gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Han är född 2004 och reds in som treåring, men har vilat längre perioder än han varit igång. Mycket skola, dålig hälsa och dåliga träningsmöjligheter, fram tills förra året då vi kom igång OK :)

Kolbeinn: Tack! Jag slickar i mig allt beröm :D Blir superglad och ser väldigt mycket fram emot nästa tävling nu...

Har börjat leka med halvlånga tyglar också, får han inte monsterstor ökad tölt kanske han vill bli T2-häst, vem vet ;) Kan ju vara bra att ha valmöjligheten :p

Natti!

Påminde mig själv om att lägga upp bilder här efter helgens tävling. Jag och Eros startade vår andra tävling i öppen klass för första gången.
I uttagningen i T3 gick det inet så bra, hamnade på en sjätteplats men red upp mig i finalen och vann på 5,56. I V2 gick dte bättre i uttagningen och jag låg på andra plats efter uttagningen, en plats jag behöll i finalen där jag gick ut på samma poäng som i uttagningen 5,67.
Vann även tävlingens feather price för seniorer vilket jag är mycket stolt över.

Är mycket nöjd med min häst. Han har utvecklats så fint och är så himla bussig. Rent gångartsmässigt så kändes uttagningarna och finalerna såhär:

Uttagning T3:
Kort tölt - Medeltempo, spänd ryttare, häst som vägrade lyssna på förhållningar..
Ökningar - medeltempo på kortsidorna, medeltempo+ och lite galopp på långsidorna..
Ökat tempo - medeltempo+ och galoppinslag.

Final:
Kort tölt - Mycket bättre tempo och kontakt. Det gick fortfarande för snabbt, men nu var vi på vår nivå. En 5,0, resten 5,5
Ökningar - Även ökningarna kändes mycket bättre och stabilare, även om det är lätt att bli lite övermodig i ökningarna. 5,0-6,0
Ökat tempo - Bitvis fint tempo men lite osäkert i kurvorna. Eros var lite trött men var en riktig stjärna som gjorde sitt bästa. 5,0-6,0

Uttagning V2:
Kort tölt – Kändes mycket bättre än i tölten, lägre tempo och mindre bråk om densamma
Trav – Svagt sväv, men tempo och grundformen kändes okej. Han kändes som om han var med mig.
Skritt – Helt okej, belönades med 6,5 av flera domare.
Galopp – Rundade sig fint, men jag tyckte att det kändes som om vi skenade runt banan, dock så insåg jag att vi höll samma tempo som medtävlande och känslan var att det gick snabbare än det faktiskt gjort. belönades också med 6,5:or
Ökad tölt - Här var Eros lite trött och jag hade bestämt mig för att dra ner tempot ordentligt för att slippa galoppinslag. Det blev mer springit än bärigt, men en bit på slutet kändes riktigt fin

Final:
Kort tölt – tempot i korta tölten blev mycket bättre och belönades med 5,5 rakt igenom.
Traven – kändes okej, om än med svagt sväv och han började smida mot slutet, han var en aning styvare i kroppen. 5,5-6,0
Skritt - Skritten kändes bitvis riktigt bra, men är en gångart som är lite svår att rida. Fick mellan 5,0-6,5.
Galopp – Jag red på en aning mer men precis som i traven blir vänstervarvet lite styvare. Fick poäng mellan 5,5 och 6,5.
Ökad tölt - Bitvis jättefin, om än lite lågt tempo. Slog upp någon gång, svårt att hålla balansen i kurvorna. Sadeln åkte fram jättelångt i galoppen, för första gången och jag hamnade inte i någon fördelaktig position. Men Eros kämpade på. 5,0-6,0

och så, sist men inte minst, en hel hög med bilder. Vad tycker ni? All konstruktiv feedback är välkommen.

Tölt:
UM271-650x924.jpg

UM041.jpg

UM29.jpg

UM40.jpg

UM46.jpg

Trav
UM14.jpg

Ignorera min sits på den här bilden, den beror på vad som hände precis innan.
UM19.jpg

UM18.jpg

UM22.jpg

Galopp
UM061-600x460.jpg

UM07.jpg

UM24.jpg

Den här bilden är den enda jag har i skritt:
UM31.jpg

Nu har ni lite att bita i ;)

Han är väldigt fin och har mycket potential känns det som!
Jag skulle vilja ha honom mer ihop, han släpper ryggen lite och blir lång. Han har ju redan nu ett både högt och långt steg, men det kan bli ännu bättre!
Du ser ut att rida mjukt, men jag vill gärna ha tillbaks dina skänklar lite på flera bilder, och så vill jag att du ska SITTA mer, det syns speciellt i galoppen!
Magstöd!
Jag vet, för jag hade jättesvårt att sitta ordentligt innan. Min gamla dressyrsits var som bortblåst. Men när jag började jogga och träna så blev det bara positiva effekter- muskler som hjälpte min sits (och därigenom ridningen!) och viktnedgång som hjälpte både min sits och hästens förmåga till korrekt jobb.
Så, kämpa kämpa, ni har potential båda två och ni har utvecklats jättefint- fortsätt så och ha ett långsiktigt mål så kommer det bli kanon!

Ser ju super ut:D Gillar verkligen tölt bilden där du sitter och ler:) Den såg ja så glad ut:):)

*kl*

Vill görna ha lite input på mig och min 06:a från när vi var på kurs för Anna Stenbeck i helgen.:love:

Lite bakrundsinfo:

Vi har ju haft ett ganska tufft år bakom oss med en väldigt matt häst som "stängt av" och vid blodprov visade dåliga blod/muskelvärden. Anna trodde att dett ev kan ha varit granulocytär anaplasmos (fd ehrlichios) som spökat. Men har sedan februari låååångsamt satt igång henne med mycket handhästträning, korta roliga skogsturer, muskel och kondisbyggande.
Efter det har jag fokuserat på att få en mjuk avslappnad häst som går fram. Hon är ganska loj lat i sig själv så man får jobba för allt, får ingenting gratis. :grin:

Vet inte om det går att kommentera från bilderna men svårt att ta kort i ridhus m växelvis sol/skugga så fått ljusa upp bilderna en hel del. Jag har väldigt lätt att sitta o tjuvskänkla henne eftersom jag "vet" att hon inte går fram annars så jobbar med det. Än så länge är det bara kort tempo som klaras av ännu (mycket lättare enl tösen!). Nu har vi kommit så långt att jag försöker lösgöra bogarna (mkt sidvärtes) och att få henne att bära jämt på bakbenen (spec i traven där det är jobbigt!) o ta jämt stöd på bettet. Jag har en tendens att "ge henne" vänstersidan när jag märker att hon inte riktigt orkar.

Oj, hel novell men kommentera gärna!! :laugh:

33120830.jpg

33120829.jpg

fin häst ser ut att ha mkt att ge men jag vet hur det är när de inte har viljan riktigt eller inte när det inte passar dem iaf.
rättså frustrerande när man vet vad hästen har att ge egentligen.

traven ser hon ju hyffsat framåt ut i iaf, du sitter fint med.
tölten är passtaktig så där får hon inte upp steget som hon skulle fått i ren tölt.

Nu så kommer det en rejäl bildbomd, kul med lite feedback och konstruktiv kritik
Hästarna är:

Glampi nyligen kastrerad snart 5år gammal insutten(jag har ridit in honom själv) förra året och det är inte förrän i år han blivit mer riden kan nästan räkna på fingrarna fortfarande hur många gånger han blivit riden totalt.
endast 3e gången i paddock. På bilderna är det jag och min vän(brun jacka) som rider honom.
Mest bilder när min vän red då jag hade bättre hand med denna kameran, men det är första gången hon rider honom och andra gången han blir riden av någon annan än mig.
Vi rider inte med mer krav än att han ska gå fram i alla gångarter och tölten är fortfarande väldigt travtaktig och han orkar inte speciellt snabbt.
Han bjuder på den från galopp och från skritten måste det vara lite nedförslut.

Bilder Glampi
33127526.jpg

kortar skritten självmant verkar ha väldigt lätt för att samla sig/skjuta in bäckenet/trampa långt under sig med bakbenen.

33127570.jpg

jag och glampi i skritt.

33127571.jpg

33127531.jpg

töltförsök

33127532.jpg

skritt i längre form.

33127534.jpg

trav

33127536.jpg

trav, annat moment.

33127567.jpg

jag och glampi i trav.

33127569.jpg

33127537.jpg

höger galopp
33127544.jpg

galopp med tölt inslag...
33127555.jpg

33127558.jpg

bilden ni sett innan...
33127559.jpg

här är bilden precis efter den ni fått se innan, här syns hur han "hoppar upp" med framdelen de första steget efter fattningen sen orkar han inte mer, men det är som att han höjer ryggen och rester sig framtill.
33127560.jpg

bilden efter.
33127546.jpg

vänster galopp som han hade mycket svårare för men han är duktig och fattar galopp lätt iaf(kan inte vilken galopp som är vilken men på böjt spår tar han rätt).
33127548.jpg

galopp fattning höger galopp, här syns tydligt hur han viker under sig bäckenet väldigt lätt och vissa stunder(svårt o få på bild) så sänker han bäckenet/korset extremt mycket och lättare ännu mer i fram men orkar inte långa sträcker, detta gör han självmant alltså vi pressar honom inte till något.
33127539.jpg

slänger in tölt takt i galoppen
33127543.jpg

tölt takt i/från galoppen som han själv gör inget vi just då försökte plocka fram.
vad tror du är det dumt att plocka fram tölten från galopp-tölt eller trav-tölt han verkar ha lättast för det istället för skritt-tölt.

Senast ändrad:

Och så min andra häst, Thengill valack 12år vi hade kommit långt innan jag fick barn så nu är vi fortfarande i uppbyggnadsfasen vi är inte tillbaka där vi var när han var som bäst.

såhär fin kan han vara när han vill:
32906331.jpg

32906327.jpg

32906328.jpg

nya bilder:(focus på framåt tänk, mindre focus på form, måste ha drivet bakifrån först)
33127573.jpg

skritt i lite högre form.

33127580.jpg

öppna.

såg att vissa blev små nu men säg till om ni behöver större på någon bild för att se.

bild som ej fick plats i glampi inlägget:

33127574.jpg

tydlig bild på bakbensklivet.

och så en bild från hur han såg ut senast ni fick se bilder:

32906324.jpg

Det enda jag har att säga nu egentligen är väl att det fortfarande ser väldigt energifattigt ut. Det ser inte riktigt ut som att han går fram av egen vilja utan gärna tar det lite lugnt och i sin egen takt. Det kan ju påverka tölten också, för det är mycket svårare att få tölt på en häst som inte tar sig fram för egen maskin.

Tack för svar:)
ja det är just det, han har bara skor fram men jag misstänker att han ömmar bak med(tydligen inte så vanligt att de gör och hovslagarna brukar oftast vilja sko bara fram första gången).
för han är mycket piggare och taktar gärna och så i skogen men när man kommer ut på gruset så går han så försiktigt och när man travar så tar han inte riktigt ut steget.

Men när jag cyklar med honom då går det tydligen att gasa på i ökad galopp och trav men då sitter ju ingen ryttare på.

I paddocken var han pigg och sprang på himla bra men det är det att han ser och känns emellanåt väldigt tveksam jag hoppas det beror på detta med bakhovarna för i vintras när det var mjukt i backen och han var oskodd så gick han fram mycket mycket bättre än vad han gör nu med framskor så känns ju inte så lönt att bara ha framskor då.

men hovslagaren ska komma nu i veckan och slå på bakskor sen ska vi köra iväg och jag ska rida honom ihop med andra hästar så han får lära sig att det är okej att sträcka ut i galopp och ta för sig.
men han har ju bockat lite och så så han har nog blivit tveksam och tror att han inte får gå fram(när jag har blivit lite sur på honom när han bockat för det tillåter jag inte i ridningen och då är det som att han blir tveksam när jag lixom hindrar honom från att bralla iväg men det kan man väl inte tillåta?).

ja finns väl inte så mycket att säga om en så lite riden unghäst kanske...

När han bockar: UPP med huvudet och driv FRAMÅT! Då lär han sig att inte bocka, men att ändå gå fram och inte tänka bakåt.
Om man blir osäker och bromsar så är det lätt att förstöra unghästens vilja :)

De du kallar bakbensliv är en tappad bakben tyvärr.

Hästen ser oerhört energifattig ut jag skulle vilja se lite mer liv i hästenlite mer frammåt.
Sedan skulle jag vilja se lite mera form på hästen trots att han är ung så lite form kan man allt kräva.
Som han går på bilderna är han framtung, seg, oengagerad och en tappad bakdel med sänkt rygg.

Viktigt är att få unghästar att tänka frammåt och de hellre tar i och springer än att man får banka fram som och att de tänker bakåt.

Jag hade samma problemmed Jorunn i början när jag red in henne, hon var så loj och lat mkt berodde på hennes extrakilon och att kondisen inte fanns.
Hon orkade helt enkelt inte annat än att lunka fram:D

Vändningen kom när kondis och musklerna kom samt att fettet försvann och hon fick med energii maten. Hon fick havre och musslie elit.

Skulle va roligt om man fick se riktiga ridbilder på han inne i en paddock där du arbetar han mer än enbar ridning på halvlånga tyglar längs en väg=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama