gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Mycket trevligare! Det ser mjukt och fint ut och jag blir glad att se att du bytt både bett och sadel.
Tänk på att inte vika dig framåt i överlivet, jag gör likadant- man tror att man sitter på rumpan men det gör man inte, utan det blir att man svankar och lutar sig framåt. Tänk på att sitta på sittbenen och luta dig bakåt- har man, som vi, lätt för att få framvikt så kan man överdriva bakåtlut, då hamnar man i lodrät sits. När jag TROR att jag lutar mig grymt mycket bakåt, så hamnar jag NÄSTAN rakt, haha.
Spänn magen, tänk på sitsen! När du sitter rätt och har magstöd så kan hon inte heller dra dig framåt, för då sitter du där du sitter :)

Åhh tack!
Det känns så mycket bättre att rida med annat bett. Hon är fortfarande stum i munnen, men jag försöker att inte ta så mycket i henne och rider mest med säte och vikt så att hon ska bli mjuk och känslig. Känslig är hon redan, men ja...

Jag ska tänka på det att luta mig lite mer överdrivet bakåt. Det var ett bra tips! Jag skäms ihjäl när jag ser min sits. Det känns ju liksom "bra" när man väl sitter där men herregud vad jag svankar, fy på mig! Man borde ha typ inspelat på sin telefon att någon skriker "sträck på dig, ner med hälarna och upp med blicken!!!"

Du har så rätt. När jag sitter rätt och har magstöd så kan hon ju inte dra mig framåt. Vi tränade mycket på det för Anne för någon vecka sen. Men det är så svååååårt! Fast sånt tar väl tid och jag har alltid haft problem med min sits, speciellt då i traven. Nä, nu blir det hårdträning! En bra sits är ju liksom A och O :)

Tack för dina ord!!!! :)

Tack så jätte mycket!!! :laugh:
Vad kul det är att höra, man blir ju så hemmablind, även fast det känns bättre!
Tack :D

Vansinnigt söt häst!
Tölten är hennes starka gångart eller? :)

Näst sista bilden från fotona från filmen ser hon dock ut att ha tappat sig lite på bakdelen.
Annars ser hästen otroligt trevlkig ut!

Justja, jag har ju fortfarande ingen passande nosgrimma så jag måste åka och köpa en.
Hon gapar så sjukt mycket, hela tiden. I vart och vartannat steg gapar hon, eller liksom fladdrar med munnen så det ser så hemskt ut på ridbilder. Kanske var bäst att jag skrev det så ni inte tror att jag håller på att slita och dra i munnen, jag är väldigt rädd för det och är väl alldeles för mjuk i handen istället :p Fast hellre det än för hård, såklart!

Hej!

Jag kikar i denna tråden mest för att lära mig mer om gångarter - det är givande att tjuvkika.

Men jag tycker att du resonerar aningen galet i det citerade stycket.

Det är en betydligt större konst att rida en häst så snällt att den inte känner något behov av att gapa, jämfört med att stänga munnen med en nosgrimma.

Att hästen gapar när man behöver ta i lite i munnen av någon anledning tycker jag är OK men visst ska man eftersträva sådana snälla händer att hästen inte behöver protestera mot bettet?

I övrigt tycker jag att din häst ser nöjd ut. Det finns alltid detaljer man kan peka på när man letar efter förbättringsmöjligheter och det är klart att din häst - som de flesta och dit hör verkligen mina - skulle kunna vinkla bäckenet lite mer och välva ryggen lite mer. Om jag ska vara petig:D
Men några direkta fel ser inte mina ögon som dock är mer vana andra raser än islandshästar.

Ska iväg på ridkurs med mitt islandssto ikväll, får se om det finns någon tillgänglig fotograf och tillräckligt med ljus, så får vi alla se bristerna hos min märr (jag är väl medveten om att bristerna är många och utvecklingspotentialen oändlig vad gäller min ridning även om hästens gångarter har begränsningar)

Visst är hon söt :love:

Traven är nog hennes starkaste gångart men tölten ligger inte långt där efter. Hon har väldigt bra gångarter men det gäller bara att jag lär mig rida dom också :p

Aa, du har rätt!
Tack :laugh:

Har en fråga till dig nu när du har bytt sadel =)
Blev hon lättare i handen efter att du bytte?

Varför jag frågar är att jag detta året ridit 2 hästar som båda har varit framtunga och stumma, den ena extremt framtung och hård, hängande i munnen.
Efter att ha bytt sadel (också en bomlös) så lättade det betydligt mera!
Därav min undran =)

Jag red en häst en gång som var otroligt stum i munnen, de tips jag fick var att småplocka hela tiden i munnen.
Inte med båda händerna samtidigt utan först lite vänster, sen lite höger osv.
Inte sitta och såga utan plocka lite löst, räcker att man ha tygeln på fingrarna och rör lite på dem.

Alternativt kan man ställa lite åt vänster, sen lite åt höger osv, det viktiga var att inte vara passiv och bara sitta och hålla tygelkontakt för då blev det direkt stumt och hängande igen.

En annan viktig grej var att göra mycket halvhalter, men då skulle inte halvhalten vara som så att man släppte tygeln utan bara lättade lite försiktigt, den fick inte bli hängande utan lite kontakt hela tiden.

Nejnej gud nej, du har missförstått det hela. Jag menar inte att jag trycker ihop hennes mun för att hon inte ska gapa, utan att hon gapar oavsett hur mycket eller lite jag tar i henne. Vissa hästar är ju mer gapiga än andra.

visst ska man eftersträva sådana snälla händer att hästen inte behöver protestera mot bettet?

Självklart :) det är det jag har som mål!

Tack för dina ord! :) som du säger så finns det ju alltid något att ändra på. Alltid finns det väl något man kan göra bättre :) och det är tur att andra ser dom där småsakerna som man själv kanske missar!

Ja, faktiskt! Inte mycket, men hon är mycket mer trivsam i sig själv. Lättare på många sätt även fast hon ligger på väldigt mycket i handen. Men absolut en klar förbättring.

Vad intressant att det vart en positiv effekt för dig också!
Tack för dina tips, jag tycker att det låter klokt och logiskt faktiskt :)

Attans, ingen fotograf i förrgår kväll.
Dock en nöjd instruktör och en nöjd Kryddelydd som fick med hästens rygg bättre än tidigare i traven, som innehöll relativt långa steg och viss vila i steget. Vänta bara tills vi kan jobba med samlingen...
:D

*kl*

Vet inte om det är ok att visa gångarer utan ryttare, men chansar!
Vad har ni att säga om Drakens trav? :)

DSC_0353_zpsd4dc3fad.jpg

DSC_0355_zpse9d70d7f.jpg

DSC_0359_zps13d45238.jpg

DSC_0358-Kopia_zpsf896b5cb.jpg

DSC_0358_zpsd12d3378.jpg

DSC_0357_zps95a2ad06.jpg

DSC_0360_zps6bade5fc.jpg

Det ser lätt och luftigt ut, bra sväv! Första bilden är det väl inte ren tvåtakt, bakhoven slår i före diagonalens framhov. Men jag är ingen expert direkt ;)

Kl

Bilder på Kveikja från dagens träning för Hallðór Gudjonson. Vi fick mycket beröm för framstegen vi gjort sedan sist :)

haldskritt.jpg

haldtlt1.jpg

haldtlt2.jpg

haldtltglad.jpg

Det är ju inte perfekt på något sätt, men det känns kul att vi hela tiden gör framsteg. Hon har blivit mycket starkare i bakkärran de här fyra veckorna!

Vad tycker ni?

Bilder från i våras att jämföra med...
vittolt.jpg

kvtlt2.jpg

Tilda-> Jag tycker att hon har jättefin trav. Väldigt spänstiga bakbenssteg och bra sträck och sväv! :) Vad roligt att du kunde köpa tillbaka henne.

Kvandi-> Jag tycker att du sitter mycket bättre på de nya bilderna, och att Kveikja bär sig mycket bättre. Hon ser lång och lite "tung" ut på de gamla bilderna, mer "ihop" på de nya. :)

Jag vill också rida för Hallðór Gudjonson!

Vilken skillnad!
Du ser ut att sitta mer "rakt upp och ner" och avslappnat, Kveikja ser mycket mjukare och samlad ut.
Kul att se!

Bilder på Kveikja från dagens träning för Hallðór Gudjonson.

Jag vill också rida för Hallðór Gudjonson!

Jag måste bara få protestera lite mot stavningen. Det är jättebra att man försöker men Halldór Guðjónsson vill nog stava såsom det görs på gamla Island :)

Kvandi, jag håller med om att det ser mer balanserat och att hon håller ihop bättre. Fortsätt med den gymnastiken!

Det har verkligen hänt grejer! Tänk när ni lyckas kombinera form med lyft, då blir det kanon!

*kl*

Snorri och jag verkar inte fastna på bild nu för tiden. Nästa vecka är det träning för både valvis och Hinni så då jäklar! Idag tog jag dock med kameran ut och fotade lite i hagen:

DSC_0708_zpsc2d50fa5.jpg

DSC_0620_zps654ff329.jpg

DSC_0619_zpsd5e6cffd.jpg

DSC_0718_zpsfcd8d35e.jpg

DSC_0625_zps611ffdb6.jpg

DSC_0624_zpsf6f87a6e.jpg

Vad tycker ni om djuret? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix