Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu högg jag fel knapp, förlåt! Men jag håller med om sadeln.
Pipergarden: Nu har jag bara hunnit se första filmen, men där tänker jag direkt:
Han kortar upp överlinjen och verkar inte gå ärligt fram till bettet. Bättre att han får komma fram med näsan lite och inte krulla ihop sig, för han tappar rygg och bakben när han inte går i en ärlig form.
Och tänk FRAMÅT, en unghäst ska inte smyga sig fram och vara ihopkrullad, den ska tänka framåt och suga framåt på bettet. Släpp fram nosen lite (men inte upp!) och driv mer. Allting sitter i bakdelen, fokusera på den. Därifrån ska aktiviteten komma, och bakbenen ska ta längre kliv in under kroppen
Ska titta på resten av filmerna också, men min dator är oförklarligt seg.
Kämpa kämpa!
Traven är bäst, men även där måste han länga sig och få upp ryggen mer.
Skritten är inte riktigt skritt, han taktar mycket och kortar upp. Sitt inte och tjuvhåll, utan gör en halvhalt, och ge sen eftergift. Rid i unghästform, dvs ner med nacken och fram med nosen. Ger du tygel så ska han svara med att höja ryggen och sänka nacken och följa din hand framåt neråt!
Tack igen
Jo, har haft problem med att få igenom honom i traven, som sagt började formen komma först 2 pass före denna fotografering, när vi började med bettet.
Skritten blev inte bra på filmen, glömde skriva det i all iver, vet inte riktigt vad vi sysslar med mitt i? Han blir lite laddad när man kortar tyglarna, så har nu börjat jobba honom lite mer sidförande i skritten och länga honom mer.
Har du något bra tips för traven?
Få se nu om jag fattat dina tips rätt (liten sammanfattning):
* Rid mer framåt- BJUDNING!
* Lägre form där han kommer igenom mer, längre steg med bakbenen
* Fokusera mer på bakdelen, övergångar?
* Akta så han inte krullar sig i formen
* Byt sadel!
Fast jag tror att du skulle behöva en annan sadel hur som helst, dina ben ser inte ut att rymmas heller. Verkligen inget lyft för sitsen.