gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Om inte jag missminner mig helt så är han det ... (Har för mig att jag läst det någonstans ... men jag kan ha fel)

Kl

Idag testade jag dra upp dragkedjan och hämta mjölkglaset! Jag tror dock det komer gå betydligt bättre nästa gång, jag ville testa kimblewicket idag igen(första gången igår). Tror hon vågar länga sig bättre med det vanliga tredelade.
kvdragked2.jpg

Vi töltade korta sträckor och flyttade rumpan innan vi saktade av.
kv2tlt2.jpg

kv2tlt1.jpg

Vi testade att Kasta Toppi (kolla pannluggen!) men det är svårt på Kveikja! Eller så är det bara jag som inte kan ännu... Men första försöket blir väl som det blir...
kvskrolt.jpg

På söndag blir det ridlektion! Och i slutet på Juli kommer Echa förhoppningsvis hit och håller kurs :) Skall bli kul!

Tycker dom här bilderna är dom bästa töltbilderna jag sett på Kveikja rent formmässigt :)

Ser ju skitfint ut. Kolla sista bilden, inget häng på framdelen där inte! Ser ju nästan ut som att hon ska studsa upp igen. :D

Visst är han det. Min egen Kjarni-"bebis". han har en helsyster som är ettåring som jag hoppas på, men just nu ser hon inte så kul ut, så vi får väl se vad det blir av henne. :)

gullan86>
haha, jag sägger "hoooo" hela tiden, för det var nära explosion några gånger. Tjejen som red lektion samtidigt smackade diskret regelbundet och Eros lyssnade väldigt väl..Hehe..
I övrigt ang skänkel så håller jag helt med. Skänkeln är just nu mitt huvudfokus i sitsen och det känns redan bättre.

Som svar på ditt andra inlägg så är det fysisk jobbigt för honom i de mer samlade och kontrollerade tempona, så jag får jobba honom långsamt och växla mellan att han får gå mer fritt. Inte minst för att bibehålla arbetsglädjen.
tror att ju starkare han blir desto lättare kommer vi få att kontrollera tempot, men det är en bra bit kvar, han har så mycket att bära upp.
tack för feedback!

Fast på sista bilden tycker jag Kveikja går sämst av de bilderna. Travtaktig och korta bakbenssteg.
Hävstångsbett är riktigt svåra att rida på, speciellt skröltarbete, då de tenderar att gå hästen att inte riktigt gå fram till bettet och ta stöd utan knäcker av i nacken.
Kimblewick är ingen favorit. Då är det bättre att växla mellan raka, två- och tredelade bett. Två- eller tredelat fullcheek är ett alternativ när man vill växla bett.
Ett tvådelat bett i rätt storlek är inte så skarpt (nu är ju inget bett skarpare än handen som håller i tygeln). Speciellt inte om man har de här nya med lock-up. Det vanligaste felet med tvådelade bett är att man har ett lite för långt bett, och då är det onödigt skarpt, då det går upp i gommen.

/Malin

Fast på sista bilden tycker jag Kveikja går sämst av de bilderna. Travtaktig och korta bakbenssteg.

Påpekade bara att hästen hade en trevlig uppförsbacke - känsla i just den bilden, takt kommenterar jag inte eftersom jag är usel på att bedöma sånt. :)

"drar upp dragkedjan" och ytterhanden "sträcker sig efter mjölkglaset..." detta verkar intressant är det någon tränare som lärt ut detta?hur menar du med sträcker efter mjölkglaset? framåt mot hästens nos eller utåt? och dragkedjan då ska bara handen höjas alltså inte att det blir som en förhållning? rider man så hela tiden eller ger eftergift i form av att återgå till normal läget direkt när hästen gör rätt?
och enbart på voltarbete?
Ja, jag PM:ar dig namnet på instruktören. Man får väl inte skriva ut namnen och göra "reklam". CW är initialerna.

Jag gör inte helt rätt med innerhanden som sagt, rörelsen i tygeln ska inte gå bakåt, utan snarare uppåt, för att påverka mungipan istället för lanerna. Handen rör sig som om man drar upp gylfen, men från normal tygelhöjd, i riktning mot naveln. Ha ha, jag hör att det nog låter krångligt. ;) Man sträcker sig utefter mankammen med "mjölkhanden". Sedan återgår man till normalläget. Hela tiden med en lätt och fin kontakt med munnen så att man inte tappar ut kontakten, då får man antagligen inte svaret att hästen länger ut och välver halsen. Möjligen att den böjer på nacken och sträcker ut sig lite. Men blir det rätt så känns det! Den enda gången man slackar med tygeln är när man sträcker fram handen.

Två till bra tips från samma instruktör är att centrera dragkedjan för att kolla att man sitter rakt över hästen, och att "skåla med händerna" för att känna av att man har händerna på samma höjd utan att behöva kika efter.

Man gör rörelsen rakt fram också, men om hästen inte svarar kanske det är enklare att man gör det på volt. Man får testa sig fram. Men det är svårt på en häst som skyndar sig och är ofokuserad, så det är en bra början att först få hästen uppmärksam.

Senast ändrad:

Vad kul att du provar tipsen och visar! :) Det är på rätt väg. Försök att inte glappa med tyglarna så kommer det att bli ännu bättre. Mjuk fin kontakt för att få henne att svara med att höja upp överlinjen och inte bara böja på nacken. Stäng händerna, du kan ha mjuk kontakt ändå. (Jag gör samma sak ibland: öppnar handen för att det känns som om det blir en mjukare kontakt)

Kika inte ned i manen, och när du gör dragkedjerörelsen, tänk att rörelsen ska gå uppåt snarare än bakåt, men bara lite i riktning mot naveln, inte jättehögt. Man kan också tänka sig att den handen "skopar glass" för att förstå hur den ska röra sig.

Det här töltandet ser mycket bättre ut än de förra bilderna. Passa dig för att glappa bort all kontakt bara. Skröltförsöket är bra, bara smyg igång tölten från skritten (med tygelkontakt) och gör ingen affär av att nu ska vi tölta, bara smyg iväg lite snabbare, kanske med lite spö-pet om det behövs.

När du inte skröltar igång utan startar från flytta rumpanmanövern, håll en mjuk kontakt, även om huvudet åker upp. Det kommer att ta lite tid att träna bort den höga hållningen hon lätt får, men det är ingen panik och ingen katastrof. När du har befäst att du kan be henne att välva halsen och höja överlinjen i skritt (och trav) kommer det så småningom att börja fungera i tölten också.

När jag fattade det här var det verkligen ett halleluja moment! Det är lite lurigt med koordinationen i början. Men nu går det nästan automatiskt, frånsett att jag inte riktigt fått in att handen ska upp snarare än bak!

Visst var det så att hon har svårt att tölta på volt? Funkar det med en jättestor volt, eller att du rider på halva ridbanan så att du får många hörn? Det är så himla nyttigt att tölta på böjda spår när de blir höga i formen. Går det att trava på volt?

Var jättenoga och tydlig med ytterhjälperna på volt så att hon får en ram att gå i och inte vinglar iväg. Ibland är det så enkelt att hästen behöver jättemycket inramning och hjälp när den ska gå på volt och inte hamna lite all over the place. ;)

off topic men jag lärde mig samma när jag jobbade på Island fast då var det "höja kaffekoppen" från Reynir Adalsteinsson:D Flitigt använt knep på min gård och jag använder det på alla mina hästar idag- superbra!

Visst är han det. Min egen Kjarni-"bebis". han har en helsyster som är ettåring som jag hoppas på, men just nu ser hon inte så kul ut, så vi får väl se vad det blir av henne. :)

:) Har också en Kjarni-"bebis" :D de blir bebisar länge av nån anledning. Det är först nu som elvaåring som han kan samlas bra och jobba från grunden bakifrån och inte springa bort från jobbet. Iofs har han varit skadad länge (världens olyckskrake) och det är först nu styrkan kommit tillbaka och det är så roligt när det äntligen händer något, när jag kan andas lugnt och ha honom takt med andningen. Riktigt häftigt. Jobba utan tvång och med arbetsglädje hela tiden betyder ju att det då o då blir en viss kompromiss med farten :grin:

Nu kommer bilder ifrån gårdagens ridlektion! För er som inte läst uppdateringstråden så lyckades jag kidnappa Freyr igår då hon kom till Göteborg för att döma västsvenska. Hur häftigt som helst!
mlektionskritt.jpg

mkastatopp1.jpg

mtlttoppi.jpg

Jag fick lite aha upplevelser! Både i skritten och i skrölt/tölt. Kveikja med tror jag...

Tänk sikken tur att M skulle till götet och att jag fick tag i henne där på tåget! Hade jag inte kunnat gissa när jag gick upp på morgonen... O tur att M hade en sysslolös eftermiddag iensam i Göteborg ;) o ville stå ut med mig och lång bilfärd ut på landet! Kan knappt bärga mig till att få komma upp i sadeln igen...

Att sadeln ligger horribelt behöver ni inte lägga märke till :angel: Vi bytte till Snöggurs sadel så att M skulle kunna sitta ordentligt när hon red igenom Kveikja. Vår bomlösa är ju allt annat än stabil. Den är platt, halkig och har inga stöd. Jag har ju lärt mig hantera den men den är verkligen inte lätt när man inte är van.

Senast ändrad:

Vad roligt att du fick hjälp! Nu kommer det att bli stor skillnad på tölten och skröltandet tror jag. När polletten väl trillar ned så brukar det bli bra! Ser fint ut på bilderna, nu är det ännu bättre och mer "rätt". Både du och Kveikja ser glada ut dessutom. Kul att det blev lite ahaupplevelser också!

Vilken skillnad mot föregående bilder! Så kul när man får en aha-upplevelse och det ger resultat!

KL.
Har läst om allt skröltande här i tråden och det Freyr skrev om pengar på banken. Sen såg jag denna bild och insåg att jag nog ligger minus på kontot. Så nu vet ju jag vad vi kommer att träna på.
33089127.jpg

Nice!!!! Ser kanon ut. :) Skönt när poletten trillar ner och man verkligen får en chans att känna när det blir rätt! Så mkt lättare att hitta tillbaka då! :))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 296
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama