
Jo, "om jag t.ex. rycker till för skänkeltrycket så försvinner trycket, alltså måste det vara rätt att göra så".

Elina8: Nej, du förstör inte tölten genom att låta hästen comfort-tölta emellanåt. Om den tölten är ren.
Jag brukar, med unga hästar eller hästar som är äldre, men har problem med överlinjen jobba en liten stund seriöst och koncentrerat och sedan "leka lite fritt en stund eller byta övning och sedan tillbaka till det "seriösa" jobbet.

/Malin

Låter bra och vettigt.

Hyfsat rent tycker jag hon töltar, går lite i perioder men för det mesta kan jag få henne rätt ren tror jag. Har inte helt hundra koll när det blir små skillnader i takten. Men i grovt så har jag rätt ok koll. Behöver mera träning :D

"drar upp dragkedjan" och ytterhanden "sträcker sig efter mjölkglaset..." detta verkar intressant är det någon tränare som lärt ut detta?
hur menar du med sträcker efter mjölkglaset? framåt mot hästens nos eller utåt?
och dragkedjan då ska bara handen höjas alltså inte att det blir som en förhållning?
rider man så hela tiden eller ger eftergift i form av att återgå till normal läget direkt när hästen gör rätt?
och enbart på voltarbete?

jo det har jag;)
vad gör du med munnen;) haha nej men ser jättefint ut MEN du ser ut att spänna underskänkeln mycket så den står ut från hästen.
Försök att släppna av i låren och släpp in vaderna mot hästen/inte trampa ner så hårt i stigbygeln.
detta tränar jag själv på just nu, har en mkt bra häst som verkligen gör så jag måste träna dett med;).
Glampi vill att man ligger om med skänkeln lite mer och att man absolut inte spänner låren för då tror han att det är något farligt på gång som han ska vara uppmärksam på, så han är väldigt känslig för sitsen och visst vill man göra han uppmärksam kan man göra en halvhalt med låren hihi så känslig är han eller lyhörd ska man nog säga för han är inte "rädd känslig".
men man behöver ha lite kontakt med vaderna för i traven tex om han blir lite tveksam så kan man lätt hålla om lite snabbt istället för att behöva håva in de där skänklarna som är ute och flyger minst 30 cm ifrån hästen.
bli ju lätt för stora "ramlar" runt hästen när man behöver flytta för skänkel osv.

men jag misstänker att du fått detta som vana för att han är så pigg?! men även en pigg häst behöver ju drivas på och bli van vid att skänkeln ska kunna ligga intill.
jag har alltid hållt ifrån med skänkeln för att jag ville hålla thengill känslig och inte sitta där och nöta men man gör ju inte det egentligen, jag börjar förstå nu varför de tjatade om att man skulle hålla om med skänkeln när man red halvblod.
men lättare att kunna göra små, snabba och fina hjälper.

jag gillar inte töltbilder frammifrån man kan inte säga så värst mkt.
men han har ju uppenbarligen kapacitet.

skrittbilden tycker jag är tagen i fel moment där ser han lite framtung ut men kan vara momentet med för just där lägger han ju all vikt på frambenet.

men han ser nog överlag väldigt het ut som att han är hela tiden beredd på att ösa på i fullt tempo.
och att han gärna slarvar med bakbenen syns i alla gångarterna.
mycket sprattel framåt men bakbenen är endå lite efter, vad blir i mitten då? risk för hängrygg och att han inte jobbar med höjd rygg utan man sliter mer på ryggen.

när han väl får med bakdelen kommer han bli ursnygg för han har ju de rätta steget och viljan.

Träna på halvhalter och även halvhalter med hjälp av sitsen?!
lydnads träning verkar också som något som kan hjälpa er att vara konsekvent.
egentligen borde du nog inte rida i högre tempo än där han håller sig i skinnet alltså när han gå bra i skritten kan du öka men går han inte bra där och bara ökar ökar utan att du bett om det så ner i skritt igen.
sen låta han sträcka ut i en lång galopp emellanåt och riktigt rusa av sig energin men att du bett om det då inte att ni töltar och så blir det snabbare och snabbare och ökad tölt sen helt plötsligt spränger ni fram i galopp.
han måste lära sig kontrollera all den där energin uppåt inte bara framåt.
och då måste han lyssna på dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 308
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama