gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag tror att du stör din häst när du hälar på honom hela tiden, skulle tro att han vore mer nöjd med mer schwung om du sitter ner, tänker dig att du har tyngdunkten som ett bowlingklot strax under navel, låter benen avslapnat ta upp hans rörelser istället för att jobba mot dem och så tänka dig att du växer uppåt med överlivet.

Fin häst!

Titta på den filmen själv och titta ordentligt hur du sitter i den sadeln. Du har knäna ca 1 dm ut från sadeln och står på tårarna i stigbyglarna hela tiden. Jag tycker det ser ut som att du tar i för kung och fosterland för att kunna rida lätt, det ser jättejobbigt ut.

Men han är fin din kille!!

Jo, jag ser det, det ser inte snyggt ut direkt.

Det är ingen bortförklaring, men jag skulle pröva att använa bomlös på honom ett tag(har prövat 1 vecka nu), men jag sitter verkligen inte bra i den (och den är inte skön). Så idag efter ridpasset lämnade jag tillbaka den.

Vad händer om du rider i två-trepunktssits? Utan att "störa" honom i takten.

Senast ändrad:

Kl

rodtlt1.jpg

rodtlt2.jpg

rodtlt3.jpg

rodtlt4.jpg

rodtrav1.jpg

rodtrav2.jpg

rodgal1.jpg

(Är det här ens riktig galopp? Det kändes stötigt... korsgalopp??)

rodgal2.jpg

Så, Shoot! Vad säger ni? Vi har mycket att jobba på, men har tagit ett steg på vägen iaf med de senaste ridlektionerna. Kveikja har ju tittat på stjärnorna i fem år, och nu fått börja spana in marken istället de senaste veckorna.

WOW vilka framsteg! Grymt imponerad! :bow:

Om jag ska försöka säga något konstruktivt så skulle det vara att försöka hitta en sadel som passar dig lite bättre. Du har haft jättebra sits på de andra bidlerna jag sett, men här syns det att du får kämpa och klamra dig fast med benen. Det stör ju en väldigt mycket i ridningen att inte kunna fokusera helt och hållet på ridningen när man måste jobba för att hålla sin position i sadeln.

Din skänkel är ute och flyger och far en del. Kan ju vara sadeln som någon påpekade, men du ser också ut att ha ganska korta stigläder och mycket spänningar i skänkeln vilket försvårar användandet av den. Får du ordning på den så blir väldigt mycket annat också lättar, som att driva fram hästen och få med rumpan på pålle :) Men framstegen är enorma så sug på det i första hand :)

KL

Lite nytt från oss!
Har varit iväg på 2 kurser & ridit regelbundna lektioner & tölten har blivit mkt stabilare. Hon (vet inte om man får skriva ut namn?) som håller i kurserna tyckte det var posivtiv skillnad mellan första & andra, så de är ju kul att de går på rätt håll iaf :)
Nästa kurs blir i påsk! :D

484512_10151407932345104_738540103_23364760_468402759_n.jpg

540320_10151407933245104_738540103_23364769_1011963203_n.jpg

525009_10151407933530104_738540103_23364771_69837967_n.jpg

375057_10151407934265104_738540103_23364778_1601140782_n.jpg

562156_10151407935790104_738540103_23364791_2146835904_n.jpg

557560_10151407935985104_738540103_23364793_286721763_n.jpg

292941_10151407937855104_738540103_23364810_1845705993_n.jpg

543901_10151407949940104_738540103_23364902_1025091540_n.jpg

Hon (för visst är det ett sto?) ser fin ut!
Det ser dock ut som om din sadel ligger väldigt långt fram och du hamnar lite bakåtlutad i den i tölten?
Kul med regelbundna kurser, det ger så himla mycket! Vem rider du för? (tror att man får säga det?)

Jag la upp bilderna i uppdateringstråden men tänkte att jag kan ju posta dem här också.
Jag var på kurs i helgen för Camilla Hed och red min sjuåriga valack Eros. Han har inte ridits särskilt mycket senaste året pga en spark och sen åkte jag iväg till Island i nästan sex månader. Så han var bara precis igångsatt och fortfarande väldigt ur form och väldigt väldigt tjock. Så vi jobbade utifrån de förutsättningarna och fokuserade på kontakt och kontroll i skritt. I tölten joggade vi i ett lugnt tempo med fokus på en lätt och fin kontakt.

Han är väldigt villig och vi har haft lite problem med att kunna kontrollera tempot men under kursen fick vi till det bättre. Min sits har efter ett antal år utan att rida lektion blivit rätt anskrämlig, men det är bara att nöta på.

Hur tycker ni att det ser ut?
eros5.jpg

eros4.jpg

eros3.jpg

eros2.jpg

eros1.jpg

Ja det är ett sto, Randalin:)
Sadeln glider fram lite så det är nog därför.
Jag har ridit 2 kurser för Linda Tommelstad och jag tycker hon är väldigt bra:)

Är det samma sto som du har som föl på din profilbild?

Det är jobbigt när sadeln inte sitter där den ska. Nu när Eros är så tjock så puttar magen lätt fram sadeln, jättejobbigt.

Ja det är det, egen uppfödning som jag ridit in själv (med stöd och hjälp av Anna, min tränare) och hon blir 8 nu till sommaren.

Tycker verkligen att du jobbat på bra och att formen är mycket bättre!
Det är inte lätt alls med de där med stjärnkikare..

Traven ser fin ut också!

Korsgalopp ser det ut som..

Det är galopp men det är fel galopp. Du rider i vänstervarv men har höger galopp. På andra bilden är det däremot rätt.

Oj vad stolt man blir, 20år på hästryggen o ändå ingen koll på galopperna! :o men det positiva är att från botten kan man bara komma uppåt :angel:

Får börja fläta hennes man oxå så jag ser bogarna ;)

Försöker mig på att kommentera lite! På den här bilden tycker jag att hon ser trevligast ut.

Att en bra form kommer bakifrån är ju allmänt känt, men jag tror du gör rätt i att börja med att försöka få henne att länga på halsen. Jag har arbetat med flera hästar som liksom din Kveikja har varit höga i formen, främst i tölt. Med dessa har jag börjat med övningar som får de att länga på halsen, och förstå att det är bekvämt att göra det. Under tiden det arbetet pågick gick hästarna en del på framdelen och tappade lite aktion, men sen när de väl lärt sig att länga halsen var det lättare att påverka bakbenen och därifrån jobba mot en korrekt form. Och det var först då de började bli riktigt flotta! Att tro att man kan få bakbensaktivitet och korrekt form direkt är bara naivt, så jag tycker inte alls det är någon fara att låta henne vara på framdelen en period om det är en bit på väg mot målet korrekt form.

Vilken snygg häst, gillas! :)

Men vad jag verkligen fastnade för var underlaget på ridbanan i bilderna - vad är det där riktigt för grus?! Det ser underbart ut! ( sorry for off topic, är bara nyfiken! )

En superduperövning både för att runda dem och bli kortare är ju långsam tölt, på volt där du i intervaller lägger in halter, öppna, kort kort skrölt, och sedan några sekunder på lång tygel innan du börjar om. Det är riktigt jobbigt för en otränad häst och räcker gott med bara korta stunder i början, men det är också en övning som ofta ger mycket resultat. Viktigast är att verkligen låta övningarna gå igenom ordentligt så du kommer upp i tempo först om hon verkligen är eftergiven i munnen och rundat sig, och att själv ta ner henne innan hon bryter av och drar upp nosen för att hon tycker det blir tungt.

Hon är jättefin :) Men tycker också att ni nog utan problem är redo för nästa nivå nu där hon kan runda hela kroppen utan att för den sakens skull bli framtung.

Det ser ut som du håller din balans i tyglarna. Att du inte kommer ner i sadeln ordentligt utan är väldigt lätt i sätet och istället håller mycket via i dina händer.
Sadeln ser inte ut att ligga bra heller. Men din häst är fin!

Kvandi: Jag tror inte det är någon fara att Kveikja går lite på bogarna. Jobba mycket med att länga formen nu istället för att jaga flashigt steg.
Eftersom hon gått med hög form och kort överlinje länge är ju det bekvämast för henne nu och även om du börjar få med bakdelen tror inte jag hon kommer söka sig i en djup form i tölten direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 347
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama