gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Tack, jag håller med. Tycker att hon blivit rätt avslappnad i skritten och söker sig mer och mer framåt, neråt. Men tölten och traven är fortfarande mycket jobb med. Jag har problem med att hon smiter och slingrar sig när jag kräver för mycket samling, misstänker att något är fel. Ska tillbaka på återbesök och vidare utredning v9. Vet ville att jag håller henne i arbete så att vi förhoppningsvis ska kunna hitta felet. Så mycket fokus ligger på att få henne rak, och gå rakt fram.

Några tips på övningar för att enklare behålla formen i övergången? Eller är det bara att träna, träna, träna?

Kul att se en film även om kan inte hann se så mycket :) Hon ser tuff ut!

Jag håller med vad Jonaz skrev och mitt tips är att skrölta skrölta skrölta......då brukar hästarna inte få någon "töltångest" när det sedan är dags att gå över till tölten. I skrölten lägger du grunden för att hon ska bli stark och stabil och hitta den bekväma formen så man sedan "lätt som en plätt" glider över i tölten...kan ta lång tid, ofta får man skrölta runt i flera månader innan man ser något resultat.

Att skrölta är ovärderligt! Jag tycker sällan det ger något bra resultat i längden att man ska börja samla de för mycket direkt från skritten för att sedan börja tölta, de blir bara spända och får just töltångest (inte för att din kanske har det men en generell tanke) Hoppas hennes mage är bättre!

Jag håller med vad Jonaz skrev och mitt tips är att skrölta skrölta skrölta......då brukar hästarna inte få någon "töltångest" när det sedan är dags att gå över till tölten. I skrölten lägger du grunden för att hon ska bli stark och stabil och hitta den bekväma formen så man sedan "lätt som en plätt" glider över i tölten...kan ta lång tid, ofta får man skrölta runt i flera månader innan man ser något resultat.

Att skrölta är ovärderligt! Jag tycker sällan det ger något bra resultat i längden att man ska börja samla de för mycket direkt från skritten för att sedan börja tölta, de blir bara spända och får just töltångest (inte för att din kanske har det men en generell tanke) Hoppas hennes mage är bättre!

Jag och säker fler med mig har skröltat länge innan det fanns ett namn på det:D. Men kan säga att det är väldigt bra för min häst som lätt spänner sig, nu skröltar han själv när han tycker det är dags för tölt. Efter 6 mån konvalecens.

Ja så även jag och tycker det är bra att ha ett namn på det, eftersom namnet sammnfattar lite vad det handlar om...på Island använder man ett annat namn för detta , typ "kasta toppi" tror jag det var....skrölt används på Island mer i bemärkelsen att något låter trasigt :laugh: Så de tycker ju att det är kul att vi säger skrölt...men vi har ju kombinerat orden skritt och tölt...

Lite OT där ja...;)

Tack, ja jag tycker hon är rätt tuff, både mentalt att hon behöver tydlighet och konsekvens, och sen tror jag även att hon kan bli en riktigt fin häst (i mina mått mätt). Hon har riktigt fin trav som jag tänkte att jag skulle försöka fånga på bild någon dag.

I början hade hon ganska mycket passtakt, det gick att få ren tölt emellanåt, men hon hamnade lätt i passtakt. Så under hösten har jag mest jobbat på att få en ren tölt, vilket för det mesta går riktigt bra nu. Formmässigt har jag nöjt mig med att hon inte drar upp näsan i vädret. Men nu tycker jag att takten sitter bra, och hon börjar såpass stabil i form i skritten så nu känns det som att det är dags att lägga fokus på formen även i tölten och traven. Jag har börjat jobba lite med övergångar, och då TROR jag att det är lite skrölt vi har gjort. Vi har skrittat och börjat samla och tänka tölt och så har vi bara sakta stegrat upp tills det bara precis blir tölt och sen ner mot skritt igen. Ibland tar vi 2-3 töltsteg och sen ner igen. Har jobbat med att flytta bakdelen och bogen lite i de här "övergångarna" för att hitta balansen och bärpunkten.
Nu har vi ridit 3 gånger sen veterinärbesöket och vi har lyckats med 2 riktigt bra övergångar där hon har hållt en bra form hela vägen. Oftast så tappar hon lite, skjuter ut rumpan och då får jag ta tillbaka igen och börja om.

Så det går inte så fort precis, men det går framåt. :) Har definitivt märkt skillnad i de få sträckorna där jag släpper iväg henne lite längre sträckor med mer tempo, hon känns mycket stabilare där. Så det känns ändå som att jag är lite på rätt väg. Ser fram emot att få börja träna ordentligt sen så att vi kan boka tid för instruktör.:)

Lägger till lite angående det här med att samla för mycket och töltångest. Nu vet jag inte hur mycket som är en eventuell skada och hur mycket som är annat. Men de gånger som jag pushat på mer och krävt mer samling så har det gått käpprätt åt helvete. Vi hade träning för en islandsinstruktör och då skulle vi samla ihop och verkligen trampa in rumpan och det funkade inte alls. Det slutade med att hon vägrade gå fram överhuvudtaget. Jag kunde nätt och jämt få fram henne i trav på halvlång tygel på ovalbanan sen.
På vägen hem sen så gjorde jag som jag brukar, väldigt lätt tygelkontakt och mjukt smyga in i tölt och då gick hon klockrent i tölt som hon brukar, inget fel på framåtbjudningen.
Men som sagt, det kan lika gärna vara den eventuella skadan. Min förra häst som hade spatt blev precis likadan. När han pressades och samlades ihop för mycket med för höga krav så blev han stel som en pinne och riktigt jobbig att rida. Lät man honom gå lite friare och "leda" honom till tölt istället för att "pressa" honom till tölt så töltade han gärna.

Jag tror mer på att bygga upp från grunden och låta det ta den tid det tar. Då tror jag att man får en gladare häst och roligare ridning.

Senast ändrad:

Ingen som har någon bra skröltfilm att visa? Hade varit toppen om någon ville dela med sig och visa hur ni menar. :)

Lägger till lite angående det här med att samla för mycket och töltångest. Nu vet jag inte hur mycket som är en eventuell skada och hur mycket som är annat. Men de gånger som jag pushat på mer och krävt mer samling så har det gått käpprätt åt helvete. Vi hade träning för en islandsinstruktör och då skulle vi samla ihop och verkligen trampa in rumpan och det funkade inte alls. Det slutade med att hon vägrade gå fram överhuvudtaget. Jag kunde nätt och jämt få fram henne i trav på halvlång tygel på ovalbanan sen.
På vägen hem sen så gjorde jag som jag brukar, väldigt lätt tygelkontakt och mjukt smyga in i tölt och då gick hon klockrent i tölt som hon brukar, inget fel på framåtbjudningen.
.

Ja det du beskriver ovan är väääldigt vanligt. Och jag har sett i verkligheten en hel del såna hästar, främst fyrgångare med stark lateral som verkligen har blivit helt fel "töltsatta" och får nästan nåt vilt i blicken när det är dags att tölta. Reaktionen blir oftast att de kastar sig iväg, hetsar runt och försöker springa ifrån, ja stressade helt enkelt. De hästarna får helt enkelt gå i skrölt-terapi! Så lita på dig själv också, du känner ju vad som funkar och inte funkar, gå efter det! Jag tror du har rätt bra koll på skrölten, har ingen film själv, men min tränare har nog...men lite svårt för mig att lägga ut här.

Jag rider en väns häst lite då och då nu, ett sto på sex år som nu ska börja förstå lite mer det här med tölten. Hon är en stark fyrgångare med stora rörelser och mycket lateral. Det som funkar bäst för henne är att skrölta lite i början av passet, då hon inte är trött i ryggen utan den är mer "uppe", hennes rygg är ganska lång också. Jag sitter helt mjukt och lugnt i sadeln, är noga med att mina armbågar är intill min kropp, något liiiite mer buren hand, händerna ihop, rör lite mjukt med fingrarna (alltså händerna stilla, bara mina fingertoppar som rör sig) runt tyglarna, ökar drivningen lite lite, oftast bara med rösten, bara så att jag får en reaktion i hennes mun och gör henne uppmärksam, redan där börjar hon trampa lite mer, MEN där får man vara apnoga med att trampet INTE går mot trav/"piaff" utan man måste verkligen se till att hon börjar röra benen lateralt. Försöker samtidigt se till att hon inte blir hög i formen, bara att hon är lätt i munnen och inte ligger i handen och har en fin överlinje. När jag känner att hon förstår så bara låter jag henne komma ned i skritt, det räcker oftast med två-tre meter så låter jag henne vila. Detta har vi bara hunnit göra några gånger men det går verkligen bättre och bättre! Men som sagt, skillnaden mellan den vanliga skritten och skrölten är hårfin i tempot, jag vill ju inte öka utan bara få in mentalt att hon ska börja använda lateralen. Jag är heller inte ute efter samling alls, jag vill bara ha en indikation på att hon sätter ned benen lateralt. Överlinjen ska fortfarande vara som i skritten.

Hm ja jag är inte så bra på att beskriva...och man kan ju variera skröltarbetet i oändlighet, hästar som har kommit längre, som din, kanske behöver en annan sorts skrält, den här hästen har i aldrig töltat.

Senast ändrad:

Både Sol och Godi är femgångare, men jag känner igen det du skriver. Med Godi kan det säkert ha varit spatten som gjorde ont när man tvingade in mer samling. Och jag är lite rädd att det är något liknande med Sol.

Jag har nog varit lite närmare tölt än skrölt, men jag har jobbat mycket på att hålla mig i det tempo där hon går avslappnat och rent. Såfort hon blir spänd eller går för fort (oftast blir det både och) så "prrrt"-ar jag och sänker tempot och då slappnar hon av och blir ren i takten igen.
Dock går hon ju fortfarande lite spänd i överlinjen, och hon får inte riktigt igenom rörelsen hela vägen fram så hon ger efter i nacken. Men det kommer nog snart. Hon har precis hittat det läget i skritten nu innan vilan i höstas, så det är ju fortfarande ganska så nytt. Jobbar mycket på att behålla formen i halter från skritt, för hon tappar gärna överlinjen där också. Nu det sista har vi vid uppsittning tränat på att hon inte får gå fram förrän hon ger efter. Innan kunde hon ha lite bråttom iväg, och det har blivit mycket bättre, så nu börjar hon söka sig framåt direkt vilket känns jätteroligt.

Nej visst kan detta gälla både fyrgångare och femgångare, absolut. En häst jag vet som har fruktansvärd töltångest är femgångare. Hon har blivit inriden hos så kallade proffs inför visning och tja....det var inte en bra inridning kan jag säga. Hon måste nu börja tränas om nästan från början med skrölt och åter skrölt för att förstå att tölt inte ska innebära stress.

Det är ju verkligen en balansgång, samtidigt som man vill ha de avslappnade så får de inte bli loja eller slöa ju. Avspända men alerta, det är svårare än man tror ibland. Men kul att träna på!

Jag upplever henne dock inte som stressad när hon får gå i fri form. Jag tror inte att det är så att hon blivit ihopatryckt under inridningen, utan snarare att hon blivit riden i väldigt fri form i alla gångarter. Så jag tror snarare att det är så att hon kanske inte är så van vid samling och form och måste bygga upp rätt muskler för att klara av att gå i en mer samlad form. När jag fick henne så hade hon ganska framträdande hjorthals, hon spände ut den väldigt mycket i traven framförallt.
Såhär såg halsen ut när hon kom i augusti
32659432.jpg

Det har blivit betydligt bättre.
I höstas såg traven ut såhär
32808305.jpg

Jag tycker att hon fått en mycket trevligare form i traven, drar inte alls upp huvudet på samma sätt som innan. I och för sig är hon lite framtung här, det är jag medveten om.

Senast ändrad:

Vill ha lite kritik.

Först har vi trav:
Trav

Sen tölt, ganska passtaktig, men tycker att han blir aningen bättre efter en bit, eller har jag fel??
Tölt

Det på första filmen är väl ändå inte trav :confused:

EDIT:
Ursäkta mig! Ser nu att min youtube har "hängt" upp sig på töltfilmen :confused::mad:

Senast ändrad:

Framför allt måste han lösgöras och bli mjukare. Han ska ju dansa fram i tölten och det görs inte nu. Öva på att få en formad häst som är mjuk och avslappnad i sin form, som har lärt sig att det är skönast att gå lång-låg och ffa blir mjuk där.
Varför rider du lätt i traven? Jag tror den skulle vinna på om du satt ner i sadeln och kortar tempot tills han även där är mjuk och avslappnad i sin form.

Jag avslutar med mitt standard råd - rid mycket volter och byt ställning och volt hela tiden. Fokusera på en avslappnad framåt-nedåt form!

KL.

Tänkte visa lite nyare bilder på Audur!

Har tidigare lagd ut dessa i tråden (kanske ingen som kommer ihåg)
Dessa är från våren 2011
32886740.jpg
32886739.jpg

Dessa är från augusti 2011
32886737.jpg
32886738.jpg

Sen har vi bilder från feb 2012
32886733.jpg
32886732.jpg

32886731.jpg

32886730.jpg
32886734.jpg

32886736.jpg

Formen i tölten är fortfarande inte så bra men vi jobbar på det! Har tränat för Jamila några gånger i höst/vinter och tycker att det gett resultat!
Någon feedback? : D

Förlåt för bildbomben men det är ju en bildtråd! ; )

Jisses sån skillnad, verkligen fint jobbat!

Jag tycker alla gångarter ser betydligt bättre ut på de nya bilderna, enormt mycket bättre bakbensaction och form t.ex!

Jätte bra jobbat tycker jag! :)

Instämmer med Vornarneisti, en sån skillnad, jättefint :)

Angående sitsen så ser det ut som om du lutar lite framåt och lättar i sätet i alla gångarter förutom i tölten (och dendär blicken ;)).

Men definitivt på väg åt rätt håll. :D

Den där blicken ja... :)
Ska försöka tänka på det där att sitta ner, vet inte varför de blir sådär..

Men tack till båda för kommentarer! :D

Jag håller med Jonas, din häst är väldigt fyrtaktig i traven och det skulle löna sig för dig att istället för att rida lätt sitta ner men som om du sitter på ett ägg som du inte vill krossa. Dvs väldigt lätt i baken så att du inte stör, din häst har väldigt lätt för att styva sig i ryggen vilket kommer fram väldigt tydligt i töltfilmen. Annars samma sak, mycket och massor av lösgörande, byta varv ofta som te x att rida åttor. Det kan göras på olika sätt, antingen genom att binda ihop två volter till en åtta eller binda åttan med diagonala övergångar. Jag tror du ska använda den första åttan till att börja med och senare när hästen är mer lösgjord gå över även för rakriktning.

Framför allt måste han lösgöras och bli mjukare. Han ska ju dansa fram i tölten och det görs inte nu. Öva på att få en formad häst som är mjuk och avslappnad i sin form, som har lärt sig att det är skönast att gå lång-låg och ffa blir mjuk där.
Varför rider du lätt i traven? Jag tror den skulle vinna på om du satt ner i sadeln och kortar tempot tills han även där är mjuk och avslappnad i sin form.

Jag avslutar med mitt standard råd - rid mycket volter och byt ställning och volt hela tiden. Fokusera på en avslappnad framåt-nedåt form!

Varför jag rider lätt är dels för jag inte tycker om själv att sitta ner i trav, men även har en tränare sagt till mig, pga att min häst har haft mycket svårt för trav, att det hjälper till om man rider lätt.

Har inte ridit för tränare på ett tag samt så har min häst varit skadad ett tag, men nu ska vi börja med tränare igen.

Detta är i fårn idag: trav

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 348
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama