Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Hihi snäll du är det ska verkligen bli spännande att resa denna resan med Glampi ännu är han väldigt muskelfattig och sen framskorna kom på så blev han så himla obalanserad med
.
Har hittils ridit max 3km rundor med honom och eftersom jag inte har någon att rida med så blir det ofta jag får rida själv, innan var han väldigt pigg när man red själv men sen jag fick lite ridsällskap tillfälligt så är det som att han tycker det är trist att gå själv när han nu gör det igen
.
till alla:
jag kräver ju ingen form ännu då han inte har någon energi bakifrån att "fånga upp" fram känns helt bakvänt att börja jobba honom frammifrån, visst han kan kröka på huvudet kanske men det är ju en falsk form om den inte kommer med energi bakifrån.
har börjat jobba mer med lite lägre form för det känns som en helt annan grej att han lär sig söka sig neråt och framåt i lång och låg form.
jag vill inte kommentera min kompis ridstil(men tyckte hon red honom riktigt bra för det första) men vi rider lite olika lade jag märke till och tror hon red med kortare tyglar och höll lixom "emot" mer men eftersom han inte riktigt lärt sig att han ska ge efter för trycket i munnen så gick han nog emot lite emellanåt.
blev ju inte så många bilder på mig(från paddocken) och glampi men jag red han i sån här form.
dvs fortfarande lång men där han söker sig nedåt/lite eftergiven för tygeln.
men jag vet inte vilket sätt som är bäst troligen att hålla emot lite på tygeln tills de ger efter kan jag tänka mig.
men ska börja lära honom eftergiften för tygeln men han ska inte behöva samla sig för mycket nu innan han är tillräckligt stark(därför jag red in honom lite senare och har gått långsamt fram, för att han varit så tanig och omogen i kroppen och att han är född senare dvs augusti, så man kan verkligen inte gämföra honom med de flesta 07or här på bukefalos de flesta har kommit långt mycket längre jag ser glampi mer som en 3-4åring om man ska gämföra men jag föredrar ju att rida in dem senare och långsammare med).
angående bockningarna.
jag drar upp huvudet och ryter till när han bockar då slutar han direkt(har tränat i longeringen att han får inte bocka då slutar han direkt när jag ryter till men jag fortsätter ju driva).
gången innan bilderna togs i paddocken så bockade han på stället i ren protest( ca 20 gånger) då drog jag upp huvudet och drev framåt för jag kände hur han la focus på energin uppåt och inte framåt såfort han förstått att jag menade framåt så travade han på och la energin framåt istället tills nästa bock.
sen denna gången vi fotade bockade han inte en enda gång så det var som att han och jag hade någon uppgörelse där för han har bara varit i paddocken totalt 4 gånger hittils och de har ston går i närheten av paddocken med så ja lite hingstighet var nog kvar.
ni vet ju hur unghästar är, testar gärna gränserna.
men som sagt han skötte sig jättefint när vi tog bilderna.
och jag har ridit honom i paddocken en gång sedan dess då bråkade han inget heller.
Grejen är att Glampi är en riktigt pigg häst har börjat cykla med honom som sagt och han drar på rejält.
han var superpigg när jag red honom i vintras men jag tror allt detta med osäkerheten, trippigheten i steget och att han inte går fram beror på detta med bakhovarna så ska bli riktigt spännande att se hur han reagerar på bakskor med.
för jag ser lixom inte meningen att sitta och driva en unghäst framåt när man känner att den tvekar och något är fel för jag känner ju hur han reagerar när jag driver men bara några steg för han tycker inte om stenarna
men det är tydligen rätt svårt att känna om de ömmar bak(gämfört med fram) men jag känner detta väldigt tydligt och eftersom han varit så pigg innan så förstår jag inte vad som annars skulle göra honom tveksam nu, när han dessutom är sitt pigga vanliga jag i skogen där han vill trava över stock och sten.
längtar tills han fått skor, just nu har vi lagt mkt focus på last träning för hästarna ska flytta med oss till sommarstugan snart.
sen har vi cyklat så han slipper vikten från ryttaren och tränar kondis, för jag mår verkligen dåligt av att sitta och driva en häst som verkligen försöker men som inte "kan" gå framåt(pga ömma bakhovar)...men endå tvekar man ju eftersom dt är lite mer luddigt att känna när de ömmar bak gämfört med fram men jag håller tummarna att det beror på det.
jag hoppas balansen blir bättre då med när det blir jämnvikt för honom.
sen ska vi fortsätta lägga focus på vilja framåt att han får och ska våga sträcka ut i alla gångarter men att han INTE får bocka svårt balansgång där lätt att han missuppfattar han verkar vara en känslig kille vill verkligen inte göra fel.
och överlycklig när han gör rätt.
därför jag som sagt inte vill sitta och driva på honom nu och göra han skänkeldöv när jag känner att han försöker men det går inte så att säga.