Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Kul att se en film även om kan inte hann se så mycket
Hon ser tuff ut!
Jag håller med vad Jonaz skrev och mitt tips är att skrölta skrölta skrölta......då brukar hästarna inte få någon "töltångest" när det sedan är dags att gå över till tölten. I skrölten lägger du grunden för att hon ska bli stark och stabil och hitta den bekväma formen så man sedan "lätt som en plätt" glider över i tölten...kan ta lång tid, ofta får man skrölta runt i flera månader innan man ser något resultat.
Att skrölta är ovärderligt! Jag tycker sällan det ger något bra resultat i längden att man ska börja samla de för mycket direkt från skritten för att sedan börja tölta, de blir bara spända och får just töltångest (inte för att din kanske har det men en generell tanke) Hoppas hennes mage är bättre!
Tack, ja jag tycker hon är rätt tuff, både mentalt att hon behöver tydlighet och konsekvens, och sen tror jag även att hon kan bli en riktigt fin häst (i mina mått mätt). Hon har riktigt fin trav som jag tänkte att jag skulle försöka fånga på bild någon dag.
I början hade hon ganska mycket passtakt, det gick att få ren tölt emellanåt, men hon hamnade lätt i passtakt. Så under hösten har jag mest jobbat på att få en ren tölt, vilket för det mesta går riktigt bra nu. Formmässigt har jag nöjt mig med att hon inte drar upp näsan i vädret. Men nu tycker jag att takten sitter bra, och hon börjar såpass stabil i form i skritten så nu känns det som att det är dags att lägga fokus på formen även i tölten och traven. Jag har börjat jobba lite med övergångar, och då TROR jag att det är lite skrölt vi har gjort. Vi har skrittat och börjat samla och tänka tölt och så har vi bara sakta stegrat upp tills det bara precis blir tölt och sen ner mot skritt igen. Ibland tar vi 2-3 töltsteg och sen ner igen. Har jobbat med att flytta bakdelen och bogen lite i de här "övergångarna" för att hitta balansen och bärpunkten.
Nu har vi ridit 3 gånger sen veterinärbesöket och vi har lyckats med 2 riktigt bra övergångar där hon har hållt en bra form hela vägen. Oftast så tappar hon lite, skjuter ut rumpan och då får jag ta tillbaka igen och börja om.
Så det går inte så fort precis, men det går framåt.
Har definitivt märkt skillnad i de få sträckorna där jag släpper iväg henne lite längre sträckor med mer tempo, hon känns mycket stabilare där. Så det känns ändå som att jag är lite på rätt väg. Ser fram emot att få börja träna ordentligt sen så att vi kan boka tid för instruktör.
Lägger till lite angående det här med att samla för mycket och töltångest. Nu vet jag inte hur mycket som är en eventuell skada och hur mycket som är annat. Men de gånger som jag pushat på mer och krävt mer samling så har det gått käpprätt åt helvete. Vi hade träning för en islandsinstruktör och då skulle vi samla ihop och verkligen trampa in rumpan och det funkade inte alls. Det slutade med att hon vägrade gå fram överhuvudtaget. Jag kunde nätt och jämt få fram henne i trav på halvlång tygel på ovalbanan sen.
På vägen hem sen så gjorde jag som jag brukar, väldigt lätt tygelkontakt och mjukt smyga in i tölt och då gick hon klockrent i tölt som hon brukar, inget fel på framåtbjudningen.
Men som sagt, det kan lika gärna vara den eventuella skadan. Min förra häst som hade spatt blev precis likadan. När han pressades och samlades ihop för mycket med för höga krav så blev han stel som en pinne och riktigt jobbig att rida. Lät man honom gå lite friare och "leda" honom till tölt istället för att "pressa" honom till tölt så töltade han gärna.
Jag tror mer på att bygga upp från grunden och låta det ta den tid det tar. Då tror jag att man får en gladare häst och roligare ridning.