gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

*kl*

Här kommer några travbilder!

Vad tycker ni om sitsen? Bra? Dålig? Vad kan jag förbättra?

(Jag är så sjukt glad att han äntligen har hittat traven igen! Nu ska jag bara lära mig rida också, så blir det nog bra sen! ;))

Orkar inte satsa med långt inlägg den här tiden mera, men slänger snabbt en liten kommentar. :)

Gillar att du har en ganska rak och bra hållning, pricken på i vore om du ännu fick blicken loss från Filipus söta, lurviga öron. ;)
Och så kan du ju tänka på händerna, knytnävarna upp och bort från låren, raka handleder med tummen överst and you are good to go! :)

Håller med om händerna, men anledningen till att händerna hamnar där är hur du har spänt tränset. Ser ut som att du har ett hackamor, men använder det mer som ett sidepull ;)

Hackamorets vinkel är ju nästan åt fel håll, det ska vara ungefär 45 grader. När du släpper tygeln åker skänkeln (på hacket) ner till 90 grader, och därifrån till den vinkeln du har nu, som är 0 så blir det ju väldigt stora tygeltag. Då hamnar handen väldigt långt bak om du inte hela tiden sitter och kortar tygeln.

Om du spänner om kedjan så att den tar i vid 45 grader så kan du ha en mycket bättre handställning. För handen ska ju komma fram en bra bit och även lite upp. Jag tror att anledningen till att handen är lite låg är att du måste dra händerna så långt bak, då är det väldigt jobbigt att sitta med en hög hand.

Om du får händerna och överarmen i rätt position så kommer du kunna slappna av mycket mer i överkroppen och det blir lättare med balansen, som det ser ut på en del bilder där du har handen långt bak så verkar det lite som att du blir lite baktung. Får du fram handen så slipper du det.

Annars tycker jag du sitter väldigt trevligt. Rakt och balanserat. :)
Rättar du bara till tränset så kommer handen på köpet tror jag.

Knapplån!

Idag har min snälla mamma fotat när jag red kurs! Vi har suttit som i ett träsk med våra problem senaste tiden, men kursen idag gav mig en riktig aha! upplevelse :laugh: Vi har lång väg kvar att vandra, men är iaf på rätt väg. Hoppades att ni kanske kunde komma med lite goda råd och inspiration. Jag tycker och tänker redan en hel del själv när jag kollat på bilderna, men låter det vara osagt :)

Hästen är 13 år e:Blaer f. Stenholmen. Speciellt lynne och under igångsättning. På den blurrade bilden rider tränaren, så där kan ni ju strunta i att kommentera ryttaren. Red bara skritt och tölt på lektionen tyvärr.

Hela albumet: http://www.pixbox.se/alb_show_id1239098_page0.html
Jag är inte rädd för kritik! ;)

Ja det här ser ju jättetrevligt ut! Vilken inspiration! Du sitter fint och har fin handställning, Hästen ser ju "helgo" ut!

Jag vet inte om det är rent exteriörmässiga saker eller något annat, men jag får på något sätt en liten känsla från dessa bilder att hästen är lite låst i nacken på något sätt. Han (?) verkar lite kort i överlinjen på vissa bilder, själv skulle jag kanske villa ha en lite mer avslapnad form med längre överlinje och få hästen upp från framdelen.

Men hästen är ju ursnygg, vilket steg i tölten! Och din sits finns ju inget att klaga på precis! :)

Jag vet inte om det är rent exteriörmässiga saker eller något annat, men jag får på något sätt en liten känsla från dessa bilder att hästen är lite låst i nacken på något sätt. Han (?) verkar lite kort i överlinjen på vissa bilder, själv skulle jag kanske villa ha en lite mer avslapnad form med längre överlinje och få hästen upp från framdelen.

Men hästen är ju ursnygg, vilket steg i tölten! Och din sits finns ju inget att klaga på precis! :)

Åh du har helt rätt! Jag har jättemycket problem med att få honom att länga/slappna av nacken framåt, istället för ner och in som det gärna blir ;) Det gör att han bryter överlinjen och aldrig får upp manken ordentligt. Hästen är väldigt känslig, kombinerat med enormt mycket vilja och energi, som han helst bara vill lägga på att springa fort utan att ta i alls :p Det gör iaf att jag hela tiden måste gå balansgång mellan framåtdriv, avslappning, samling osv. jättesvårt tycker jag!

Jag blir jätteglad för att du skrev att jag sitter bra! Jag har jobbat som en gnu på min sits de senaste månaderna. Har ridit utan stigbyglar i tre månader för att tvinga mig själv att sitta rakt. Dock medförde min stora fokus på sitsen till att jag tappade bort hästen. Vi har haft en hel del kompromisser innan som nu försvann. Inte alls uppskattat av häststackaren ;) Men nu under kursen så hittade jag att en massa knappar för att både sitta och rida ordentligt samtidigt!

Detta är ett typexempel på hur jag satt innan :o men visst har det blivit bättre?

Tack vad glad jag blir! Hästen är verkligen "helgo", han är helt enkelt bäst :D

Tack!

Blicken ja.. Mina f d tränare har varit på mig ang blicken flera gånger. Har fortfarande inte lärt mig än, trots att jag tänker på det när jag rider. Men han har ju såå söta öron! :love: :angel:

Ska tänka på händerna i fortsättningen! Tack för din kommentar! :)

Elina8: Det är egentligen mitt stos träns som jag lånade. Ska kolla om det går att ställa om kedjan, brukar oftast rida med det vanliga hackamoret, sidepullet eller med repgrimma ju. :p

Men jag ska tänka på det du skrev och ändra om kedjan! Tack snälla för din kommentar! :)

+ Fleygur!

Jag äger ingen Blaer avkomma men har skött och ridit/ridit in en Blaer avkomma i 12 år nu :)
Och även han är MYCKET speciell.
Men han är samtidigt för jäkla go :love:

Jag tror din häst och min kompis häst Ófeigur ( som jag nu rider ) är väldigt lika!! Ófeigur gör exakt samma, har massvis med energi och är super känslig så man får verkligen jobba hårt för att hålla överlinjen mjuk.
Istället för att lägga energin på att jobba rätt och som belöning fa fram, så krullar Ó ihop sig så han nästan biter sig själv i bogen. Så jag känner verkligen igen mig med problemet att hitta en gyllene medelväg när det kommer till framåtdriv, avslappning, samling osv. :)

Men jag tycker du har och har även tidigare haft en jätte fin sits på basisen av bilden du satt. Inget att klaga på! :)

Ni verkar som ett intressant ekipage, följer gärna med er utveckling även i framtiden!

Jag har själv helt samma problem, sitter och stirrar på halsen - rädd att Ófeigur skall krullar ihop sig vilket han lätt gör för att slippa arbete - istället för att fokusera på att rida bakifrån fram och därmed få upp honom från bogarna. Har ofta märkt att när jag lyfter blicken så blir även hästen lättare framifrån, det är konstigt hur så små saker kan påverka. :D

Jag har själv helt samma problem, sitter och stirrar på halsen - rädd att Ófeigur skall krullar ihop sig vilket han lätt gör för att slippa arbete - istället för att fokusera på att rida bakifrån fram och därmed få upp honom från bogarna. Har ofta märkt att när jag lyfter blicken så blir även hästen lättare framifrån, det är konstigt hur så små saker kan påverka. :D

Det är nog mer vanligt än ovanligt, jag får själv sitta hela tiden och säga till mig själv - titta dit du ska, hela tiden och jag har ridit i över 35 år :crazy: väldigt lätt att hamna med blicken på hästen ;)

Vad kul att få se bilder från kursen! Det har verkligen hänt jättemycket med din sits (även om den inte alls var så dålig tidigare som du tycker själv;))!

Fleygur är verkligen en riktig liten pärla och ni är så fina tillsammans!

Kram!

Det går verkligen framåt med Spá nu. Jag börjar lära mig hur jag ska "fånga upp hennes bakben" och det gör stor skillnad. jag önskar att jag lär mig att titta upp ordentligt, sträcka lite mer på mig, och hålla skänklarna där de borde vara. :-)

Trav
spatrav1_feb12_web.jpg

Tölt på lös tygel
spatolt5_feb12_web-1.jpg

Tölt
spatolt1_feb12_web.jpg

spatolt7_feb12_web.jpg

spatolt3_feb12_web.jpg

spatolt2_feb12_web.jpg

Senast ändrad:

Lisa, hon är SÅ häftig! (Fast det vet du ju att jag redan tyckte när hon kom till dig, passtaktig och eländig ;) )

Kommer bara bli häftigare och häftigare! Hon ser rolig ut!

Tack Carla! Jag blev jättepeppad av bilderna, hon var bitvis mycket finare än jag hade trott utifrån hur det känns när jag sitter på. Exempelvis trodde jag att hon gick mycket högre med huvudet och spände underhalsen när hon gick så högt med huvudet som hon gör på bild tre i förra inlägget, men det ser ju inte alls illa ut tycker jag. Tvärtom.

Jag tycker att både lägsta och högstanivån har höjts under vintern, och nu när det börjar bli ljusare ute känner jag att jag nog orkar höja ambitionsnivån lite på ridningen också och börja jobba på att få bort extrakilona så att hon blir muskulös och fin till sommaren och har ett bra utgångsläge inför betandet... Och eventuella intensiva perioder i vår när jag kanske inte hinner rida lika mycket.

Håller med dig! På tredje bilden tycker jag hon mer går i vad jag skulle säga en öppen form än hög form. Heja heja! Är bara lite avundsjuk ;) (Fast min nya kommer ju snart..)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 351
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama