Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Påminde mig själv om att lägga upp bilder här efter helgens tävling. Jag och Eros startade vår andra tävling i öppen klass för första gången.
I uttagningen i T3 gick det inet så bra, hamnade på en sjätteplats men red upp mig i finalen och vann på 5,56. I V2 gick dte bättre i uttagningen och jag låg på andra plats efter uttagningen, en plats jag behöll i finalen där jag gick ut på samma poäng som i uttagningen 5,67.
Vann även tävlingens feather price för seniorer vilket jag är mycket stolt över.
Är mycket nöjd med min häst. Han har utvecklats så fint och är så himla bussig. Rent gångartsmässigt så kändes uttagningarna och finalerna såhär:
Uttagning T3:
Kort tölt - Medeltempo, spänd ryttare, häst som vägrade lyssna på förhållningar..
Ökningar - medeltempo på kortsidorna, medeltempo+ och lite galopp på långsidorna..
Ökat tempo - medeltempo+ och galoppinslag.
Final:
Kort tölt - Mycket bättre tempo och kontakt. Det gick fortfarande för snabbt, men nu var vi på vår nivå. En 5,0, resten 5,5
Ökningar - Även ökningarna kändes mycket bättre och stabilare, även om det är lätt att bli lite övermodig i ökningarna. 5,0-6,0
Ökat tempo - Bitvis fint tempo men lite osäkert i kurvorna. Eros var lite trött men var en riktig stjärna som gjorde sitt bästa. 5,0-6,0
Uttagning V2:
Kort tölt – Kändes mycket bättre än i tölten, lägre tempo och mindre bråk om densamma
Trav – Svagt sväv, men tempo och grundformen kändes okej. Han kändes som om han var med mig.
Skritt – Helt okej, belönades med 6,5 av flera domare.
Galopp – Rundade sig fint, men jag tyckte att det kändes som om vi skenade runt banan, dock så insåg jag att vi höll samma tempo som medtävlande och känslan var att det gick snabbare än det faktiskt gjort. belönades också med 6,5
r
Ökad tölt - Här var Eros lite trött och jag hade bestämt mig för att dra ner tempot ordentligt för att slippa galoppinslag. Det blev mer springit än bärigt, men en bit på slutet kändes riktigt fin
Final:
Kort tölt – tempot i korta tölten blev mycket bättre och belönades med 5,5 rakt igenom.
Traven – kändes okej, om än med svagt sväv och han började smida mot slutet, han var en aning styvare i kroppen. 5,5-6,0
Skritt - Skritten kändes bitvis riktigt bra, men är en gångart som är lite svår att rida. Fick mellan 5,0-6,5.
Galopp – Jag red på en aning mer men precis som i traven blir vänstervarvet lite styvare. Fick poäng mellan 5,5 och 6,5.
Ökad tölt - Bitvis jättefin, om än lite lågt tempo. Slog upp någon gång, svårt att hålla balansen i kurvorna. Sadeln åkte fram jättelångt i galoppen, för första gången och jag hamnade inte i någon fördelaktig position. Men Eros kämpade på. 5,0-6,0
och så, sist men inte minst, en hel hög med bilder. Vad tycker ni?
All konstruktiv feedback är välkommen.
Tölt: