gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Det verkar som att våra "kritiker" ligger lågt med kommentarerna just nu tyvärr. Men jag kan försöka mig på lite och säger jag något galet får ni gärna rätta mig då. Jag gillar utrycket på hästen men bilderna ger ett intryck av att hästen är lite energifattig och saknar något av den kraft bakifrån som jag hade velat sett. När det gäller ryttaren på översta bilden ser det lite ut som om hon skulle ha samma problem som jag dvs titta lite snett ner mot hästen när man koncentrera sig vilket gör att man drar med sig hästen. Men som sags tycker det ser väldigt trevligt ut även om de på översta bilden ser lite spänt ut.

Tack för svar .
Jo det stämmer, hon är ganska seg/ man får jobba mycket för att hon ska röra sig. Kan beror på att hon nästa aldrig rids och är då pga det överviktig.

Det är jag som är tyttare på båda bilderna, å ja det stämmer vädigt bra på mig, tittar nästan alltid snett ner (har sett det många gg när folk har fotat).

Här hade jag nog jobbat mer med dig än med hästen. Försök va mer följsam, ffa i handen. På översta bilden kan du tänka dig att nån drar i ett snöre uppåt från hjälmen, och sen släpper ner dig igen i sadeln. Lägg bägge sittbenen på plats och slappna av i din höger sida, ha en mjuk hand och räta upp axel och huvud. När du själv är mer avslappnad och följsam kan du begära att få din häst mer följsam, testa prova flytta henne för inner- resp ytterskänkel. När du flyttar henne med inner, stötta upp och möt med yttertygel så inte ytter bog slinker iväg, innertygel ska bara hålla ställningen i nacken.

Hur gammal är hon och vart ligger hon utbildningsmässigt? Skulle jag frågat innan jag gav dig tipsen, kom jag på..

Hon är 14 år, inte direkt riden så mycket då hon mest har använts inom avel och senaste 1½ knapt riden pga nya ägarens rädsla/sjukdom.

Inte för att jag vill bortförklara mig på några sätt, för jag vet att min sist inte är så bra, men på översta bilden satt jag i en bomlös sadel som satt snett och jag hade ojämna stigläder, jag hoppade bara upp för att ägaren inte vågade tölta så jag skulle pröva.

Ja eftersom min andra häst fick problem igen så får hon stå på helvila till sommaren 2013 och få chans att återhämta sig.

Fick då möjligheten att ta mig an detta sto och nappade väldigt fort. =)
Jag har bara ridit henne i typ 3 veckor nu tror jag det är.

Jag har hittills upplevt henne som en aning tung i handen och vill inte riktigt bära upp sig själv i framförallt tölten, hon hänger mera och blir tung då men vi jobbar på att komma loss från bettet.
Hon tar till traven väldigt fort så fort jag släpper efter lite eller gör halvhalt så försöker hitta korta halvhalter där hon ska förstå samtidigt som hon inte ska gå över till traven.

Nästa "problem" vi har är att hon sticker i galoppen, hon tycker det är så kul så hon tar bettet och sticker iväg, jag har inte galopperat sen sist det hände då jag måste ha en säker yta att träna det på, så just nu tränar vi lossning från bett samt alla möjliga tempon i skritt, trav och tölt.

I övrigt är hon världens snällaste häst och väldigt okomplicerad, trivs väldigt bra med henne =)

Jag reagerade på dina händer i travfilmen; varför har du dem så långt isär?

Sitsen är inte så förskräcklig som du tycker iaf :)

Heheh åhh jag veeeet :p jag tror jag får börja använda en penna/ett spö som man gjorde på ridskolan för att lära mig att hålla ihop händerna. Det blir speciellt så i traven. TROR att det kan vara för att jag tappar balansen lätt och faller framåt, men jag vet inte.

:p

Heheh åhh jag veeeet :p jag tror jag får börja använda en penna/ett spö som man gjorde på ridskolan för att lära mig att hålla ihop händerna. Det blir speciellt så i traven. TROR att det kan vara för att jag tappar balansen lätt och faller framåt, men jag vet inte.

:p

Ett annat enkelt tips för att hålla ihop händerna är att hålla dubbelgrepp på tygeln, dvs, tygeln går från högersida på bettet till högerhand, över till vänsterhand, tillbaka till höger, sen vänster igen och till vänster bettsida. (Mycket svårt att förklara insåg jag nu. man kan känna sig lite låst, men helt plötsligt så håller sig händerna på plats.

Red kurs för Johanna idag.
Fick inte så många bilder utan mest från början av första lektionen innan det började släppa på riktigt. Helt plötsligt fick jag en häst som bar sig helt själv, rund och mjuk med kort kort tempo i tölt. Han var så himla fin!
Nåja, här är iaf de bilder som jag fick.

Skritt:
kurs02-700x542.jpg

kort tölt:
kurs03-700x532.jpg

kurs07-700x556.jpg

Han ser framtung ut på sista bilden, annars ser de andra jättefina ut tycker jag! :bow:

Hur lägger man ut bilder direkt i forumet? vart laddar ni upp bilderna nånstans?

Senast ändrad:

*KL*

Alltså hjälp mig nu. Jag har en fyrgångare som lätt blir travtaktig i tölten. Hon har slängt sig i pass två gånger enligt folk som tittat på oss. Idag blev jag fotad och får se denna sekvens. Vad är det för gångart??? Är det passtaktig tölt eller är det pass? Eller något annat?
:D :D :D

gangart.jpg

Passtaktig ökad tölt eller fyrtaktig pass ;)
På bilderna ser det inte ut som om det finns ett sväv med i gångarten och då blir det ju tölt.

Ja jg provar igen och ser om någon har nått att säga denna gång. Vi var juh på kurs för ett par helger sedan och ni får se bilder därifrån (lägger juh naturligtvis inte upp de sämsta bilderna ) och somsagt det är juh från kursen så har ganska koll själv men ni får gärna ge någon kommentar än då. Som ni ser så vill han gärna ha huvudet högt så det var mycket de vi jobbade med under helgen. att han ska lära sig att man även kan gå låg och djup form.
Pigg och glad var han iaf.

Trav träning, hans svagaste gångart.
IMGP9769.JPG

galoppfattning

IMGP9888.JPG

skritt
IMGP9478.JPG

DSC_0699_3523.JPG

DSC_0053_4019.JPG

Tölt
DSC_0259_3974.JPG

DSC_0867_3691.JPG

Bonus
Gladhäst
IMGP9463.JPG

Och extremt busig/rastlös/bråkig häst efter ridpass :D
DSC_0436_3260.JPG

DSC_0447_3271.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve