gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Han är så snygg!
Tycker samlingen ser ut att var just under arbete som du sa, obalanserad och som att han kanske vill mer än han klarar av och därför trampar förbi sin tyngdpunkt för mycket och rundar sig istället för att istället länga överlinjen bättre.

Resterande gångarter bra arbetsform.

Förlåt mig för att jag som inte ridit islandshäst på hundra år kommer och stör.

Men Niela. De två sista bilderna du visar på dressyrhästarna är ju inte speciellt ändamålsenliga om man tittar på annat än
kröken på nacken. Den näst sista svankar ju som bara den och gapar för att ryttaren hänger i tygeln som om den vore en livboj,
den sista bilden så är ju manken inte alls med och kommer hästen inte upp med manken så är den inte lätt i bogarna.

Sen har jag ju inget emot att rida hästen bakom lod, det gör jag varje dag på min egen. Men det är en form av stretching och leder
väldigt sällan till riktig samling. Klart som korvspad att ryggen kommer upp när hästen drar in nosen, vore nästan fysiskt omöjligt annars,
prova själv att böja in näsan till bröstkorgen, visst är det lättare att böja upp ryggen också? Men det leder ju inte till samling,
samling sitter inte i halsen.

Att rida sin häst så bakom hand som du gör på dina bilder med flit förstår jag mig inte på, speciellt inte när den är så pass på bogarna
som du själv säger. Min egen gick bakom lod massor förr, spelade liksom ingen roll vad jag gjorde, inget jag var glad över och vi har
jobbat hårt på att kunna få henne i en normal form. Rida hästen bakom lod med mening bör man inte göra förens hästen är i balans
och faktiskt klarar av att balansera sig trots att man viker in nosen på den, vilket kräver ganska mycket styrka. Hästen ska alltid
bort från bogarna, och om den då hamnar på bogarna på grund av formen, ja då är det ju något som är fel.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att någon bild är dålig, det är ju en kanonfin häst. Men om man nu ska gissa och välja så tycker jag att andra skrittbilden är bäst. Travbilderna är svåra för mig pga vinkeln. Steget på första töltbilden är ju helt enormt. Resten lämnar jag åt proffsen.
Nu vet ju du själv vilka som är bäst så om jag är helt ute och cyklar så får du gärna försöka förklara vad du ser på bilderna. Jag är långt ifrån fullärd.

Kom gärna och "stör" :) För min del tycker jag bara att det är kul att få mer input från fler som inte "brukar" hänga här!

jag gillar att han sätter sig ordentligt på bakdelen och jobbar med den delen, men det hade sett ännu trevligare ut om han fick komma fram mer med nosen och om du sänkte händerna en bra bit, och kanske ett tränsbett om han trivs med det? kommer nog bli en väldigt fin piaff sen tror jag! :)

Jag köpte denna sadeln ny i oktober och jag har provat olika sadlar.
Men jag kommer att träffa båda mina tränare, som jag rider för, på måndag, så jag ska fråga dom!
Jag tycker själv att min sits blivit bättre i denna sadeln (Karlslund K2) än min gamla.
Jag tror inte att det är sadeln som är problemet, här rider jag i en annan sadel, en Hilbar Royal JC Delight.
Det är min sits som är problemet, jag "skjuter" upp med själv och tar stöd i stigbyglarna.
32424060.jpg

Korta inte lädrena, du spänner dina lår och tar spjärn i stigbyglarna, kortar su lädrena kommer u skjuta upp dig ur sadeln ännu mer. Prova att länga lädrena 2 hål, du sitter ju nästan på bakvalvet nu.

Red för Hinni i torsdags och fick lite tips :)
Känns som att hon går bättre nu, eller så börjar jag lära mig ;)
Börjar få ordning på mina skänklar nu iaf.

254764_10150728149705104_738540103_19902251_1312102_n.jpg

Nu ser det mycket bättre ut, men korta inte lädren kom ner mer i sadeln, hälen skall bara vara ca 1 1/2 cm nedanför tårna.

Till VALVIS, jag tolkade det som att "andra" bilden i varje gångart du lade ut är den "bra" bilden där han går i balans och bär sig bättre, det syns mycket på att han är lättare i framdelen och har en rundare överlinje.

har jag rätt?

Till Valvis igen, angående piaffen.
Ett tips är att träna detta i tömkörningen då slipper han ryttare och du ser bättre hur han rör sig/om han krullar sig osv.
Och vanligt bett är nog bättre till en början, först är det väl takten sen formen eller har jag fel? Just nu krullar han sig och verkar inte ta halvhalterna riktigt alltså han spänner ihop hela kroppen och blir alldeles för kort i överlinjen/bruten vid manken känns vid det momentet som att bettet blir för skarpt?

Har ridit med 1 hål kortare nu de senaste 2 månaderna & jag tycker nästan att det känns bättre.
Så här såg vi ut idag (onsdag):
(såg att jag vinklar mina tår utår på något konstigt sätt & jag borde få bak hälarna mer, något att tänka på :))

393219_10151040793745104_738540103_21973470_1566327855_n.jpg

386038_10151040794965104_738540103_21973478_1167255655_n.jpg

I galoppen är hon något på framdelen, någon som har något tips om hur jag kan förbättra galoppen?
Hon måste väl stärka sig mer bak? Galoppera i uppförsbackar?

393567_10151040795715104_738540103_21973484_1262245577_n.jpg

389953_10151040796835104_738540103_21973493_491624028_n.jpg

390528_10151040790205104_738540103_21973436_1889242166_n.jpg

381527_10151040792290104_738540103_21973455_1762751719_n.jpg

Ja det ser ut som om du sitter mycket bättre nu. Mer avslappnad i skänklarna

386038_10151040794965104_738540103_21973478_1167255655_n.jpg

I galoppen är hon något på framdelen, någon som har något tips om hur jag kan förbättra galoppen?
Hon måste väl stärka sig mer bak? Galoppera i uppförsbackar?

Precis rätt som du säger, hon behöver säkert stärka sig mer bak. Träna mycket galoppfattningar av typen halt -> galopp och bara galoppera ett par steg. Sedan är galopp på volt superbra bärighets träning. Galopp i uppförsbackar är väl alltid bra, men jag upplever inte att det hjälper bärigheten utan att det snarare är den känslan man strävar efter på plan mark i galoppen :)

Är hon väldigt het? Tycker det ser ut lite så på bilderna och som att hon behöver sluta hänga i handen också och kanske balansera sig själv lite bättre. Tycker även att det ser ut som att du faller bakåt väldigt mycket med överkroppen i tölten (vilket kan bero på att hon känns tung och du vill hjälpa henne upp?) Bärigheten och detta kan tränas mycket med hjälp av halter och tempoväxlingar i alla gångarter.

Är helt ny på Bukefalos, så har inte följt tråden :)

Fin kille!

på dom 2 bilderna ser det hyfsat avslappnat ut, dock ganska kassa bilder för bedömningssynpunkt.

Händerna är rätt på bild nr 2 men försök att sträcka på dig och tänk framåt.
Även då hästen verkar lite av den självbärande typen så tror jag det ger ännu bättre resultat med lite mer påskjut bakifrån med hjälp av dig (rumpan)

Du har inga andra bilder i skritt/trav så man kan se hur han arbetar med ryggen?

Betydligt bättre!

Tror du behöver "större yta" att arbeta på. Hur har du det med balansen?
Du har (vad jag kan se) för mycket stöd i tyglarna. Är det så att han är lite överbygd bak? Då du gärna ramlar fram och lutar fram överkroppen så lyftar du automatiskt upp händerna och tar stöd i munen. Om du istället sätter dig och arbetar med rumpans bakre del (hehe svårt att förklara) mitt på sadeln så sträcker du även på dig mer och bjuder fram hästen. Han verkar vara en aning framtung. Tänk -ihopa med skulderbladen och tuuung mage.

Sen är det inte lätt med islandshästar med liten sadelyta. Jag skulle vilja få tillbaka sadeln 5 cm åtminstånde men det finns det inte plats till.

En superövning för dom med hästar som har liten anläggningsyta eller bara vill få bättre balans är att ta tex en liten arbetsbock, sätta sig på den med ett ben på var sida sen ta händerna bredvid varandra bakom rumpan sen försöka bära upp sig själv. Kan även göra det mot ett högt bord så man lyfter fötterna från marken. Jobbigt som tusan men ger grym hållning på hästryggen.

Ser mycket bättre och mer balanserat ut! Bra jobbat! Ang galoppen, fattningar, fattningar och åter fattningar..

Har inte tid att skriva så mycket nu, mer än att det ser stabilt och avslappnat ut i en bra arbetsform. Och oj, vad lik din häst var min!!

REIN & orion_x: Tack! Det känns mycket bättre nu också, jag känner mig mer avslappnad & litar på henne igen. Vi har galopperat en himla massa i skogen & byggt självförtroende ;)
Har även kommit igång med att rida lektioner regelbundet, så det gör väl sitt lilla.

toltaren: het & het, väldigt pigg iaf :) & känslig & helt underbar!
Hon har en förmåga att hänga sig i handen & igår var det nog värre än vanligt, hon vilade i tisdags & hon blir alltid lite piggare när hon vilar.
Var hos Hinni i måndags & han menade på att jag skulle hålla min hand stilla, för att då får hon möjlighet att ge "sig själv" eftergift.
Men jag borde ju också säga till henne att hon inte får hänga i mig.
Tack för tipsen! Nu blir det att träna fattningar, tempoväxlingar & halt :)

bellabus: nä hon är inte överbygd, men det är som du säger att jag har en förmåga att "falla" fram i traven
Här är en bättre trav-bild, där var hon även mer koncentrerad på mig, igår var hon lite "springig"
269859_10150701242080104_738540103_19558820_6362088_n.jpg

Tack för alla tips & all kritik! Väldigt nyttigt att få höra :)

387563_2533116300787_1639936029_2412055_1743990151_n.jpg

Säg gärna vad ni tycker :)

Fin! Hur gammal är han?

Det är ju alltid svårt att avgöra såhär på bara några bilder hur en häst går, men det ser ut lite som han mest skjuter in bakbenen under sig istället för att verkligen bära sig på dem. Tycker mig se lite femgångshästtendser, kan det stämma?

En utav mina hästar kan ibland lura ögat, och skyffla in bakbenen under sig utan att riktigt ta i. Med henne jobbar jag väldigt mycket flytta bakdelen,ta ETT steg i taget och länga överlinjen. Bara jag kontrollerar tempot på henne så får jag en helt annan bakbenssaktivitet. Jaja, nog pratat om min häst, din är säkert inte alls likadan och du får säkert bra hjälp utav Linda! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 588
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
3 355
Senast: Catsu
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama