gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Det kanske kommer finfina bilder om inte alltför lång framtid! :)

Eller vad säger du Gullan? Kameran får följa med till Småland!

Hihi snäll du är det ska verkligen bli spännande att resa denna resan med Glampi ännu är han väldigt muskelfattig och sen framskorna kom på så blev han så himla obalanserad med:(.
Har hittils ridit max 3km rundor med honom och eftersom jag inte har någon att rida med så blir det ofta jag får rida själv, innan var han väldigt pigg när man red själv men sen jag fick lite ridsällskap tillfälligt så är det som att han tycker det är trist att gå själv när han nu gör det igen:(.

till alla:
jag kräver ju ingen form ännu då han inte har någon energi bakifrån att "fånga upp" fram känns helt bakvänt att börja jobba honom frammifrån, visst han kan kröka på huvudet kanske men det är ju en falsk form om den inte kommer med energi bakifrån.
har börjat jobba mer med lite lägre form för det känns som en helt annan grej att han lär sig söka sig neråt och framåt i lång och låg form.

jag vill inte kommentera min kompis ridstil(men tyckte hon red honom riktigt bra för det första) men vi rider lite olika lade jag märke till och tror hon red med kortare tyglar och höll lixom "emot" mer men eftersom han inte riktigt lärt sig att han ska ge efter för trycket i munnen så gick han nog emot lite emellanåt.

blev ju inte så många bilder på mig(från paddocken) och glampi men jag red han i sån här form.
33127571.jpg

dvs fortfarande lång men där han söker sig nedåt/lite eftergiven för tygeln.

men jag vet inte vilket sätt som är bäst troligen att hålla emot lite på tygeln tills de ger efter kan jag tänka mig.

men ska börja lära honom eftergiften för tygeln men han ska inte behöva samla sig för mycket nu innan han är tillräckligt stark(därför jag red in honom lite senare och har gått långsamt fram, för att han varit så tanig och omogen i kroppen och att han är född senare dvs augusti, så man kan verkligen inte gämföra honom med de flesta 07or här på bukefalos de flesta har kommit långt mycket längre jag ser glampi mer som en 3-4åring om man ska gämföra men jag föredrar ju att rida in dem senare och långsammare med).

angående bockningarna.
jag drar upp huvudet och ryter till när han bockar då slutar han direkt(har tränat i longeringen att han får inte bocka då slutar han direkt när jag ryter till men jag fortsätter ju driva).
gången innan bilderna togs i paddocken så bockade han på stället i ren protest( ca 20 gånger) då drog jag upp huvudet och drev framåt för jag kände hur han la focus på energin uppåt och inte framåt såfort han förstått att jag menade framåt så travade han på och la energin framåt istället tills nästa bock.
sen denna gången vi fotade bockade han inte en enda gång så det var som att han och jag hade någon uppgörelse där för han har bara varit i paddocken totalt 4 gånger hittils och de har ston går i närheten av paddocken med så ja lite hingstighet var nog kvar.

ni vet ju hur unghästar är, testar gärna gränserna.

men som sagt han skötte sig jättefint när vi tog bilderna.

och jag har ridit honom i paddocken en gång sedan dess då bråkade han inget heller.

Grejen är att Glampi är en riktigt pigg häst har börjat cykla med honom som sagt och han drar på rejält.
han var superpigg när jag red honom i vintras men jag tror allt detta med osäkerheten, trippigheten i steget och att han inte går fram beror på detta med bakhovarna så ska bli riktigt spännande att se hur han reagerar på bakskor med.
för jag ser lixom inte meningen att sitta och driva en unghäst framåt när man känner att den tvekar och något är fel för jag känner ju hur han reagerar när jag driver men bara några steg för han tycker inte om stenarna

men det är tydligen rätt svårt att känna om de ömmar bak(gämfört med fram) men jag känner detta väldigt tydligt och eftersom han varit så pigg innan så förstår jag inte vad som annars skulle göra honom tveksam nu, när han dessutom är sitt pigga vanliga jag i skogen där han vill trava över stock och sten.

längtar tills han fått skor, just nu har vi lagt mkt focus på last träning för hästarna ska flytta med oss till sommarstugan snart.
sen har vi cyklat så han slipper vikten från ryttaren och tränar kondis, för jag mår verkligen dåligt av att sitta och driva en häst som verkligen försöker men som inte "kan" gå framåt(pga ömma bakhovar)...men endå tvekar man ju eftersom dt är lite mer luddigt att känna när de ömmar bak gämfört med fram men jag håller tummarna att det beror på det.

jag hoppas balansen blir bättre då med när det blir jämnvikt för honom.
sen ska vi fortsätta lägga focus på vilja framåt att han får och ska våga sträcka ut i alla gångarter men att han INTE får bocka svårt balansgång där lätt att han missuppfattar han verkar vara en känslig kille vill verkligen inte göra fel.
och överlycklig när han gör rätt.

därför jag som sagt inte vill sitta och driva på honom nu och göra han skänkeldöv när jag känner att han försöker men det går inte så att säga.

Jag ska säga det att jag är mycket medveten om att det inte ser något vidare ut ännu på Glampi ingen form obalanserad osv men detta är ju verkligheten och varför skämmas för det? han är ju unghäst och detta är ju noll vi står på nu och nu kan vi bara gå uppåt.
Känns som att många inte vågar visa sina svagheter och lägger bara ut "perfekta" bilder.

Sällan man får se verkligheten så att säga men jag bjuder på det för jag vet att det kommer bli så mycket bättre med mer styrka och balans han är knappt ens 5år gammal ännu inte färdigväxt eller klar för fem öre.
Det är ju det som är så roligt med unghästar, först ser det inte mycket ut men sen får man enorma framsteg som kommer bli jättekul att gämföra med sedan och ta fram dessa bilder sen.

Det blev fler bilder när min vän var här hon fotade med sin finkamera men det är ju lite svårare att få bilder i rätt moment då så tyvärr blev det inte jättemånga bilder men här kommer några(inte alla i rätt moment men jag gillar dem en då på olika sätt).

33136166.jpg

trav utan ryttare med vid hand.

33136168.jpg

ni som såg hans bitskada på halsen när den var "aktuell" kan se hur extremt fint det blivit syns inte om man inte vet om det.(har före bilder om någon känner för att bli äcklad;)

33136171.jpg

slänger in lite tölt takt, visst är detta travtaktig tölt ingen passtaktigt så långt ögat kan nå.

33136175.jpg

33136172.jpg

ser jag fel eller har han inte börjat muskla sig lite iaf?!

33136190.jpg

33136192.jpg

33136195.jpg

fel moment tyvärr

33136196.jpg

galopp
33136197.jpg

galopp i lite fel moment men tycker det syns att han söker sig neråt lite här endå med lite längre tyglar så får han lixom utrymme att höja överlinjen bättre.
33136198.jpg

innan galoppfattning.

33136199.jpg

tölt takt ur galopp(för de som inte riktigt har koll på taktfel och så, i travtakt blir det för kort "sträcka" mellan i detta fall höger fram knä och höger bak hov därav det kassa lyftet, enkelt förklarat kan man väl säga så!)

33136203.jpg

gillar denna bilden han börjar få runda former och muskler, i våras var han så spetsig och tanig efter vintern.

33136181.jpg

Finaste killen

rejäl bildbomd igen alltså men det kan ju behövas i denna tråden:).

Ni får gärna kommentera sitsen med;) jag har verkligen legat av mig så kan behövera lite påminnelser igen.

Ja jorunn gick inte en meter utan skor till slut så hon är ömfotad som bara den. Så skor hjälper nog till att han vågar ta i och gå på mer än nu helt klart.
Bockningarna är fullt normalt allt är nytt=) vänta bara tills du har ridit 1 år och musklat upp han och han fått kondis..Då brukar den värsta trotsen komma på unghästarna:crazy::D

Men ja mitt råd är väl att rida fram fram hellre lite övertempo än sengång om man nu måste välja.

Men som du säger är man själv kan de va svårt, lättare om man har som jag hade, en häst framför som var perfek draghjälp=)

Kolla med hovis om han vill sko med aluminiumskor?
Det ska jag göra på Snorri nästa period, eftersom han lätt bli obalanserad och slår i sko när det blir tungt (Ingen häst man bootsar precis ;)).
Min hovis jobbar på klinik där de filmar med höghastighetskamera och analyserar steget, och de har sett stor skillnad på hästarnas hov-isättning när de har lättare skor på, de kan parera bättre och sätter ner hoven mer korrekt :)

Oh det där värmde verkligen rakt in i hjärtat tack:)
känns som att konkuransen och pressen på hästarna blir så stor att man glömmer bort hur fina de är egentligen.
Och att man borde se till varje individs prestationer och utveckling och inte gämföra.
Men det är svårt.

Ja jorunn gick inte en meter utan skor till slut så hon är ömfotad som bara den. Så skor hjälper nog till att han vågar ta i och gå på mer än nu helt klart.
Bockningarna är fullt normalt allt är nytt=) vänta bara tills du har ridit 1 år och musklat upp han och han fått kondis..Då brukar den värsta trotsen komma på unghästarna:crazy::D

Men ja mitt råd är väl att rida fram fram hellre lite övertempo än sengång om man nu måste välja.

Men som du säger är man själv kan de va svårt, lättare om man har som jag hade, en häst framför som var perfek draghjälp=)

Nu har jag tid att svara.

Glampi fick skor bak i torsdags(hade skor fram innan men det räckte tydligen inte för han blev mkt mer osäker och kändes mer öm än när han var barfota t.o.m).

så åkte vi iväg till en bekant och red ihop med 2 av hennes hästar och han var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ pigg och osäkerhet/inte gå fram/ej pigg osv var som bortblåst haha.

ja det var ju destå lättare med sällskap minst sagt haha men när vi skulle galoppera så höll han sig i skinnet så var riktigt imponerad av honom faktiskt, hade kunnat sticka iväg/bocka eller vad som helst men han galopperade på i sansad fin samlad galopp(som vanligt).

snart flyttar vi till sommarstugan och där har vi en riktigt välvårdad banvall(där det varit järnväg innan) som är som en perfekt 3km lång passraka så den ska bli riktigt rolig att rida glampi på.

Han är jättefin! Börjar ju se vuxen ut istället för bebis :)

Nu längtar jag till jag får börja med mina små. Tycker tiden har gått jättefort sedan du visade bilder på en liten ullig fölis!

Kolla med hovis om han vill sko med aluminiumskor?
Det ska jag göra på Snorri nästa period, eftersom han lätt bli obalanserad och slår i sko när det blir tungt (Ingen häst man bootsar precis ;)).
Min hovis jobbar på klinik där de filmar med höghastighetskamera och analyserar steget, och de har sett stor skillnad på hästarnas hov-isättning när de har lättare skor på, de kan parera bättre och sätter ner hoven mer korrekt :)

Tack för tipset, nackdeln är väl att aluminiumskor slits extremt snabbt, de är nog mjukare än själva hoven:crazy:.
så man får nog vara beredd att sko om efter 3-4veckor beroende på vad man rider på för underlag.

stämmer säkert att det är bättre för hovarna.

är väl lite samma sak när man viktar upp hästen, att man skapar en obalans för att steg som är långsammare så stannar de upp/höjer steget mer...allt för ögat och människans skull:angel:.

glampi skoddes i torsdags bak med och när jag red hos min bekant kände jag då inte av någon obalans:angel: han var så pigg och kändes så stabil och fin. och det som i så fall fattas är styrkan bara speciellt i tölten men han vågade ju ta för sig och var inte alls så tattigt och stuttig i steget som när han bara hade framskor.

tror faktiskt det stör himla mkt för en unghäst med bara skor fram...en plötsligt tyngt bara fram lixom.

33144076.jpg
eller visst ser han mkt mer säker ut:angel: och innan hade han ju inget sväv alls.

33144080.jpg
hihi glad häst.

33144083.jpg

Tjosan!

Tänkte att vi skulle bidra med lite bilder.
Vi har precis börjat tölta igen efter att Snotra har varit sjuk, tyvärr har hennes omfång ökat också. ;)

Jag själv har inte ridit islandhäst hela livet utan började med det för ett par år sedan men har inte fått kläm på det och hur allt borde funka förän ca ett halvår sedan.
Så jag är rätt grön och alla tips m.m välkomnas när det gäller både häst och ryttare.

version-682bb8b3eb863a3f516d81af0df8a627

version-e0aef51241727dedc810c8d933037bff

version-923e943f450f3080980357a72f65c2a4

version-d2c2943a9cd394c4daaba388975b99c8

version-bb85197c6bda81da9b6eda4849598854

Vill ni se fler bilder så finns det i min blogg, adressen står på bilderna.
Jag har valt de bilder där jag tycker att det är som bäst under alla bilder vi tog ;)

Först och främst ser det ut att vara en jättetrevlig häst!

Jag skulle vilja att hon slappnade av mer och längde överlinjen, hon spänner halsen, kortar sig och sänker manke/rygg.

Jobba mycket med att hon ska söka sig framåt nedåt mot betet och smyg upp i skrölt och jobba vidare därifrån, så kommer hon bli jättefin!

Tänkt också på att inte fastna i handen och vrid om benen, så kommer det bli ännu prydligare! Och så tummen som högsta punkt och upp med blicken :)

Det var länge sedan jag lade upp bilder här men nu kommer det några!

Börjar med Litla, -08 som är här på inridning (bukeägd). Hon reds in i våras och har haft några kortare vilor. Har utvecklats massor och det finns massor att hämta i denna lilla häst. Är just nu extremt villig och det största problemet är att vänta och tänka, inte bara göra allt man tror att man ska göra. Bilderna är från lite olika ridturer, men sedan de togs har hon utvecklats mycket mer (ska försöka fixa nya bilder och film!)

33151832.jpg

33151833.jpg

33151834.jpg

33117139.jpg

33117140.jpg

33117146.jpg

Så tar vi Stina.

Bilderna är från visningen i maj. Stina är 7 år (vad fort tiden går!), men började ridas ordentligt först förra året då hon var sen i utvecklingen och väldigt liten.

33062530.jpg

33062533.jpg

33062553.jpg

33062558.jpg

All konstruktiv kritik är välkommen! :)

Jag gillar inte att kommentera ridbilder utan att ha sett ekipaget, det enda jag direkt tänker på är att du ska höja blicken och kolla framåt. I övrigt ser det ut som harmonisk ridning, gillar travbilderna på Litla (finns mkt mer att plocka fram kan jag tänja mig) och hur hon rundar sig runt innerskänkeln. Stina ser också trevlig ut, men önskar mer 'power'??

Tack!

Litla finns det jättemycket att hämta i, hon är än rätt ostabil i traven (har hysteriskt säker och välbalanserad galopp, så får hon själv välja skulle hon galoppera jämt), men hon glimtar verkligen till!

Stina var inte direkt sitt mest ridbara jag på visningen, hon var överhysterisk och taggad till tusen (var tydligen inte nöjd med att stå på box i tre dagar trots många promenader och ridturer). Jag var mest nöjd över att få den gångart jag själv ville ha (för tro det eller ej, hästen som jämt går i alla gångarter klockrent hemma och väljer trav, kunde knappt trava eller skritta ordentligt :crazy:). Men tack ändå!

Förstår absolut vad du menar med att kolla upp, jag är jättedålig på det! Överlag sitter jag väldigt dåligt (vilket otroligt nog inte synd så bra på dessa bilder).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama