gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Rör sig din häst i hagen?? :eek::eek:
Mina försöker att stå på samma plätt så länge det bara är möjligt :angel:

KR

Inte ett dugg islandshästrelaterar, men jag är så glad. Min kandidatuppsats blev till slut (efter typ två år) godkänd idag och det betyder att jag från och med idag har en kandidatexamen i veterinärmedicin. Det är sjukt stort, om man frågar mig. Skumpan ligger på kylning :banana::banana:
Synd bara att jag måste ta tag i mitt liv fram till kursstart nästa höst. Inser att en inkomst är bra, men Uppsala tråkigt. Svårt ekvation, men att vara vet.kand. överväger :love:

Slut på knapprån!

Vilken skillnad det är på hans överlinje!!

Och BTW, du måste komma och se den lilla vi pratade om ...

Jag är hemma heeela julen och fryser tårna av mig! Välkommen :)

Michis: Tackar tackar! Du ska få se honom under ryttare SNARAST. Den lilla kan du packa in i ett paket och skicka hit med bussgods när ingen ser :p

Jonaz: Grattis här också! Och jodå, mina rör sig... när jag viftar med jackan, och mamma kör fyrhjuling i hagen bredvid, samtidigt som styvfar klipper gräset, haha.

*kl*
Längesedan sist. Men slänger in ett par bilder från Augusti:

p1000603_4ff027d39606ee346c00251e.jpg

p1000599_4ff027d79606ee345200256e.jpg

p1000609_4ff02942ddf2b36e0a0026ca.jpg

Det är nyaste bilderna som Saeta har tagit på oss :)

Jag är hemma heeela julen och fryser tårna av mig! Välkommen :)

Michis: Tackar tackar! Du ska få se honom under ryttare SNARAST. Den lilla kan du packa in i ett paket och skicka hit med bussgods när ingen ser :p

Jonaz: Grattis här också! Och jodå, mina rör sig... när jag viftar med jackan, och mamma kör fyrhjuling i hagen bredvid, samtidigt som styvfar klipper gräset, haha.

Vi får se om jag nappar på erbjudandet nästan två månader kvar :).

Fin häst som dock släpper ryggen och är lång i skritten och traven. Svårare att se på töltbilden eftersom den är tagen snett bakifrån vilket gör att hästen ser kortare ut... men mer rygg och bakben skulle jag vilja se...
hur gammal är häst? Spelar ju stor roll för hur pass mycket samling en vanlig hobbyryttare vågar begära (tänker inte på sådana som Valvis som är på en helt annan nivå i ridningen än sådana som jag).

Eftersom ingen har skrivit ett ord så antar jag att det är perfekt.. ;)

Absolut!

Jag tycker att hästen är lite på bogarna och rumpan ser ut att röra sig lite mycket upp-ner (ser lite för lätt ut i baken) om det blir begripligt.
Jag får liksom en känsla av att det är rumpan som rör sig upp och ner i rörelsen, medan manken är mer stilla och låst.

Asch, försöka förklara hur man menar på ett begripligt sätt..:p
Hästen ser ut att vara ganska nöjd med tyglar och bett, och man kan se att hästen har uppmärksamheten på dig vilket är väldigt trevligt!

Jag skulle definitivt inte kunna göra det bättre själv så det känns halvsnorkigt att komma med kommentarer - men det är roligt att titta på bilder och få idéer.

Han är 12 år i år. Har ridits väldigt sporadiskt senaste åren. Vilat mycket. Just för att jag inte mått bra eller haft motivationen. Men nu är det påväg åt rätt håll igen.

Absolut fattas bakben och rygg, det jobbar vi på. Tack för kommentarerna!

Jag tackar för alla kommentarer jag får, jag vet att det inte är lätt! :)
Han ska få vila lite nu men sen ska vi jobba på att vinkla bakbenen och bli lite lättare i fram (vilket inte är helt enkelt)..

Överlag gillar jag intrycket man får av er, ni ser avslappnade och tillfreds ut båda två!

Ett väldigt trevligt utgångsläge tycker jag med bra harmoni och takt, där du bara behöver arbeta med att få honom att arbeta mer och länga överlinjen.

Hur brukar du arbeta honom i förberedelse för tölt och kort tölt? Länger han överlinjen bättre i förberedelse/kort tölt eller kortar han sig gärna där också? Hur fungerar det att arbeta med tempoväxlingar, tar han halvhalter bra?

Han kortar sig gärna om man samlar skritten, men försöker hemma på banan att starta tölten på en volt så att han är lite böjd. Det svåra är att få honom att inte gå för djupt. Tempoväxlingar är han riktigt bra på och han tar halvhalterna hyffsat bra.

Har inte heller kommit så långt att vi kan göra samma sak på ovalen som hemma i paddocken och tyvärr blir jag väldigt passiv i min ridning på tävling. Men vi jobbar på det!

Tack så mycket för kommentarerna!

*kl*
Var ett tag sedan jag postade något här.
Tänkte lägga upp några mycket operfekta ridbilder på mig och Fluga. Fluga har varit två månader i Sverige och arbetats mest från marken de senaste två veckorna. Igår red jag henne för andra gången och då tog min sambo lite bilder. Fluga är otroligt spänd och stressad även om hon blivit mycket bättre sen hon kom hit, men det slår lätt lite slint och blir krock på allt i huvudet. Så fokus just nu är att kunna slappna av i skritten och med mer långsiktigt mål, slappna av på lång tygel..

När hon blir spänd så blir hon också passaktig och har svårt att trava med ryttare på ryggen. Vilket syns på bilderna.
Men såhär såg det ut igår.
Finns ännu fler bilder här.

fluga25-700x466.jpg

fluga03.jpg

fluga20.jpg

fluga17-700x534.jpg

fluga09.jpg

fluga22.jpg

Hon vill gärna "dyka ner" istället för att komma undan och slippa ta förhållningar och då kan det se ut såhär men även värre.
fluga05.jpg

Vi har en hel del att jobba på..
Några spontana tankar, bring it! :)

Hon ser jättefin ut! Trots att hon spänner sig och att du inte kan rida och få tryck i gången än rör hon sig ju fantastiskt. Hon kommer att bli superfin!
Visst ser man passtakt och att hon inte är helt avslappnad, men det var nog inte så överraskande heller. Du har bara ridit två gånger. Jobba mycket på avslappning och ärlig framåt-nedåt form så kommer traven att komma på posten väldigt snart tror jag. Och börja lägg till skänkel på en gång så att hon vänjer sig vid att hon inte får stressa upp sig för den hjälpen.

Kul att se henne! Jag är lite avis på dina hästar!! :p

Tack Jonaz!
Hon har jättemycket gång, men det är verkligen mycket annat att brottas med innan de kan komma fram i sin fulla rätt. Det är en utmaning med en häst som är så spänd och stressad, eftersom tygelkontakt och skänkelkontakt är lätt förknippat med fara och helst ska resultera i flykt. Men jag hoppas vi kan komma runt det. Eller, hade jag inte trott att det går så skulle jag inte köpt henne. Jag är så kär i den här hästen.
Några tips på övningar för avslappning från ryggen (och från marken)? Alltid bra att få in lite nya synvinklar. Som det känns nu är vi lite begränsade till ridbanan tills att hon är så pass kontrollerbar och lugn där att vi kan börja rida ut..

Jag är verkligen bortskämd med fina hästar i stallet nu, nu hänger dte bara på mig.. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 292
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama