gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

En gammal film på mig och Jorunn när vi körde dressyrpass för tränaren.
Filmen är från i slutet av April.
http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=450941074917434&set=t.684793997&type=3&theater

Man ser ju vilket varv hon har svårast för framförallt i skänkelvikningarna. Hon har dock blivit något jämnadre och mindre otakt i skänkelvikningarna till vänster.
Galoppen har också blivit lite bättre sedan denna film
Älskar denna film min första riktiga ridfilm kan man säga sånt är alltid roligt att ha.
Nu har man ju något att gämföra med. Tänkte göra en likadan film som är exakt 1 år imellan så kan man jämföra och se om vi har utvecklats något.
Jag sitter som en kråka men det är tyvärr sadeln som gör så att jag sitter såhär har vi kommit på.
Så den ska in nu den 23:e Sep på helrenovering och få nytt säte nya större stöd och så en liten omstoppning på detta och hoppas jag kommer sitta bättre sen=)

I slutet av Oktober skall vi rida för första gången för en engelsktalande dressyrtränare som kommer från Spanien.
Ha ha detta kan gå typ hur som helst, dels är jag halvdöv och dels kan jag sisådär bra ridengelska.
Jag menar förvänd sluta vad heter de tex?
Skänkelvikning?
Ujujuj Får bli en snabbkurs i Ridengelska=)

Klart! Gud vad kul!

Echa: Jag förstår precis! På bilderna har hon töltat två dagar ;) Så att hon öht går i en trevlig form och lyssnar på vad jag säger är jag impad av. Nu har jag dragit på mig förkylning, plus att jag åker till Island på onsdag, så f.o.m idag är det vila för damen. Det tror jag hon kommer gilla, hon har ju världens bästa polare här ute i hagen nu, mammas gamla valack, 23 år :)
Tack för kommentar om sitsen. Jag försöker ge henne lite lättnad i traven för att hjälpa henne. Och jag gillar inte att ha så buren hand på unghästar, jag har fegsnöre på sadeln som jag håller i både för säkerhetsskull och för att handen ska vara blickstill. Dessutom gillar jag att ha lite lägre, bredare hand för att hjälpa till att rama in dem :)

Kul att prova ny tränare.

Det jag kan komma på som inte har med sadeln att göra, är att du inte får glömma att titta upp, och att passa innerhanden då du lätt hänger lite i den. Jag brukar fokusera mer på ytter, och hellre ta och ge lite grann med innerhanden eller "spela piano" med fingrarna. Men inte låta innerhanden fara över mankammen eller upp mot magen i statiskt "hållande" när man vill forma hästen.
Annars är det väl att få mer framåtbjudning. I traven travar hon knappt, utan hon smyger fram och släpar benen efter sig- det blir lättare att kontrollrea rörelserna men det blir inte samma schwung och rörelse genom kroppen. Mer driv bakifrån så hon trampar på framåt med energi.
Galoppen vill inte min dator visa, den bara står och laddar. Blir roligt att se nya bilder och filmer.

KL*

Jag har börjat jobba i Norge och är dessvärre inte hemma särskilt mycket nu. Liten vit får stå och skrota och jag tycker synd om honom.

Här om dagen tog vi en promenad i kvällssolen!

539150_10151018838616814_915376111_n.jpg

Klart! :bump: Så roligt, vi kanske får ta en turné? Hade varit så kul att träffa dina hästar och se vad som har hänt med dem, har ju inte sett F sen hon var nyinriden! :laugh:

Ja du min innerhand har ett eget liv min tränare tjatar ihjäl sig på mina händer. Dock har de blivit bättre sedan filmen menlångt ifrån bra.

Traven ska va sådär vi tränar på att gå lugnt och avslappnat och inte spinga ifrån och köra upp huvudet.
Ja målet är ju inte att hon ska gå sådär men vägen till målet är vi ju på just nu och detta är ett delmål så att säga.

För när jag började rida för denna tränare kunde jag knappt trava Jorunn utan att hon vid lilla minsta krav körde upp huvudet och sprang ifrån allt vad jobb hette och gick på spänning och gick orent töltade bara typ.

Så genom att få henne avslappnad och gå på anspänning ist för på spänning så har jag kunnat byggt upp henne sakta men säkert.
Så fokus har varit att få henne att slappna av, nu när hon kan de har vi börjat jobba med att få in bakbenen också.

Idag kan jag rida henne i något högre form samt att vi har mer energi ibland tenderar hon till att swunga till i steget så vi är på rätt väg.
Synd att du inte kan se galoppen för det är där som vi har utvecklats mest i.

Jag tror jag ska spela in en snutt och sitta och lyssna på den när jag rider..
En röst som säger

Händerna blicken händerna blicken hahahaha

Ett tips på besvärliga händer är att bara fokusera på att ha dem stilla, använd kramningar i tygeln istället för trängande tygelföring. När inte tygeln hjälper dig att flytta hästen kommer du få bättre fokus på dina sittben/ljumskar+skänklar. När inte det funkar 100% så kommer du vara tvungen att lägga blicken rätt. Men det börjar med en stilla hand. :)

Hon/du tappar gärna högerbogen, se till att fånga upp yttersidan. :) Glöm inte att du har en sidförande och en framåtdrivande skänkel. En höger sida som fångar upp kan hjälpa henne så hon inte "tiltar" huvudet så mkt.

Skänklarna är sadelns fel tyvärr och kan inte göra så mkt åt mina skänklar i dagsläget.
Men som sagt ska ju göra om sadeln snart så jag kommer sitta bättre.
Just nu hamnar mitt bäcken helt fel och höft och jag har som knivar i där känns det som.Svårt å sitta snyggt då:cry:

Alla tips jag får får jag redan av min tränare tack och lov, men men man ska ju ha nått att träna på, och högerbogen tappas titt som tätt på denna tid framförallt i vikningningarna.
Man kan väl trösta sig med att vi utvecklas frammåt phu fast vi tappar den även ibland idag främst i vikningarna åt vänster. Eftersom det är hennes stela sida.
Fast här är det allra första gången vi rår oss på "saxen" så man får va lite snäll mot oss.:D

Ska bli sååå skönt att få "ny" sadel så man kan koppla bort benen och lägga all fokus på blick och händer och inte som nu man sitter bara tänker på hur man glider runt i sadeln och blir arg.

Klart! :bump: Så roligt, vi kanske får ta en turné? Hade varit så kul att träffa dina hästar och se vad som har hänt med dem, har ju inte sett F sen hon var nyinriden! :laugh:

Vi Kan väl ta oss en runda i Hyltarp? Jag kommer bort med mina töser o så rider vi ut en runda :laugh:

Fast det känns inte som att det har hänt speciellt mycket med F...efter det "dåliga" förra året med bara massa vila och nu känns det som att man går bakåt massor i träningen. Det behövs så det är inte det, man måste ju ha alla grundstenarna på "plats" innan man kan finlira.
Men allt vad form, takt o osv heter är ju borta nu... Dressyrnörden i mig får kliiga fingrar av trav med underhals och passaktig tölt....Har börjat kräva liiite mer takt och form i korta korta bitar o sedan är det beröm ibland liten godis o gå en bit sen upp o på det igen. Hade en riktigt trevlig kort tur på banan igår där jag varvade reaktion framåt/bak från marken med korta uppsuttna tölt och travsträckor med liiite krav på mjukhet (inte form) i traven och bättre takt i tölten o F var riktigt laddad :love:

Men hon är ju som sagt en väldigt speciell häst...har enormt många egna tankar på framför allt vad som ska göras och även hur saker ska göras. Ger man ett lillfinger så ryker hela armen minst! Känns ganska typiskt Flipi-avkommorna...kanske fler som har upplevt samma?

Har hört att det kan låta på det viset. Kan du inte komma en dag med F så kanske vi kan ta en sväng på vägarna här? Kanske man kan få testa bruden? Så kan du ta B? :laugh:

134700658185349300_resized.jpg

134700658310910200_resized.jpg

134700658438531400_resized.jpg

134700681831839700_resized.jpg

Det kanske är lite svårt att skapa sig en uppfattning, det hade börjat regna och bilderna blev långt ifrån bra.

Jag tycker att det ser avspänt och balanserat ut! Hästen arbetar bra med bakdelen i skritten och traven - försök att få samma påskjut och fina överlinje i tölten! Jag upplever inte att hen kliver inunder sin tyngdpunkt på samma sätt där.
Hur arbetar du hästen i traven och skritten för att få den att kliva inunder sig och välva sin överlinje? Rid på samma sätt i tölten! Tempoväxlingar och sidförande rörelser tycker jag är bra verktyg för att få hästen att arbeta bättre med bakdelen, och att hela tiden ha energi i hästen.
Jag tycker att tölten ser avspänd och balanserad ut också, men med tanke på hur bra hen kliver på i skritt och trav tror jag att du kan uppnå samma resultat även i tälten :)
Och vid tävling skulle jag rida med mer energi, men under ett lösgörande pass förstår jag att du väljer ett lugnare tempo.

Du ser ut att hamna en aning i framvikt i skritt och trav (bild nr 2 och 3), försök att sitta rakt över hästen. Tänk på blicken också, om du höjer den så följer troligtvis överkroppen med (det brukar hänga ihop det där, jag hamnar lätt i samma sits själv). Och passa så att du inte låter handen vila på manken i traven, i skritten ser du ut att ha en fin handställning så försök eftersträva samma i traven.
Se upp så att du inte drar upp hälarna när du driver utan försök att sluta om hästen med hela benet och inte bara driva med hälen. Jag skulle gärna se att du flyttar fram skänken en aning, så att den ligger i höjd med sadelgjorden.

Men återigen, det ser harmoniskt och avspänt ut, och takten har jag inget att säga om (möjligtvis liiiite åt travtakt i tölten, men det hänger ihop med det jag kommenterade tidigare så om du får lite mer påskjut och energi bakifrån så får du också bort tendensen till travtakt).
Fint ekipage! :)

/Anna

Senast ändrad:

Tack för dina kommentarer!

Ja, min sits måste jag jobba mer på, den har varit dålig ett tag nu och jag försöker påminna mig!
Anledningen till att jag är framåtlutad i traven är för att hon har så stor trav så att jag måste stå lite lätt i stigbyglarna men jag börjar komma ner mer och mer i sadeln ju mer jag vänjer mig vid hennes trav. =) (jag har inte haft henne så länge)

Jag vet inte riktigt varför hon inte trampar under sig i tölten, kanske kan det ha och göra med att hon blev trött och bilden är tagen precis i slutet.

Men det kommer nog när vi hittar varandra bättre och kan ta lite lektioner :D

Ot*
Följer denna tråden i tysthet och beundrar alla fina ekipage!
Fin pålle, är bara nyfiken på hur "stor" du är och mkh på hästen? (ingen kritik utan bara nyfiken då jag har en liten ponny själv och är liten vuxen. Men vet inte hur vi kommer se ut proportionsmässigt då jag bara skrittat på henne en gång (under inriding).)

Jag är lååång 175 cm över havet och Jorunn liten räka på ja max 135cm så igentligen är vi väl inte ett radarpar utseendemässigt men man kan inte få allt=)

Haha vad skönt att läsa för jag tycker det ser helt ok ut, det viktigaste: hästen ser ut att trivas :).

Jag vet precis vad du menar, det är svårt att komma ner i sadeln ordentligt när hästen har mycket rörelser! Har du provat att rida utan stigbyglar? Det brukar hjälpa (och bidra till viss stelhet och träningsvärk hos ryttaren dagen efter ;) ).

Men jag vill bara betona att jag inte tycker att han kliver under sig dåligt i tölten utifrån det jag ser på bilden. Det ser bra ut, men i trav och skritt ser det ännu lite bättre ut :)

Ja, man behöver få hitta varandra som ekipage och det kan ju ta sin lilla tid. Jag antar att det är en ganska ny häst då?
Lycka till!

/Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix