gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Ofta handlar det om att man spänner låren eller lutar sig framåt, omedvetet såklart. Så mycket man ska hålla ordning på ju :P

Och titta dit du ska, för inte ska du ner i marken, väl ;-)??

Ögonen och axlarna betyder mycket för hästen, ser du upp och får upp din överkropp får hästen också upp sin. Dvs flyttar du, med din egen kropp också hästens vikt bakåt.

*kl*
"Outar" mig och lillgrabben här för första gången, så ni får vara snälla mot oss!
Kötbullen är 5 år, riden totalt ca 6 månader kanske, uppdelat på 3 perioder. Han är ganska... hrmm... kurvig, vilket vi jobbar med :o (men bantar han för mycket passar ju inte smeknamnet...). Han har varit mycket i träning, har haft honom här uppe nu ca 1½ månad. Det är först sista veckan som det lossnat ordentligt, när vi bytte till vårat beställda bett från att ha ridit på nosgrimma. Då lossnade både formen och tölten rejält, går framåt för varje ridtur. Pojken har lätt för traven och svårare för tölten, är delvis därför han varit så mycket i träning då jag inte kände mig tillräckligt duktig för att få fram den.
Bootsen är bara ett par lätta skyddsboots då han slår i sko när han blir för framtung
Så välkomna med tips och tankar, men helst snälla ;)
(och ja, jag behöver sträcka på mig samt passa min vänsterhand, och även jag gå ner ett par kilon så jag passar bättre i sadeln igen... :o )

33230656.jpg

33230658.jpg

33230655.jpg

Galoppen jobbar vi mycket med fattningar, börjar lära in dom från skritt för att få bättre kvalité, han blir väldigt framtung i galoppen

33230662.jpg

33230663.jpg

Filmer:

http://youtu.be/sNdtlqVpVns

http://youtu.be/sWUFbmwkqSw

http://youtu.be/zXfcR49V_-s

Räta lite på dig, annars tycker jag du sitter trevligt. Gångarterna överlåter jag till någon annan.

Det som slog mig först av allt var sadeln. Den ligger rejält i bakvikt (trång fram).

Tack :)

Han knuffar sadeln nåt fruktansvärt med sin mage... Hade hoppats på att kunna banta ner honom så han passar ordentligt i den igen (den har väldigt lågt bakvalv, så ligger nog inte fullt så hemskt som det kan se ut) men måste nog snart inse att transport-pengarna får ga till en ny sadel i stället... :crazy:

För några (rätt många... :angel: ) kilon sen låg den så här

http://pets.webshots.com/photo/2711697140046943778EUjiEP?vhost=pets

Nu högg jag fel knapp, förlåt! Men jag håller med om sadeln.

Pipergarden: Nu har jag bara hunnit se första filmen, men där tänker jag direkt:
Han kortar upp överlinjen och verkar inte gå ärligt fram till bettet. Bättre att han får komma fram med näsan lite och inte krulla ihop sig, för han tappar rygg och bakben när han inte går i en ärlig form.
Och tänk FRAMÅT, en unghäst ska inte smyga sig fram och vara ihopkrullad, den ska tänka framåt och suga framåt på bettet. Släpp fram nosen lite (men inte upp!) och driv mer. Allting sitter i bakdelen, fokusera på den. Därifrån ska aktiviteten komma, och bakbenen ska ta längre kliv in under kroppen :)

Ska titta på resten av filmerna också, men min dator är oförklarligt seg.

Kämpa kämpa! :)

Fast jag tror att du skulle behöva en annan sadel hur som helst, dina ben ser inte ut att rymmas heller. Verkligen inget lyft för sitsen.

Traven är bäst, men även där måste han länga sig och få upp ryggen mer.
Skritten är inte riktigt skritt, han taktar mycket och kortar upp. Sitt inte och tjuvhåll, utan gör en halvhalt, och ge sen eftergift. Rid i unghästform, dvs ner med nacken och fram med nosen. Ger du tygel så ska han svara med att höja ryggen och sänka nacken och följa din hand framåt neråt! :)

Nu högg jag fel knapp, förlåt! Men jag håller med om sadeln.

Pipergarden: Nu har jag bara hunnit se första filmen, men där tänker jag direkt:
Han kortar upp överlinjen och verkar inte gå ärligt fram till bettet. Bättre att han får komma fram med näsan lite och inte krulla ihop sig, för han tappar rygg och bakben när han inte går i en ärlig form.
Och tänk FRAMÅT, en unghäst ska inte smyga sig fram och vara ihopkrullad, den ska tänka framåt och suga framåt på bettet. Släpp fram nosen lite (men inte upp!) och driv mer. Allting sitter i bakdelen, fokusera på den. Därifrån ska aktiviteten komma, och bakbenen ska ta längre kliv in under kroppen :)

Ska titta på resten av filmerna också, men min dator är oförklarligt seg.

Kämpa kämpa! :)

Tack :)
Fokuserar inget alls på huvudet, mycket lätt kontakt i tygeln. Dock GÅR det inte snabbare i tölten i nuläget, han blir då direkt travtaktig eller faller över helt i traven. Därför håller vi oss i detta tempo där han är ren och hittar styrkan där och leker sen med mer tempo. Men ska komme ihåg att tänka mer på bakdelen, tyvärr tänker man ju inte lika mycket på det man inte ser... :cool:
Han har alltid varit svår med framåtbjudningen, men tränaren gjorde underverk med honom och jag kämpar på för att bibehålla det :angel:

Det är ok att inte farten framåt är snabbare, men framåtbjudningen och viljan ska finnas där ändå. Bakdel bakdel bakdel!
Och även om du inte fokuserar på huvudet alls, så spänner han nacken och krullar ihop sig- kanske dags att ändå att fokusera på huvudet, men inte fokusera på att dra ihop utan på att hjälpa honom sänka sig och länga sig och våga ta stöd längre fram.
Rid på rejält framåt i skritt och trav och bredda och sänk händerna. Så fort han svarar på rätt sätt så ge eftergift. Halvhalt-eftergift. Driva-låga breda händer-han sänker nacken och kommer upp med ryggen-eftergift.
Och beröm! Massor! och ha kul!
Och sakta ner skritttempot rejält. Ett steg i taget, luuuugnt. I traven får man gärna knata på, så länge det inte blir springigt. Tölten önskar man som sagt mer driv framåt, även om inte farten blir hög. Bakben! :)

Traven är bäst, men även där måste han länga sig och få upp ryggen mer.
Skritten är inte riktigt skritt, han taktar mycket och kortar upp. Sitt inte och tjuvhåll, utan gör en halvhalt, och ge sen eftergift. Rid i unghästform, dvs ner med nacken och fram med nosen. Ger du tygel så ska han svara med att höja ryggen och sänka nacken och följa din hand framåt neråt! :)

Tack igen :D
Jo, har haft problem med att få igenom honom i traven, som sagt började formen komma först 2 pass före denna fotografering, när vi började med bettet.
Skritten blev inte bra på filmen, glömde skriva det i all iver, vet inte riktigt vad vi sysslar med mitt i? :p Han blir lite laddad när man kortar tyglarna, så har nu börjat jobba honom lite mer sidförande i skritten och länga honom mer.

Har du något bra tips för traven?

Få se nu om jag fattat dina tips rätt (liten sammanfattning):
* Rid mer framåt- BJUDNING!
* Lägre form där han kommer igenom mer, längre steg med bakbenen
* Fokusera mer på bakdelen, övergångar?
* Akta så han inte krullar sig i formen
* Byt sadel! :p

Tack igen :D
Jo, har haft problem med att få igenom honom i traven, som sagt började formen komma först 2 pass före denna fotografering, när vi började med bettet.
Skritten blev inte bra på filmen, glömde skriva det i all iver, vet inte riktigt vad vi sysslar med mitt i? :p Han blir lite laddad när man kortar tyglarna, så har nu börjat jobba honom lite mer sidförande i skritten och länga honom mer.

Har du något bra tips för traven?

Få se nu om jag fattat dina tips rätt (liten sammanfattning):
* Rid mer framåt- BJUDNING!
* Lägre form där han kommer igenom mer, längre steg med bakbenen
* Fokusera mer på bakdelen, övergångar?
* Akta så han inte krullar sig i formen
* Byt sadel! :p

Mycket bra sammanfattat! Övergångar ja, och halvhalter är guld. Och glöm aldrig eftergifterna!
Hur är han i mjukhet/lösgjordhet? Är han lika mjuk i bägge varv?
Jag gillar att stretcha ut dem på volt och göra halvhalt ibland och flytta bakdelen ett par steg :)

Jag ska fundera lite på travtips, mitt huvud är inte riktigt med idag som du märker på mina osammanhängde tips :p

Kommer gärna ut! Är ju gammal Svedala-tös så Sjödiken känner jag väl till.
Jag pratar med Titti så synkar vi ihop oss någon dag! Jätteroligt!

Jag lyckades ju uppenbarligen sammanfatta dina tips, så så osammanhängande kan de inte ha varit! (eller så är jag van vid osammanhängande inlägg från hästägare... :p )

Han är sned, denna dagen var det dock bättre än tidigare. Tyvärr har ridbanan i stallet, som skulle varit klar i våras, fortfarande i blivit färdig... Saknar den så mycket just nu, känns som att vi skulle kommit mycket längre om vi kunnat lägga in lite banarbete iaf (är ju dressyrtant i grund och botten :o ) I nuläget jobbar vi mycket med skänkelvikningar på grusvägarna samt började idag flytta honom lite i snabbare gångart än skritt.

Men vad anser du om formen i tölten på den här bilden?

33230660.jpg

Man vill liksom vinkla upp honom om du förstår vad jag menar? Sänka baken och höja honom fram, få fram nosen mer och länga överlinjen. Få honom mer självbärig och luftig :)
Nu ska jag natta mig, men om du vill kan jag leta efter lite bilder som stöd till mina förklaringar, lagom till imorgon när jag är vaken igen :)
Det du ska ha ringande i öronen är drivning, sitt på rumpan, aktivera baken, halvhalt, eftergifter, ärligt sug framåt till bettet :)

Heja heja, rid på stubbåkrarna om ni har några. Voltarbete ska inte tjatas ut, men ack vad bra det kan vara för att få koll på hjälper och bogar och bakdelar. Så länge man varierar varv och tempo och inte springer på för små volter hela tiden :)

Nu frågade du visserligen inte mig, men jag ser en spänd häst som ryttaren bär upp i handen. Hästen är helt enkelt hoptryckt, får underhals och är inte eftergiven någonstans. Ingen positiv form alltså.

Förstår precis ;) Hade tänkt börja ta lite dressyrlektioner på honom, men försvåras av att jag varken har bana eller transport än... Men jag ska ta mig i kragen och jobba mer med övergångar och bakdelsfokus!

Nu bor jag ju inte i skåne längre ;) Här har vi inga stubbåkrar! Iaf inte än på några veckor... Ska försöka mig på att rida ut i blåbärsrisen och snirkla runt träden :idea: Tror även att en hel del kommer att lösa sig när han gått ner sina kilon (eller när vi båda gjort det... :o ) och han fått bättre kondis

Fast jag tror att du skulle behöva en annan sadel hur som helst, dina ben ser inte ut att rymmas heller. Verkligen inget lyft för sitsen.

Blir lite fel tråd jag svara på här men PiperGarden
Även jag reagera på att sadeln ser ut att inte passa, även på den bilden dör hästen är några kilo lättare för där ser de istället ut som att sadeln är på tok för lång och det skulle kunna vara en ytligare anledning till varför sadeln åker fram men är det någon sadelutprovare som kollat den?

Ridningen har du redan fått massa bra komentarer om så jag lutar mig mot dem och säger bara att jag håller med de föregåändende talarna.:)
Lycka till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 585
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama