gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

*kl*

Ska kommentera dina bilder oxå Saeta men har bara tid att lägga ut bilder själv nu :)

Fotade söta träningshästen (sto f. 08 e. Meitill ue. Birkir) idag inför kommande försäljning. Vi ser ut så här efter en månads ridning totalt:

DSC_0187.jpg

DSC00962.jpg

DSC00948.jpg

Och så är hon söt också!:

DSC_0388.jpg

Dessutom finns det pass, som ligger VÄLDIGT nära. Hon är så extremt arbetsglad, så man blir lycklig! :)

åhhh sicken sötnos! Gångarter och sånt ska jag inte ge mig in på att kommentera, men hon ser som ett riktigt litet charmtroll :laugh:

Hon är, som min mamma brukar säga, en riktig smällkaramell :love:

Och du, jag kan ge mig på att säga att det ser bättre ut nu utan stång! Men jag lovar dig en lång och fin kommentar på bilderna imorgon, ikväll firar jag min kära mans nya jobb :D

Din mami har rätt :love:

Vad kul att du tycker att det ser bättre ut utan stång :) nu ska vi kämpa på och lära känna varandra. Ska börja jobba henne mycket från marken, det är superbra tycker jag!

Grattis till din mans nya jobb :)

Fina bilder totalt 1mån eller av dig 1mån!?ålder? Tölten ser ju makalös ut om hon bara varit inriden 1mån. Nu har du ju din bomlösa på en då?

Roligt med nya bilder ser ut att finnas mkt pass i henne;-) blir lite ivrig o taggad o spänner till sig i tölten tror bettet sitter 1-2hål för högt med kan vara därför hon gapar! I värsta fall har hon en varg tand lr liknande lite trist o dra ihop munnen innan man vet annars rekommenderar jag bygel nosgrimma tycker den är skonsam! Bettet ligger fritt o trycket fördelas men dra inte åt för hårt men inte så hon kan gapa heller! Min unghäst är kollad o hade en varg tand han var lite så gapig efter närdet läkt! Men med rakt bett med fasta ringar o bygel grimma blev han helt tillfreds. Men låter bra med halv halter viktigt för en pigg häst att lyssna! O mark arbeta för att lära känna osv med

Tänkte på din sits! Upp med blicken, buren hand inget cykel styre;-) räta på dig se vart du ska du faller fram väldigt i traven på hästens framdel. Tölten sitter du bäst.

Roligt med nya bilder ser ut att finnas mkt pass i henne;-) blir lite ivrig o taggad o spänner till sig i tölten tror bettet sitter 1-2hål för högt med kan vara därför hon gapar! I värsta fall har hon en varg tand lr liknande lite trist o dra ihop munnen innan man vet annars rekommenderar jag bygel nosgrimma tycker den är skonsam! Bettet ligger fritt o trycket fördelas men dra inte åt för hårt men inte så hon kan gapa heller! Min unghäst är kollad o hade en varg tand han var lite så gapig efter närdet läkt! Men med rakt bett med fasta ringar o bygel grimma blev han helt tillfreds. Men låter bra med halv halter viktigt för en pigg häst att lyssna! O mark arbeta för att lära känna osv med

Ja gud ja, det finns mycket pass i henne ;) hon var väldigt noga med att visa mig att hon minsan kunde härom dagen :p haha, saaaaatan vad hon for iväg!
Det kanske stämmer, att bettet sitter något hål för högt. Ska kika på det imorgon och prova vad som känns bra. En bygelnosgrimma har jag faktiskt haft förr, tusan att jag sålde den. Den hade kanske passat bättre på Viggan än Karri. Men provar att släppa ner bettet något hål!

Aa, men skönt att det fixade sig för din unghäst! Det är ju så tokigt OM det visar sig att det är en vargtand och man sätter på det ena och det andra i tron om att hon slutar gapa (alternativt spänner ihop munnen). Så det ska kollas upp!

Tänkte på din sits! Upp med blicken, buren hand inget cykel styre;-) räta på dig se vart du ska du faller fram väldigt i traven på hästens framdel. Tölten sitter du bäst.

TACK!! :bow: alltså den där jäkla sitsen alltså.. hm! Hur sjutton ska jag kunna bli bra på att sitta rätt om ingen kan piska mig varje gång jag faller framåt eller vad det nu än är. Jag avskyr verkligen min sits. Och det är som du säger, främst i traven som jag sitter sämst. I tölten har jag av någon konstig anledning mycket lättare för att sitta bra och så har det nog alltid varit faktiskt. Att kunna sitta bättre i traven är ju något jag kämpar på med hela tiden, tänker på det jämt. Hon verkar ju hamna rätt lätt på framdelen dessutom och det hjälper väl inte direkt att ha en klump som tynger ner henne på frammen ;)

Tack Gullan :)

Fina bilder totalt 1mån eller av dig 1mån!?ålder? Tölten ser ju makalös ut om hon bara varit inriden 1mån. Nu har du ju din bomlösa på en då?

Fyra år i år, jag satt på henne ett par gånger i våras, sen vilade hon och kom hit för en månad sedan, så ja, riden totalt en månad. Och hon rids INTE mycket, hon rids korta stunder och tömkörs varannan dag. Hon är extremt glad för att jobba, vilket ger oss människor ännu mer ansvar- att INTE göra för mycket! Nu får hon vila lite när jag är på island, sedan ridning några veckor till medan hon är på annons, sen hoppas jag på lång vila för henne. Hon är grym!
Japp, jag har den bomlösa nu, nu är hon stabil nog att inte hoppa guttaperka-hopp och då känner jag (precis som du!) att det är bättre att ha en bomlös med bra pad än att ha en halvt bra bomsadel :)

Men visst är hon go? Kom och hälsa på Gullan! Snart är stallet fullt med fina hästar att prova och titta på :)

Skippa bootsen och bygg upp henne från grunden.
Matte har ju varit på Island och jobbat, så som jag förstått det är hon kanske inte jättemycket riden senaste tiden? Du måste skaffa en nosgrimma, och i övrigt passande utrustning och rid henne sen långsamt! Rid från grunden. Arbeta henne i skritt, över i LÅNGSAM tölt. Få henne att jobba genom kroppen och inte bara fladdra omkring (tyvärr ser det ut så på bilderna). Nu ser det ut som om du bara åker med och hon är spänd, stressad och ökar då tempot.

Det är säkert en villig häst som VILL springa, men frågan är VARFÖR?
Är det bara kul att springa eller blir hon osäker och ökar tempot när hon inte har någon tydlig ram? (Alltså blir hon osäker och ökar när hon inte känner att du är med henne?)
Tycker alltid att man ska ta reda på VARFÖR en häst gör som den gör, oavsett om det är att bromsa, gasa, slänga sig åt sidorna osv.

Jag är tämligen säker på att ägaren haft stenkoll på hennes mun och hade det funnits en vargtand hade den tagits bort.
Se till att få fram passande utrustning så ska du se att det blir bättre.

I mina ögon är bygelnosgrimmor inte alls särskilt snäll. Visst lämnar de fritt runt bettet men de låser käkarna också så hästen inte kan röra dem i sidled. Det kan vara nog så obehagligt

Jo men precis, hon är ju inte jätte mycket riden den senaste tiden.
Nosgrimma ska inhandlas. Är det något mer du inte tycker passar när det gäller utrustningen?

Jo hon var väldigt fladdrig igår så du ser alldeles rätt :p.

Ska tänka på det du skriver och prova! Tack :)
Och angående vargtand så är jag nog också väldigt säker på att ägaren har koll på det. Det var mer en fundering kring bett och nosgrimmor osv som det kom upp.

För övrigt, vad är egentligen "bäst"? Tredelatt bett med rörliga eller fasta ringar?

Tack! Det är ju inte bra, och sånt gillar jag inte. Vad för nosgrimmor tipsar du om? Remont, aachen? Svårt det där :p

Ett vanligt tredelat med lösa ringar och en vanlig remont brukar vara en bra början. Rörliga eller fasta handlar mest om hästens smak.

Bygelnosgrimma ska du nog inte ha på henne. Som Lobelia skriver så låser den fast käkarna så att hästen inte kan röra dom i sidled, det är det den är till för ;)
Satsa på en vanlig remontnosgrimma du :) Bettet ser nästan lite litet ut? Kolla med ägaren vad hon har för storlek.
Rörliga eller fasta är olika från häst till häst, vissa hästar föredrar rörliga och vissa fasta.
På mitt sto måste jag ha rörliga, hon blir helt stum om man har fasta ringar - extra viktigt att då ha rätt storlek på bettet eftersom ett för litet bett klämmer mungipan på ett rörligt bett. Sen skulle jag testa mig lite fram när det gäller tredelat/tvådelat/rakt. För att se vad hon trivs bäst på, om du har möjlighet.
Min unghäst rids faktiskt på ett ganska smalt tvådelat, hon trivs bäst på det och är mest tillfreds. Har prövat tredelat på henne men det faller verkligen inte fröken i smaken. Däremot ska jag försöka vänja in henne på det så man kan variera.

Sadeln ser ut att ligga för långt fram på bilderna.
Försök att lägga den en bit längre bak så hon verkligen har bogarna helt fria. Glider sadeln fram så passar den tyvärr inte heller ..
Mycket att hålla reda på när det gäller utrustningen men det är ju "tyvärr" ett måste för att få en hållbar häst :)

Det finns kapacitet i den där donnan Muninn ;)
Ska kolla mer och skicka ett mail istället så får du lite mer ingående tankar!

Haha jahaaa, där ser man :p tänk vad buke är bra ibland, vad mycket tips och hjälp man kan få :bow: det är toppen!

Aa, jag ska iväg till Hööks imorrn och kika på lite träns, köper väl ett helt komplett, eller kanske två. Funderade på denna eller denna. Eller så blir det båda, jag får se. Dom var riktigt snygga iallafall. Jag ska prova rida henne på tredje bettet vi fick med, det tredelade med rörliga ringar. Fast innan jag köper nytt osv ska jag absolut kolla med hennes ägare. Vi har bra kontakt och det är skönt :).

Angående sadeln så har du rätt. Den ligger faktiskt för långt fram. Jag ska prova att sadla bak lite extra för att göra bogarna fria. Ska även få prova en väns bomlösa sadel (med ett OK från ägaren innan) och se om den passar oss. Den sadeln hon har nu är givetvis helt underbar att sitta i, den är superskön.
Det är ju som du säger att man måste ju ha passande utrustning. Men det är en självklarhet tycker jag :p och egentligen inget "tyvärr".

Tack för tips och råd, Michis! :)

Hon ser härlig ut! Jag kan inte hålla med "Gullan" om att du faller fram i traven, med tanke på hur hon har gångartena så tycker jag att det är rätt att du har ett lättare säte.

Tappar du skänkeln i tölten? Där skulle jag vilja få in en pet med skänkel eller spö bara för att få henne att rensa takten lite. Inte samla, (du förstår säkert) bara få henne lite mer fram så hon inte låser sig mot pass. :)
Sen har jag ju sett några fler bilder där takten var renare, så det är inget jag skulle fastna vid, bara hon tycker det hela är skoj! Och med tanke på hur nöjd hon ser ut på resten av bilderna så verkar du lyckas bra med det! Hon har ju ett minspel som inte är av denna värld!!

Nåja, ett snurrigt inlägg, sammanfattat: Det ser bra ut!;)

Ska bli kul att se henne riden live, lilla snuttan! Hon är och har alltid varit en riktigt cool donna! :d

Så måste du komma förbi och prova B någon dag! Hade varit skoj att se henne under ryttare. Liten minibuketräff i Hyltarp kanske? ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama