gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

JÄKLAR vilken skillnad! Superkul att se!! Håller med dig med skänklarna, men jösses vad ni blir vassa på banorna :-) KUL!!

Tackar så mycket! Hon är fortfarande rätt så ojämn, tro det eller ej. Det finns gott om saker att jobba med i alla gångarter, men när hon blir ren, jämn, stark och stabil dåååååå blir vi farliga. ;)

Carla: Det vore roligt att få se bilder på din nya häst! Kul att han kommer hem snart.

Min kompis hjälpte mig att filma lite idag, knappt att jag vågar lägga upp den :) men men,
jag gör lite missar & det blir lite taktfel & småmissar..
Fick rådet att jag ska "rida mer" när jag red kurs förra helgen, då gick hon som en klocka..
Idag kände jag mig passiv & det blev inte så mycket "ridanade"
Tips & kommentarer är välkomna! :)

http://www.youtube.com/watch?v=Omc0QF9lHu8&list=UUSnwUpR5O1w59qCoLR_DcSg&index=1&feature=plcp

Hon är SÅ himla läcker din häst! Riktigt i min smak! Ni ser ut att ha utvecklats väldigt mycket, hon ser mycket starkare, renare och stabilare ut. Och inte minst är din sits mycket rätare och bättre än vad jag minns den från förr. Se upp för att låta skänkeln flyga iväg bara så du inte "skär av" balansen i din kropp.

Mitt internet hackar som tusan, men av det lilla jag såg tycker jag att du satte fingret på spiken, du blir alldeles för styv och passiv. RID på mer med sätet och slappna av och andas i din kropp så blir hästen också följsammare.

Filmen skulle jag vilja kommentera såhär,

Precis som Rein skriver känns du väldigt styv och oföljsam.
Tänk på att hålla emot med yttersidan när du svänger så det inte blir att hon lägger sig så mycket inåt, då tappar hon och innan hon hunnit hitta balansen igen blir det en ny sväng.. Hon behöver stödet för att kunna stärka sig själv. När du sitter som du gör utan benstöd blir det ett rejält tryck på ryggen, men om du håller om mer och hjälper till att "bära upp" (särskilt i svängarna) så kommer hon bli betydligt mjukare och mer följsam.

Ser ut som det enda stödet du har är i munnen och en aning för mycket.

När du kommer i obalans vill du gärna trycka ner händerna mot halsen =allt för spänd rumpa.

Slappna av och håll om hästen mer. Rid med hela kroppen men framförallt underkroppen.
Mer rörelsefrihet skulle jag vilja se, träna säteskänslighet med henne.

Är jag rätt på det om jag säger att hon tappar sin tölt direkt när du släpper på sitsen du har nu? Du verkar nämligen väldigt koncentrerad.

Har några bra övningar om du vill ha.

Tack REIN! Kul att det märks skillnad!
Jag blir spänd i benen känns det som. När jag red kursen för Linda Tommelstad sa hon precis vad jag skulle göra och när, ska forsöka hitta "känslan"
Min kompis sa att hon töltade med hela kroppen på sista lektionen av kursen, att hon var som en puma ;) men då hade jag stöd från Linda hela tiden, kanske skulle be någon filma på nästa kurs;)

Ja precis! Slappna av! Och ett tips om hon är pigg och stark är att snarare släppa på stödet du har i munnen, annars lägger dom sig gärna bara på och "hänger sig". Ta istället tydligare tag och släpp sedan efter, böj om hon blir stark istället för att ta bakåt i tyglarna och var följsam men bromsa med säte och vikt om du behöver.

Rein: Tackar tackar! Hon känns så också. Nu vill jag få bort hängmagen på henne. Såhär ser det ut innan jag har lyckats värma upp henne ordentligt, ganska passtaktigt, men nu är det åtgärdbart och vi kan tölta rent snabbare än snigelfart, vilket var tempot som gällde i våras så det känns roligt nu, och jag är väldigt rid-peppad. Mycket tack vare att dagsljuset börjar återvända också.

spatolt_nara_feb12_web.jpg

Ska hålla lektion med säteskänslighet på söndag, ska fråga om jag får ta några bilder och lägga upp här så jag kan visa hur jag tänker :)

Förstår att du är peppad för ridning, det skulle jag också vara med en sådan häst under mig!

Nu har jag inte följt er väg sen början men av att läsa från andra verkar du ha gjort ett kanonjobb med henne själv! Vacker häst också :)

Säger som alla andra: Kul att se utvecklingen (och jäklar vad ni kan bli farliga i T2 när hon blir stabil, bärigheten finns ju där och flott är hon ju helt klart!)

Håller med övriga om att det snarare är öppen än hög form och misstänker att du arbetat henne mkt lång låg annars? (vilket ju gör att hon ändå har musklat sig korrekt :) )

Stolsits och utan sammarbete.

Skulle vilja ha längre stigläder, mer omhållning med benen.

Ryttarens häl går i hästens sida konstant vilket måste vara irreterande för hästen. Svänger med tyglarna och släpper därmed kontakten och låter hästen "sköta det själv"

Personligen tycker jag ryttaren ser för stor ut. Men kan också vara för att det är en kompakt häst som ser ut att ha lätt att bära sig själv, verkar schysst och bjuder på mycket själv.

Träna "impulsbeslut" att att få hästen mer på alerten och uppmärksam. Även för att få henne att lyfta sig en aning.

Trevlig och stabil häst. Tror hon kommer bli en lättriden fyrgångare.
Det ser ut som att ryttaren är van att rida i allroundsadel.

Hej på er, jag skulle vilja ha lite feedback på en liten film, med betoning på liten.

Det är mörkt och tråkigt, ska försöka få filmat i dagsljus till helgen. Men man ser litegranna tycker jag nog ändå.

Nu har vi precis börjat skritta och "jogga" lite enligt veterinärens ordination. Så jag utnyttjar perioden till att träna lite töltövergångar, blir mest skritt annars.

Det jag framförallt skulle vilja ha feedback på är formen, ibland vill hon gå lite högt och blir då spänd och får hjorthals. Jag tycker det har blivit bättre, och jag tycker att hon är mer aktiv med bakdelen. Men självklart har vi bara kommit ett par steg på vägen runt jorden.

http://www.youtube.com/watch?v=d5MK7DVA3e4&feature=youtu.be
Förstår att det är svårt att säga så mycket utifrån denna lilla filmen, men har ni några tips såhär rent spontant? :)

Svårt att hinna se riktigt som du säger. Men det ser ut som att hon måste formas mer och acceptera att länga överlinjen och stanna kvar där. Hon måste bli mer stabil i formen och kunna sänkas mer på din signal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 350
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama