gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Blir lite fel tråd jag svara på här men PiperGarden
Även jag reagera på att sadeln ser ut att inte passa, även på den bilden dör hästen är några kilo lättare för där ser de istället ut som att sadeln är på tok för lång och det skulle kunna vara en ytligare anledning till varför sadeln åker fram men är det någon sadelutprovare som kollat den?

Ridningen har du redan fått massa bra komentarer om så jag lutar mig mot dem och säger bara att jag håller med de föregåändende talarna.:)
Lycka till.

Ett tillägg efter att jag sett videorna, Vill poängtera vikten av eftergift. speciell i tölten, på filmen gör du lite som jag har så lätt för, när hästen blir tung och vill ramla över i trav så håller du emot med tygeln vilket gör att du och hästen hänger er i tygeln och det blir tungt för er båda. När han bli lång och tung så prova istället att bromsa honom med sitsen och bli mjuk i handen så fort han går i rätt takt så att han kan börja litar på sin egen balans istället för att hänga sig i tygeln

Tack för kommentarerna och tipsen!
Instämmer helt, jag har svårt att komma ihåg att bara korrigera honom med sitsen, vilket märks tydligt då han är såpass känslig för hjälperna. Men ska absolut tänka på det nästa gång!
Funderar och tittar på filmen, men kan inte alls känna igen att han skulle hänga sig i handen. Snarare att han är svår att få fram till en jämn kontakt i handen.

*kl*
Tack alla för knuffen som fick mig att tänka till om sadeln, har haft på känn att den inte ligger så bra men när jag såg bilderna + fick era kommentarer så har jag nu börjat leta för fullt efter ny sadel. Blir sadel ist för transport i år :D

*kl*
Tack alla för knuffen som fick mig att tänka till om sadeln, har haft på känn att den inte ligger så bra men när jag såg bilderna + fick era kommentarer så har jag nu börjat leta för fullt efter ny sadel. Blir sadel ist för transport i år :D

Har nu letat sadel i 4 timmar och har redan 3 ev 4 att prova, här går det undan! :rofl:

Funderar och tittar på filmen, men kan inte alls känna igen att han skulle hänga sig i handen. Snarare att han är svår att få fram till en jämn kontakt i handen.

:D

Jag var tvungen att kolla lite noggrannare på filmen när jag läste ditt svar, och jag håller med dig. Alltså jag menar fortfarande att det käns som om du bromsar upp han och prova lyfta upp och tillbaka honom med handen när han vill gå över i traven men jag håller med om att han inte ser så hängande ut som jag tänkte första gången( är kanske så inställd på hur min häst blir när jag gör det där misstaget om och om igen). Jag tror dock att den ojämna bettkontakten kommer att bli bättre om han lyssnar när du istället lyckas plocka tillbaka han till rätt takt i tölten med sitsen. Kolla föresten lite stillbilder i töltvideon, 0,12 0,13 drar han iväg och du stoppar upp han riält med handen så ni hamnar i en konflickt där han höjer huvudet och gapar men när ni sedan kommer i sammatakt igen där på 0,15 0,16 så har ni nog den bästa kontakten och samarbetet i filmen så om du lyckas få tillbaka honom utan konflikten för inbromsning så tror jag ni får ett jätte fint sammarbete. Det ska bli spännande att se några utvecklande bilder senare :)

Senast ändrad:

KL

Första ridturen på nya pållan! Nu är inte bilderna sådär suuuuperbra, och herregud vad hemskt jag sitter :crazy: all kritik är välkommen, jag måste lära mig att rida igen. Det är läskigt hur fort man faktiskt glömmer. Kan också tillägga att jag hade stora problem att komma upp i sadeln, och att komma av hahah.

Men hon är underbar, så sjukt fin :love:

viggan_5038e689ddf2b320bc004c0f.jpg

Inte kritik eller så, men varför stång?
Och med den nosgrimman?

Ägaren sa att jag skulle rida henne på stång första gången, och anledningen till nosgrimman är för att jag inte hade någon annan. :laugh:

Fast jag, personligen, gillar inte stång. Blir nog att rida utan, ska prova lite hur det känns :)

Vore kul att få lite kommentarer på dessa filmer :angel::D
Som sagt första gången jag rider henne, och min sits är katastrof :crazy:

Tölt
Trav

Svarar bara lite snabbt nu.
Men det första jag skulle göra är att ta bort stången. På med vanligt tränsbett och passande utrustning. Se till att rida hästen bakifrån och ha fokus på kroppen, inte bara huvudet. Mer drivning och tryck i henne för att komma till en ärlig eftergift och stadig form.

Svarar bara lite snabbt nu.
Men det första jag skulle göra är att ta bort stången. På med vanligt tränsbett och passande utrustning. Se till att rida hästen bakifrån och ha fokus på kroppen, inte bara huvudet. Mer drivning och tryck i henne för att komma till en ärlig eftergift och stadig form.

Tack för din kommentar :)
Ska prova ett annat bett idag, och förhoppningsvis kanske det blir lite bilder/filmer. Ska tänka på det du skriver.

Håller med Michis.
Din sits är inte så katastrofal som du tycker, däremot borde du korta stigbyglarna så du kommer upp från sadeln när du rider lätt.
Och släpp fokus från framdelen, nu är det noll bakdel, bara framdel. Hon går verkligen i nerförsbacke, även i tölten, och det vill man inte!
Upp med nacken och in med bakdelen, sätt lite press bakifrån och rid istället för att åka häst :)
Trots absolut det blir bättre om du slopar stången också. Hur gick det idag?

Tusen tack för dina ord också :)

Jag tog bort stången idag och red på ett tredelat med fasta ringar. Det gick mycket bättre. Hon krullade sig inte så som hon gjorde med stången. Nu red jag iofs bara ut, men tränade lite skänkelvikningar och öppnor på vägarna och hon svarade väldigt bra på mina hjälper. Hon är så lyhörd och duktig, hon KAN ju så mycket. Nu är det bara för mig att lära mig rida henne också :p

Dock, när vi töltade på en väg fick hon glädjefnatt och drog iväg i pass. Och det var ingen fråga om att det var ren pass, och jäääääklar vad fort det gick. Jag har ju inte direkt ridit pass förut, bara hos en kompis på hennes två hästar och då var det första gången jag la pass. Hon vart galet stark, men hon var glad och det var askul, haha.

Men jag ska absolut fortsätta på detta bett, hon fick en mer ärlig form och krullar inte ihop nacken, rollkur är inte min favvo :p. Men hon var pigg och glad och jag gillar henne supermycket. Det var ju ändå bara tredje gången jag red henne så hon testar väl mig lite också, säkert därför hon drog iväg med mig...

582752_10151050747873963_1119549042_n.jpg

Låter lite som att hon blivit uppbetslad! Så hon kan kanske försöka sticka med vanligt bett då hon blivit van vid så skapt som stång träna i paddock på att hon ska gå fram när du vill o göra halv halt när du vill osv så hon lyssnar i alla lägen o inte får vinna genom att sticka ute. Var snabb o bryt henne om hon försöker ta bettet o sticka gör en volt tex. Jag är så att jag inte tycker hästarna ska välja när det passar att lägga av en pass raka utan vill du det gör du det men låter man hästen dra iväg själv ofta sen så kan det bli en vana att sticka! Men samtidigt måste de ju få visa sin vilja men man ska ju känna att man har kontakt i tygeln. Jag är väldigt noga med lydnad så kanske lite för mkt ibland det är mitt problem istället;-).

Nu är jag ingen expert och filmen kanske inte var så bra.

Men när du red henne i trav tyckte jag att det såg ut som att du försökte hänga med i hennes takt, vilket gör att det lätt går snabbare och snabbare. Om man försöker rida lätt lite långsammare än vad hästen går så blir det lugnare. Då tror jag att hästen borde få det enklare att gå i en bra form.

Ja, det kanske kan vara så. Jag ska börja träna mycket halvhalter osv.

Kopierat från min blogg igår;
Detta gjordes på volt:
- Skritta låååångsamt, ett steg i taget.
- Öka skritten med ca 5 steg, halt!
- Gå fram tre steg, halt.
- Framdelsvändning, gå 3 steg, halt.
- Flytta några steg, byta varv.
- Samla, tölt några steg, halt.

Visst låter det bra? Hon svarade iallafall väldigt fint på det och båda var helt slut efteråt. Jag rider mycket åttvolter och går in på liten volt om hon blir för stark eller försöker att dra iväg. Hon är ju så jäääääkla pigg xD.

Tusen tack för ditt svar :laugh:

Det har du rätt i. Det är så svårt att tänka på när jag väl rider, men det stämmer ju faktiskt. Jag ska absolut tänka på det och prova att rida lätt lite långsammare :) tack för tips!!

Lite bilder från dagens pass på banan. Hon var lite sur idag och allt var jobbigt (även för mig) så båda var helt slut när vi kom hem igen. Min pojkvän hängde med och fotade och dom bilderna som blev "bäst" var när hon var sådär extremt på hugget ;). Jag har kortat stigläderna och bytt bett på henne och hon känns mycket stabilare på det här bettet. Gillar det mycket mer. Hon krullar sig inte lika mycket och kommer upp mer. Det blir ingen rollkür alltså. Men bortsett från det så kändes hon fin. Det är väl mest jag som behöver bättra på min ridning.

Justja, jag har ju fortfarande ingen passande nosgrimma så jag måste åka och köpa en.
Hon gapar så sjukt mycket, hela tiden. I vart och vartannat steg gapar hon, eller liksom fladdrar med munnen så det ser så hemskt ut på ridbilder. Kanske var bäst att jag skrev det så ni inte tror att jag håller på att slita och dra i munnen, jag är väldigt rädd för det och är väl alldeles för mjuk i handen istället :p Fast hellre det än för hård, såklart!

3_liten_503fc1bb9606ee2aef000b44.jpg

2_liten_503fc1a6ddf2b34773000b3f.jpg

4_liten_503fc1dfddf2b3476f000ab3.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama