gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Det i ridhuset eller på ridbanan? I ridhuset har de grus och gummilister, men ute på ridbanan är det bara vanligt grus. Men det är precis perfekt underlag och har alltid varit vad jag kan minnas, typ de senaste tjugo åren.

För övrigt tycker jag det ser fint ut, men är inte underskänkeln ute och viftar lite?

Jag ska inte uttala mig egentligen, är inte särskilt duktig där :p

Åh jo, visst är den det.. Jag vet inte vad den (jag hehe) sysslar med. Hoppas på att kunna rida för någon sits-manisk ridlärare under våren som kan skrika på mig lite.

Du kan väl komma ner och skrika lite på mig! Jag MÅSTE få bättre sits, jag vill sitta som du ju :mad:
Du får gärna komma ner och hjälpa mig öht, när vi har en bäddsoffa åt dig så måste du komma ner och trolla lite med mig och hästskrället!

Du kan väl komma ner och skrika lite på mig! Jag MÅSTE få bättre sits, jag vill sitta som du ju :mad:
Du får gärna komma ner och hjälpa mig öht, när vi har en bäddsoffa åt dig så måste du komma ner och trolla lite med mig och hästskrället!

Om du ändå ska åka dit ner så får du gärna stanna till vid mig på vägen. :angel:;)

Både ridhus och bana ser ju helt perfekta ut, sådant där underlag vill jag också rida på hemma! :p
Ser lagom fast ut så det inte blir sörja varje gång det regnar men passligt "bouncy" for gångartsridning.

Men tack för svar, nu är jag klar med mitt off topicande. ;)

Haha, verkar som om jag får spendera sommarens ev. semester med att åka runt i Skåneland ;)
Men Ia, jag sitter långt ifrån bra, fråga Johanna! ;)

Ska försöka ta mig igenom bilder här i tråden i helgen, nu är våren här och livet är lite lättare så nu ska jag börja terrorisera er igen gott folk ;)

Yey! Niklas ska fotografera mig i helgen så då kommer det rykande förska bilder som behöver SÅGNING! Det är ju snart dags för tävling :crazy:

Försöker mig på att kommentera lite! På den här bilden tycker jag att hon ser trevligast ut.

Att en bra form kommer bakifrån är ju allmänt känt, men jag tror du gör rätt i att börja med att försöka få henne att länga på halsen. Jag har arbetat med flera hästar som liksom din Kveikja har varit höga i formen, främst i tölt. Med dessa har jag börjat med övningar som får de att länga på halsen, och förstå att det är bekvämt att göra det. Under tiden det arbetet pågick gick hästarna en del på framdelen och tappade lite aktion, men sen när de väl lärt sig att länga halsen var det lättare att påverka bakbenen och därifrån jobba mot en korrekt form. Och det var först då de började bli riktigt flotta! Att tro att man kan få bakbensaktivitet och korrekt form direkt är bara naivt, så jag tycker inte alls det är någon fara att låta henne vara på framdelen en period om det är en bit på väg mot målet korrekt form.

Härligt med fler som har samma uppfattning som jag i ridningen.

Jorunn mitt sto var precis som kveika i månag år tittade rakt upp i skyn i tölten och byggde en underbar "vacker" stark underhals:crazy:
Det vart mer en dragkamp än ridning vilket inte alls var rokigt.

Jag fick också börja jobba med halsen, i halsen sitter ju all balans och kan man påverka halsen position så kommer man även kunna påverka tungdpunkten i senare skede.

Jag fick börja jobba Jorunn i låg och lång form och ja hon gick på bogarna men det var inget som vi la vikt på då inte heller om hon gick bakom lod.
Utan vikten låg i att få henne att söta sik neråt med halsen och slappna av i halsen och få upp ryggen och in bakbenen.

Sedan något som jag är extremt noga med som jag har bara märkt positiva saker med är att aldirg någonsin ta tölt ur trav.
Man tävlar aldrig i de utan de är tölt-trav inte trav-tölt.
Detta är just för att en islandshäst aldrig ska missuppfatta när man travar att de ska bli tölt och de vet redan där att travas de får man aldrig ta en tölt.
På så vis kan man lära en islanshäst att vara extremt samlad även i traven utan att de blir tölt.

Annars ser man rätt mkt ute på träningar och tävlingar folk som travar i relativt öppen form och inte vågar samla upp traven för att det då riskerar att slå över till tölt.

Så jag kör extremt mkt skritt-stopp-rygga-vilket stärker hästen emormt. Man får dom så mjuka och fina och denna övning är guld för galoppen så alla som har galoppproblem borde köra denna övning=)

Men traven blir så sjukt mjuk och fin och samlad.. bara tokälskar denna övning!

Men mitt tänk inom ridning är att halsens plasering är a- och o för en häst som kör upp halsen u skyn kan aldrig jobba rätt med varken rygg eller bak utan den måste få ner huvudet.

Försök själv titta så högt upp du kan och sedan försäök böj ryggen frammåt/uppåt men du måste hålla kvar huvudet i samma position.. Omöjligt....

För att du ska kunna köra upp ryggen måste du föra ner nacken och hakan mot bröstet!

Samma sak gäller för en häst.. vilket kan va bra att ha i åtanken när man jobbar en häst..
De som hävdar att bakdelen måste jobba och strunta i vart halsen/huvudet är har tyvärr fel där.

Visst kan en häst köra upp ryggen om den har halsen och nacken lågelunda rakt men aldrig rakt upp

Försök själv titta så högt upp du kan och sedan försäök böj ryggen frammåt/uppåt men du måste hålla kvar huvudet i samma position.. Omöjligt....

För att du ska kunna köra upp ryggen måste du föra ner nacken och hakan mot bröstet!

Precis. Helt rätt! Därför försöker man få bakdel och rygg att jobba rätt, och då måste hästen böja på sin nacke som resultat av att ryggen kommer upp och baken kommer in. För precis som du säger är det omöjligt att ha kvar huvudet upp i vädret när resten av kroppen jobbar rätt... ;)

Fast med huvudet rätt upp i många år gick hon ju knappast ...
Det har jag ju bildbevis på ..

Det satt snarare i ridningen och inte hos hästen..

Fast med huvudet rätt upp i många år gick hon ju knappast ...
Det har jag ju bildbevis på ..

Det satt snarare i ridningen och inte hos hästen..

Jag sa inte var orsaken var att hon gick med huvudet rakt upp;) sa bara att hon gick så i många år=)

Precis. Helt rätt! Därför försöker man få bakdel och rygg att jobba rätt, och då måste hästen böja på sin nacke som resultat av att ryggen kommer upp och baken kommer in. För precis som du säger är det omöjligt att ha kvar huvudet upp i vädret när resten av kroppen jobbar rätt... ;)

Precis så därför måste man först se till att huvudet är nere sedan jobba hästen i andra gångarter än i skritt.
Om hästen slår upp huvudet i traven och inte vill ta ner den är hästen inte redo för trav i form och man bör backa och återgå till att skritta i form och få den mjukna.

Precis så därför måste man först se till att huvudet är nere sedan jobba hästen i andra gångarter än i skritt.
Om hästen slår upp huvudet i traven och inte vill ta ner den är hästen inte redo för trav i form och man bör backa och återgå till att skritta i form och få den mjukna.

Eller så ser man till att dom i första hand arbetar rätt med ryggen och baken så kommer automatiskt huvudet ner i rätt position. Det är i allafall i den ändan ;) jag börjar

Eller så ser man till att dom i första hand arbetar rätt med ryggen och baken så kommer automatiskt huvudet ner i rätt position. Det är i allafall i den ändan ;) jag börjar

Precis. För huvudet kan inte vara på fel plats om resten av kroppen jobbar rätt. Så det finns ingen anledning att fokusera på var skallen är.

Men vad vet vi, vi är ju bara islandsryttare. Hittepå-ridning. Strunt samma att jag ridit dressyr på SM-nivå, all den kunskapen gick ju rakt ner i soptunnan när jag började harva runt i tölt.

Ursprungligen postat av ainasoja:
Eller så ser man till att dom i första hand arbetar rätt med ryggen och baken så kommer automatiskt huvudet ner i rätt position. Det är i allafall i den ändan jag börjar
Precis. För huvudet kan inte vara på fel plats om resten av kroppen jobbar rätt. Så det finns ingen anledning att fokusera på var skallen är.

Håller med. Att fokusera på huvudets placering är totalt kontraproduktivt. Det är bakifrån formen kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 345
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?