gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Angående sitsen testa att bli longerad knyt upp tyglarna och gör sits övningar upp med blicken händerna på huvudet rak i ryggen slappna av o focus på enbart din sits o balans! Jag lärde mig på utbildningen att ryttaren måste först lära sig rida o ha en bra balans innan man kan påverka hästen och träna den maximalt.

dsc_0152k_4fe0d6ffddf2b34438000209.jpg

dsc_0107_204158683.jpg

Yra Från Mattas är 6 år, och jag började rida henne i feb-mars, och då kunde hon inte så mycket hon var inte så mycket mer än en 3½ gångare, nu är hon en 5- gångare men rider henne som 4-gångare då hon inte är tillräckligt stark att börja lägga pass enligt mig, men hon har en helt annan åsikt om den saken.
Hon är busig och när man rider henne så kan hon vara som en tickande bomb samtidigt när hon är cool-lugn.
den första bilden är från 19 juni? den andra är från våran andra tävling då vi fick 5,0 för skritten, och det var i maj någon gång.

dsc_0152k_4fe0d6ffddf2b34438000209.jpg

dsc_0107_204158683.jpg

Yra Från Mattas är 6 år, och jag började rida henne i feb-mars, och då kunde hon inte så mycket hon var inte så mycket mer än en 3½ gångare, nu är hon en 5- gångare men rider henne som 4-gångare då hon inte är tillräckligt stark att börja lägga pass enligt mig, men hon har en helt annan åsikt om den saken.
Hon är busig och när man rider henne så kan hon vara som en tickande bomb samtidigt när hon är cool-lugn.
den första bilden är från 19 juni? den andra är från våran andra tävling då vi fick 5,0 för skritten, och det var i maj någon gång.

"Konstruktiv kritik" Fin tjej :love: :angel:

Du har inga bättre bilder där man ser mer hur hon rör sig?

Det enda jag kan se på bilderna är att du måste rida henne mer från bakdelen och inte från mitten och fram. Hon lägger sig på båda bilderna.

Men, GLÖM vad jag skrev, jag snurrade ihop det helt!!! :o

Så, vi börjar om:
Vad har du ridit för för tränare? Vad har de sagt? Hur KÄNNS det när du rider? (Det är svårt att bara kommentera en bild tycker jag!).
Det är en fin modell på häst! Men som jag sade- bakbenskliv. På bilden serdet ut som att hon varken vinklar eller "sätter sig" och trampar in under kroppen, utan hon bara "har dom där", och det är ju från bakbenen vi vill ha all aktivitet och all energi, så de måste börja jobba mer!
Hur svarar hon på samling? Om du duttar henne uppe på korset med ett spö? Brukar du tömköra/longreina?
Rider du mycket ut och leker för att få fräs i henne?

Du bor väl i närheten av mig va? Titti skvallrade och sade att du har (har haft?) hästen hos Olssons?

Blev liiite orolig där när du började skriva om film :)

Har markarbetat och ridit in henne med hjälp av Niels Lund. Tagit en kurs för Anna Stenbeck i juni o nu i juli gått kurs för Eyjolfur. Sista kursen var helt klart bäst! Står på kö för en kurs till i november för honom! men vad kul att du känner Titti! Hade jag ingen aning om. Jo, har haft hästarna hos O. Du kanske har varit där när Titti stod där?

Ang bilderna ser du helt rätt. Hon aktiverade inte ett skit och inget framåttänk överhuvudtaget. Hon hade helt enkelt stängt av huvudet. Notera dock att jag skriver i dåtid eftersom hästen helt förvandlats efter E-kursen! Den människan är magisk! Fick bla göra samma övning som Titti gjort m Gullfaxi o 4 hinkar kraftfoder (fråga henne så kan hon förklara). Den tillsammans med ett par andra övningar som tränar upp känsligheten för hjälper har gjort att jag har en helt annan häst just nu. Rider för tillfället bara suuuperkorta pass på ca 10-15 min. Uppvärmning från mark eller som handhäst o när jag sitter på är d full fräs (ingen form eller krav på gångarter) o hon bjuder självmant framåt o har ett jäkla ös! Ska se om jag hinner lägga in några bilder från E-kursen!

Jag får intrycket av att det är mer krök på nacken än att hästen jobbar genom kroppen, men fin häst :)

KL

Detta är Kristall från Stenshult, har ridits av en tjej som rider hos mig under ca 5-6 månader, 2-3/ggr veckan knappt.
Jag har börjat rida honom mer själv nu.
Rider mest ute i skogen & då korta pass, 20-30 min eftersom han är ganska ung (4 år) ännu.
I början gick han mestadels i grisepass, så då har vi försökt stärka upp traven & galoppen.
Har börjat känna på tölten lite nu.

293190_10151984209970104_283714075_n.jpg

549543_10151984210290104_505130935_n.jpg

529982_10151984210805104_1707355832_n.jpg

302352_10151984211420104_1147919998_n.jpg

189586_10151984212595104_338869379_n.jpg

Här kommer vi från galopp, är det tölt han tar där?
För sen känns det som att han slänger sig i grisepass efter, helst vill jag att han ska ta traven efter galoppen.

Försök få honom mer lösgjord, få alla fyra benen att jobba lite var för sig istället för lateralt (tänker på tölten). Traven ser fin ut, han vinklar sig fint och kommer säkert ha lätt att jobba mer bakifrån sen när han fått mer styrka :)

Vet ju inte hur mkt han är utbildad men jag hade lösgjort genom att flytta fram- och bakdel samt ställa lite i nacken och be honom träda in med inner bakben under sig.

Här hade jag nog jobbat mer med dig än med hästen. Försök va mer följsam, ffa i handen. På översta bilden kan du tänka dig att nån drar i ett snöre uppåt från hjälmen, och sen släpper ner dig igen i sadeln. Lägg bägge sittbenen på plats och slappna av i din höger sida, ha en mjuk hand och räta upp axel och huvud. När du själv är mer avslappnad och följsam kan du begära att få din häst mer följsam, testa prova flytta henne för inner- resp ytterskänkel. När du flyttar henne med inner, stötta upp och möt med yttertygel så inte ytter bog slinker iväg, innertygel ska bara hålla ställningen i nacken.

Hur gammal är hon och vart ligger hon utbildningsmässigt? Skulle jag frågat innan jag gav dig tipsen, kom jag på..

Här hade jag nog jobbat mer med dig än med hästen. Försök va mer följsam, ffa i handen. På översta bilden kan du tänka dig att nån drar i ett snöre uppåt från hjälmen, och sen släpper ner dig igen i sadeln. Lägg bägge sittbenen på plats och slappna av i din höger sida, ha en mjuk hand och räta upp axel och huvud. När du själv är mer avslappnad och följsam kan du begära att få din häst mer följsam, testa prova flytta henne för inner- resp ytterskänkel. När du flyttar henne med inner, stötta upp och möt med yttertygel så inte ytter bog slinker iväg, innertygel ska bara hålla ställningen i nacken.

Hur gammal är hon och vart ligger hon utbildningsmässigt? Skulle jag frågat innan jag gav dig tipsen, kom jag på..

Tack för ditt svar :) , Är väl medveten om hur sned jag är tyvärr men jag jobbar på det dock inte så lätt, när jag rätar på mig känns det som jag ska falla ur sadeln åt vänster :P Men som sagt vi jobbar på det :D

Jag funderar på hur du menar med följsam för har annars fått höra att jag är för följsam och inte stöder upp hästen ordentligt men jag ska tänka på det nästa gång jag rider.

Fengur är 16 år, kastrerad och inriden som 6 åring men vi har sedan räknat ut att han är i snitt riden ca 1-2 gånger om år fram tills att han var elevhäst en kortare period på Dille för 2 år sedan. Efter det har jag ridit han sporadiskt men utbildnings nivån på både mig och hästen är inte alls speciellt hög även om jag har ridit islandshästar sedan 18 år tillbaka.

Men vi ska fara på Wången nästa månad på kurs För Berit Edvardsson. Det blir min andra islandshästlektion på 10 år så är något spänd.

Kom gärna med mer tips.
:D

Blev liiite orolig där när du började skriva om film :)

Har markarbetat och ridit in henne med hjälp av Niels Lund. Tagit en kurs för Anna Stenbeck i juni o nu i juli gått kurs för Eyjolfur. Sista kursen var helt klart bäst! Står på kö för en kurs till i november för honom! men vad kul att du känner Titti! Hade jag ingen aning om. Jo, har haft hästarna hos O. Du kanske har varit där när Titti stod där?

Ang bilderna ser du helt rätt. Hon aktiverade inte ett skit och inget framåttänk överhuvudtaget. Hon hade helt enkelt stängt av huvudet. Notera dock att jag skriver i dåtid eftersom hästen helt förvandlats efter E-kursen! Den människan är magisk! Fick bla göra samma övning som Titti gjort m Gullfaxi o 4 hinkar kraftfoder (fråga henne så kan hon förklara). Den tillsammans med ett par andra övningar som tränar upp känsligheten för hjälper har gjort att jag har en helt annan häst just nu. Rider för tillfället bara suuuperkorta pass på ca 10-15 min. Uppvärmning från mark eller som handhäst o när jag sitter på är d full fräs (ingen form eller krav på gångarter) o hon bjuder självmant framåt o har ett jäkla ös! Ska se om jag hinner lägga in några bilder från E-kursen!

Jag har Tittis lilla röda hemma hos mig just nu för inridning. Vi har känt varandra sen lågstadiet :) .
Eyjolfur ÄR magisk. Jag red för honom med min galne Múninn, och han blev kolugn och verkligen lyssnade. Det är svårt det där, med att hitta en instruktör som passar hästen också!
Jag har ett träningsekipage nu som ridit för Niels, och jag tror inte hans tankesätt passade dem två så bra. Men andra passar det säkert utmärkt!

Glöm bara inte att våga ställa krav nu också, hon ska ha öset framåt och bjuda framåt men från den får du våga börja plocka upp henne så du får en ärlig framåtbjudning där bakdelen inte bara akviteras, utan att baken sänks och att bakbenen tar längre kliv in under kroppen. Du behöver inte sätta hård press, men så att du känner att hon ger efter och länger överlinjen och går fram till din hand fint. Bara korta stunder, och så belöna med att göra nåt jätteskoj!
Ibland undrar jag om inte hästträning är lite som valpkurs. Det är fokus kota sekunder, leka in nya övningar, viktigt med kontrollen och uppmärksamheten under en kort stund som föraren bestämmer, och sen är det TJOHEJ och KUL och DUUUKTIG och godis eller kamp med leksak och rulla runt på marken med valpen och leka, leka, leka.
Jag tror att vi ryttaren tänker för mycket på att allt ska gå så bra hela ridpasset, att vi glömmer att det ska vara kul, och då blir det halvdant. Min elever får fokuser JÄRNET korta stunder och verkligen känna SKILLNADEN i hästne när den jobbar, sen är det paus, lång och låg, pusta ut, vara kravlös, och sen börja om igen. Då håller man hästen glad OCH fokuserad :)

Skulle vara kul att se er någon gång, var bor hästen nu? Jag åker ju ut till Titti då och då :)

Pass är jag hemskt dålig på, men akta din underskänkel i den ökade tölten, den ska ligga still och inte kana bakåt!
Och på en isländsk stång "ska" man helst ha lite mindre tygelkontakt, stången skall inte vara så bakåtvinklad. Eller så får man spänna kindkedjan mer så att stången tar tidigare :)
Ser ofta bilder från stora mästerskap där stången ser ut som en förlängning av tygeln, men personligen tycker jag iaf inte att den ska användas så :)

Fräck häst! Tror det blir ännu mer gång om framdelen (inte nosen!) kommer upp mer och rumpan kommer ner och bakbenen kommer ännu längre in under kroppen :)

Tack för dina fina kommentarer!!:bow:

Vet inte vad min underskänkel håller på med ibland... känns som den tillhör någon annan:angel:

Håller med dig om stången, dock vågade jag inte spänna den hårdare då hon precis haft ett skav under som hade läkt... tunn och skör hud... Dock går hon bättre på stången trots att kedjan inte tar... Kanske placeboeffekt på mig:o

Tror det blir ännu mer gång om framdelen (inte nosen!) kommer upp mer och rumpan kommer ner och bakbenen kommer ännu längre in under kroppen

Det är inte en fråga Om utan NÄR ;) Hon är inte 100 igång efter sin konvalecens och därför orkar hon inte bära mer på bakdelen än. Men det kommer sakta men säkert. Hon var oxå travtaktig ibland, vilket oxå beror på att hon inte orkar. Som tur är har hon ett jäkla driv och vilja, kroppen ska bara hänga med :grin:

Såg nu att det va Yhlva jag menade när jag tipsade om ridningen, råkade bara svara på din knapp Mosa :o

Nu har det gått ett litet tag sedan jag började sätta igång Sprettur efter mini-vilan på två veckor i somras. Några bilder är tagna från film och är av lite sämre kvalite. Hoppas ni har något konstruktivt att säga om dem :)

Skärmavbild+2012-08-16+kl.+12.37.04.png

Skärmavbild+2012-08-16+kl.+12.39.21.png

Skärmavbild+2012-08-16+kl.+12.42.00.png

DSC_0410.JPG

DSC_0415.JPG

Jag har Tittis lilla röda hemma hos mig just nu för inridning. Vi har känt varandra sen lågstadiet :) .
Eyjolfur ÄR magisk. Jag red för honom med min galne Múninn, och han blev kolugn och verkligen lyssnade. Det är svårt det där, med att hitta en instruktör som passar hästen också!
Jag har ett träningsekipage nu som ridit för Niels, och jag tror inte hans tankesätt passade dem två så bra. Men andra passar det säkert utmärkt!

Glöm bara inte att våga ställa krav nu också, hon ska ha öset framåt och bjuda framåt men från den får du våga börja plocka upp henne så du får en ärlig framåtbjudning där bakdelen inte bara akviteras, utan att baken sänks och att bakbenen tar längre kliv in under kroppen. Du behöver inte sätta hård press, men så att du känner att hon ger efter och länger överlinjen och går fram till din hand fint. Bara korta stunder, och så belöna med att göra nåt jätteskoj!
Ibland undrar jag om inte hästträning är lite som valpkurs. Det är fokus kota sekunder, leka in nya övningar, viktigt med kontrollen och uppmärksamheten under en kort stund som föraren bestämmer, och sen är det TJOHEJ och KUL och DUUUKTIG och godis eller kamp med leksak och rulla runt på marken med valpen och leka, leka, leka.
Jag tror att vi ryttaren tänker för mycket på att allt ska gå så bra hela ridpasset, att vi glömmer att det ska vara kul, och då blir det halvdant. Min elever får fokuser JÄRNET korta stunder och verkligen känna SKILLNADEN i hästne när den jobbar, sen är det paus, lång och låg, pusta ut, vara kravlös, och sen börja om igen. Då håller man hästen glad OCH fokuserad :)

Skulle vara kul att se er någon gång, var bor hästen nu? Jag åker ju ut till Titti då och då :)

Såg alla fina bilder på Tittis fina R på FB! Såg väldigt trevligt ut!
Det där med valpkurs stämmer helt med hur jag tränar Flipa nu faktiskt! :D Börjar även ställa lite mer krav på henne och oj så mycket åsikter som kommer fram helt plötsligt, innan har hon ju gått i sin egen lilla "bubbla" o inte brytt sig så mycket men nu kommer alla åsikter fram direkt och hon har väldigt många om precis allt! De gånger våra åsikter matchar så är man ju verkligen i himlen :love: så träningen har gått från bara fram till fram/stopp/fram i princip.

Förstår vad du menar med träningen, kvalité istället för kvantitet, håller helt med dig. Bättre att kräva 5 steg i helt korrekt form och tempo istället för 500 i något halvdant mellanting...

Står ganska nära där Titti har sin tös. Andra sidan Svedala i Sjödiken, har du vägarna förbi är du välkommen! Och känner du för det får du får gärna prova Flipa oxå om du vill, alltid kul att få fler tips och se sin häst bli riden o inte bara se manen uppifrån :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 585
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17