gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

så söt din häst är! :)

slängen in en bild på min 2åring. ej uppsuttet av naturliga skäl! :P
479342_10150896594462430_650302429_9851027_1980787492_o.jpg

Galoppen börjar bli klart bättre nu på Spá! Det går att galoppera på ridbanan, vilket inte funkade för ett år sedan, och hon börjar söka sig nedåt och galopperar med en fin krök på nacken även ute. Det känns som att det går att samla lite nu. Höger är fortfarande svårare, och det blir lätt korsgalopp, eller bara pass, eller något annat trassel, särskilt i kurvor, men det artar sig!

spagalopp_bana1_maj12.jpg

spagalopp_bana3_maj12.jpg

Här kommer lite uppdatering fårn oss..
Detta är nästintill exakt 1 år sedan då såg galoppen ut såhär, väldigt markbunden och 4taktig.
dsc_7397_165164461.jpg

Idag med 1 års slit ser den ut såhär..
Det tar sig:)

535664_10151107056493998_684793997_13097990_335969633_n.jpg

165948_10151107057478998_684793997_13097991_1813772284_n.jpg

Spa ser så häftig ut! Hur har ni jobbat med galoppen? Det är ju lite speciellt med femggr, vill gärna ha tips!

Senast ändrad:

vad fin galopp hon har(sista bilden såg bäst ut). men inte konstigt om hon har svårt i paddock verkar ta stora och långa kliv(5gångsgalopp, men inte flack)

Lite svåra vinklar sant dålig kvalité på bilderna, men visst är det stor skillnad. Dock ser det ut som du måste ner på rumpan i sadeln och inte luta dig framåt galoppen, kan ju dock finnas någon tanke med det alt. vara ögonblicksbild som lurar.

Skriver ungefär som i min tidigare kommentar till Neila: Ner med rumpan i sadeln och fram med skänkeln.
Hästen ser toppen ut men ser också ut som att det abslout finns ännu mer att plocka fram ur den hästen :)

Det är ögonblicksbilder, bilderna är tagna ur en filmsnutt, Och när hon kommer upp såhär så"hoppar" hon till upp i språnget, ja vet inte hur jag ska förklara, och är jag inte berädd åker jag fram som på bilden.
MEN denna sadel är till mig helt superdålig, och gör så att jag hamnar i en stolsits inge stöd och inge djupt säta utan det är som att rida runt i en galppsadel käns det som=(

Och det är därför jag också köpt nyyyy sadel :love: men hela 5 veckor kvar tills den kommer hem.

Så jag får hålla ut tills dess

Tack Gullan. :)

Spa ser så häftig ut! Hur har ni jobbat med galoppen? Det är ju lite speciellt med femggr, vill gärna ha tips!
Tack du med. :) Jag har jobbat mycket med att fatta lugnt och sansat, först från trav, mu jobbar jag med att försöka fatta ur skritt och stillastående. Det går "blandat" oftast behöver jag några travsteg för att få galopp. Men fattningar är bra träning.

En annan övning är skritt kortsidor på ridbanan, fatta galopp i hörnet, galopp hela långsidan, skritt kortsidan, ny galopp osv.Och varva med att ibland ta ett helt varv i galopp om det funkar.

Ute tränar jag också fattningar och kör också med trav-galopp-trav. Ute gör jag övergångarna både på platt mark och i svagt uppförslut.

Jag har också galopperat henne på ridbanan när jag tömkör, både på (stora) volter och på spåret (jag får mycket motion själv också), tror att det har spelat ganska stor roll för galoppens kvalitet.

Om man inte är så van att tömköra/dubbellongera rekommenderar jag inte att galoppera med tömmar.

Men att galoppera lös utan ryttare i rundcorall skadar nog inte heller för att träna på att galoppera på böjt spår. Är det en häst med väldigt knagglig och kantig galopp skulle jag nog först testa att låta den galoppera lös på ridbanan för att checka av "kurvtagningen" innan jag drev fram den i galopp i en rundcorall.

Jätteviktigt hursomhelst för att få ordning på galoppen är att hästen lär sig att fatta galopp och inte kasta sig in i galoppen och rusa.

Senast ändrad:

Kl

Nu får ni inte såga mig vid fotknölarna idag... Vi hade väl inget strålande pass direkt i 26 grader värme!(Kveikja hade sin "jag dör snart" moral ;) ) Jag tycker inte det har gått så mycket framåt de senaste veckorna, vi har inte ridit några lektioner på jättelänge o lixom inte kommit vidare.

Men jag vill gärna ha lite kommentarer på vad ni ser för skillnader på bilderna. Det är först två bilder när vi försöker oss på ett kortare tempo vilket är ASJOBBIG säger Kveikja o kastar o far med huvudet...
kvtlt5.jpg

kvtlt4.jpg

Ibland ber jag henne ta ner mulen lite... Tycker ni hon dyker på bogarna? (usch jag är så dålig på att "se"!)
kvtlt3.jpg

Och så lite mer bekvämt tempo med en mer bekväm häst
kvtlt2.jpg

kvtlt1.jpg

Ser fram emot att det skall bli lite svalare i veckan, det har varit väl varmt att träna det sista!

Jag tycker att Kveikja ser finare och finare ut varje gång du uppdaterar! Speciellt i den sista bilden tycker jag att det börjar se fint ut, rätt riktning! :)( förutom dom raka armarna men dem är du visst redan medveten om... ;) )

Jo, just det, armarna var det ja... :angel: Haha, försöker tänka på det när jag koncentrerar mig... Det gjorde jag inte så bra idag. Hade mycket häst i handen idag, vet inte om det är mitt fel eftersom jag håller fjärrkontrollen till kameran i handen oxå. Kanske blir stummare när jag måste hålla ordning på den.

Skall försöka tänka ännu mer på mina armbågar! :bow:

Hur blir hon om du rider på volt och böjer henne endel och samtidigt som du flyttar henne utåt på volten ökar samlingen och kommer upp i tölt.

Även om hon har mycket lyft fram så tycker jag hon går på framdelen.
Men det ser bättre ut än tidigare.

Ett annat tips är att rida öppna i tölt.

Fina Kveikja. Visst är hon fyrgångare? Jag tror att du behöver jobba på att få med bakbenen bättre på henne. Då kommer både korta och "bekvämlighetstempot" att bli bättre.

Hon ser fin men lite lång ut i det snabbare tempot. Det är ju jättesvårt egentligen att ge tips utifrån bilder, men jag får intrycket att hon springer ifrån lite och blir lite "tung". Hon skulle behöva komma upp med manken och du behöver ha henne mer "framför dig".

I korta ser det lite travtaktigt ut. Jag hade nog provat att starta tölten ur någon sorts öppna eller sluta, eller på böjda spår som någon annan skrivit. Smugit igång tölten och bara töltat ett par steg när jag tränar det korta tempot, saktat ned och gjort samma sak igen. För att börja med några bra steg och avbryta innan det blir "bråkigt".

För att få till det korta tempot behöver du nog driva mer. Antagligen mer än du tror :-) tänk "core" om du förstår vad jag menar. Med min Faxi som var fyrgångare startade jag nästan alltid tölten ur någon form av böjning.

En annan sak du "borde" testa är att länga ut halsen och "skrölta" i låg form med henne för att träna bort den höga hållningen.

Har du tränat på att länga ut halsen med bibehållen (lätt) kontakt med din hand? Om inte så är det något jag rekommenderar. :) Jag kan försöka förklara i ett annat inlägg.

Håller med Ajda också om att testa tölta på volt och flytta omväxlande inåt och utåt. Variera ställningen också, (inåt och utåt) om du ställer utåt kan det vara lättare att fånga upp bakbenen. (om än jobbigare för Kveikja)

Hur länge har hon varit igång nu sedan fölningen?

När jag länger ut halsen på Spá gör jag en sån här rörelse:

spaskritt_bana_maj12.jpg

Innerhanden "drar upp dragkedjan" och ytterhanden "sträcker sig efter mjölkglaset..." Syftet är att välva och länga ut halsen. Det funkar kanske inte om hästen är spänd och dåligt lösgjord, välvningen av halsen blir en bekräftelse på att hästen är med på noterna. Det var antagligen det här som ridlärarna var ute efter när de bad en att "klappa hästen på halsen, eller stryka med handen över manen", bara det att jag inte då fattade varför. Nu märker jag ju att det får hästen att länga ut halsen och slappna av. Min högerhand gör inte helt rätt dock. Den borde röra sig mer i riktning mot min navel, som det blir om man drar upp gylfen. Konstig liknelse kanske, men mig hjälpte det när jag lärde in det.

När jag smugit igång tölten ur lugn skritt och kommer fram i lugn tölt (Spá är passtaktig på bilden) kan jag göra om rörelsen och välva halsen ytterligare. Sedan känns det som ett jättebra utgångsläge att gå vidare i en mer samlad tölt med en stark rygg och sedan "plocka upp henne" från det djupa läget till en mer "normal" hållning.
spatolt7_bana_maj12.jpg

spatolt8_bana_maj12.jpg

spatolt6_bana_maj12.jpg

Jag vet inte riktigt om det är "bra" eller om det finns någon nackdel jag inte känner till med att träna såhär. Såhär har jag jobbat ganska länge och nu känner jag att det ger effekt. Den låga formen rider jag inte i långa stunder i taget, utan som en förberedelse eller nedvarvning. Men det känns som att det har stärkt både rygg och halsmuskler så helt galet är det ju knappast. :)

Jag är medveten om att hon är ganska passtaktig på alla bilderna här och att jag behöver aktivera hennes bakben mer. Men det är svååååårt! Experimenterar nu med att delar av passen strunta i formen och köra många tempoväxlingar, start, stopp, fram, stopp, back, fram osv. för att få henne mer alert och få med baken och "få upp manken". Det går ganska bra. Men jag tar gärna emot tips på på övningar för att stärka upp bakbenen och för att få med bakbenen ordentligt.

Hoppas att det är begripligt det jag skriver. Kvandi: Nästa gång du travar eller töltar på volt och hon känns hög i formen gör en förhållning, flytta undan kort för innerskänkel och gör sedan "välva-rörelsen" och se vad som händer. :) Det var en stor aha-upplevelse för mig när jag lärde mig att använda den "manövern", och nu gör jag det nog automatiskt varenda ridtur.

Senast ändrad:

Tack för bra svar! Moli du slår huvudet rätt på spiken, hon var jättetung i handen idag. Hon hade ingen lust från första början. Hon har ju väldigt lite naturlig vilja och mycket framriden vilja. Den räcker inte till när det är 25+ ute o paddockarbete ;)

Ang voltarbete så klarar hon inte det än. Vi har iaf kommit såpass att vi kan ta kurvorna utan rollning. Men däremot jobbar vi på att flytta in/ut rumpan från spåret vilket går framåt hela tiden. Så att flytta framdelen borde gå att göra nu oxå. Skall börja testa det p rakt spår. Borde bli samma som volt fast ett par steg åt gången? Blir det rätt?

När vi startar upp i tölt så startar vi i princip alltid ur sluta. Så har vi tränatnästan sedan vi startade i vintras. Vi brukar i paddocken iaf tölta en kortare sträcka och stanna innan det faller ihop. Vi började träna i mars men har ridit enklare sedan i höstas nångång. Så det är ju inte så länge, men med en bättre ryttare hade hon nog kommit längre. Jag är så sugen på att skicka iväg och få hjälp, men det finns bara två tränare jag kan tänka mig, o det är 30mil åt vardera håll...

Jag får bli bättre på att ordna mina ridlektioner mer regelbundet(har en super tränare, men hon vill inte ha träningshäst...)

Hon hade ingen lust från första början. Hon har ju väldigt lite naturlig vilja och mycket framriden vilja.
Såna hästar är rätt svåra att få att jobba ordentligt tycker jag, man behöver ju energi för att få dem att jobba ordentligt.
Borde bli samma som volt fast ett par steg åt gången? Blir det rätt?
Ja det går säkert bra, det jag är ute efter är att det är lättare att få tag på bakbenen om man har hästen lite böjd just i igångsättningen och man "bryter" travtakten direkt. Sedan exakt hur du böjer eller ställer känns inte jätteviktigt eftersom tanken är att räta ut hästen igen när den väl töltar. (om man inte är på en volt såklart)
När vi startar upp i tölt så startar vi i princip alltid ur sluta. Så har vi tränatnästan sedan vi startade i vintras.
Vilken god vana!
Vi började träna i mars men har ridit enklare sedan i höstas nångång. Så det är ju inte så länge, men med en bättre ryttare hade hon nog kommit längre.
Skitsamma. Du har ju all tid i världen att reda ut det själv. Du lär ju ha kvar Kveikja i många år. :laugh: Skulle ett proffs ha tränat min häst senaste året skulle hon knappast fortfarande vara så passtaktig, men å andra sidan hade jag inte lärt mig lika mycket som jag gör på att fixa det själv. Även om det tar lång tid för mig.

När jag tränar hästar med dålig kurvtagning brukar jag ställa lite utåt i kurvorna på fyrkantspåret och hålla mig på så stora volter som möjligt i början och vara väldigt tydlig med ytterhjälperna. Jag gillar att dubbellongera och tömköra också, så det hade jag nog också gjort för att träna upp hästens balans på böjda spår. Jag tror att mycket kommer att lossna för er när kurvtagningen börjar funka! Det brukar vara så.

Skrittserpentiner och volter av olika storlekar i skritt är bra övning också, och att vända igenom volten och byta varv med ett snyggt "s".

Nu är det sovdags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 330
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur