gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ja, min blick, ojoj, den är inte alls bra tittar blint på hennes nacke hela tiden för att ge eftergiften i rätt tid. :angel:

När du skriver att hon ska länga överlinjen och söka sig mer nedåt, menar du som på bilden nedan:
version-95fe3db4d4ea31a8e314621849ccc88c

Här är en annan typ:
version-531f887a8ee63be4fcf5044726824cce

Hon ligger på en del i handen tyvärr och då är mitt problem att jag kan låsa mig, det är en del vi måste jobba på för att bli ett =)
Annars är hon en extremt trevlig häst. =)

Om någon har en mycket bra bild på en korrekt hållning på en häst i långsam-normal tölt så får ni gärna bjuda på den =)

På bilden går hon nästan i skrölt :)

Senast ändrad:

Så tar vi Stina.

Bilderna är från visningen i maj. Stina är 7 år (vad fort tiden går!), men började ridas ordentligt först förra året då hon var sen i utvecklingen och väldigt liten.

33062530.jpg

33062533.jpg

33062553.jpg

33062558.jpg

All konstruktiv kritik är välkommen! :)

Men Guuuud va vacker häst! :eek: :love:

Brandybus, en fråga bara - kommenterade domarna att hon va klippt?? Har ev bedömmar-tankar om mitt sto och det lär bli bland de första bedömningarna på året och då är de ju klippta och inte fullt utväxt sommarpäls....

Orkar inte skriva någon seriös kritik nu, men ååååh vad snygg hon är, och vad läckert det var med det klippta!! :love: Bra jobbat!

Men Guuuud va vacker häst! :eek: :love:

Tack! Hon tycker det själv också! :D

Flotti: Nej, båda hästarna jag hade med mig var rakade på samma sätt, syntes ju mest på Stina såklart men jag fick inga kommentarer om det alls. Så jag antar att det är okej :)

Rein: Jag håller med, synd att inte domarna gjorde det ;) Alltså Stina tilltalar mig väldigt mycket, hon har inga fantastiska gångarter med världens aktion men i övrigt faller hon mig helt i smaken så jag ser fram emot vad det (förhoppningsvis) kommer ut nästa år!

Rein: Jag håller med, synd att inte domarna gjorde det ;) Alltså Stina tilltalar mig väldigt mycket, hon har inga fantastiska gångarter med världens aktion men i övrigt faller hon mig helt i smaken så jag ser fram emot vad det (förhoppningsvis) kommer ut nästa år!

Minns inte om du skrivit det innan, eller om du överhuvudtaget vill gå ut med det här. Men får man fråga vad hon fick för resultat på bedömningen?

När du skriver att hon ska länga överlinjen och söka sig mer nedåt, menar du som på bilden nedan:
version-95fe3db4d4ea31a8e314621849ccc88c

Den bilden är mer som jag menar!
Jag skulle fortfarande vilja ha en något längre hals i arbetsformen, men hon tänker i alla fall mer som jag vill dr än på de andra bilderna.

På den andra bilden är hon mer spänd och kortar sig igen.

Bild 1 är ett trevligare utgångsläge även om hon ser rätt tung ut (vilket inte är konstigt med det överhullet). Träna mycket snabba övergångar och växla mellan olika skolor (t.ex. ett par steg öppna, ett par steg sluta, byt sluta, öppna igen osv) så hon blir mer lyhörd och allert :)

Men som sagt, jag gillar hästen!

Rein: Om du får lust att ge lite kritik senare är det självklart också välkommet och uppskattat! :) (eller någon annan såklart)

Minns inte om du skrivit det innan, eller om du överhuvudtaget vill gå ut med det här. Men får man fråga vad hon fick för resultat på bedömningen?

Hon sänkte sig rätt bra sedan sist (hysterisk häst), eller ja exteriören låg väl kvar på typ samma men hon sänkte ridegenskaperna rätt bra (inte så konstigt då hon inte travade en hel längd, skrittade jättedåligt och var allmänt tjafsig). Första bedömningen låg hon på mellan 7-8 för alla gångarter (förutom pass, 5), men denna visning tror jag bland annat att hon sänkte traven till 6,5 och viljan sänkte hon från 8 till 7 eller 7,5, likaså skritt...

Mer exakt än så kommer jag faktiskt inte ihåg! :)

Hur som helst var det väldigt tråkigt att hon gick så dåligt på visningen då hon egentligen har utvecklats massor sedan visningen i höstas!

Men det är ju sådant som händer :)

Tack, vet att du skrev att det inte gick så bra, men intressant ändå att se vad en trevlig och fin häst får som inte har det där megalyftet. Verkar vara en supergo häst och färgen är ju bara helt underbar! Har aldrig sett en färgväxlare så blir så stor kontrast. :love:

Det är lugnt :)
Jag visar ju mycket för min egen skull också, så jag får lite erfarenhet, men nog tycker jag att fler hästar ska komma till visning! Sedan är det ju kul att ha på papper också, även om jag vet att det finns mer i den lilla hästen :)

Visst är det roligt när hästar visas som inte ännu är på elitnivå. Tycker också att det hade varit kul att visa, men det är på tok för mycket pengar just nu i alla fall. Får se om det blir av en vacker dag.

Tack för dina tips!
Jo, hon har lagt på sig en del, hon har haft hovledsinflammation båda fram under våren och när gräset kom så gick det fort =( Vi som hade kämpat hela vintern med vikten.... (köpte henne förra sommaren)
Nu går hon på kraftigt reducerat bete men träningen får vi ta det lugnt med och ta i försiktig takt så vi inte får återfall, därför jag har sökt en högre hållning för att få henne av framdelen, fick det som ett tips men om hon spänner sig med det arbetssättet så kan det ju inte vara bra även ifall hon avlastar.

Hästen är verkligen jättevacker =)
Visst är det en konstanskimmel?
Himmla fräck färg :)

Ang rakning av hästar så har jag sett och fotat massa hästar som är rakade på tävling =)
Så jag tror det är superlugnt, det är bara man och svans man inte ska fläta, klippa osv har jag för mig

Jag tycker du är ball som visar själv. Även om inte poängen blev så hög känner du din häst bäst och vet vad som går att utveckla. På Island när jag jobbade va en del hästar lågt bedömda men när man pratade med ryttarna och uppfödarna så visste de långt mkt mer om sina hästar än vad poängen sa om dom. Wf i all ära men de där siffrorna förklarar inte alltid allt...

Siffrorna på pappret visar ju endast vad domarna tyckte sig se just dom få minuterna som hästen visades inne på banan. Så är det ju alltid i bedömningssporter. Även vid tävling.
Du kan veta att hästen töltar för 6or hemma, men på banan går den inte bra och du får en 4a ;)

Rein: Om du får lust att ge lite kritik senare är det självklart också välkommet och uppskattat! :) (eller någon annan såklart)

Du vet hur mycket jag gillar Stina, hon är superfin! Tilltalar mig också med något speciellt, även om som du säger gången inte är enorm eller liknande.

Som vanligt ser du ut att rida så mjukt och prydligt! Bilderna är ganska svåra att säga så mycket utifrån eftersom flera är från för mycket vinkel. Men hon ser stabil och trevlig ut i takt och form! Möjligtvis att hon kanske blev lite djup och tung tidvis? Skulle gärna vilja ha ännu mer tryck bakifrån så hon verkligen kom upp med hela överlinjen och lättade mer fram.

Dock har jag fått en känsla av att Stina är en häst som mognar sent? Du får rätta mig om jag har fel. Men jag tror att du kommer att kunna plocka ut mycket från den hästen och framförallt så tror jag att steget kommer att komma bara man väntar ut henne.

Och du, sluta leka grottmänniska, sträck på dig så kommer du kunna göra mycket mer med din sits!! ;)

Och så Litla.

Vilken trevlig häst! Påminner mig så himla mycket om en häst jag "känner". Hur hög är hon? Ger intrycket av att vara maffig!

Ser ut som att det finns mycket att rida fram ur de långa, snygga benen! Trevlig form, om än något ostabil och inte helt stadig under ryttare kanske? Får intrycket av att hon i nuläget är lite lealös i kroppen och att hon när hon blir starkare och mer samlad, nog blir en snygg häst med mycket steg i.

Som sagt, en häst som tilltalar mig mycket! Kör bara på så bra som jag tror att du gör så vill jag se henne om något år igen ;)

Och åter igen - fördela din egen energi bättre!! Du som redan rider så trevligt kommer få ut så mycket att av bättra på din sits ordentligt. Även om du ser pytteliten ut så är det ändå så mycket vikt som du kan använda till så mycket bättre än att sitta för tungt på rumpan och bli framtung själv.

Har en känsla av att du känner av hästen du sitter på väldigt väl, så ta några pass ibland där du rider och enbart fokuserar på din egna kropp och dess samband med hästens steg. Känn efter ordentligt i axlar, rygg, nacke osv och "koppla" ihop dina egna kroppsdelar med rörelserna du känner från hästen. Det är en riktig aha-upplevelse när man helt plötsligt känner hur man kan rida med axlarna exempelvis, istället för att som de allra flesta gör bara rider med rumpa, händer och skänklar. Försök ha samma energi (spänning) genom hela kroppen, från näsan ner och ut genom tårna, under hela ridpasset.

Börja blunda när du rider ;)

Ta rena sitspass där du bara fokuserar på sig själv och inte på hästen. Du har raka motsatta problemet mot Brandybus, du har för mycket spänning och energi i din kropp som du inte för vidare ner till hästen på rätt sätt.

För det första, andas. Det är nyckeln till allt. Andas du ordentligt slappnar du automatiskt av och hur mycket du än försöker slappna av så kommer det aldrig gå om du inte andas.

När du väl hittat avslappningen i kroppen är nästa steg att fokusera på mjukheten och följsamheten. Som försvar är det lätt att svara en spänd och tung häst som går emot med att själv bli spänd och gå emot. Istället skall du omfördela dina hjälper till att ge fler signaler med sitt säte och din vikt, och många färre med din hand. När du får bort spänningen i din kropp kommer du att känna lättare hur hästens kropp arbetar, vilket i sin tur gör att du inte behöver titta på den för att veta när du skall ge eftergift.

Jag får intrycket utifrån dina bilder att du vinklar ner handen och blir stum när din häst går emot, vilket resulterar i lite utav en dragkamp där hästen gapar och går emot ännu mer, kan det stämma? Testa att rida henne mycket mer på en stadig yttertygel istället och var mycket mer flexibel och mjuk på inner. Jobba mycket på böjda spår, går hon emot och blir tung så leder du in och böjer ännu mer eller flyttar undan. Huvudsaken är att du aldrig skall ta bakåt i tygeln utan få hästen att länga sig och bli eftergiven genom att inbjuda till mer utrymme snarare än att försöka stänga in. (Väldigt hårt beskrivet, men du kanske förstår vad jag menar :) )

Vet inte riktigt vad jag skall säga utifrån dina bilder mer än att han är supersnygg och ser ut att utvecklas åt rätt håll :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama