gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Det är alltid upp till var och en hur man vill göra, men om jag varit HELT grön på islandshästar hade jag aldrig gett mig på att töltsätta en unghäst som har tölten långt in. Skulle inte vilja riskera att förstöra varken häst eller gångart.
När jag red in Erro hade jag som sagt ridit islandshäst ett par år (bl.a. tävlat SM i femgång och tölt), så jag hade ändå koll på vad som var rent och inte o.s.v. Annars hade jag inte köpt mig en helt grön häst heller iofs.
Men det är ju upp till var och en :D

Det var så jag tänkte också när jag köpte Jorunn.. jag menar jag gjorde verkligen en SHIT vad har jag gett mig in på grej med att köpa islandshäst.
Har alltid haft storhäst och så på infall köpte jag mig en islandshäst dräktig och dessutom oinriden:D

Hade töltat 1 gång innan i hela mitt liv och då var det på turridning när jag var 12 år gammal.

Jag ansåg att jag hade ett stort ansvat jänte mot hästen att se till att hon fick en korrekt utbildning.
Så inridningen i skritt, trav och galopp kunde jag ju klara av men skickade iväg henne 6 veckor till en dressyrtränare för att sedan lära in skolor som skänkelvikningar bak och framdelsvändningar ja grunderna.
Fick tillbaks henne red henne och fortsatte utbilda från där tränaren hade lärt in igrunderna bara.
Efter 1 år när grundgångarterna satt bra åkte hon iväg på töltsättning, att jag som typ aldrig töltat skulel själv hålla på och försöka är enligt mig galenskap och inge annat.

Sedan fick jag hem Jorunn och hon kunde tölta någelunda och därifårn började jag lära mig men märkte fort att min okunskap orsakade att tölten vart nästintill obrukbar.
Och det var här Michis fick Jorunn på träning, sedan har Jorunn åkt iväg 3 ggr för träning för tränare. Jag har lämnat iväg och fått hem en häst som kan mer och lärt mi mer, och sedan har jag förstört lite genom min dåliga kunskap i tölt så då har hon åkt iväg 1 månad för att få den finslipad och lite mer utbildad. Och så har jag hållt på.
Idag kan jag så pass mycket efter 5 år att jag genom enbart träning för tränare klarar av att utbilda jorunn.
Men skulle inte säga att jag skulle kunna töltsätta en isisi idag sååå bra är jag ikke.

Jag kunde ha köpt en äldre häst för 80000 men valde att köpa en unghäst och istället lägga ca 40000 på att få henne utbildad.Och längs vägen lära mig massa massa=)

Du köpte en unghäst och har lagt 40 000kr på bara träning??????!!!! hade det inte varit billigare att vara medryttare/ta lektioner och lära dig tölta själv först innan du köpte egen islandshäst?

Du har ju lagt lika mkt pengar på träning som du hade fått en läromästare för.

sen fick du väl betala något för henne när du köpte henne med typ 20-30 tusen? så typ 70 000kr har du lagt på denna häst som fortfarande vad jag förstått det, inte töltar sådär jättebra?
Du verkar ju förvisso inte focusera på tölten alls, all trav träning försämrar troligen tölten ännu mer.

Jag hade aldrig ägt en egen häst innan jag köpte Thengill som nyligen inriden och knappt töltsatt, jag var bara 18år dessutom. men jag hade ridit både storhäst och islandshäst i 5år innan + att jag varit på Island och jobbat i 7veckor med islandshästar i alla åldrar och jag gick hästgymnasium så kunde ju en hel del om att äga häst och all nödvändig skötsel runtikring.

Jag tycker nu att jag inte kunde så mkt då men tillräckligt för att äga en grön häst och utbilda den vidare.

Jag köpte honom hyffsat billig då han var så liten(svår att hitta ryttare till) men med en enorm kapacitet och mkt fin stam.
Jag har lagt kanske max 3000kr på träningar genom våra 6år tillsammans, resten har jag gjort själv.
Sen har jag dessutom inte bangat för att rida andras hästar utan jag ser det som en utbildning i sig, man lär sig mest av att rida olika hästar har även tränat och ridit in hästar åt folk + varit medryttare åt 2 andra islandshästar trots att jag hade min Thengill.

Så ja man kan nog säga att jag älskar denna rasen innerligt:)

Måste bara svara.
Jorunn har en bra tölt, taktfast och med mycket aktion så jo, hon töltar bra.

Det är inte alltid till Nielas fördel att du haft hennes häst på träning och känner till Jorunn... :D:angel:

*kl*

Tänkte putta upp den här tråden med lite gångartsbilder, har varit alldeles för mycket diskussioner det senaste :P

Det känns som att det hänt bra saker med både häst och ryttare :p Han är helt underbar och det finns SÅ mycket mer att plocka fram! Han är inte ens stadig i tölten ännu... Tänk mer muskler, mer samling, mer fart...
I juli blir det Lätta Skånemästerskapen, sedan Lätta KM i höst och sen blir det öppna klasser nästa år!!! :bump:

Det börja hända lite.
Glöm inte att har honom lite mer böjd (även när du rider rakt fram) när han går emot som han gör på sista bilden. Eller går in i en öppna.

3e sista och näst sista där börjar han runda ryggen mer- riktig flott.

Det är inte alltid till Nielas fördel att du haft hennes häst på träning och känner till Jorunn... :D:angel:

Varför skulle det inte va till min fördel?? Här var det väl till min fördel? en som påstår att jorunn inte töltar bra när michis säger som jag redan sagt att det gör hon visst:p
Men ingen som lyssnar på vad jag har att säga:grin:
Sedan var det bra många år sedan Michis hade Jorunn och så som hon var då är hon inte idag.. hon är ännu bättre=)

Allt travarbete har snarare förbättrat Jorunns tölt, och galopparbete samt skrittarbete ja allt helt enkelt har gjort så Jorunn har fått en superfin tölt.
När jag valde att lägga tölten åt sidan som iallafall hade blivit stel och styv och travtaktig för att arbeta upp henne igen fårn grunden.
Och börja om och börja med att ta fram rena bäriga välarbetade grunsgångarter så märkte jag att tölten hade efter några månader blivit sjukt fin av en slump då jag råkade lägga henne i tölt en gång när vi red ut!

Sedan testade jag att ta ett töltpass i ridhuset och insåg att tölten hade blicit så jukt mjuk och fin att jag började rida töltlektioner för en tränare 1 gång i månaden.

Nu har jag börja töltat mer eftersom målet med att få bäriga rena grundgångarter är nådd. Så nu töltar jag några gånger i veckan så vips har hon blivit en 4 gångare:grin:

Så hon är beviset nog att man inte alls behöver sitta och nöta tölt varje dag för att kunna komma åt och förbättra tölten.Sedanom man tycker det är kul att tölta varje dag är något helt annat. Men att säga att man MÅSTE för att förbättra tölten är felaktig.

Och till gullan, visst kunde jag ha köpt en häst för 70 tusen men då hade jag inte lärt mig allt jag lärt mig genom denna resa.
Sedan har jag inte 70 tusen i en klumpsumma och denna väg var de som passade mig bäst.
Nu har jag fått ridit i och utbildat en häst i grunden och lärt mig så sjukt mkt på vägen alla hinder som jag inte hade fått kämpat igenom med en lugn och trygg läromästare.
Sedan var det Jorunn jag ville ha och ingen annan och nu var hon 3 och oinriden var bara å gilla läget=)

Jorunn har varit värd varenda öre jag lagt ner på henne... seda har jag alagt ner va 25000 på träningar också genom årena kurser och sånt.
Men de är hon värd min pluttefisa=):love::love:

Åh, tack! Ja, du har helt rätt, måste runda lite mer. Han har bytt stark sida nu och petar ut rumpan åt vänster och böjer hellre åt höger, så jag rider mycket öppnor, slutor och förvända sådana ute på grusvägen.
Men det jag måste jobba mer på är mitt magstöd så han inte drar mig ur sadeln, men det börjar också bli bättre. Jag har bytt lite fett mot lite muskler :D

Och bättre blir det, jag viktväktar, springer (malmömilen på lördag!) och tränar hemmaövningar. Och min naprapat har fått mig ganska rak. TÄNK vad mycket bättre allt blir med en vettig sadel och en vettig pilot!

Jag ringer dig a.s.ap för att boka tid för träning som sagt, det gav mycket och kommer nog blir ännu roligare nästa gång (om han håller sig på mattan!...).

Michis: TACK :love: Tack för tipsen, du får mig väldigt peppig :D

Vilken skillnad!
Tänker precis som du skriver, med mer styrka, samling och tempo kommer han vara jätteflott. Gillar näst sista bilden mest. Håller med Valvis ang ställning även på rakt spår. Vilket tempo är det ni jobbar i, i tölten nu?
I övrigt, prydligt ridet, fin sits.

Där håller jag med, det jag tycker är aaaaaaaaabsolut mest provocerande är när folk köper sig framgång. Jag hyllar däremot ryttare som plockar fram det själv..

Hm.. Hur ska jag förklara.

Jag vet flertalet ryttare som köper en BRA häst. Tävlar, det går bra. Sen går det inte lika bra längre, säljer och byter häst. Om och om igen. Krasst sagt.

Tack tack vad glad jag blir!
Jag tycker det är så häftigt att det bara hände, som över en natt...

Vi jobbar kort tempo mest. Jag har nämligen erfarenhet av att antingen lulla på i behagligt tempo eller fräsa på som fasen, och glömma bort det korta tempot vilket blir irriterande på tävling :p
Så det är korta sträckor med samling och jobb, försöka på formen på plats, rumpan in, vinkla bak och få lite kadens fram. Skritt-samla-tölta-halt-skritt-samla osv.

Sedan leker vi med tempo, från en bra tölt så driver jag tills han går på sitt max (inte så fort än...) och då får han suga på där och får massa beröm och glada tillrop så han vill ta i.

Tack igen! Blir så glad, både för fina kommentarer och för att jag är så förtjust i min tjocka häst :)
Glömde gratulera dig till fina resultat också. Din häst kommer bli något alldeles extra tror jag, han har gjort en riktigt fin resa i utvecklingen!

Visst händer det och det är inget som imponerar på mig. Däremot brukar dessa ryttare sällan nå någon större framgång eftersom de förmodligen inte är skickliga nog för materialet de köper.
De ryttare som är duktiga, de håller i längden. :)

Nej men det är precis det jag menar, men jag tycker det är provocerande... :p

Förövrigt (för att återgå till tråden) - Muninn vilken skillnad!! Det är precis sånt här som gör mig inspirerad till att fortsätta träna mina hästar. :)

Låter som en väldigt bra plan. Hur gammal är han? Tror han kommer bli riktigt fin, han är så stor och kraftfull!
Tack!
Vilket påminner mig om att jag slänga upp lite bilder här som ni kan få kommentera. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 296
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama