gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Det är vårt att säga något om bilderna på en häst som går i några dm snö.;)

Men en sak som slår mig när jag tittar på dina bilder, och där spelar snön ingen roll alls. Du själv spänner upp ländryggen, du får på så sätt en ganska oelastisk sits, samtidigt tappar du fram hakan och skjuter fram axlarna vilket gör att även om du inte lutar dig framåt så ligger ändå tyngdpunkten av din kropp lite framåt.

Tittar man på dina händer så har du vridit ner tummarna mot magen, då blir handen relativt stel även om du på bilderna uppvisar en lagom tygelkontakt genomgående. Här kan man förbättra händernas egenskaper mycket genom att vrida upp tummen som högsta punkt, på så sätt får man större möjlighet att kunna röra handleden på ett annat sätt och får således ett större spann i handen.

Fina ni ser ut!! Då har ni ju inte ens hunnit rida ihop er. Ska bli kul att följa er :)

SEr ut att vara en trevlig häst! Fin skritt.
Jobbar inte så mycket med ryggen på de här bilderna men ser ut att ge väldigt trevlig kontakt i munnen och ser nöjd ut.
Men du skriver själv att det var kravlöst och då brukar inte ryggen hänga med så mycket av sig själv.

Sedan är det klart att snön hjälper till lite där du rider genom ett par dm snö...

Hon är riktigt trevlig och superrolig att rida. Jo men precis det var helt kravlöst och det var andra gången jag red henne så vi ville bara ut och busa lite :) Tack för din kommentar!

Hahah aa :p

I know, min sits är hemsk :crazy: finns det något bra knep att ta till för att slippa sitta som jag gör? Jag är väldigt svankig även när jag inte rider, vilket märks mest när jag står stilla. Precis som du säger så påverkar ju detta min ridning. Jag måste öva som tusan på detta :P

Jag ska absolut tänka på det där med mina händer också. Det är svårt det där. Tror faktiskt helt ärligt att jag ska ta och spela in när någon med en irriterande röst skriker på mig att rätta till händerna och allt annat och plugga in i öronen på repeat, kanske kan funka? ;)

Nä men tack så mycket för dina ord!!

Tycker inte din sits ser hemsk ut, men svårt att se på bilderna iom att kläder. Men jag tog hjälp av tränare och bad att vi skulle fokusera extra på sitsen under flera lektioner. Det har gjort susen +gett mig lättare att inverka på hästen :)

Tycker inte din sits ser hemsk ut, men svårt att se på bilderna iom att kläder. Men jag tog hjälp av tränare och bad att vi skulle fokusera extra på sitsen under flera lektioner. Det har gjort susen +gett mig lättare att inverka på hästen :)

Åh vad skönt att du har fått bättre hjälp med din sits. :)
Jag måste få tag i någon bra tränare som kan hjälpa mig :p

Nej jag vill inte påstå att den är hemsk, däremot kan du bli betydligt mer effektiv i din ridningen genom att jobba med handen och sätet/sitsen.

Med händerna så är det så att du måste fokusera din tanke på varför tummen ska vara upp. Det är ju för att du ska kunna kommunicera med din häst på tydligast och mjukaste sätt.
Om du tappar ner tummarna och hela handen kommer du att få en grov och oprecis hjälpgivning. Och det är inget att eftersträva.

Tummarna upp HELA tiden och en handsbredd mellan händerna som du håller över manken. Sen anpassar du tygellängden till det du ska göra så att du alltid kan ha mjuk och fin kontakt.

Med händerna så är det så att du måste fokusera din tanke på varför tummen ska vara upp. Det är ju för att du ska kunna kommunicera med din häst på tydligast och mjukaste sätt.
Om du tappar ner tummarna och hela handen kommer du att få en grov och oprecis hjälpgivning. Och det är inget att eftersträva.

Tummarna upp HELA tiden och en handsbredd mellan händerna som du håller över manken. Sen anpassar du tygellängden till det du ska göra så att du alltid kan ha mjuk och fin kontakt.

Absolut, jag är helt med dig om detta. Jag ska ha detta med mig. Kan det funka som man (jag) gjorde på ridskolan när man (jag) var liten, att hålla en pinne mellan händerna så att man har stödet från den? Tack för din kommentar :)

En kort period kan man ju ha det för att verkligen fokusera. Men det gör ju samtidigt att du blir sjukt låst i dina händer, och det vill du ju inte heller.

Varje gång du tar ett tygeltag ska du tänka på hur du har handen och hur du kan använda den bäst!

En kort period kan man ju ha det för att verkligen fokusera. Men det gör ju samtidigt att du blir sjukt låst i dina händer, och det vill du ju inte heller.

Varje gång du tar ett tygeltag ska du tänka på hur du har handen och hur du kan använda den bäst!

Jo precis, man blir ju mer stum vilket jag absolut inte vill bli. Nu är jag väldigt rädd för att ta i munnen, så istället rider jag hellre med för lösa tyglar.

Kan inte så mycket om varken perfekta gångarter eller sits ;) MEN!!

Jag bara måste säga att ni ser så otroligt lyckliga och fokuserade ut båda två!! Älskar hennes uppsyn!! Hon ser så enormt nöjd ut :)
Härliga bilder på ett glatt ekipage!!

+ på den

Sen har ju nästan alla raser sin egen "klädkod" och dit hör inte benlindor på islandshäst.

Det är ju snarare jag som itne ska våga nämna benlindor för så fort man lägger ut en bild så kommenterar andra benlindorna.
Så de där kom inte från rätt mun.

Och klädkoder?? dummaste jag hört på bra länge
Vill man ha benlindor så vill man ha de rasen är knappast av betydelse, och vill man inte ha benlindor ska även detta vara helt fritt val oavsätt vilken ras man har.

Det är ju inte som så att bara för du har ett sv hbl måste du ha benlindor och bara för att du har en isis får du inte linda benen?

Vart tog den fria viljan vägen?
Sedan har man ju olika åsikter och de måste vi väl alla få ha???
Jag älskar att linda ben även om jag så skulle äga en shettis så skulle jag ha benlindor, eller en shirehäst eller en arab eller en dölehäst eller en vad som helst!

Jag har ju haft hbl i många år och bara för jag bytte ras måste jag då helt plötsligt ändra mina åsikter till de islänska sättet???
Jag gillade färg och form redan som ung och gör de fortfarande.

Och tycker det är synd att man ens ska behöva tänka tanken att det är bäst att jag säger varför jag lindar så ingen hakar upp sig. Det är nått man bara behöver göra här inne påislandshästsidan.
Inne på gnägg eller hopp eller dressyr eller vilken annan sida som helst förklarar ingen varför de har lindor.Och ingen frågar heller.
För det är en sådan dum fråga för det första, och för det andra är de upp till var oc h en=)

Men nogpratat om detta, jag akn bjuda sista ordet till någon annan som känner att de bara måste få sista ordet;);)

Tycker du sitter bra ser ju superfint ut, framförallt ser du glad ut och det är viktigaste av allt tycker jag!

=)

Jag ger inte kritik över foton för det är rent omöjligt, jag akn inte sitta här och säga att du har de och de problemet som ryttare av att bara ha sett 1 sekund av dit liv på en bild.

Men jag är mäkta imponerad av de som tydligen känner sig så erfarna och självklart har en gedigen utbildning över detta att de vågar ge sig in och komentera och tala om för dig och andra vad som är dåligt/fel.:bow::bow:

Rätt häftligt. :angel:

Folk hade förmodligen inte hakat upp sig om de inte fått höra i vart och vartannat inlägg att du lindar och helklipper. Det är rent ut sagt tjatigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 291
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama