gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Tack för dina tips!
Jo, hon har lagt på sig en del, hon har haft hovledsinflammation båda fram under våren och när gräset kom så gick det fort =( Vi som hade kämpat hela vintern med vikten.... (köpte henne förra sommaren)
Nu går hon på kraftigt reducerat bete men träningen får vi ta det lugnt med och ta i försiktig takt så vi inte får återfall, därför jag har sökt en högre hållning för att få henne av framdelen, fick det som ett tips men om hon spänner sig med det arbetssättet så kan det ju inte vara bra även ifall hon avlastar.

Nej, jag skulle inte försöka arbeta henne i en högre form för att få upp henne från framdelen, hon har nog inte styrka för det än och på de bilder du har lagt sänker hon snarare överlinjen mer och hamnar mer på framdelen. Prio ett måste ligga på att stärka henne (i en lägre form), så hon orkar bära upp sig från framdelen - men det går inte i en handvändning!

Först när du har en häst som är starkare kan du begära mer samling vilket en högre form innebär.

Så resonerar jag, fortsätt kämpa! :)

Testa att rida henne mycket mer på en stadig yttertygel istället och var mycket mer flexibel och mjuk på inner. Jobba mycket på böjda spår, går hon emot och blir tung så leder du in och böjer ännu mer eller flyttar undan. Huvudsaken är att du aldrig skall ta bakåt i tygeln utan få hästen att länga sig och bli eftergiven genom att inbjuda till mer utrymme snarare än att försöka stänga in. (Väldigt hårt beskrivet, men du kanske förstår vad jag menar :) )

Jättebra skrivet och förklarat!

Du vet hur mycket jag gillar Stina, hon är superfin! Tilltalar mig också med något speciellt, även om som du säger gången inte är enorm eller liknande.

Som vanligt ser du ut att rida så mjukt och prydligt! Bilderna är ganska svåra att säga så mycket utifrån eftersom flera är från för mycket vinkel. Men hon ser stabil och trevlig ut i takt och form! Möjligtvis att hon kanske blev lite djup och tung tidvis? Skulle gärna vilja ha ännu mer tryck bakifrån så hon verkligen kom upp med hela överlinjen och lättade mer fram.

Dock har jag fått en känsla av att Stina är en häst som mognar sent? Du får rätta mig om jag har fel. Men jag tror att du kommer att kunna plocka ut mycket från den hästen och framförallt så tror jag att steget kommer att komma bara man väntar ut henne.

Och du, sluta leka grottmänniska, sträck på dig så kommer du kunna göra mycket mer med din sits!! ;)

Stina har mognat väldigt sent och har ännu en bit kvar innan hon är "klar" :)

Visningen var inte så bra överhuvudtaget, Stina var väldigt vältränad vilket inte kändes som att det inte var helt till min fördel när hon bestämde sig för att ta ut all energi på eget bevåg och självvalt vis... Alltså det var mest att åka med och se glad ut.

Väldigt synd då hon hemma annars är väldigt stabil! Som du säger väldigt taktsäker och även säker i formen (med undantag från visningen då hon hade fullt upp med att tjafsa och hålla på med annat).

Vårat största "problem" är nog att hon är så pass känslig. Nu tycker inte jag att det är något negativt utan jag vill ha henne sådan, men eftersom Stina även är lite som hon är och tycker att hon också kan (bäst) och tar saker i egna händer kan det lätt bli missförstånd (Stina tolkar hjälperna, som är jättesmå, som det passar henne). Jag förstår absolut vad du menar med mer tryck bakifrån, vi jobbar på det men det tar tid i och med att hon är så känslig och jag vill att hon hela tiden ska vara harmonisk och avslappnad. Att puscha på lagom är jättesvårt!
Lite kul att de tog upp hur man får hästen mindre känslig i en annan tråd, Stina är jättekänslig och det är så jag vill ha det, visst kan det bli lättare att det blir missförstånd men jag ser det bara som en chans att träna min förmåga att vara exaktare och finare i mina hjälper! Dock vet jag att andra som har ridit Stina har tyckt att det har varit svårt ;)

Att hon blir jup i formen bitvis stämmer också, dock är det inget jag lägger supermycket fokus på då jag tycker att hon fortfarande jobbar trevligt genom kroppen och i och med att hon tidigare var så styv i överlinjen är en låg/djup form okej tills hon känner sig stark nog! :)

Och så Litla.

Vilken trevlig häst! Påminner mig så himla mycket om en häst jag "känner". Hur hög är hon? Ger intrycket av att vara maffig!

Ser ut som att det finns mycket att rida fram ur de långa, snygga benen! Trevlig form, om än något ostabil och inte helt stadig under ryttare kanske? Får intrycket av att hon i nuläget är lite lealös i kroppen och att hon när hon blir starkare och mer samlad, nog blir en snygg häst med mycket steg i.

Som sagt, en häst som tilltalar mig mycket! Kör bara på så bra som jag tror att du gör så vill jag se henne om något år igen ;)

Och åter igen - fördela din egen energi bättre!! Du som redan rider så trevligt kommer få ut så mycket att av bättra på din sits ordentligt. Även om du ser pytteliten ut så är det ändå så mycket vikt som du kan använda till så mycket bättre än att sitta för tungt på rumpan och bli framtung själv.

Har en känsla av att du känner av hästen du sitter på väldigt väl, så ta några pass ibland där du rider och enbart fokuserar på din egna kropp och dess samband med hästens steg. Känn efter ordentligt i axlar, rygg, nacke osv och "koppla" ihop dina egna kroppsdelar med rörelserna du känner från hästen. Det är en riktig aha-upplevelse när man helt plötsligt känner hur man kan rida med axlarna exempelvis, istället för att som de allra flesta gör bara rider med rumpa, händer och skänklar. Försök ha samma energi (spänning) genom hela kroppen, från näsan ner och ut genom tårna, under hela ridpasset.

Litla är jättefin!
Jag skulle tro att hon är ca 140 i manhöjd, i alla fall bara någon centimeter från!

Hon är ännu rätt ostabil (jag fick hit henne i februari och började då inridningen), men nu har hon utvecklats otroligt mycket den senaste månaden så det är jättekul!

Det finns jättemycket att plocka fram i henne och hennes galopp är oerhört stabil och säker (bättre än alla mina andra hästars och då tycker jag ändå att jag har hästar med bra och stabil galopp!). Traven tycker hon är jobbigare (det är ju så lätt att galoppera!) men den kommer blir riktigt fin när hon hittar mer balans och styrka där också!

I början var hon rätt ovillig men nu är hon fruktansvärt villig och har svårt att ta en sak i taget, men det är roligt ändå att hon har blivit så villig!

Rent generellt tycker jag att du gjorde en väldigt bra analys av lilltjejen och jag håller med om det mesta! :)

Alltså mitt största problem med sitsen är nog att jag inte ens vet hur eller var jag ska börja?
Jag hade ju en ridlärare när jag bodde i Stockholm som enbart fokuserade på sitsen och det gjorde hon jättebra! Hon fick det att kännas naturligt och vilken skillnad det blev på hästen (Kopar)! Men hur jag ska komma dit själv vet jag faktiskt inte riktigt...

Försöker jag själv blir det bara krystat och onaturligt och jag låser mig lite varstans. Så alla råd, tips och knep är varmt välkomna!

Jag tycker du är ball som visar själv. Även om inte poängen blev så hög känner du din häst bäst och vet vad som går att utveckla. På Island när jag jobbade va en del hästar lågt bedömda men när man pratade med ryttarna och uppfödarna så visste de långt mkt mer om sina hästar än vad poängen sa om dom. Wf i all ära men de där siffrorna förklarar inte alltid allt...

Någonstans måste man ju börja! :)

Som Michis säger så är ju poängen just det domarna ser när hästen är inne på banan, och då är faktiskt Stinas poäng helt korrekta från båda visningarna, sedan är det ju bara surt att veta vad som finns där och inte få fram det just dem minuterna!

Men som sagt, jag vet ju i alla fall vad som finns där :)

Någonstans måste man ju börja! :)

Som Michis säger så är ju poängen just det domarna ser när hästen är inne på banan, och då är faktiskt Stinas poäng helt korrekta från båda visningarna, sedan är det ju bara surt att veta vad som finns där och inte få fram det just dem minuterna!

Men som sagt, jag vet ju i alla fall vad som finns där :)

Tänkte bara säga att jag håller helt med :) Visade min femåring med katastrofala poäng här nu, men ja, just där och då förtjänade hon inte mer... Banan var läääskigt och inte en gångart fungerade, men visst är det tråkigt när det inte går att visa vad de går för!

Ja, våra pass kan resultera i dragkamp, mindre kul för både mig och häst.

Ni rider jag inte så mycket i paddock pga hovledsinflammationerna utan mycker rakt fram än så länge och då rider jag ibland med en tygel kontaktbar och den andra plockar jag med =) Jag gissar på att det är så du menar? =)

Jag har märkt att hon försöker fuska genom att skjuta ut bakdelen något åt vänster som vi just nu jobbar på en del, märks tydligast i mycket minskad skritt så vi jobbar på :)

Jag testade att rida henne i lägre form i tölten idag.
För det första så var det lite svårt att få ner henne nu i början när jag har sagt så länge att hon ska vara högre ställt men när det väl kom (kortare stunder) så kände jag en betydligt större aktivering av ryggen.
Vi började med skrölt och gick sakta upp till lite högre tempo.

Det var så kul att känna hennes rygg arbeta! Tackar så mycket för tipset!
Inte nog med det så blev hon svettigare än vanligt och riktigt sög på bettet vilket jag tar som om hon har jobbar rätt idag!
Vi har ridit samma pass fast med mycket varmare väder och då har hon inte varit svettig alls :)

:bow:

När det gäller mig själv så har jag för det första längt stiglädren ett hål, som tro det eller ej känns mycket bekvämare och som om jag kommer ner mer i sadeln.
Jag fokuserar just nu på min blick och att jag ska sitta ner i sadeln med en hand som ska vara lätt.
Sen får jag ta det steg för steg, mitt ben vrider tyvärr gärna ut sig och jag blir något framåtlutad men vi får fortsätta arbeta

Senast ändrad:

Ingen som svarar på SoNo?
Jag läser ofta här men skriver sällan!

Känner igen mig i filmerna, lite dålig kvalite så det är svårt att se. Min känsla är att du har "fastnat" i tanken kring din hand/ hennes mun. Ser lite ut som du håller i henne hela tiden, kanske skall du försöka hålla din hand mer stabil och fokusera mer på att få henne med dig, kanske rida volt, följa spåret och lite olika ridvägar och låta henne hitta balans.

Jag har så lätt att fastna i att dra lite i tygeln och inte riktigt lita på hästens egen balans och jag fastnar ofta i problem som inte är problem och då ofta hand/mun.

Tycker hon ser jättefin och blir det lite mjukare och följsamt kommer det bli kanon ju!

Ner på rumpan, räta på dig och sen slappna av i axlar och armar. Ser väldigt stumt ut i handen.

Ja, mina dumma händer och armar... :S
Jag har alltid haft det problemet så länge jag kan minnas men har dessvärre halkat tillbaka mera efter riduppehållet :/

Ni som har haft samma problem får jättegärna komma med tips på hur jag ska kunna få till det bättre.
Tänker på det mer och mer så det går åt rätt håll men många tips är välkomna.

Försöker tänka mer på att slappna av från topp till tå som du skriver Grimlan, samt sätta mig lite mer i bakåtlut, de passen som det funkar bra så får både jag och hästen annan bättre kontakt och trevligare pass, gäller bara att inte tappa bort sig på vägen.

Red för första gången på länge utan ridspö igår, brukar alltid ha med mig ett för att svepa bort äckliga insekter och ibland peta till lite löst på rumpen när hon inte svarar på drivningen.
Jag upplevde henne lugnare utan det, kanske hon blir uppstressad av det, jag vet väldigt lite om hennes bakgrund, ska rida ett tag utan och sedan nån gång ta det med mig för att se hur hon reagerar.

Att rida utan stigbyglar är grymt bra för att komma ner på rumpan ordentligt, tycker jag. Rider mycket utan stigbyglar just nu.
Jag blir också gärna spänd i axlarna och min (ena) tränare brukar uppmana mig att skaka loss armar och axlar då och då. Liksom ruska lite på överdelen av kroppen.

Hon ser trevligare ut på bilderna än på filmen! Här ser man ju att hon har ett fint steg i grunden- men att det är bakbensaktiviteten som saknas. Jag vill ha en till att jobba mer med sina bakben, och ta större kliv.
Hur känns hon att rida? HUR är hon "seg"?

Oj, det är sjukt länge sedan jag skrev här, både från mig själv och som svar på er andra. Hoppas allt går bra för er. Här kommer en liten bildbomb från projektet Fengur. Idéer mottages tacksamt. Ser naturligtvis en rad av fel själv men ändå roligt att höra om ni ser samma eller nått som inte jag ser. Våra största problem just nu är konflikter och stelhet i tölten och taktfastheten saknas helt i samtliga gångarter. Tror dock att ha ett helt okej grundsteg.

Skritt
33190505.jpg

33190513.jpg

Tölt, typ
33190509.jpg

33190549.jpg

33190551.jpg

33190565.jpg

Galopp
33190555.jpg

33190562.jpg

Trav stod inte på agendan denna dag men fotografen fångade ändå några ögonblicksbilder så ni kan se en sådan också även om det bara är en övergång
33191450.jpg

och en bonus bild
33190500.jpg

Senast ändrad:

Hon ser trevligare ut på bilderna än på filmen! Här ser man ju att hon har ett fint steg i grunden- men att det är bakbensaktiviteten som saknas. Jag vill ha en till att jobba mer med sina bakben, och ta större kliv.
Hur känns hon att rida? HUR är hon "seg"?

Men, GLÖM vad jag skrev, jag snurrade ihop det helt!!! :o

Så, vi börjar om:
Vad har du ridit för för tränare? Vad har de sagt? Hur KÄNNS det när du rider? (Det är svårt att bara kommentera en bild tycker jag!).
Det är en fin modell på häst! Men som jag sade- bakbenskliv. På bilden serdet ut som att hon varken vinklar eller "sätter sig" och trampar in under kroppen, utan hon bara "har dom där", och det är ju från bakbenen vi vill ha all aktivitet och all energi, så de måste börja jobba mer!
Hur svarar hon på samling? Om du duttar henne uppe på korset med ett spö? Brukar du tömköra/longreina?
Rider du mycket ut och leker för att få fräs i henne?

Du bor väl i närheten av mig va? Titti skvallrade och sade att du har (har haft?) hästen hos Olssons?

Det står i mitt citerade inlägg, det är till Isafold. Hon bad mig gå in här o kika :)

SoNo, jag försökte ju kommentera lite ang. din häst i uppdateringstråden, när vi pratade form. Du har ju sagt att du försökte rida henne i högre form- hur gjorde du då? Var låg fokus?
Och hur är en låg form för dig?
Hur tränar du henne nu?

Gärna lite kritik :

Namnlst-3.jpg

toltd120721k.jpg

Det verkar som att våra "kritiker" ligger lågt med kommentarerna just nu tyvärr. Men jag kan försöka mig på lite och säger jag något galet får ni gärna rätta mig då. Jag gillar utrycket på hästen men bilderna ger ett intryck av att hästen är lite energifattig och saknar något av den kraft bakifrån som jag hade velat sett. När det gäller ryttaren på översta bilden ser det lite ut som om hon skulle ha samma problem som jag dvs titta lite snett ner mot hästen när man koncentrera sig vilket gör att man drar med sig hästen. Men som sags tycker det ser väldigt trevligt ut även om de på översta bilden ser lite spänt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix