gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag håller med moli om sättet att jobba med hästarna med längning/"öppning" utav halsen och att använda sig utav det i det kortare tempot i tölten. Hon ser spänd ut på bilderna där tempot är långsammare, hur går du från skritt till tölt?

Eros som också gärna blir spänd istället för samlad får jag verkligen smyga igång från skritten och absolut inte lämna skritten förrän han är samlad och avslappnad i nacken men samtidigt inte spänd, det kan vara en utmaning...

På mittenbilden där huvudet kommer ner tycker jag att hon tippar lite fram på bogarna men sista bilden ser trevlig ut! Kanske är det lite för er som för oss att i komfort-tempot är det fint och flott, men i andra tempon som kräver lite mer så blir det väldigt jobbigt helt plötsligt..

Sen får man ha lite överseende nu under värmeböljan, det är helt galet vad varmt det är att träna!

Bättre att öva tillsammans med hästen än att lämna bort på träning. Tar man lektioner lär sig ju både häst och ryttare, skickar man bara på träning finns ju flera risker: 1. Hästen blir inte riden på ett sätt som passar dig 2. Du kan inte underhålla det tränaren fixat till 3. Träningen ger inte ett skit och du blir bara av med pengar.
Man får mycket egen träning för de pengar det skulle kostat att lämna iväg hästen.
Framförallt det sista tycker jag är ett viktigt argument. Jag har känt mig lite slösig som lägger strax över en tusenlapp på träning av ena hästen och funderade på att lämna iväg lillhäst på träning men fick höra just det där med det egna träningen. Så nu tränar jag med gott samvete och kommer nog att tom träna två ggr vissa veckor :D

*kl*
Jag har ridit kurs för Gummi i helgen, både nyttigt, roligt och utvecklande. är helt slut nu och jag skulle tro att Eros känner samma sak.. Vi har fått jobba på att hitta en trevligare arbetsform, men kanske framförallt blivit ordentligt tillsagda att det är slut på ridningen i bekvämlihetstempot. Det som vi gillar så mycket, när hästen är flott och ryttaren glad, men ingendera jobbar särskilt mycket.. Typiskt! Jag som trivts så bra.

Fick några oerhört fina glimtar av både form och lätthet i korta tempot i tölten. Har också fått lägga mycket fokus på mina hemska underskänklar som spretar rakt ut. Dags att göra som jag lär, att våga hålla om, även om hästen till en början tror han ska krypa ur skinnet. Eros är så sjukt känslig och villig och springer väldigt gärna ifrån allt jobb.

Sista lektionen testade vi även galopp på liten volt, det gick sådär vilket ni kan se på bildernanedan, men sen är ju kontrollerat tempo som sagt inte vår starka sida.. (Men det är det på tiden att det blir!)
Med många positiva ord om min häst och kanske t.o.m. om mig själv vissa stunder, så åkte jag från kursen full av inspiration och helt tömd på energi. Superhelg.

För övrigt så tycker jag att det är kul att se hur aktionen kommer mer och mer, för ett och ett halvt år sedan hade han inte sådan här aktion i tölten ens med boots. Och det finns mycket kvar att utveckla!

Feel free to comment!

IMG_2756-600x528.jpg

IMG_2800-600x503.jpg

IMG_2804-600x432.jpg

IMG_3181-600x413.jpg

IMG_3244-600x424.jpg

IMG_3247-600x416.jpg

Vill inte vara den som tjatar men.. :angel:
Ingen som har något att säga?

Jo, just det, armarna var det ja... :angel: Haha, försöker tänka på det när jag koncentrerar mig... Det gjorde jag inte så bra idag. Hade mycket häst i handen idag, vet inte om det är mitt fel eftersom jag håller fjärrkontrollen till kameran i handen oxå. Kanske blir stummare när jag måste hålla ordning på den.

Skall försöka tänka ännu mer på mina armbågar! :bow:

Förstår känslan, dock har jag åt andra hållet; när jag koncentrerar mig till fullo på hästen så glömmer jag bort armarna. Har fullt upp med att hålla ordning på mina sprattlande ben, min dåliga hållning och blick för att minnas vinkel i ambågarna. :D Skulle nog aldrig klara av att rida med en fjärrkontroll, jag är en kvinna som inte behärskar multitasking. :angel:

Vill inte vara den som tjatar men.. :angel:
Ingen som har något att säga?

Fin häst som ser ut att ha en del rörelser! Han är ung va? Tycker att det ser ut som att lite energi försvinner ut vid ytterbogen. Får man koll på den brukar man få en ÄNNU flottare häst. Men vad vet jag, det är ju svårt att bedöma på endast några bilder :p Du ser ut att spjärna lite i stigbyglarna och tänk på att räta på ryggen även i galoppen, det är lätt att falla framåt!

Inte något konstruktivt. Men han är fin! Han ser ut att ha mycket power. Spännande att galoppera på en liten volt med honom misstänker jag. :)

Tack!
Minst sagt spännande, det där med kontrollerat tempo behärskar vi verkligen inte än.. under Gummikursen när bilderna är tagna så frågade Gummi lite försiktigt på den andra lektionen om det skulle gå att galoppera inne i ridhuset, längs med fyrkantsspåret - och då inte i sken. Det gick..sådär.

På volt är vi egentligen inte redo för, energin sprätter åt alla håll.

HeddaE skrev:
Fin häst som ser ut att ha en del rörelser! Han är ung va? Tycker att det ser ut som att lite energi försvinner ut vid ytterbogen. Får man koll på den brukar man få en ÄNNU flottare häst. Men vad vet jag, det är ju svårt att bedöma på endast några bilder Du ser ut att spjärna lite i stigbyglarna och tänk på att räta på ryggen även i galoppen, det är lätt att falla framåt!

Han är inte så ung som han verkar, han är sju, dock inte riden på i stort sett hela förra året, så han är mer som en unghäst fortfarande. Vi är liksom fortfarande på stadiet där vi försöker kontrollera tempo och riktning ;)
Tycker det är väldigt svårt med sitsen och att kontrollera alla kroppsdelar, de sprätter iväg så fort tempot ökar. Kom på igår när jag red att jag nog har för långa stigbyglar, så jag får spjärna ner fötterna i dem för att inte tappa dem. Kanske är lösningen så enkel på sitsproblemet. Hoppas det. Galoppsitsen ska vi inte ens prata om. ;)

Tack för feedback till er båda!

Det ser överlag ut att saknas bärighet och traven (?) på bild fyra ser väldigt markbunden ut, fyrtaktig? Ser ut så i alla fall. Min fyrtaktiga dam blev bättre med mycket lösgörande och bättre bärighet +bättre sits +att jag blivit bättre på att ge henne stöd.
Du ser bitvis spänd ut i din sits och framåtlutad. Vore jag du skulle jag ta några lektioner och sikta in mig på sitsen, inte för att den på något sätt är hemsk utan för att det har sån effekt (på mina i alla fall). Har inlett en period nu med hårdsatsning på sitsen och det ger resultat på alla fronter! Form, framåtbjudning, känslighet för hjälperna. Då hade jag ändå en helt ok sits redan innan, dock ofta kutryggig och framåtlutad i övergångarna.

Det ser överlag ut att saknas bärighet och traven (?) på bild fyra ser väldigt markbunden ut, fyrtaktig? Ser ut så i alla fall. Min fyrtaktiga dam blev bättre med mycket lösgörande och bättre bärighet +bättre sits +att jag blivit bättre på att ge henne stöd.
Du ser bitvis spänd ut i din sits och framåtlutad. Vore jag du skulle jag ta några lektioner och sikta in mig på sitsen, inte för att den på något sätt är hemsk utan för att det har sån effekt (på mina i alla fall). Har inlett en period nu med hårdsatsning på sitsen och det ger resultat på alla fronter! Form, framåtbjudning, känslighet för hjälperna. Då hade jag ändå en helt ok sits redan innan, dock ofta kutryggig och framåtlutad i övergångarna.

Bild fyra är skritt, så det är helt okej om den är fyrtaktig ;)
Stämmer att jag var en aning spänd i sitsen på bilderna kanske inte i skritten, men under tölten och galoppen, det är ett konstant "bråkande" om tempo, jag får kämpa i varje steg för att tempot inte ska öka och det gör mig nog en aning spänd. Skitsvårt att konstant förhålla och påminna om vilket tempo vi vill ha och samtidigt inte spänna sig emot rörelsen. Man vill ju inte bara bromsa med tygeln utan sitsen gör ju sitt till. Skulle tippa på att 75% av min ridning är bromsande just nu och det skapar en spänning i sitsen. Svårt att komma runt. Om han får välja tempo själv så är jag dock avspänd i sitsen.
De spjärnande benen är nog den sitsdetaljen jag måste jobba mest på, tror att kortare stigläder kommer göra susen så att jag kan hålla om honom bättre.
Är just sitsen jag ber om mest feedback på när jag rider lektion, men utöver underskänklarna har det inte varit så mycket stora grejer att korrigera. För jag håller med om att sitsen är superviktig. Framförallt på känsliga hästar som reagerar för minsta lilla.

Tusen tack för feedback!

Senast ändrad:

Bild fyra är skritt, inte trav. ;) Så den är både markbunden och fyrtaktig, med all rätt! :p

Brolinskan: Han ser väldigt härlig ut! En del att jobba med kan jag tänka mig, och självklart dyker det upp en del brister och problem när man kommer utanför sin komfortzon. Tycker det ser trevligt ut överlag i alla fall även om det där med långsam galopp inte verkar vara hans starka sida... :D

Bild fyra är skritt, inte trav. ;) Så den är både markbunden och fyrtaktig, med all rätt! :p

Brolinskan: Han ser väldigt härlig ut! En del att jobba med kan jag tänka mig, och självklart dyker det upp en del brister och problem när man kommer utanför sin komfortzon. Tycker det ser trevligt ut överlag i alla fall även om det där med långsam galopp inte verkar vara hans starka sida... :D

Ökad galopp är han rätt bra på dock. :D

Det är svårt med en häst som har så mycket energi och tempo i sig. Jag vill inte döda arbetslusten och bara bromsa, men om jag inte bromsar och stoppar och försöker kontrollera tempot så skulle det bara bli ökat tempo hela tiden. Han svarar på både broms och drivning, bara det att han svarar tio gånger snabbare och mer på drivning är på förhållning. Det blir svårt med balansen. Och han blir bara villigare och känsligare ju bättre kondition han får.
Jag tror dock att ju starkare han blir, desto lättare blir det att få honom att jobba och inte bara springa och då kanske det också blir lite mer kontrollerat i alla gångarter. Skritten är dock både kontrollerbar i tempo och riktning. Alltid något :cool:

Tack för feedbacken!

Kan tänka mig det! ;)

Jo, det är ju svårt när de har mycket energi och tempo, men man får helt enkelt ta lite i taget och stärka så de orkar bära sig mer och inte bara skjuter på. Jag rider några såna själv nu och man får kämpa rejält för att få någon form av kort (eller åtminstone mellan ;)) tempo. Men jag personligen tycker det är fruktansvärt kul, och jävlar vad fint de går när man väl lyckas! Så det är ju helt klart värt att kämpa för.

Hästar som breddar mycket i bak (framför allt femgångare) brukar vara ett mindre helvete att få kort tempo på, just för att de är mer konstruerade för att ha skjutkraft. Gör Eros det eller har han "bara" massa fart och energi ändå? Den typen av hästar är det ju fruktansvärt viktigt att driva ordentligt upp till samling för att få bakbenen med så de kan slappna av och sakta ner, nåt man lätt glömmer bort eftersom farten och trycket ju finns där ändå, så det räcker och blir över.

Nu vet jag inte om Eros är fyr- eller femgångare? Men femgångare med mycket rörelser tar ju oftast en del tid på sig för att hitta balansen ordentligt. Det kan ta tid även för fyrgångare, jag känner till såna också men femgångare brukar ta ännu lite längre tid på sig. Jag rider en 6-årig femgångare nu som det kommer dröja några år till av träning innan hon hittar balans nog för att bli stabil i alla gångarter. Så sju år är ingenting, har han bara rena gångarter har ni kommit en bra bit på väg! Det är ju viktigt att inte stressa fram något hos hästar som kräver lite mer tid, då finns ju risken att man bara förstör istället.

Bättre att öva tillsammans med hästen än att lämna bort på träning. Tar man lektioner lär sig ju både häst och ryttare, skickar man bara på träning finns ju flera risker: 1. Hästen blir inte riden på ett sätt som passar dig 2. Du kan inte underhålla det tränaren fixat till 3. Träningen ger inte ett skit och du blir bara av med pengar.
Man får mycket egen träning för de pengar det skulle kostat att lämna iväg hästen.
Framförallt det sista tycker jag är ett viktigt argument. Jag har känt mig lite slösig som lägger strax över en tusenlapp på träning av ena hästen och funderade på att lämna iväg lillhäst på träning men fick höra just det där med det egna träningen. Så nu tränar jag med gott samvete och kommer nog att tom träna två ggr vissa veckor :D

Fast man ska ju inte förkasta bortlämnande utavhästar tycker jag.
När jag köpte Jorunn så hade jag typ aldrig töltat, och kände mig inte mogen eller erfaren nog inte ens med hjälp av en tränare att fixa tölten själv.Då hade jag förmodligen inte ens varit halvklar idag.
Det var så mkt lättare att se till att utbilda Jorunn först och främst så jag hade en häst i sin tur som kkunde lära MIG tölta och inte tvärtom.

Så att lämna iväg kan många många gånger vara betydligt bättre och lättare.

Men som idag när ajg är mererfaren skulle jag nog se inridning töltsättning som en ren utmaning och de skulel nog gå vägen utan probmen.

Små problem som man stöter på genom livet är det självklart bra att man löser själv med hjälp av tränare
Typ som när Jorunns galopp försvann, de har jag ju med hjälp av dressyrtränaren arbetat fram och jobbat upp jorunn på egen hand så galoppen kom tillbaks och vart bätte och bättre.
Och på vägen har jag utvecklats som ryttare med hästlängder=)

Jag hade aldrig heller töltat, men jag hade tur och stötte ihop med min nuvarande stallägare här på Buke. Eller jag kontaktade henne och sa att det där med tölt var svårare än jag trott. Hon vägrade att göra jobbet åt mig för hon tyckte det var bättre jag gjorde det själv så jag lärde mig nått. Ibland var det en förbannat hård väg att gå, men vi kirrade det, jag och min fina Sago.
Jag sågar det inte helt att skicka iväg hästen, men jag gillar att få lära mig - och så helvetiskt svårt är det ju inte. Och för att inte tala om vilken känsla det var när den ökade tölten på lös tygel satt. Då grinade jag :D Och jag njuter fortfarande av känslan att Saga är helt och hållet min produkt.
Sen finns det SÅ många oseriösa tränare som vill att det ska så fort som möjligt så jag ser det faktiskt som en stor risk att skicka iväg hästen.

(Saga är alltså min 01:a som varit min i tre år, har en 08:a också som är grön som 17 men som jag själv ska fixa till om gud vill, typ :p)

Jag hade aldrig heller töltat, men jag hade tur och stötte ihop med min nuvarande stallägare här på Buke. Eller jag kontaktade henne och sa att det där med tölt var svårare än jag trott. Hon vägrade att göra jobbet åt mig för hon tyckte det var bättre jag gjorde det själv så jag lärde mig nått. Ibland var det en förbannat hård väg att gå, men vi kirrade det, jag och min fina Sago.
Jag sågar det inte helt att skicka iväg hästen, men jag gillar att få lära mig - och så helvetiskt svårt är det ju inte. Och för att inte tala om vilken känsla det var när den ökade tölten på lös tygel satt. Då grinade jag :D Och jag njuter fortfarande av känslan att Saga är helt och hållet min produkt.
Sen finns det SÅ många oseriösa tränare som vill att det ska så fort som möjligt så jag ser det faktiskt som en stor risk att skicka iväg hästen.

(Saga är alltså min 01:a som varit min i tre år, har en 08:a också som är grön som 17 men som jag själv ska fixa till om gud vill, typ :p)

Fast din 01:a var väl ändå inriden och kunde tölta?

Ja då tycker vi olika, jag ser hellre att hästen får en erfaren ryttare och perfekt inridning och lär sig massor och som kan sedan lära mig.
Och tro inte att det inte finns oseriösa tränare för de gör de. Jag har tränat för 1 och på bara 2 ggr fick hon galoppen att försvinna och både jag och häst vart totalt försvirrade och allt vart en salig soppa.
Eftersom jag gjorde så som jag vart lärd av tränaren kunde jag inte förstå vad jag gjorde för fel.. för jag gjorde ju rätt.
Enligt henne fast igentligen gjorde jag ju så fel man nu kan göra:crazy:

Självklart måste man ju träna för en tränare som är seriöst gärna att man åker dit utan häst och ser på när personen håller träningar för andra så ser man redan där om det är något för en själv.

Jag såg många ridlektioner inan jag började rida för min nuvarande dressyrtränare och gillade allt jag såg och hörde.
Idag finns det inte på kartan att träna för andra dressyrtränare, inte värt att chansa min tränare lär ut si och då börja träna för en anan som kanske lär ut så då blir det bara förvirrning.

Och få har råd att rida ridlektioner 7 dagar i veckan varje pass man rider, utan de flesta rider ju kanske 1 dag i veckan och är man då som jag var helt nybörjare känns det oroväckande att ha de stora ansvaret att utbilda en häst i en gångarter jag inte kan 5-6 dagar i veckan och bara få hjälp2- 4 dagar i månaden.

Men de är jag de lite hönsmamma tar de säkra före de osäkra helt enkelt, hästens utbildning och välfärd går före allt.

Och jag har ju genom årena skickat iväg Jorunn på genomrinding 1 mnad varje år och det har varit på sin plats då jag har genom min okunskap"förstört" tölten och den har behövt 1 måands genomkörare varje år.
Men nu kan jag så pass att jag klarar av att tölta själv och de problem som dyker upp räcker att få hjälp av med hjälp av en tränare så idag skulle jag inte lägga ner pengar p åatt skicka iväg henne på träning.
Då lägger jag hellre påengarna på genom att rida 4 privatlektioner i veckan under 1 månads tid=)

Men en stor eloge till er som aldrig töltat och klarar av att hoppa upp på en ras utan att ha ridit dom nya gångarterna och rida in och utbilda helt själv.:bow:

Senast ändrad:

Fast din 01:a var väl ändå inriden och kunde tölta?

Och det menar du att Kvejka inte är eller vadå?

Kommentaren var ju till Kvandi, som inte är nybörjare, och gällde Kveikja som är både inrider och kan tölta vad jag förstått.
Gimlan har ju sagt att hon inte är emot att skicka iväg alltid, så vad är du egentligen ute efter i denna diskussionen. Ser ut som en ickefråga tycker jag.

Och det menar du att Kvejka inte är eller vadå?

Kommentaren var ju till Kvandi, som inte är nybörjare, och gällde Kveikja som är både inrider och kan tölta vad jag förstått.
Gimlan har ju sagt att hon inte är emot att skicka iväg alltid, så vad är du egentligen ute efter i denna diskussionen. Ser ut som en ickefråga tycker jag.

Nu fattar jag nada.. jag pratar inte om Kvandi och har inte svarat på de inlägget.Utan jag har pratar de senaste inläggen här med en helt annan person så vart vill du komma?
Att jag intre får disskutera?? det är väl ändå de som ett furum går ut på???

Och den personen jag pratade med har sagt att hon tyckte att man först och främst ska göra allt själv och visst kan manskicka iväg om jag fattar de rätt.
Medasn jag bara säger att jag tänker tvärtom.. sluta var så jädrans elak hela tiden mot mig vad jag än skriver så är du spydig..Så nu hamnar du helt enkelt på min ignorlista slipper jag se dina elakheter mot mig!
Hej då!

Inriden var hon men på ett riktigt uselt sätt och hon töltade icke. Hon gick bara i extrem fyrtaktstrav. Töltade iofs i hagen redan då, men inte med en så usel ryttare som jag var då. Hon ska ha töltat rent ibland i nerförsbackar hos en tränare ett par år tidigare, men efter det såldes hon till en tjej som varken hade tid eller kunskap. Så jag köpte en extremfet häst utan några gångarter alls. Men är man kär så :p

Fast just för att slippa det där med att pajja det som tränaren fixat till under tillridningen så tycker jag det är bättre att träna och lära sig själv, annars kastar man ju bara pengar i sjön.

Senast ändrad:

Men då hade ju din häst nära till tölten - vilket underlättar vid töltsättning.
Jag hade aldrig töltsatt en häst tidigare när jag red in Erro, men ridit islandshäst ett par år. Han hade tölten väldigt nära till hands och vi hade inga som helst problem med att plocka fram den redan tidigt i inridningen.
Nu däremot med Tinna, är det S V Å R T med tölten. Den sitter extremt långt in och det är S Å Å Å Å svårt för henne och extremt jobbigt. Henne skulle jag aldrig gett mig på att töltsätta ensam om jag hade varit i samma sits som med Erro.
Så det är lite olika från häst till häst också ...

Hon hade nära till tölten, helt rätt, men jag är ändå nöjd som 17 med att ha lyckats med det :) Sen inser jag såklart att om man har en häst som är svårare kanske man inte fixar det själv om man som jag var helt grön på isisar. Men å andra sidan så tyckte min tränare att det var synd att hon inte var svårare - för då hade jag ju lärt mig mer :p Så hon, tränaren alltså, hade nog kört samma metod ändå - tjat ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 313
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama