gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Sanningen är den att med tummen som högsta punkt så har du en större rörlighet i handleden, än om du tippar ner tummarna mot varann. Då minskar möjligheten att röra handleden avsevärt, det är dessutom en bättre ställning i handen om man vill kunna släppa ner axlarna och kunna ha ambågarna löst hängandes. Med tummarna nere åker armbågen fram som då bidrar till att även axlarnas position ändras, osv, osv.

Håller med.

vidare tanke: Ett annat sätt att komma åt handproblemet är att inte fokusera på händerna utan på armbågarnas position. Kommer armbågarna rätt så kommer oftast handen rätt. Känns jättefånigt att sitta med "cykelstyrehand" och tillbakadragna armbågar! ;) Tänker man att man ska sitta rak i ryggen och att armbågarna ska bakåt neråt så påverkar det ofta hela sitsen rätt positivt, tycker jag. :)

Ni ser jätte trevliga ut tillsammans. Ska försöka komma å hälsa på er! Och då blir det sitslektion för dig ;) Har jag fått ordning på stallkompisen så ska det väl gå att få ordning på dig med :)

Själv har jag en röst som sitter å knackar mig på axeln och mantra i huvudet när jag rider. Så min sist har jag fått jobba mkt med. Men nu börjar det faktiskt bli riktigt bra :)

Ok, nu anser jag mig själv vara väldigt modig:grin: som lägger ut två korta videor av mig och min häst:) Hatar att se mig själv på bild och video, men det är nyttigt:bow: Lite bakgrund: Jag har ridit när jag var yngre och beslutade mig förra året att köpa en islandshäst. Köpte med hjärtat och inte förnuftet:eek: Har aldrig ridit islandshäst innan jag köpte honom, så jag är helt ny i gamet :confused: Men är väldigt glad i min häst och vi lär oss långsamt tillsammans:love:
Han är född -08 och jag är betydligt äldre än så:devil:
Så här är en kort film på oss i tölt

https://www.youtube.com/watch?v=0kmfwOZalUg

och ett litet klipp i trav

https://www.youtube.com/watch?v=aqpnn8qV1qo

är väl medveten om mina flaxiga händer i traven och min dåliga sits:eek:

Den konstruktiva kritiken lämnar jag åt någon annan, men jag bara måste säga! Herregud vilken vacker häst! :d :love:

Guuud så fin :love:. Grattis till din nya vän!
Någon kommentar om ridning/gångarter skippar jag ;)

Jag lämnar också gärna tankar kring ridning till ngn annan, är det Pipar från Gröna gången? Såg honom i en hage uppe på Gröna gången för några år sedan. Fantastiskt vacker!

Ja, det är Pipar från Gröna Gången:laugh: Jag köpte honom i oktober förra året.

ktrav.jpg

ktravsteg.jpg

lilatrav.jpg

lilatravupp.jpg

O så en bild från när vi satte igång i våras...
vittrav2.jpg

Känns som att vi är på lite rätt väg va? Det är ju såklart långt ifrån så man vill men vi utvecklas! Fast jag ser ju att jag fortfarande ligger till med min fula ovana av att "köra barnvagn"... Måste börja tänka på det igen...(var duktig ett tag o höll händerna ordentligt)

Har ni några bra tips på övningar som stärker i traven? (När man rider för tränare så är det så lätt att bara fokusera på tölten)

Ser absolut ut som att ni kommit en riktigt bra bit på väg! :)

Hon ser mycket lättare ut i steget, tar för sig mer med bak och är lättare i framdelen. Mycket snyggt jobbat! :)

Bryr sig domaren mycket om handpositionen vid islandshästtävling???

En sak som slog mig - vore det inte bra att införa "allmänt intryck" i bedömningen på islandshästtävling, på samma sätt som i dressyren? Där får man poäng för ryttarens sits och inverkan (koefficient 3 tror jag), hästens lösgjordhet och framåtbjudbning (koefficient 2) hästens gångarter, schwung, aktion mm (koefficient 2) och prydligheten i ritten/ridvägarna (koefficient 2).

Man kanske får utforma det på ett sätt som passar för islandshästbedömningen, men jag tycker inte att det vore helt tokigt att väga in ett allmänt intryck. I dressyr är det också det allmäna intrycket son skiljer två ryttare med lika poäng. Den som har höst poäng på det allmänna intrycket får högst placering.

Lite OT kanske... ;)

/Anna

En sak som slog mig - vore det inte bra att införa "allmänt intryck" i bedömningen på islandshästtävling, på samma sätt som i dressyren? Där får man poäng för ryttarens sits och inverkan (koefficient 3 tror jag), hästens lösgjordhet och framåtbjudbning (koefficient 2) hästens gångarter, schwung, aktion mm (koefficient 2) och prydligheten i ritten/ridvägarna (koefficient 2).

Man kanske får utforma det på ett sätt som passar för islandshästbedömningen, men jag tycker inte att det vore helt tokigt att väga in ett allmänt intryck. I dressyr är det också det allmäna intrycket son skiljer två ryttare med lika poäng. Den som har höst poäng på det allmänna intrycket får högst placering.

Lite OT kanske... ;)

/Anna

Bra idé!
Det finns väl på någon nivå i ungdomstävlingarna, har jag för mig?
Eller är jag ute och cyklar?

När jag precis började intressera mig för tävling så fanns det ryttarens inverkan med på domarkommentarerna :)

Men sen plockades det bort av någon anledning :confused:

Senast ändrad:

När jag precis började intressera mig för tävling så fanns det ryttarens inverkan med på domarkommentarerna :)

Men sen plockades det bort av någon anledning :confused:

Det fanns i ungdomsklasserna när jag började tävla (ryttarens sits och inverkan hette det tror jag), men inte för vuxna. Nu är det helt borta.

Däremot så kan man ju faktiskt få plus och minus för god/dålig ridning nu och dom har börjat ge priser till den mest harmoniska ritten där ryttaren tänker på hästens bästa ;)

Om du aldrig ridit islandshäst o utbildad hästen själv ärdu sjukt duktig o hästen jätte fin

Oj, tack:o vad glad jag blir av att höra det :laugh:men hela äran kan jag inte ta på mig, han har varit på töltsättning/töltträning i två månader. För där kunde jag inte hjälpa honom tillräckligt.. Han är min första islandshäst och jag har bara varit på en turridning innan ja köpte honom o där fick vi inte ens tölta, men blev så överraskad över den energin som dessa hästar har att jag var bara tvungen att köpa en :) gjorde "misstaget" att förälska mig i en unghäst :crazy: jag hade bara hört talas om tölt, och trodde då att det var givetvis nåt som de bara kunde.. Vaddå grisepass, passtakt osv... Det förnuftiga hade ju varit att köpa en äldre taktsäker häst o lära mig på, men nu blev det inte så, utan jag försöker göra det bästa sv situationen :angel:
Jag ångrar absolut inte mitt val, jag älskar min häst :love: det kommer bara ta lite längre för oss att " komma i land" :)

Tycker att ni utvecklats jättemycket! Inte minst har din sits blivit mycket bättre, även om du ser ut att ha en tendens att komma i obalans till och från.

Min sambo red Hörn och jag fotade lite (de bilderna när han rider ligger här) och när han hade ridit klart satt jag upp för att jag inte kunde hålla mig. Hon är helt fantastisk den där hästen. Vilket superpsyke dessutom. Inte riden så värst mycket för sin ålder och dessutom knappt tränad senaste halvåret, ändå är hon som en klocka. :love:

hornjan29-700x466.jpg

hornjan25.jpg

hornjan28.jpg

hornjan31.jpg

hornjan32.jpg

hornjan33.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 291
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama